Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

10 powodów, dlaczego Internet Rzeczy jest krytyczny dla rewolucji cyfrowej

ghost666 30 Cze 2018 23:25 1629 14
  • Jednym z głównych sektorów, który adoptuje rozwiązania Internetu Rzeczy jest przemysł motoryzacyjny. Nie ma się co dziwić - inteligentne samochody jutra muszą komunikować się pomiędzy sobą, a także ze swoim otoczeniem. Producenci aut o tym wiedzą, dlatego też inwestują w najnowocześniejsze rozwiązania IoT, aby pozostać na wiodącej pozycji na rynku.

    Najnowocześniejsze systemy IoT oferują najszerszą gamę funkcji dla przemysłu samochodowego. W poniższym materiale opisano, jakie rozwiązania najmocniej zmieniają oblicze naszych samochodów, a także jaki to ma wpływ na ich używanie.

    Wbudowane systemy rozrywki multimedialnej

    Naturalnym ludzkim odruchem jest ciągłe poszukiwanie wyższego poziomu komfortu. Dotyczy to także auta. Systemy IoT w naszych samochodach posiadają wiele funkcji, mających zwiększać komfort jazdy samochodem, zwłaszcza pasażerów - systemy multimedialne, coraz bardziej interesujące i bogate systemy rozrywkowe etc. Oprócz tego układy nawigacji 3D, wykorzystującej rzeczywistość wirtualną, aplikacje pozwalające na integrację różnych dodatkowych urządzeń z systemami samochodu, etc. także wpływają dodatnio na komfort korzystania z auta. Wszystko to pozwala na zwiększenie responsywności elektroniki pokładowej, co bezpośrednio upraszcza jej używanie.

    Telematyka

    Jak łatwo się domyślić, wykorzystanie systemów wykorzystujących platformy IoT w sektorze motoryzacyjnym wspiera niespotykaną dotychczas ilość połączeń i interfejsów na każdym poziomie pojazdu. Dzięki temu pasażerowie nowoczesnych samochodów mogą wykorzystywać szerokopasmowe łącza w dowolnym momencie. Co więcej, same samochody także z tego korzystają, komunikując się ze sobą i ze swoim otoczeniem. Obecnie do realizacji tego rodzaju funkcjonalności wykorzystuje się sieci komórkowe, ale trwają prace nad systemami V2X, które umożliwią jeszcze lepszą komunikację samochodowych systemów z różnymi usługami.

    Połączone systemy bezpieczeństwa

    Koncepcja zwiększania poziomu bezpieczeństwa w samochodach już od dawna jest jednym z istotniejszych torów rozwoju motoryzacji, szczególnie obecnie, gdy na drogach, wypełnionych coraz większą liczbą aut, zdarza się coraz więcej wypadków i kolizji. Aby zapobiegać tego rodzaju zdarzeniom drogowym, planuje się wykorzystać rozmaite systemy IoT do monitorowania wielu szczegółów zachowania kierowcy - poziom jego zmęczenia etc. Systemy Internetu Rzeczy w aucie mają także dostarczać dodatkowych informacji kierowcy, dzięki czemu mają oni być cały czas świadomi tego, co dzieje się na drodze.

    Zabezpieczenia

    Coraz większa penetracja nowoczesnych samochodów przez systemy teleinformatyczne sprawia, że zabezpieczenia tych systemów przed cyberatakami stają się coraz istotniejsze. Dzięki stosowaniu zaawansowanych rozwiązań IoT samochody autonomiczne są coraz mniej mrzonką, a coraz bardziej rzeczywistością. Sprawia to jednak, iż systemy zabezpieczeń układów w tych pojazdach są bardzo krytyczne z uwagi na ich bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pasażerów - atak online na autonomiczny samochód mógłby bez problemu spowodować poważny wypadek samochodowy oraz powszechną panikę.





    Zarządzanie ruchem auta

    Poruszanie się samochodem dzięki nowym, połączonym rozwiązaniom jest prostsze niż kiedykolwiek. W motoryzacji pojawiło się wiele nowych systemów, które prezentują kierowcy dodatkowe informacje podczas kierowania, pomagają w parkowaniu czy zmniejszają zużycie paliwa. Dzięki temu samochód pozwala ludziom dotrzeć do celu szybciej, bezpieczniej i taniej.

    Zarządzanie pojazdem

    Utrzymanie samochodu w dobrym stanie jest bardzo ważnym elementem korzystania z niego. Dzięki nowoczesnym systemom informatycznym w aucie jest to coraz prostsze - możliwe jest zdalne kontrolowanie stanu różnych elementów samochodu, dzięki czemu szybkie reagowanie na powstające problemy jest o wiele prostsze niż kiedykolwiek.

    Komunikacja dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa

    Dzięki wspólnej platformie IoT, która zajmuje się systemami elektronicznymi w samochodach sprawia, że systemy te mają także inne zastosowania. Tego rodzaju systemy, komunikując się między sobą, mogą informować kolejne samochody w ich otoczeniu, że coś nieprzewidzianego wydarzyło się na drodze. W takim wypadku systemy innych samochodów, świadome tego faktu, mogą zrobić wszystko co konieczne, aby pasażerowie nie byli narażeni na niebezpieczeństwo wynikające z tego zdarzenia.

    Nowoczesne systemy rozrywkowe

    Nowe innowacyjne systemy komunikacyjne sprawiają, że systemy rozrywkowe w aucie są coraz ciekawsze i sprawniej działające. Przyczynia się do tego implementacja wielu rzeczy w aucie: sieci Wi-Fi, integracja z portalami społecznościowymi, strumieniami audio i wideo, integracja smartfonów etc.

    Systemy wspomagania kierowcy

    Dzięki zwiększającej się ilości połączonych systemów sterowania itp., trudno nie wyobrazić sobie w przyszłości autonomicznych samochodów, dostarczanych w postaci usługi. Niebawem auto-jako-usługa przestanie być potencjalną możliwością, a stanie się rzeczywistością. Tego rodzaju systemy różnić mogą się poziomem autonomii - od systemów automatycznego parkowania poprzez automatyczną jazdę po autostradach czy w korkach, a skończywszy na w pełni autonomicznych samochodach, które w ogóle nie wymagają kierowców.

    Poprawa komfortu jazdy kierowcy i pasażerów

    Komfort jazdy jest kluczowy zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Wszak im kierowcy jest wygodniej i im mniej angażująca jest obsługa innych systemów auta, tym bardziej może się on skupić na drodze. Rozwiązania IoT pozwalają właśnie odciążać kierowcę od zbędnych zadań, dzięki czemu może on prowadzić w optymalny sposób. Dodatkowo, systemy te monitorują na bieżąco m.in. poziom zmęczenia kierowcy, dzięki czemu dostosowują swoje zachowanie do niego.

    Źródło: https://www.eeweb.com/profile/abhilasha/articles/10-reasons-why-internet-of-things-is-essential-for-digital-transformation-1


    Fajne!
  • Arrow Multisolution Day
  • #2 01 Lip 2018 00:55
    133182
    Użytkownik usunął konto  
  • Arrow Multisolution Day
  • #3 01 Lip 2018 10:23
    odalladoalla
    Poziom 16  

    Bogdan K napisał:
    ghost666 napisał:
    Technologie Internetu Rzeczy cały czas obecnie rozrastają się



    ghost666 napisał:
    Nie ma się co dziwić - inteligentne samochody jutra

    O jakiej Inteligencji kolega pisze, nie ma i nie będzie Inteligentnych samochodów .
    Opisane tu systemy nie zagwarantują bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów...

    ghost666 tylko przetłumaczył i liczę iż nie wierzy w ten artykuł.
    Natomiast ta paranoiczna wizja zaczyna przemawiać do mnie coraz intensywniej jak wychodzę na "zewnątrz swojego schowka".
    https://www.youtube.com/watch?v=1yV2NFP1z9w

    Może komentarze pod tym filmem trącają psychiatrykiem ale sam filmik jakoś dziwnie zaczyna pasować do symptomów tego co nas zaczyna otaczać.

  • #4 01 Lip 2018 22:34
    arturavs
    Poziom 38  

    Wszystko fajnie. Tylko jak dla mnie( pewnie nie tylko), pchanie na siłę w każde urządzenie/sprzęt mini inteligencji( w końcu jakiś mikroprocesor to obsługuje) połączonej z internetem jest nieporozumieniem. To pachnie trochę s-f, ale już się dzieje. Sami sobie bat kręcimy. To co można wykorzystać do poprawy życia, równie dobrze można wykorzystać do kontroli.
    Na prezesa nie zagłosujesz, to kibel nie wyda Ci papieru do d.., samochód nie zapali, ekspres kawy nie zrobi, lodówka się nie otworzy....... itp. Stosowanie IoT powszechnie, to duże pole do kontroli i manipulacji społeczeństwem.

  • #5 02 Lip 2018 08:53
    gulson
    Administrator Systemowy

    Bogdan K napisał:
    O jakiej Inteligencji kolega pisze, nie ma i nie będzie Inteligentnych samochodów .

    Proszę poczytać o AI. Mało tego, autonomiczne samochody będą tak dobre, że zabronią nam prowadzenia samochodów, będzie można tylko prowadzić samochód na torze wyścigowym, a nie na drogach publicznych. Jeśli ktoś wyjedzie na drogą publiczną to będzie to zagrożenie dla funkcjonowania całego systemu i zostanie aresztowany. Smutne, ale prawdziwe.

  • #6 02 Lip 2018 16:29
    AGrodecki
    Poziom 14  

    Prace nad sztuczną inteligencją trwają i trwać będą dopóki nie zostaną zakończone sukcesem. To naturalna cecha ludzka - zdobywanie kolejnych wyznaczonych celów. Bez oglądania się na skutki, z radosnym dziecięcym przeświadczeniem, że jakoś to będzie. Tymczasem już sama automatyzacja i informatyzacja procesów wyrzuca z pracy na bruk i zasiłek masę ludzi. To oczywiste - po co płacić marudnemu pracownikowi, z którym są same problemy, skoro można postawić komputer albo dużo droższą ale nadal i tak bardziej opłacalną obrabiarkę cnc albo wręcz całą automatyczna linię. To będzie postępować i wszystko to dzieje się w sytuacji, gdy ludności na świecie cały czas lawinowo przybywa, głównie dzięki zdobyczom techniki gwarantującą niską umieralność.

    Ale nie mieszajmy do tego IoT, który jest zwykłą kolejną marketingową niszą, stworzoną w celu upchania na rynku kolejnych milionów mikroprocesorów i dużo droższych od nich modułów radiowych. Oczywiście korzyści są, ale skala zagrożeń chyba bije na głowę te korzyści.
    podobnie nie mieszajmy pojęcia "inteligencji" i "automatyzacji". Zrozumiałe, że hasłami w stylu "inteligentne" domy, samochody, pralki chętnie posługują się niedouczone gryzipiórki dla których prąd - napięcie, ciepło - temperatura, to to samo i których inteligencja jest faktycznie czasami na poziomie pralki. Ale tu jest forum NIBY zawodowców. Więc piszmy o AUTOMATYCE a nie INTELIGENCJI. Nawet najbardziej zaawansowany, przewidujący i samouczący się automat nie ma w sobie ani odrobiny namiastka inteligencji.

    Ten artykuł to taki sam grafomański śmieć jak np "10 dowodów na zbawcze działanie truskawek" albo "8 rzeczy których nie wiesz o kobietach" na Onecie czy w innej internetowej kopalni badziewia.

  • #7 03 Lip 2018 09:02
    keseszel
    Poziom 26  

    Mam inteligentny pojemnik na papier toaletowy. Sprawdza ile go zostało i wysyła sms, kiedy sie kończy. Mierzy szybkosć rozwijania się rolki papieru- ustala w ten sposób czy jestem nerwowy. Oczywiście sms do zaprzyjaźnionego lekarza ;-) Podejrzewam, że prędkość rozwijania jest też wskaźnikiem zapełnienia rolki..
    Dodatkowo dostaję smsa kiedy nie opuszczę deski klozetowej. :-)
    Ech, ten internet rzeczy..

  • #8 03 Lip 2018 12:31
    3149400
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 03 Lip 2018 12:50
    ghost666
    Tłumacz Redaktor

    nowyARM napisał:
    Bogdan K napisał:
    ghost666 napisał:
    Technologie Internetu Rzeczy cały czas obecnie rozrastają się

    Co to za bzdura ta technologia Internetu Rzeczy

    Jeśli chodzi o tłumaczenie to faktycznie nieudolne, ja:
    - otulciałko = szlafrok
    - zwis męski - krawat
    - zwis nocny = kinkiet

    technologia Internetu Przedmiotów brzmi chyba trochę lepiej.


    Kolega się spóźnił kilka lat na tłumaczenie tego. Mówi się Internet Rzeczy i kropka.

  • #11 03 Lip 2018 15:05
    ghost666
    Tłumacz Redaktor

    nowyARM napisał:
    ghost666 napisał:

    Kolega się spóźnił kilka lat na tłumaczenie tego. Mówi się Internet Rzeczy i kropka.

    Po dwu mlasku myszy wyszło mi coś takiego: https://pl.wikipedia.org/wiki/Internet_rzeczy


    Wytłuszczenie moje.

  • #12 03 Lip 2018 23:54
    RitterX
    Poziom 36  

    To zrozumiałe, że najsłabszym ogniwem w przemieszczaniu ludzi jest sam człowiek jako kierowca. Już są wprowadzane automatycznie działające linie kolejki miejskiej w Vancouver SkyTrain, bez motorniczych. Największą przeszkodą w nieciągłości algorytmów odpowiadających za kierowanie ruchem jest kierowca czyli człowiek. Autonomizacja samochodów powiedzie się dopiero gdy w samochodach przestaną być montowane kierownice i pedały. Pozbawiając kierowcę kontroli nad pojazdem, wystarczy proste kolejkowanie niczym w strefie podejścia do pasa startowego samolotów pasażerskich. Akurat w przypadku samolotów autonomiczna organizacja ruchu lotniczego staje się już faktem za sprawą Szwedów. W niedalekiej przyszłości jest spora szansa, że całe niebo nad Europą będzie tak kontrolowane. Czasy wolnych od poleceń pilotów już dawno minęły. Teraz dobry pilot to taki, który możliwie w krótkim czasie dostarczył pasażerów lub ładunek cargo z punktu A do punktu B i spalił przy tym najmniej paliwa.
    Kalifornia wprowadza trakcję elektryczną na drogi by w ten sposób hybrydowe ciągniki siodłowe popularnie zwane TIR-ami były zasilane w czasie jazdy taką arterią z linii energetycznej a nie silnikiem spalinowym. Trolejbusyzacja transportu ciężarowego już się rozpoczęła. Nikt nie bredzi o zastosowaniu ogniw LiPo bo wiadomo jaka jest gęstość energii i ile by ważyły by to miało sens w TIR-ach.
    To wszystko jest wymuszane za sprawą rosnących cen energii i to jest prawdziwy motor postępu a nie wydumania np. usilne i namolne pakowanie wszędzie IoT.
    IoT to taka wydmuszka i nie mieszajmy jej specjalnie do tego co już się dzieje w procesie autonomizacji np. ruchu lotniczego czy lądowego. Najważniejszym problemem IoT jest jego ingerencja w otoczenie człowieka. Tu nie chodzi, że lodówka nie pozwoli kupić dodatkowego opakowania lodów diabetykowi. Raczej o to, że przez cienką warstewkę ochrony IoT ktoś będzie nadzorował cudze życie. Np. dzięki internetowym kamerom "bezpieczeństwa" dowie się czy ktoś jest czy go nie ma w domu by go splądrować albo porwać.

  • #13 06 Lip 2018 16:32
    JacekCz
    Poziom 36  

    keseszel napisał:
    Mam inteligentny pojemnik na papier toaletowy. Sprawdza ile go zostało i wysyła sms, kiedy sie kończy. Mierzy szybkosć rozwijania się rolki papieru- ustala w ten sposób czy jestem nerwowy. Oczywiście sms do zaprzyjaźnionego lekarza ;-) Podejrzewam, że prędkość rozwijania jest też wskaźnikiem zapełnienia rolki..
    Dodatkowo dostaję smsa kiedy nie opuszczę deski klozetowej. :-)
    Ech, ten internet rzeczy..


    Nie chciałbym być złym prorokiem, co będzie ci robić Internet Rzeczy 2.0

    Dodano po 1 [godziny] 19 [minuty]:

    odalladoalla napisał:

    ghost666 tylko przetłumaczył i liczę iż nie wierzy w ten artykuł.


    Pecunia non olet (nie wnikam czy PLN - a uczciwe powiedzenie tego może otrzymać moją etyczną akceptację, czy niematerialny ranking itd... i co jest gorsze, to jest jedna wielka lipa ostatnich lat, np StackOverflow MSZ w 2018 niczego nie mówi przez tzw reputację )

    A jak już o Rzymianach mowa, ikona z kciukiem w dół się pojawi w tym dziale?

    Dodano po 6 [minuty]:

    odalladoalla napisał:

    Może komentarze pod tym filmem trącają psychiatrykiem ale sam filmik jakoś dziwnie zaczyna pasować do symptomów tego co nas zaczyna otaczać.


    Powiedziałbym to o większości artykułów, ilość odsłon, tru tu tu tu .... to się wpisuje w ten sam nurt.

  • #14 09 Lip 2018 16:43
    rexman
    Poziom 9  

    RitterX napisał:
    ... Raczej o to, że przez cienką warstewkę ochrony IoT ktoś będzie nadzorował cudze życie. Np. dzięki internetowym kamerom "bezpieczeństwa" dowie się czy ktoś jest czy go nie ma w domu by go splądrować albo porwać.

    Jakie tam plądrowanie? Matrix się szykuje!

  • #15 09 Lip 2018 21:52
    RitterX
    Poziom 36  

    Matrix to już jest. Przestano zastanawiać się nad rozwiązaniami widocznych gołym okiem konsekwencji, nad którymi nikt w sumie nie panuje. Technologia, sprzętowo jak i pod względem uniwersalnej części oprogramowania upowszechnia się błyskawicznie lecz nie idzie za tym wzrost specjalistycznej wiedzy o niuansach zagrożeń. Jak komuś pasuje by zatrudniać analityka oprogramowania do ochrony kilku posesji to w porządku, póki będzie go na to stać. A jak przestanie to system nadal będzie musiał działać gdyż nie będzie miał funkcjonalności manualnej. Przemysłowo to także ciekawie wygląda. Dlatego do "elestyczności" i "rozproszoności" bym się tak mocno nie przywiązywał bo te hasła mogą prostą drogą doprowadzić do infiltracji zasobów firmy, często całych lat badań a w konsekwencji jej upadku.
    Nie uważam by stosowanie urządzeń, które klasyfikuje się szumnie jako IoT było złe. Tym nie mniej trzeba to robić z sensem i rozwagą a nie w obecnie powszechny małpi sposób.