Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Corsa C 2004 - Falowanie na niskich obrotach na LPG

mariomario 12 Jul 2018 21:15 1626 19
  • #1
    mariomario
    Level 18  
    Witam,

    mam Corsę C 2004r z silnikiem Z12XE + 10 letnia instalacja LPG BRC + nowe dobre świece mające przejechane ok 200km. Silnik chodzi dobrze na benzynie (nie szarpie, czuć że zbiera się normalnie, nie przegrzewa się, obroty nie falują, na luzie nie faluje), ale po przełączeniu się silnika na zasilanie LPG silnik faluje na niskich obrotach ("na luzie") i jego obroty wynoszą ok 550-700 obr/min oraz silnik lekko faluje tak "na słuch" o jakieś +/- 50 obr/min oraz silnik w tym zakresie niskich obrotów tak jakby "poszarpuje". Gdy wcisnę gaz (na zasilaniu LPG) i obroty wynoszą powyżej 1000 to auto jeździ normalnie - niemal jak na benzynie. Pytanie - co może być przyczyną ? zasyfiony EGR czy jakiś czujnik od instalacji LPG jest uszkodzony czy "rozjechane" mapy LPG czy filtry fazy lotnej i ciekłej od LPG do wymiany ? Czy może coś innego ?
  • Helpful post
    #2
    robert73-6
    Level 18  
    A kiedy regulowałeś instalacje lpg i serwisowałeś( wymiana filtrów ).Podepnij instalację pod kompa i zobacz co pokaże. Tak to jest wróżenie z fusów.
  • Helpful post
    #3
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Zacznij od wyczyszczenia wtryskiwaczy, albo wymiany na jakieś pewne.
  • Helpful post
    #4
    helmud7543
    Level 43  
    Przy rozjechanych mapach lepiej będzie się sprawował na paliwie, na którym więcej się jeździ. Jeśli benzynę używasz tylko do odpalania a jeździ na niej dobrze to raczej nie to.
    Podejrzanym jest reduktor (za wysokie ciśnienie) oraz zużyte/zabrudzone wtryski.
  • #5
    mariomario
    Level 18  
    Zacząłem od podłączenia interfejsu OBDII ELM327, odczytałem takie błędy:
    Opel Corsa C 2004 - Falowanie na niskich obrotach na LPG.

    Próbowałem też odłączyć EGR (odłączyć kostkę 5 pinową) i nie wpłynęło to na pracę silnika, oczywiście komputer zarejestrował to jako błąd (te odłączenie), po czym skasowałem błędy. Ponadto co do EGR to chyba mechanik od którego odebrałem auto - już zaślepił EGR, gdyż widać "blaszkę" między blokiem silnika a EGR, próbowałem też na chwilę odpiąć filtr powietrza aby wykluczyć jego niedrożność - też bez oczekiwanego efektu

    Po przejechaniu max kilometra komputer wywala błąd (i aktualnie tylko ten błąd widnieje):
    Opel Corsa C 2004 - Falowanie na niskich obrotach na LPG

    W związku z powyższym - czy nieprawidłowa praca silnika jaką opisałem w pierwszym poście (lekkie falowanie, poszarpywanie obrotów na biegu jałowym, oraz silnik słabo "wkręca się" powyżej 4000 obrotów) może być spowodowane brakiem, emulowaniem niewłaściwym emulatorem drugiej sondy lambda ? Dodam że - katalizator mam wstawiony (używany) i katalizator (puszka) była przerabiana przez mechanika.
    Co mogę teraz z tym zrobić aby silnik działał poprawnie ?
  • Helpful post
    #6
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Ten błąd to uszkodzona grzałka sondy, musisz ją wymienić. Ona tylko monitoruje pracę katalizatora, przyczyny usterek szukaj gdzie indziej. Przepływomierz, lewe powietrze. A możesz sprawdzić odczyty pierwszej sondy?
  • #7
    mariomario
    Level 18  
    lukasz12345678910 wrote:
    Ten błąd to uszkodzona grzałka sondy, musisz ją wymienić. Ona tylko monitoruje pracę katalizatora, przyczyny usterek szukaj gdzie indziej. Przepływomierz, lewe powietrze. A możesz sprawdzić odczyty pierwszej sondy?


    Przejechalem kilka dodatkowych km i po wczorajszym skasowaniu bledow wyskoczylo nowe ostrzezenie (zalaczam screen)
    Opel Corsa C 2004 - Falowanie na niskich obrotach na LPG
    A zapytam czy ta druga sonda lambda moze miec wplyw na ta powyzsza bledna prace silnika na benzynie i gazie (te wyzej opisane przeze mnie usterki)? Czy jednak skupic sie na przeplywomierzu lub lewym powietrzu?

    Posiadam tez recznie zbudowany USBtin https://www.fischl.de/usbtin/, ktorego jeszcze nie mialem okazji przetestowac w aucie (dziala - poprzez komunikacje z innym uC w warunkach "domowych") - jak bedzie trzeba to postaram sie podpiac pod magistrale CAN w Corsie - tylko jeszcze nie bardzo wiem jak interpretowac otrzymane dane.

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #8
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Druga sonda nie ma wpływu na to co się dzieje u Ciebie. Zapali tylko lampkę silnika. A że się tak spytam, na benzynie auto działa dobrze?
  • #9
    mariomario
    Level 18  
    lukasz12345678910 wrote:
    Druga sonda nie ma wpływu na to co się dzieje u Ciebie. Zapali tylko lampkę silnika. A że się tak spytam, na benzynie auto działa dobrze?


    na automatycznym ssaniu na benzynie przez chwile pod odpaleniu auta (np. z rana) - tak, wtedy chodzi poprawnie i trzyma stabilne ok 800 obr/min na biegu jałowym. Ale tylko chwilę chodzi dobrze..

    Wiec radzicie bardziej skupić się na przepływomierzu i przepustnicy ?


    Dodam kilka informacji dodatkowych, może pomogą w diagnozie usterki:
    + świece są nowe
    + w aucie katalizator był modyfikowany (obudowa katalizatora) przez mechanika (+ dodanie używanego wkładu katalizatora, bo wcześniej go nie było - ktoś kiedyś go wyciął)
    + nowy termostat (auto nie przegrzewa się)
    + listwa zapłonowa sprawna, testowałem na drugiej takiej samej listwie i takie same objawy mam
    + chłodnica nowa
    + reduktor BRC Genius MB 1500 ma już 10 lat, ale jak do tej pory działa OK
    + filtry paliwa Pb nowe
    + filtr oleju nowy
    + filtr od LPG mają już po kilka tyś km ale na dniach wymieniam też i te filtry
    + gaz i benzyna w baku jest raczej dobrej jakości - tankuję na tylko dużych markowych stacjach, nie u mietków
    + EGR jest zatkany fizycznie (zaślepiony), a jego odłączenie (odłączenie przewodów) nic nie zmienia w pracy silnika
    + wyciągnięcie przepływomierza powietrza (ale zostawienie podłączonego do przewodów zasilania, tylko wypiętego z obiegu powietrza) i zostawienie zasysania "lewego powietrza" tuż za przepływomierzem też nic nie zmienia w pracy silnika
    - mechanik grzebał ostatnio w układzie zasilania silnika powietrzem i paliwem, kolektorze dolotowym, przepustnicy, przepływomierzu oraz przy sondach lambda i elektryce auta (w komorze silnika)
  • Helpful post
    #10
    robert73-6
    Level 18  
    A świece jakiej firmy założyłeś, bo ople czasami są kapryśne co do świec.
  • #11
    mariomario
    Level 18  
    robert73-6 wrote:
    A świece jakiej firmy założyłeś, bo ople czasami są kapryśne co do świec.


    nowe świece NGK, mają dopiero przejechane nie więcej jak 50km.

    A panowie czy gdyby przepustnica np nie była poddana adaptacji to możliwe że auto tak się właśnie zachowuje ? Czy mogę jakoś to sprawdzić, albo jak sprawdzić / przeczyścić poprawnie przepustnicę ?
  • Helpful post
    #12
    robert73-6
    Level 18  
    Ja na świecach NGK zrobiłem tylko 400 km i poszły do śmieci. Jak tylko założyłem świece NGK zaczęły mi się szopki z silnikiem wypadanie zapłonów na cylindrach, szarpanie silnika podczas jazdy i falowanie obrotów. Mechanik po z czytaniu błędów z marszu chciał mi wymienić cewkę zapłonową za 700 zł, a po wymianie na org. świece GM za 70 zł problemy wszystkie się skończyły z silnikiem. Co do przepustnicy to trzeba ją przeczyścić z mazi oraz przetkać otworki żeby były one drożne przynajmniej ja tak zrobiłem w swojej zafirze 1.8.
  • #13
    mariomario
    Level 18  
    Panowie, mam dodatkowe pytanie zwiazane z tą Corsą - jak / czy da się wyregulowac obroty silnika na biegu jałowym?
  • Helpful post
    #14
    helmud7543
    Level 43  
    Nie, chyba że zmodyfikujesz oprogramowanie sterownika. Sterownik ma za zadanie utrzymać zadane obroty, jeśli tego nie robi, to kwestia usterki, nie regulacji.
  • #15
    mariomario
    Level 18  
    helmud7543 wrote:
    Nie, chyba że zmodyfikujesz oprogramowanie sterownika. Sterownik ma za zadanie utrzymać zadane obroty, jeśli tego nie robi, to kwestia usterki, nie regulacji.


    Wiem że to proteza a nie rozwiązanie - ale czy "oszukanie" potencjometru od przepustnicy (czujnik położenia przepustnicy) poprzez dobranie odpowiedniej rezystancji mogło by wpłynąć na zwiększenie obrotów jałowych ?
  • Helpful post
    #16
    helmud7543
    Level 43  
    Nie, cokolwiek nie zrobisz sterownik będzie próbował ustalić zadane obroty jednocześnie utrzymując zadany skład spalin. Jak mu się nie uda - wyświetli chceck engine, odłączy część czujników, rozjedzie korekty. Mógłbyś oszukać czujnik położenia wału (ale nie opornikiem, bo on wysterowuje impulsami a nie prądem), jednocześnie wyeliminować czujnik położenia wałków rozrządu (prawdopodobnie silnik będzie działał tylko gorzej) i zrobić mu całkowicie osobne sterowanie zapłonem (bo czerpie sygnał również z czujnika położenia wału korbowego). Nie wiem czy to w ogóle wykonalne. Możesz, jeśli masz przepustnicę na linkę/możliwość uchylenia i zrobienia bypass śrubką regulacyjną, odłączyć napęd silnika zaworu biegu jałowego/przepustnicy, jeśli jest elektryczny (nie wiem jak jest w tym aucie) i ręcznie wyregulować. Nabawisz się oczywiście dodatkowych błędów, możesz mieć problemy z odpalaniem w zimie, zapomnij też o kompensacji obrotów przy włączeniu świateł, klimy czy jazdy na półsprzęgle bez gazu. Tak to wygląda, regulacja którą chcesz zrobić jest dostępna w zasilaniu gaźnikiem, może przy wtrysku mechanicznym, a przy sterowaniu OBD to tylko własny soft/sterownik zostaje. Także po prostu trzeba znaleźć i usunąć usterkę.
  • #17
    lukasz12345678910
    Level 30  
    W tej corsie ds -em jest możliwość regulacji obrotów. Robiłem osobiście. Chyba można było na maks 800 podciqgnac. Sprawdz jeszcze egra. Może puszcza lewe powietrze.
  • #18
    mariomario
    Level 18  
    lukasz12345678910 wrote:
    W tej corsie ds -em jest możliwość regulacji obrotów. Robiłem osobiście. Chyba można było na maks 800 podciqgnac. Sprawdz jeszcze egra. Może puszcza lewe powietrze.


    EGR mam zaślepiony (+podłączone do niego kable sterujące 5 przewodów, bez "emulatorów"), ale sprawdzę na dniach ten wężyk od EGR.
    A czy mógłbyś rozwinąć czym jest ten "ds -em" ?

    Dysponuję aktualnie ELM327 Bluetooth v1.5 oraz ręcznie zbudowanym i działającym interfejsem CAN https://www.fischl.de/usbtin/ - lecz pod auto jeszcze nie podłączałem a tylko testowałem "na stole" z komunikacją CAN z innym uC

    PS. 1.) 800 obrotów/min myślę, że by wystarczyło ; 2.) Zastanawiam się czy katalizator jest aby na pewno dobrze pospawany i czy nie "puszcza" bo auto chodzi minimalnie głośniej niż kiedyś - pierwsza sonda lambda wtedy może powodować nieprawidłową pracę silnika ?
  • #19
    lukasz12345678910
    Level 30  
    tak pierwsza sonda ma wpływ na prace silnika. Powiem Ci ze jak chcesz jakoś wiarygodnie diagnozować to auto to poleciłbym Ci kupić dedykowany interfejs, przynajmniej będziesz miał wiarygodne odczyty. A jakie masz napięcie na pierwszej sondzie?
  • #20
    mariomario
    Level 18  
    lukasz12345678910 wrote:
    tak pierwsza sonda ma wpływ na prace silnika. Powiem Ci ze jak chcesz jakoś wiarygodnie diagnozować to auto to poleciłbym Ci kupić dedykowany interfejs, przynajmniej będziesz miał wiarygodne odczyty. A jakie masz napięcie na pierwszej sondzie?


    W weekend postaram się zmierzyć - podepnę woltomierz pod sondę, sprawdzę czy działa w zakresie od 0 do 1V i czy reaguje w miarę szybko na wdepnięcie gazu. Jak dam radę czasowo to i podłączę ją pod jakikolwiek uC, pomiary zbiorę przy pomocy ADC i UART - zebrane w ten sposób wyniki wrzucę do EXCEL'a