Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja napięcia 0-230V Triak

11 Lip 2018 12:01 921 27
  • Poziom 9  
    Mam stację lutowniczą Lextool 850. Jest tam regulacja mocy grzałki i mocy kompresora, z tym, że regulacja kompresora działa do pewnego zakresu (0-160V) i potem wystarczy delikatnie drgnąć potencjometrem (500kΩ), aby wartość napięcia na wejściu kompresora skoczyła od razu na 210V. Dalsze kręcenie jest już "płynne" do 230V. Na płytce drukowanej w obwodzie sterownia kompresorem jest triak BT134 600E i diak DB3. Co sprawdzić, czemu się przyjrzeć? Załączam zdjęcie podglądowe
    Regulacja napięcia 0-230V Triak
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 35  
    Może ścieżka potencjometru jest uszkodzona.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Sprawdź omomierzem płynność przemiany oporu potencjometra przy obiegu od początku do końca
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 43  
    jack63 napisał:
    Czy urządzenie działa ok?
    Jeżeli tak, to zostaw pomiary napięć, z resztą zupełnie bezsensowne, w spokoju i ciesz się stacją lutowniczą.

    -SaYMoN- napisał:
    regulacja kompresora działa do pewnego zakresu (0-160V) i potem wystarczy delikatnie drgnąć potencjometrem (500kΩ), aby wartość napięcia na wejściu kompresora skoczyła od razu na 210V.
    Według Kolegi to normalne zjawisko jest? Moim nie. Nawiew kompresora po to jest regulowany, żeby móc dostosować jego siłę do wykonywanej czynności - bez "zdmuchnięcia" układów SMD z płytki.
    Autorze - sprawdź też (prócz samego potencjometru) kondycję kondensatora w układzie regulacji. Czasem bywało tak, że był "częściowo uszkodzony" i działy się podobne rzeczy jak te, o których piszesz. Triak nie był wymieniany?
  • Poziom 42  
    398216 Usunięty napisał:
    Według Kolegi to normalne zjawisko jest? Moim nie.

    A moim tak. Pomiary multimetrem napięcia odkształconego są o kant... potłuc.
    Autor nie napisał, że coś źle działa, więc zadałem pytanie i czekam na odpowiedź.
  • Poziom 43  
    jack63 napisał:
    A moim tak. Pomiary multimetrem napięcia odkształconego są o kant... potłuc.
    Akurat nie o tym pisałem. Pomiary oczywiście zbędne, chyba, ze oscyloskopem (galwanicznie odizolowanym od sieci). Pisałem o zakresie regulacji (co wynika jednoznacznie z dalszej części mojego postu) - chyba nie mając innego punktu zaczepienia czepiłeś się czegoś co akurat napisałeś dobrze.
  • Poziom 42  
    I po co ta dyskusja? Poczekajmy na odpowiedź autora.

    Moderowany przez Dzimi:

    Post nic nie wnosi do dyskusji. Kosz. Regulamin pkt.3.1.11 Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji lub wprowadzają w błąd są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • Poziom 9  
    Dziękuję za zainteresowanie i odpowiedzi.
    Potencjometr był wymieniany na nowy, taki sam. Sprawdzałem omomierzem na wylutowanym z układu- płynnie zmienia rezystancję od początku do końca zakresu. Triaka nie ruszałem. Oscyloskopu nie posiadam, tylko zwykły multimetr z funkcją pomiaru pojemności, więc zmierzę jeszcze te dwa kondensatory dla pewności.
    Zrobiłem mały test z dwoma potencjometrami: 500kΩ do zgrubnej regulacji i 10kΩ do dokładnej (>160V). Liczyłem na to, że tym drugim uda się zasilić płynnie kompresor 160-210V. Nic z tego. Po ustawieniu na ~1kΩ napięcie skokowo wzrasta do 210V i dalej. Oczywiście te napięcia podaję czysto podglądowo, bo pomiar jak koledzy stwierdzili, jest bez sensu.
  • Poziom 43  
    Czy problem występuje od nowości (błąd konstrukcyjny) czy pojawił się później (uszkodzenie)?
    Czy regulator tak samo pracuje z obciążeniem rezystancyjnym (żarówką)?
  • Poziom 42  
    jarek_lnx napisał:
    Czy problem występuje od nowości (błąd konstrukcyjny) czy pojawił się później (uszkodzenie)?

    Problemem jest to, iż autor tematu nie jest łaskaw napisać o co mu tak na prawdę chodzi???
    Uczepił się się bezsensownych pomiarów i wygląda, że tylko one go niepokoją.
    Przecież regulacja fazowa ściemniaczem, jakim w zasadzie jest ten układ, jest prymitywna i ma swoje ograniczenia.
  • Poziom 9  
    Oczywiście przyznaję Wam Panowie rację, że te pomiary napięcia są bezsensowne, chciałem tylko zobrazować problem. Zależy mi tylko na prawidłowej, płynnej regulacji mocy sprężarki- na niczym więcej. Wcześniej działało to płynnie i taka regulacja jest mi potrzebna. Teraz albo ledwo dmucha albo prawie max i max.
  • Poziom 42  
    -SaYMoN- napisał:
    Wcześniej działało to płynnie i taka regulacja jest mi potrzebna. Teraz albo ledwo dmucha albo prawie max i max.

    Nareszcie! Czy nie można było tego napisać w temacie lub pierwszym poście???
    Teraz pytanie: Czy chcesz to naprawiać? Czy może prościej i lepiej byłoby zakupić za kilka zł gotowy regulator fazowy i go tylko okablować?
  • Poziom 9  
    Jak jest taka możliwość i macie Panowie jakiś pomysł co szwankuję to chciałbym naprawić.
  • Poziom 40  
    A pokaż zdjęcie z drugiej strony, jak to zostało połączone
  • Poziom 43  
    jack63 napisał:
    Czy nie można było tego napisać w temacie lub pierwszym poście???
    Ale czy nie można było tego wywnioskować po tym co napisał :
    -SaYMoN- napisał:
    regulacja kompresora działa do pewnego zakresu (0-160V) i potem wystarczy delikatnie drgnąć potencjometrem (500kΩ), aby wartość napięcia na wejściu kompresora skoczyła od razu na 210V.
    ? Przecież to chyba logiczne, że jeśli napięcie "skacze" to i moc nadmuchu również?
    jack63 napisał:
    Teraz pytanie: Czy chcesz to naprawiać?
    Kolejne pytanie bez sensu...
    -SaYMoN- napisał:
    Zależy mi tylko na prawidłowej, płynnej regulacji mocy sprężarki- na niczym więcej.

    jack63 napisał:
    Czy może prościej i lepiej byłoby zakupić za kilka zł gotowy regulator fazowy i go tylko okablować?
    A czy nie prościej naprawić ten co ma? Przecież wstawienie innego może powodować problemy - chociażby mechaniczne (mocowanie, izolacja itp). Moim zdaniem Autor zadał proste pytanie co sprawdzić - wynika z tego że chciałby naprawić. A naprawa może i tak wynieść mniej niż zakup nowego - możliwe, ze wystarczy wymienić potencjometr, czy triak lub kondensator. A co dokładnie - należy właśnie sprawdzić i takie odpowiedzi dostał.
  • Poziom 9  
    Na obciążeniu rezystancyjnym jest to samo- żarówka rozświetla się na raz przy delikatnym obrocie potencjometru.
    Pomierzyłem pojemności kondensatorów:
    -pomarańczowy "104J" - 90 nF
    -niebieski ".15J" - 145 nF
    -czerwony "473J" - 45 nF i 43 nF
    Elektrolitycznych nie mierzyłem, bo zakres pomiaru mojego multimetru to tylko 20 uF, a najmniejszy z nich to 47 uF. Zresztą są chyba do czasowego wydmuchania gorącego powietrza po wyłączeniu stacji.
    Potencjometr sprawny.
  • Poziom 43  
    Więc pozostaje sam triak...
  • Poziom 23  
    398216 Usunięty napisał:
    Więc pozostaje sam triak...
    Triak nigdy nie uszkodzi się w ten sposób.
  • Poziom 43  
    Nie spotkałem się jeszcze że skokową zmianą w układzie z triakiem, oprócz zjawiska histerezy, tylko działa to nieco inaczej, po prostu trzeba po załączeniu zasilania zwiększyć nastawę potencjometru żeby układ zaczął działać, dopiero później można zmniejszyć i układ nadal działa, wynika to z innych warunków początkowych ładowania kondensatora dla przypadku kiedy diak się wyzwala. a innych kiedy nie.

    Zastanawiam się czy to nie jest taki przypadek że poniżej pewnej nastawy triak w wyniku jakiegoś wadliwego elementu (triak lub diak) załącza się tylko jednopolówko, dopiero powyżej pojawia się druga połówka stąd skok napięcia.
    To czy triak wyzwala się symetrycznie można łatwo sprawdzić miernikiem szeregową diodą.

    To takie luźne przemyślenia, z braku lepszego pomysłu co może nie działać w takim prostym układzie, może komuś to pomoże w rozwikłaniu zagadki.
  • Poziom 24  
    Podobny problem miałem z podobnym układem. Elementem wykonawczym był ruski triak. Po jego wymianie problem zniknął.
  • Poziom 43  
    No właśnie - niektóre uszkodzenia triaka powodują takie zjawisko (skokowa regulacja) i wcale nie musi to być powiązane z krajem producenta. Swego czasu robiłem wielokanałowy regulator oświetlenia i dokładnie taki sam objaw miałem w trzech na osiem kanałów - ciekawostką było, że problem pojawił się po roku eksploatacji (dość intensywnej) i nigdy nie wystąpił jakikolwiek powód do "przeciążenia" triaka.
  • Poziom 9  
    Czyli szukać nowego triaka? Diak też wymienić?
  • Poziom 43  
    Można - koszt niewielki a za to pewność, że będzie sprawny.
  • Poziom 9  
    Triak wymieniony na BT136, diak nowy DB3. Po tym zabiegu pali się rezystor 2kΩ pomiędzy potencjometrem a R2||R3, ale za to regulacja jest płynna i nie ma słyszalnych krótkotrwałych przerw w pracy kompresora. Problem dymiącego się rezystora ustaje po podmianie starego diaka, ale znowu regulacja też jest "po staremu".
    Regulacja napięcia 0-230V Triak
  • Poziom 43  
    Jaki był oryginalny triak? Sprawdź w DS i porównaj prądy bramki oryginalnego i tego wstawionego teraz.
  • Poziom 9  
    Oryginalny BT134, obecny BT136. Prądy te same. Po wlutowaniu starego triaka i nowego diaka- pali rezystor.