Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stabilizator na diodzie Zenera

05 Lip 2018 12:47 630 18
  • Poziom 3  
    Wiem, sporo tego wyskoczyło, po wpisaniu w wyszukiwarkę, ale większość tematów nie dostarczyła mi szukanej informacji.

    Na pewnym kanale YouTube, poznałem taki oto schemat.

    Stabilizator na diodzie Zenera

    Prosty, ale najważniejsze, że teoretycznie powinien spełniać moje oczekiwania. Pytanie jest banalne, jaki tranzystor konkretnie dobrać, aby układ spełniał poniższe założenia oraz jakie wartości rezystorów?

    Imax = 10A (najlepiej, jakby tranzystor miał jakiś zapas)
    U = ~13V (diodę Zenera sobie dobiorę)

    Napięcie wejściowe nie będzie większe, niż 20V
  • Poziom 3  
    Ok, a wartość tego rezystora zwierającego bazę do emitera? Od czego zależy ta wartość i jaką dobrać dla takich parametrów?
  • Poziom 3  
    Ok, dzięki, jesteś wielki.
    Czyli wzór na rezystor to ten R=Uwe-Udz/0,01 ?

    Czyli, jeśli mam Uwe = 17,5V, Udz = 13V / 0,01A to wartość rezystora winna wynosić yyy -1282? Gdzie robię błąd?
    Czy mam rozumieć, że rezystor powinien mieć wartość zbliżoną do 1300ohm? Mam wrażenie, że liczę to źle...

    EDIT

    Dobra, wiem już. Dałem ****. Rezystor powinien wynosić 450ohm. Dzięki :D

    R1=17,5-13/0,01=450 8-)

    Tylko pytanie, dlaczego akurat dzielenie przez 0,01? Czy przypadkiem ta liczba nie zależy od obciążenia jakie chcę uzyskać na tym zasilaczu?
    Moderowany przez trymer01:

    Regulamin, pkt 3.1.5-3.1.7 Nie wysyłaj treści, które powodują celowo konflikty na forum i naruszają dobre obyczaje.
    Następnym razem będzie ostrzeżenie.

  • Moderator Projektowanie
    Iasafaer napisał:
    Czyli wzór na rezystor to ten R=Uwe-Udz/0,01 ?

    Nie, poprawny wzór to:R=(Uwe-Uz)/(Izmin+Ib), gdzie Ib to prąd bazy tranzystora.
    Ponieważ przeciętny tranzystor mocy ma betę ok. 10 przy prądzie Ic=10A, wiec Ib=Ic/beta=1A co oznacza, że przez opornik trzeba puścić prąd >1A. Już tu widać absurdalność tego układu przy tych danych.
    Ale jest drugi warunek: przy braku obciążenia Ic=0 i wtedy cały prąd płynący przez opornik musi popłynąć do diody Zenera, czyli maxIz>1A, co oznacza że moc wydzielana na niej wyniesie Pz=Uz x Iz>13W. Nie znajdziesz takiej diody.
    Taki układ nadaje się do stabilizacji napięcia ale z prądami rzędu <100mA.
    Nie tędy droga.
    Poza tym moc na tranzystorze P=(Uwe-Uwy)x Ic+UbexIb - w Twoim przypadku moc wyniosłaby ok.80W i niemożliwym jest wytracenie jej na jednym tranzystorze, nieekonomiczne i nierozsądne.
  • Poziom 3  
    To co proponujesz w zamian? :(
  • Pomocny post
    Moderator Projektowanie
    Iasafaer napisał:
    To co proponujesz w zamian?

    Proponuję przeczytać zamieszczone wyżej linki, i linki w tamtych tematach.
    Czytać, uczyć się eksperymentując i czytać, budować różne układy zaczynając od prostych a nie na 10A. Gdy spalisz kilka tranzystorów poczujesz potrzebę poznania przyczyn - tak nauczysz się czegoś.
  • Poziom 35  
    Może zdradzisz nam co chcesz zasilić tym zasilaczem.
  • Poziom 3  
    Ronin64 napisał:
    Może zdradzisz nam co chcesz zasilić tym zasilaczem.


    Sprawa wygląda w ten sposób. W******* się kupując trafo z jednym uzwojeniem 12V i po wyprostowaniu mam 17,5V. Miał być to generalnie domowej roboty prostownik do auta. Poprzedni, który z racji wieku wyzionął ducha był równie prosty jak budowa ruskiego czołgu, więc mniej więcej skopiowałem jego konstrukcję, ale z racji, że dałem **** to dopiero potem zorientowałem się, że był on zbudowany na trafo z dwoma wtórnymi na wspólnym zerze, a ja kupiłem do swojego trafo z jednym wtórnym. Trochę przerost formy nad treścią, ale dorzuciłem do mojego prostownika elektroniczny amperomierz i woltomierz. Ogólnie trafo daje mi pożądane napięcie, ale po dołożeniu filtra mam 17,5V (za duże na ładowanie aku), a z kolei bez filtra cyfrowy miernik głupieje. Do ładowania aku mógłbym oczywiście chrzanić kondensator, bo nie jest on w tym układzie absolutnie konieczny, ale ten miernik cyfrowy potrzebuje filtra, bo inaczej pracuje niestabilnie.
    I teraz mam dylemat, czy stabilizować napięcie na 12V za pomocą tranzystorów/gotowych stabilizatorów, czy może np dorzucić osobne, malutkie trafo do zasilania samego miernika, a główne trafo zostawić na samym mostku prostowniczym.
    Chciałbym, żeby układ był do bólu prosty. To ma mi tylko ładować aku, ewentualnie zasilać niewymagające, nieskomplikowane urządzenia typu żarówka.
    10A to taka już nadwyżka, na zapas, bo generalnie nie planuję ciągnąć z prostownika więcej jak 6A. Po prostu nie chcę, żeby całość pracowała u granic wytrzymałości, więc chciałbym, żeby mniej więcej do tych 10A był w stanie wytrzymać.

    No chyba, że po podłączeniu do ładowania akumulatora te szczytowe 17,5V ustabilizuje się na poziomie max 14,3V żeby nie zniszczyć aku.
    Moderowany przez trymer01:

    Regulamin, pkt 3.1.5-3.1.7 Nie wysyłaj treści, które powodują celowo konflikty na forum i naruszają dobre obyczaje.
    A prosiłem.

  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Mierniki zasiliłbym z osobnego zasilacza i po sprawie
  • Poziom 3  
    ml napisał:
    Mierniki zasiliłbym z osobnego zasilacza i po sprawie


    Czyli osobne, małe trafo (miernik "pożera" całe 70mA) do zasilania miernika rozwiązałoby sprawę.
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Najprościej małe trafko, mostek prostowniczy i ew,scalony stabilizator 12v. Sprawdź tylko jak zasilane sa mierniki m- czy osobnym napieciem czy napięciem mierzonym. Ew pokaż fotki tego miernika.
  • Poziom 3  
    ml napisał:
    Najprościej małe trafko, mostek prostowniczy i ew,scalony stabilizator 12v. Sprawdź tylko jak zasilane sa mierniki m- czy osobnym napieciem czy napięciem mierzonym. Ew pokaż fotki tego miernika.


    To jest ten najprostszy miernik cyfrowy. Pełno tego w sieci jest. Chyba najpopularniejszy model w tego typu amatorskich konstrukcjach.
    Miernik zasilany jest osobno, ale może też być zasilany z tego samego źródła to zależy w jakim zakresie napięcia pracuje zasilacz, bo miernik ma bodaj 3-35V, więc jeśli napięcie urządzenia mierzonego nie przekracza tych wartości to można zasilić tym samym.
  • Poziom 27  
    No to jeżeli można go zasilać z osobnego źródła to nic prostszego bez kombinacji. Ale wtedy proponuję usunąć z głównego prostownika kondensator filtrujący i wtedy sprawdzić prąd ładowania.
  • Pomocny post
    Moderator Projektowanie
    Kondensator filtrujący w niczym nie przeszkadza w działaniu prostownika.
    I nic albo niewiele on pomoże w działaniu woltomierza gdy zaczniemy ładować akumulator - duży pobierany prąd spowoduje, że tętnienie będą ogromne.
    Dlatego raczej można go usunąć.
    Co do zasilania woltomierza - po mostku prostowniczym (wyjście prostownika) użyć jednej diody prostowniczej i po niej kondensator elektrolityczny - filtrujący, z tego zasilać woltomierz. Ta dioda odseparuje filtr i zasilanie woltomierza od wyjście prostownika.
  • Poziom 27  
    trymer01 napisał:
    Kondensator filtrujący w niczym nie przeszkadza w działaniu prostownika.
    I nic albo niewiele on pomoże w działaniu woltomierza gdy zaczniemy ładować akumulator - duży pobierany prąd spowoduje, że tętnienie będą ogromne.
    Dlatego raczej można go usunąć.
    Co do zasilania woltomierza - po mostku prostowniczym (wyjście prostownika) użyć jednej diody prostowniczej i po niej kondensator elektrolityczny - filtrujący, z tego zasilać woltomierz. Ta dioda odseparuje filtr i zasilanie woltomierza od wyjście prostownika.


    Można i tak jak najbardziej. Lecz jeżeli tematotwórca posiada jakiś mały transformatorek z wtórnym 5-10v nic nie stoi na przeszkodzie by sklecić jakiś odrebny zasilacz dla modułu i wtedy wszystko powinno hulać bez kombinacyjów.
  • Moderator Projektowanie
    ml napisał:
    mały transformatorek z wtórnym 5-10v nic nie stoi na przeszkodzie by sklecić jakiś odrebny zasilacz

    To właśnie są
    ml napisał:
    kombinacyj
    e
    Zbędne (wobec jednej diody), kosztowne, pogarszające niezawodność, zajmujące miejsce....
    W elektronice liczy się pomysł i prostota.
  • Poziom 27  
    Dla większej prostoty lepiej zupełnie usunąć moduł pomiarowy sprawdzić prąd ładowania na początku obliczyć czas, właczyć stoper ...