Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pojazd DIY z silnikiem TICO (zamiar budowy)

KipekvonChojna 04 Jul 2018 00:22 912 6
  • #1
    KipekvonChojna
    Level 3  
    Witam.
    To mój pierwszy post tutaj. Pasowałby bardziej do działu DIY, ale tam pokazujemy gotowe konstrukcje.

    Na początek kilka słów wstępu. Pojazd który mam zamiar budować, to coś w rodzaju małej lokomotywy (drezyny). Ma to być urządzenie, które nie ma jeździć samopas, ale z doczepianymi wagonikami. Na razie nie ma sensu pytać "gdzie?" - jest to nieistotne. Do rzeczy. Potrzebowałbym kilku porad i wyjaśnień. Chodzi mi głównie o kwestie mechaniczno - napędowe.

    Mój pojazd nie ma być szybki tylko silny. Maksymalną prędkość dla jazdy z wagonikami widziałbym w granicach15 - 20 km/h.

    Pojazd ma być oparty na silniku i skrzyni biegów TICO. Tani, łatwy w naprawie o mocy 55 KM. Inspirację zaczerpnąłem z tematu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2093130.html

    O ile z wagonikami nie ma żadnych problemów, o tyle w "lokomotywie" muszę zastosować napęd umożliwiający jazdę zarówno w przód jak i w tył z taką samą prędkością.
    Tutaj sięgnąłem do rozwiązania pokazanego w temacie: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=12440881#12440881
    Nawrotnik zbudowany jest z kół zębatych rewersu ciągnika T25. Mam zamiar wykonać podobny rewers, oparty na tych częściach.

    Pytanie nr 1.

    Pojazd DIY z silnikiem TICO (zamiar budowy)

    Na rysunku powyżej przedstawiony jest schemat mechanizmów przenoszenia mocy w traktorze T25. Przyznam się, że nie znam się na odczytywaniu takich schematów, jednakże po tabelarycznym opisie zębatek (patrz: tabela poniżej), można wywnioskować, że koła zębate (przełączane - do zmiany kierunku jazdy) w rewersie ciągnika oznaczone są jako Z16 i Z 17. Jako jedyne w całym zestawieniu mają (i muszą mieć) taką samą liczbę zębów: 26.

    Pojazd DIY z silnikiem TICO (zamiar budowy)

    Czy właściwie odczytałem, że są one napędzane kołem zębatym oznaczonym na schemacie jako Z8? Liczba zębów: 35. Zaznaczone na schemacie poniżej.

    Pojazd DIY z silnikiem TICO (zamiar budowy)



    Jeżeli mam rację, to mając na uwadze również dane przedstawione poniżej, powinienem móc obliczyć prędkości na poszczególnych biegach, co starałem się poczynić w załączonym arkuszu kalkulacyjnym. Może ktoś sprawdzić czy nie strzeliłem babola?

    Pojazd DIY z silnikiem TICO (zamiar budowy)

    Pytanie nr 2.

    Zanim je zadam małe wyjaśnienie. Moja "lokomotywa" oparta ma być na podobnych założeniach, jakie zastosował konstruktor podobnego pojazdu na Żuławskiej Kolei Ogrodowej (do znalezienia w google - linku nie podaję z obawy przed złamaniem regulaminu). Tam pojazd jeździ głównie w jedną stronę (tor ma kształt pętli) a bieg wsteczny jest używany niewiele, do drobnych manewrów. Ja muszę mieć możliwość zmiany kierunku z wykorzystaniem całej skrzyni biegów - stąd konieczność zastosowania nawrotnika (rewersu). Na wspomnianej już kolejce, napęd jest zrealizowany w prosty sposób:
    - obcięte półosie wychodzące ze skrzyni biegów zaspawane mają na końcach zębatki, które przekazują napęd na osie za pomocą łańcuchów, przy czym zębatki na osiach umieszczone są niemal na ich krańcach, przy kołach jezdnych.
    U mnie zębatki na osiach napędowych muszą być mniej więcej na środku osi.

    Pojazd DIY z silnikiem TICO (zamiar budowy)

    Powyższy schemat (oczywiście "przerysowany") przedstawia moją koncepcję:
    - Silnik wraz ze skrzynią obrócony o 90° (wzdłużnie), dzięki czemu mam wyprowadzony napęd z półośki "na wprost" wałka rewersu. Elementy te połączone są sprzęgłem elastycznym lub wałkiem kardana.
    - Na wałku zdawczym rewersu, zamocowana jest zębatka podwójna. Z każdego jej koła napędzana jest jedna zębatka na każdej z osi pojazdu.

    Czy to połączenie jest sensowne? Czy w takim rozwiązaniu napęd z jednej półosi skrzyni biegów (zaspawany mechanizm różnicowy) zda egzamin?

    Szacuję ciężar "lokomotywy" na około 550-600 kg. Balast do ciągnięcia to (max.4) wagoniki o ciężarze około 300 kg (+ładunek). W sumie w najcięższym wariancie 4000 kg.

    Jak już wspominałem, ma to jeździć po szynach. Opory ruchu są o wiele mniejsze niż na drodze dla samochodów. Oglądając filmy na YouTube z pracy ciągników SAM, z silnikiem TICO wydaje mi się że są aż nadto silne, w stosunku do moich potrzeb.

    Proszę o uwagi i sugestie. Za wszelkie będę wdzięczny.

    Pozdrawiam.
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    KipekvonChojna
    Level 3  
    Art.B wrote:
    (...) pozwolę sobie zaproponować zupełnie inne podejście do tematu. Mianowicie napęd hydrostatyczny. (...)


    Dziękuję za pierwszą opinię.
    Nad napędem hydrostatycznym myślałem już wcześniej, zwłaszcza, że w pracy jeździłem takimi wózkami widłowymi, jednak nie zastanawiałem się nad zasadą działania, a od napraw był warsztat.
    Sprawa kusząca i przy zestawieniu kosztów "rzeźbienia" chociażby samego nawrotnika wydaje się być warta uwagi. Nie rozumiem jednak mimo wszystko zasady sterowania takim napędem.

    Silnik spalinowy napędzający pompę ma stałe obroty - a ja steruję tylko przepływem oleju?

    czy też może

    Ilość przepływającego oleju jest zależna od obrotów silnika spalinowego?

    Jak dobrać pompę i silnik hydrauliczny do takiego zastosowania i czy silnik spalinowy TICO dałby radę?
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    KipekvonChojna
    Level 3  
    Znam mniej więcej zasadę działania tego rodzaju napędu. Tylko z moich obserwacji "wózkowych" wynika, że silnik spalinowy i pompa są ze sobą jakoś sprzężone... Jeździłem wózkiem Linde H45. Jeśli zaś drogi Art.B posiadasz materiały, w której podana jest specyfikacja pompy i silnika jazdy, chętnie bym je zobaczył. Wtedy można szukać czegoś na wzór.
    Tak czy inaczej, napęd w końcowej fazie musi być przenoszony przez łańcuch na zębatkę na osi, gdyż pojazd ma mieć zmienny rozstaw kół.
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    KipekvonChojna
    Level 3  
    Dziękuję za schematy.
    Popatrzyłem, podumałem i teraz się waham. Hydraulika jest dosyć droga, ale rozwiązuje wiele problemów z nawrotnikiem. Mechanika wymaga budowy nawrotnika, ale jest o wiele tańsza niż układ hydrauliczny. Poza tym rozwiązanie mechaniczne pozwala na "jazdę z rozpędu". W układzie hydraulicznym odcięcie napędu powoduje hamowanie silnikiem. Muszę się porządnie zastanowić.