Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Klimatyzacja manualna laguna 1 2.2 dT 98r.

bearq 28 Jun 2018 22:16 636 14
  • #1
    bearq
    Level 38  
    Witam,



    potrzebuje pomocy w zdniagnozowaniu usterki klimatyzacji w Renault Laguna 1 z 98r z silnikiem 2.2 dT.
    Klimatyzacja po wymianie sprężarki pochodziła raptem 2 godziny i padła.
    Brak sygnału na przewodzie idącym do sprężarki, wentylatory nie załączają się.
    Sprawdzałem ilość czynnika oraz ciśnienie które oscyluje w granicach 5,2 bara.
    Sprężarka na krótko pracuje poprawnie i momentalnie przewód idący do parownika robi się zimny.
    Dobrałem się do presostatu który tutaj jest 4 pinowy i na postoju zwarte są w nim dwa skrajne zewnętrzne piny (czerwony i brązowy) co sugeruje prawdopodobnie poprawny stan niskiego ciśnienia w instalacji. Po zwarciu wewnętrznych pinów (czerwony i żółty)startują wentylatory na 2 biegu co prawdopodobnie sugeruje wysokie ciśnienie, po zwarciu zewnętrznych nic się nie dzieje.

    Posiada ktoś może do tego samochodu schemat instalacji elektrycznej klimatyzacji manualnej albo ma jakiś pomysł gdzie szukać problemu? Czyżby padła wiązka informująca o poprawnym niskim ciśnieniu w instalacji? Wie ktoś może dokąd ona idzie, zna jakieś newralgiczne miejsca gdzie ewentualnie ta klima się sypie?
    Będę wdzięczny za pomoc.
  • Helpful post
    #2
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    To przedliftowy model?

    Zasilanie wchodzi na czujnik 2 czerwonymi przewodami wychodzi białym na sprężarke.

    Zasilanie czujnika idzie z panelu nawiewów, wychodzi z niego fioletowym pin 14A .
  • #3
    bearq
    Level 38  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    To przedliftowy model?

    Zasilanie wchodzi na czujnik 2 czerwonymi przewodami wychodzi białym na sprężarke.

    Zasilanie czujnika idzie z panelu nawiewów, wychodzi z niego fioletowym pin 14A .


    Tak przed lift klima manualna.
    Rozumiem ze po naciśnięciu AC sterownik powinien podac napiecie na czerwony styk presostatu ktory wtedy robi jako wlacznik sprężarki zwierając napieciowy czerwony z białym. Tylko tam sprezarka sterowana jest przekaznikiem, bo raczej nie bezpośrednio z presostatu?
  • #5
    bearq
    Level 38  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    A gdzie masz ten przekaźnik? Przedzwoń od presostatu do cewki i już wiesz dużo.

    Racja, nie będzie tam przekaźnika.
    Dobrałem się znowu do presostatu i przewód brązowy idzie bezpośrednio do sprężarki. Podając napięcie na ten przewód włączają się wentylatory na 1 biegu i załącza sprzęgło czyli klima gra.
    Zostają mi dwa czerwone gdzie zwierając jednego z przewodem żółtym (stałe 12V) załączają się wentylatory na 2 biegu a są to dwa środkowe.
    Sprawdzając presostat w tej chwili zwarte ma dwa zewnętrzne piny czyli według wtyczki to czerwony na którym nic się nie dzieje i brązowy czyli zasilanie sprężarki.
    Więc działanie jest proste, panel podaje napięcie na przewód czerwony który przez styki niskiego ciśnienia zwiera z przewodem brązowym i odpala sprężarkę. W przypadku wzrostu ciśnienia w układzie presostat mostkuje przewód żółty (stałe 12V) z drugim czerwonym przewodem który uruchamia drugi bieg wentylatorów.
    Tak dla potomnych :wink:

    Wiązka m.in klimy jest z tego co widzę łączona przy akumulatorze dwoma kostkami, jesteś w stanie sprawdzić czy przewód fioletowy z pinu 14A idzie bezpośrednio do tej kostki albo znasz ewentualny kolor tego przewodu tak aby określić gdzie "ginie" napięcie z panelu?
  • #7
    bearq
    Level 38  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    A wychodzi na fioletowym napięcie po naciśnięciu AC?
    Tak zmienia kolor na czerwony po drodze.

    Chciałem unikać rozbieranie ale..
    Rozebralem i brak napięcia po włączeniu klimy na grubym fioletowym w kostce pin B7. Przy podaniu napiecia na fioletowy wszystko startuje.
    Musi być spełniony jeszcze jakiś warunek czy uwalony sterownik?
  • #9
    bearq
    Level 38  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Czujnik temp parownika i chłodnicy w normie.

    Czujnik temperatury chłodnicy ok, załącza czasami wentylatory na 1 biegu.
    Czy czujnik parownika występuje w klimie manualnej? Ani pod maską ani nad pedalami na zasilaniu/powrocie go nie ma. Po drugiej stronie tylko klapki od sterowania temperatura i dmuchawa.
  • #11
    bearq
    Level 38  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Czujnik parownika jest na parowniku.

    Pin A1 A7 na postoju okolo 4.5k om (40 stopni ), po włączeniu klimy wzrasta do około 25 k om co wskazuje temperaturę około 5 stopni, w drugą stronę też reaguje poprawnie.
  • #12
    bearq
    Level 38  
    Podbijam temat, presostat sprawny, czynnik jest sprężarka po podaniu napięcia na B7 startuje i wszystko chodzi poprawnie. Czujnik parownika sprawny, porównany z oryginalną notką od Laguny.
    W czym tam może jeszcze leżeć problem? Uszkodzony sterownik?
  • #14
    bearq
    Level 38  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    W sumie to chyba diagnozowalny moduł, ale nie wiem na pewno.

    Moduł wymieniony na drugi sprawny i bez efektu. Ta sama sytuacja.

    Zauważyłem że z sterownika po włączeniu klimy na przewodzie zielonym bodajże B3 pojawia się napięcie 12.5V. Sterowanie działa dobrze bo prócz włączonego przycisku AC musi być również uruchomiona dmuchawa. Domyślam się że będzie to napięcie odpowiedzialne za podwyższenie obrotów jałowych silnika a do takowych nie dochodzi dlatego możliwe że sterownik nie otrzymuje informacji zwrotnej stąd nie startuje sprężarki.
    Nie wiem czy tak to akurat w tym samochodzie działa ale może posiadasz informację na temat kolorystyki przewodów od sterownika do elementu odpowiedzialnego za zwiększenie obrotów lub informację za co dokładnie odpowiada ten przewód?
  • #15
    bearq
    Level 38  
    Problem rozwiązany.
    Uszkodzony "wyłącznik termiczny klimatyzacji" który tak naprawdę jest czujnikiem przegrzania samochodu znajdujący się w gumowym przewodzie chłodniczym od przodu silnika. Uszkodzenie czujnika objawia się 10V na pinie B6 w panelu które uniemożliwia włączenie klimatyzacji.