Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki przekaźnik zmieniający obroty silnika jednofazowego ?

skrzypekps 28 Jun 2018 18:19 2070 22
Relpol
  • #1
    skrzypekps
    Level 12  
    Jaki dać przekaźnik zmieniający obroty silnika jednofazowego - czy w ogóle istnieje takowy?
    W sterowniku mam N, L1 i L2. Sterownik zmieniając L1 na L2 powinien zmienić kierunek obrotów silnika.

    Poproszę o jakiś schemat - podejrzewam, że bez jakiegoś przekaźnika się nie obejdzie, a do Was prośba aby dać mi jakieś namiary na taki przekaźnik.

    Oczywiście sterowanie ma być automatyczne nie mechaniczne.
  • Relpol
  • #2
    jdubowski
    Tube devices specialist
    skrzypekps wrote:
    Jaki dać przekaźnik zmieniający obroty silnika jednofazowego - czy w ogóle istnieje takowy?


    Jakiego silnika? Indukcyjnego jednofazowego? Z kondensatorem pracy? Typ silnika?

    skrzypekps wrote:
    W sterowniku mam N, L1 i L2..


    Jaki st3rownik? N, L1 i L2 to wyjscia sterownika?

    skrzypekps wrote:
    Sterownik zmieniając L1 na L2 powinien zmienić kierunek obrotów silnika.


    Co masz na myśli pisząc "zmieniając L1 na L2"? Chciałeś napisać "podając fazę na L1 lub na L2"?
  • Relpol
  • #3
    kasjo
    Level 25  
    W sterowniku mam N, L1 i L2. Sterownik zmieniając L1 na L2 powinien zmienić kierunek obrotów silnika.
    Nie
    Ile masz wyprowadzonych uzwojeń w puszcze? musi być 4 żeby dało się zmieniać obroty
  • #4
    jdubowski
    Tube devices specialist
    kasjo wrote:
    musi być 4 żeby dało się zmieniać obroty


    Nie musi, trzy też starczą (silnik z dwoma uzwojeniami i kondensatorem pracy).
    Ale dajmy czas autorowi wątku by opisał silnik i poprawił wątpliwy opis sterownika.
  • #5
    skrzypekps
    Level 12  
    Uzupełniam: silnik z dwoma uzwojeniami i kondensatorem pracy
    Sterownik przełącza fazę na L1 lub L2 (faza jest tylko na jednym ze złącz)
  • #6
    jdubowski
    Tube devices specialist
    skrzypekps wrote:
    Uzupełniam: silnik z dwoma uzwojeniami i kondensatorem pracy
    Sterownik przełącza fazę na L1 lub L2 (faza jest tylko na jednym ze złącz)


    Jeśli obciążalność prądowa sterownika jest wystarczająca a oba uzwojenia silnika takie same to żadnego przekaźnika tam nie potrzeba.
  • #7
    skrzypekps
    Level 12  
    Tak, sterownik prądowo sobie poradzi. A teraz pytanie jak to podłączyć? Myślałem już żeby jeden zwój podłączyć bezpośrednio do sieci a na drugim do jednego bieguna podłączyć L1 A do drugiego L2 z tym że w każdym z ustawień będzie mi brakowało N.

    Chociaż nie patrzyłem co jest na np. Na styku L1 gdy napięcie pojawia się na L2 (na pewno nie ma tam fazy). Wroce wieczorkiem do domu i sprawdzę.

    Dodano po 1 [godziny] 7 [minuty]:

    Po sprawdzeniu: sterownik w pozycji napięcia na L1 - na L2 i na N jest N, sterownik w pozycji napięcia na L2 - na L1 nie ma nic, na N jest N (niestety).
  • #8
    jdubowski
    Tube devices specialist
    skrzypekps wrote:
    Myślałem już żeby jeden zwój


    Zwój? Uzwojenie masz na myśli? Sprawdziłeś czy uzwojenia są takie same?
    Połaczenia wyglądają jak niżej?

    Jaki przekaźnik zmieniający obroty silnika jednofazowego ?

    skrzypekps wrote:
    podłączyć bezpośrednio do sieci


    Czyli opcji zatrzymania nie potrzebujesz?

    skrzypekps wrote:
    Po sprawdzeniu: sterownik w pozycji napięcia na L1 - na L2 i na N jest N, sterownik w pozycji napięcia na L2 - na L1 nie ma nic, na N jest N (niestety).


    Sterownika nie możesz przeprogramować?

    Jeśli nie to uzyć trzeba 2 przekaźników, cewki włączając - pierwszego między L1 a N, drugiego między L2 a N. Styk pierwszego niech załącza fazę z sieci na końcówkę I uzwojenia, styk drugiego załącza fazę z sieci na końcówkę II uzwojenia. Punkt wspólny uzwojeń łączysz do N sieci.
  • #9
    skrzypekps
    Level 12  
    A więc nie mogłem spać :) i wymyśliłem to tak:

    - dam przekaźnik 3PDT podłączając jak na rysunku

    - przypomnę tylko, iż posiadam sterownik, który zmienia kierunek obrotów, w prawo podając napięcie na L1, a w lewo na L2 (zawsze tylko na jednym styku jest napięcie). Silnik jednofazowy z dwoma uzwojeniami i kondensatorem pracy.

    - zanik napięcia na L1 przełączy przekaźnik.

    Poproszę o sprawdzenie czy takie podłączenie jest dobre i bezpieczne ?
  • #11
    karolark
    Level 42  
    jaskiniowiex wrote:
    Tak to ma być .
    Jaki przekaźnik zmieniający obroty silnika jednofazowego ?


    A jak będzie włączana cewka przekaźnika?
  • #13
    skrzypekps
    Level 12  
    Jaki przekaźnik zmieniający obroty silnika jednofazowego ?
    jaskiniowiex wrote:
    Tak to ma być .
    Jaki przekaźnik zmieniający obroty silnika jednofazowego ?


    tak jak pisalem wcześniej jest w moim sterowniku ten problem, iż mam 3 styki : N, L1, L2. Gdy silnik ma poruszać się w prawo tylko na zacisku L1 jest napięcie, a gdy ma poruszać się w lewo tylko na zacisku L2 jest napięcie. Stąd twój schemat niestety mi nie pomoże. Stąd mój pomysł na zastosowanie przekaźnika 3PDT 230V i podłaczenie go jak na rysunku. Jednak, czy takie podłączenie jest bezpieczne tzn. obawiam się czy jeśli któryś ze styków się "opóźni" (nie zadziała dokładnie w tym samym momencie - o ile to możliwe) nie dojdzie do zwarcia (spotkają się N z L) ?
  • #14
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Kolega @jdubowski w poście #8 pokazał właściwy schemat.
    N podajesz na połączone razem takie same uzwojenia, L1- np. w prawo, L2-w lewo.

    Nie potrzeba żadnego dodatkowego stycznika, przełącznika.
  • #15
    skrzypekps
    Level 12  
    ok, rozumiem, że to są to uzwojenia rozruchowe i pracy nie ma znaczenia i silnik będzie działał bez problemu ??
  • #17
    sp3ots
    Level 38  
    @jdubowski masz rację milczy na ten temat.
    Przepraszam.
  • #18
    skrzypekps
    Level 12  
    milczy jak milczy- nie wie :), jak to sprawdzić ??

    z silnika wychodzą po 2 pary przewodów czarny i czerwony i jedna para białych przewodów (jeden biały jest bezpośrednio połączony do N, a z drugiego N wychodzi i dopiero rozgałęzia się do podłączenia)
  • #19
    sp3ots
    Level 38  
    Omomierzem, mażesz jeszcze rozkręcić silnik i pokazać uzwojenia.
  • #20
    skrzypekps
    Level 12  
    rozumiem jeśli opory będą takie same to uzwojenia są też takie same ??
  • #21
    sp3ots
    Level 38  
    skrzypekps wrote:
    rozumiem jeśli opory będą takie same to uzwojenia są też takie same ??

    Mogą być takie same ale nie muszą.

    Na początku napisałeś silnik jednofazowy, szkoda że nie dodałeś żadnego zdjęcia/typu.

    Ktoś napisał silnik jednofazowy, potem się okazało że to silnik od odkurzacza ( komutatorowy ).
  • #22
    skrzypekps
    Level 12  
    Myślałem że to jest prostrze tzn. Ilość rodzajów silników. Jest to sil ik z przekładnią do pieca z podajnikiem Defro. Zmieniłem sterownik na nowszy i pojawiły się nowe opcje z których chciałbym skorzystać. Jaki przekaźnik zmieniający obroty silnika jednofazowego ?Jaki przekaźnik zmieniający obroty silnika jednofazowego ?
  • #23
    sp3ots
    Level 38  
    Silnik jednofazowy-klatkowy.
    Schemat pokazuje że producent silnika przełącza całą fazę pomocniczą ( uzw. pomocnicze + kondensator ) odwrotnie w stosunku do fazy roboczej ( uzw. roboczego ).
    Nie oznacza to że uzwojenia są identyczne lub nie.

    Zmieniłeś sterownik kotła na inny, lepszy.
    Co producent sterownika napisał na temat opcji która Ciebie interesuje ?