Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć silnik od starej pralki wirnikowej ?

Kashe 12 Lip 2018 17:54 291 18
  • #1 12 Lip 2018 17:54
    Kashe
    Poziom 5  

    Witam, szukam informacji n/t tego jak mogę rozpoznać rodzaj silnika.
    Chciałbym zrobić szlifierkę stołową na silniku który zalega mi w garażu a zupełnie mie wiem jaki to typ silnika (brak tabliczki znam.)
    Na tabliczce zaciskowej są 4 piny, pozatym silnik jest raczej małej mocy dlatego zakładam że jest on jednofazowy.
    Ale tu rodzi się problem, nie wiem jak mogę go uruchomić z racji tego że do podłączenia silnika bocznikowego stosuje się inny schemat jak do szeregowego. Czy da się to rozpoznać np. Za pomocą multimetru ? Czy lepiej sobie odpuścić ?
    Dodatkowo jak mogę odróżnić uzw. Stojana od uzw. Wirnika ?
    Z góry dziękuję za pomoc
    Edit:Prawdopodobnie w układzie był kondensator, co wskazuje mi na silnik bocznikowy. Czy istnieje wzór na obliczenie kondensatora do takiego silnika ?

    0 18
  • Pomocny post
    #2 12 Lip 2018 18:53
    Peter134
    Poziom 17  

    Nie uzwojenie stojana i wirnika, a wzbudzenia i twornika.(mało ważne przy podłączaniu silnika bocznikowego i szeregowego, ważne by było przy silniku obcowzbudnym)

    Tak możesz rozpoznać za pomocą multimetru. Pomierz wartości rezystancji obu uzwojeń. Jeśli jedno będzie miało małą, a drugie znacznie większą to jest to silnik bocznikowy, jeżeli obie będą małe jest to silnik szeregowy.

    0
  • #3 12 Lip 2018 19:03
    Kashe
    Poziom 5  

    Super, o to mi właśnie chodziło.
    A czy wiesz może jakiego wzoru powinienem użyć do wyliczenia wartości poj. Dla kondensatora ?
    Oraz czy schemat z książki którego chcę użyć jest poprawny ? Niestety w samej książce nie ma nic o wartości pojemności kondensatora.
    Oraz jak to jest z tymi rezystorami i rezystorem nastawnym na schemacie, bo rozumiem że one są do nastawienia prędkości ? Niestety tego nie rozumiem a pilnie szukam rozwiązania które ciężko znaleźć mi w internecie, czy tu na forum.

    0
  • #4 12 Lip 2018 19:14
    Peter134
    Poziom 17  

    Najpierw trzeba spróbować ustalić napięcie na jakie ten silnik jest zbudowany. Na ten schemat najlepiej nie patrz. Rezystor nastawny zmienia prędkość obrotową poprzez zmianę prądu wzbudzenia, w tym przypadku strasznie skomplikowanie narysowane.

    0
  • #5 12 Lip 2018 19:39
    Kashe
    Poziom 5  

    Dobrze, w takim razie gdy będę potem w garażu spróbuję ustalić potem jak najwięcej informacji dot. tego silnika. Póki co jeszcze raz dziękuję :)

    0
  • #6 12 Lip 2018 19:51
    Peter134
    Poziom 17  

    Spróbuj odnaleźć jakieś napisy, może odnajdzie się tabliczka znamionowa. Zrób zdjęcie z linijką dla skali.

    0
  • #7 13 Lip 2018 00:27
    Kashe
    Poziom 5  

    Ooo, znalazłem coś.
    Silnik jest oznaczony jako 220V i prawdopodobnie 2,5A.
    Ma 1430(?) obr/min
    I teraz tak, ma on 2 uzwojenia.
    Jedno-czerwone: 8R
    Drugie-białe: 14R
    Uzwojenia były połączone szeregowo, chociaż nie wiem czy oryginalnie.
    Przepraszam za jakoś zdjęcia skali, nie udało zrobić mi się lepszego.
    Dodatkowo, pomiary rezystancji wykonałem po usunięciu kostki przyłączeniowej i przycięciu i odizolowaniu przewodu do miedzi by uniknąć błędów z racji zaśniedziałych styków. Przed tą czynnością oba uzwojenia pokazywały mi po 14R

    0
  • Pomocny post
    #8 13 Lip 2018 09:58
    sp3ots
    Poziom 36  

    Witam !

    Silnik od starej pralki wirnikowej posiada dwa uzwojenia:
    mniejsza oporność uzw. robocze
    większa oporność uzw. pomocnicze
    Brak wyłącznika elektromagnetycznego ( potrzebny do rozruchu ) który po rozruchu odłącza uzw. pomocnicze od zasilania.
    Silnik nie potrzebuje kondensatora.

    Przed włączeniem zasilanie sprawdź stan izolacji pomiędzy obudową a uzwojeniami.

    0
  • #9 13 Lip 2018 13:29
    Kashe
    Poziom 5  

    No dobrze, ale skoro nie mam tego wyłącznika do rozruchu to co teraz ?
    Btw. Oba uzwojenia w szereg i prosto do sieci ? Dobrze rozumiem ?

    0
  • #10 13 Lip 2018 13:30
    Topolski Mirosław
    Moderator Elektrotechnika

    Kashe napisał:
    Jedno-czerwone: 8R
    Drugie-białe: 14R
    Kashe napisał:
    Przed tą czynnością oba uzwojenia pokazywały mi po 14R

    Proszę wyjaśnić co to są za jednostki i czego.

    0
  • #11 13 Lip 2018 13:33
    Kashe
    Poziom 5  

    Topolski Mirosław napisał:
    Kashe napisał:
    Jedno-czerwone: 8R
    Drugie-białe: 14R
    Kashe napisał:
    Przed tą czynnością oba uzwojenia pokazywały mi po 14R

    Proszę wyjaśnić co to są za jednostki i czego.

    R- dla mnie jednostka rezystacji podana jako R to (Ohm) niestety na nowej wersji strony nie potrafię znaleźć tablicy znaków... Tym bardziej że korzystam ze smartphone gdzie nie mam opcji stosowania wymaganych znaków, myślałem że to bedzie oczywiste oznaczenie rezystancji ale chyba jednak nie, to przepraszam.
    Jednostki w jakich wyraża się napięcie , prąd, rezystancja sa ujednolicone i proszę zastosować właściwe. Tu kolega ma podane: http://www.elektroonline.pl/a/2407,Wielkosci-elektryczne-i-magnetyczne-symbole-i-jednostki [mod.T.M.]

    0
  • Pomocny post
    #12 13 Lip 2018 14:30
    sp3ots
    Poziom 36  

    Kashe napisał:
    No dobrze, ale skoro nie mam tego wyłącznika do rozruchu to co teraz ?
    Btw. Oba uzwojenia w szereg i prosto do sieci ? Dobrze rozumiem ?


    Połącz np. tak:
    N- uzwojenie robocze -L
    N- uzwojenie pomocnicze- przycisk dzwonkowy - L

    albo tak:
    Przełącznik 0- rozruch -praca

    Ten silnik potrzebuje cały czas zasilanie uzwojenia roboczego.
    Uzwojenie pomocnicze musi być zasilane tylko w czasie rozruchu.

    0
  • #13 13 Lip 2018 14:46
    retrofood
    Moderator

    sp3ots napisał:

    Ten silnik potrzebuje cały czas zasilanie uzwojenia roboczego.
    Uzwojenie pomocnicze musi być zasilane tylko w czasie rozruchu.


    Czyli jak niby babcia prała gacie? Trzymała przycisk na starcie każdego prania? Litości! Nie twórzcie tu niestworzonych teorii.

    Niestety, nie da się odpowiedzieć automatycznie na pytanie Autora zawarte w pierwszym poście, gdyż "Franie" były produkowane przez kilka fabryk i z bardzo różnymi wersjami silników napędowych. Wszystko to jednak były silniki indukcyjne jednofazowe, a więc jakieś bocznikowe czy szeregowe wykluczamy.
    Silniki były albo w wersji z kondensatorem rozruchowym, albo z fazą rozruchową nierozłączalną. Pod koniec lat osiemdziesiątych stosowano nawet silniki w obudowie otwartej. Ich moc oscylowała wokół wartości 180 W.

    To co widać na zdjęciu jest być może silnikiem z fazą rozruchową nierozłączalną, ale pewny nie jestem. Tak jak nie wiem, czy na pewno nie trzeba tam kondensatora. Do napędu małej szlifierki może i się nadaje, ale wolałbym kupić gotową niż robić ją samemu z tak niepewnych elementów.

    0
  • #14 13 Lip 2018 14:54
    sp3ots
    Poziom 36  

    W poście #8 napisałem że brak wyłącznika elektromagnetycznego.

    0
  • #15 13 Lip 2018 15:23
    retrofood
    Moderator

    sp3ots napisał:
    W poście #8 napisałem że brak wyłącznika elektromagnetycznego.

    W silnikach o tak małych mocach nie stosowano żadnych wyłączników uzwojenia rozruchowego. Nie spotkałem w żadnym typie silnika.

    0
  • #16 13 Lip 2018 16:03
    sp3ots
    Poziom 36  

    retrofood napisał:
    sp3ots napisał:
    W poście #8 napisałem że brak wyłącznika elektromagnetycznego.

    W silnikach o tak małych mocach nie stosowano żadnych wyłączników uzwojenia rozruchowego. Nie spotkałem w żadnym typie silnika.


    Jeśli czegoś nie widziałeś to nie znaczy że tego nie ma lub nie było !

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1637832.html#7949026
    post nr. #6

    0
  • #17 13 Lip 2018 16:59
    gogojogo
    Poziom 11  

    Był wylacznik odśrodkowy na wirniku.

    0
  • #18 14 Lip 2018 15:19
    Kashe
    Poziom 5  

    Czyli nie ma opcji by odpowiedzieć prosto na to pytanie ?
    Mogę ewentualnie zastosować przekaźnik czasowy z serii BIS F&F.

    0
  • #19 14 Lip 2018 20:23
    retrofood
    Moderator

    sp3ots napisał:

    Jeśli czegoś nie widziałeś to nie znaczy że tego nie ma lub nie było !

    Święta racja. Biję się w piersi. Chociaż zaglądnąłem do tego z budową otwartą i nic ciekawego nie ujrzałem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Kashe napisał:
    Czyli nie ma opcji by odpowiedzieć prosto na to pytanie ?

    Nie ma. Musisz go rozebrać w takim razie, bo sprężynki w wyłącznikach odśrodkowych lubiły rdzewieć. Wszystko wtedy zobaczysz.

    0