Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat SC - Światła dzienne już na zapłonie?

lisiorrr333 13 Lip 2018 00:28 1104 58
  • #1 13 Lip 2018 00:28
    lisiorrr333
    Poziom 5  

    Witam,

    Czy wymagane jest, by światła dzienne zapalały się już po przekręceniu kluczyka na zapłon, czy mogą się zapalać dopiero gdy odpalę silnik?

    Trochę skonsternowały mnie przepisy, gdzie rzekomo już na samym zapłonie przy niepracującym silniku mają palić się dzienne i drenować niepotrzebnie prąd z akumulatora. Czasami stoję na parkingu czekając na kogoś i chcę włączyć radio, które działa dopiero gdy przekręcę na zapłon. Po co miałyby wtedy zapalać się także światła dzienne?

    Pomijam już fakt, że w niektórych nowych autach (np. Opel Corsa z 2016 roku), gdzie dzienne są już fabrycznie zamontowane, zapalają się one dopiero po uruchomieniu silnika. Z tego by wynikało, że te auta nie mają prawa mieć podbitego przeglądu w Polsce?

    Pytanie kieruję więc do osób, które dołożyły sobie światła dzienne do starszego auta, które takich świateł nie miało. Czy jeśli lampy zapalają się dopiero po uruchomieniu silnika, a nie na samym zapłonie, to nie ma problemu z przejściem przeglądu? Tak się składa, że zakupiłem sobie światła posiadające własny sterownik, który zapala je gdy wykryje napięcie ładowania (magneti marelli).

    0 29
  • #2 13 Lip 2018 00:47
    boguslaw robak
    Poziom 20  

    Po włączeniu zapłonu auto ci pobiera napięcie cały czas nie tylko radio a światła dzienne ile mają przewodów??.

    0
  • #3 13 Lip 2018 02:27
    lisiorrr333
    Poziom 5  

    Wiem że pobiera, ale po co dodatkowo mają ciągnąć prąd światła dzienne i świecić się na darmo, skoro i tak nigdzie nie pojadę bez odpalonego silnika?

    Sterownik świateł ma trzy przewody: plus, minus i do postojówek (aby dzienne gasły gdy włączam postojówki i mijania). Do samych lampek idą po dwa kable.

    0
  • #5 16 Lip 2018 02:27
    lisiorrr333
    Poziom 5  

    Nie mogę znaleźć podstawy prawnej do powyższego zapisu. Dodatkowo na niektórych stronach jest on podany bez fragmentu w nawiasie. Znalazłem w sterowniku świateł dodatkowe wejście, do którego można podpiąć kabel od stacyjki, wtedy lampy zapalają się już po włączeniu zapłonu. Najwyżej na przegląd to podłączę, żeby się nie czepili. Ale później odłączę, bo nie widzę sensu świecenia światłami dziennymi, gdy stoję sobie na parkingu z włączonym zapłonem aby móc słuchać radia.

    0
  • #6 16 Lip 2018 02:38
    K3
    Poziom 22  

    lisiorrr333 napisał:
    Wiem że pobiera, ale po co dodatkowo mają ciągnąć prąd światła dzienne i świecić się na darmo, skoro i tak nigdzie nie pojadę bez odpalonego silnika?


    Po to mają się świecić, abyś był widoczny. Bezpieczeństwo ruchu drogowego. To nie jest "na darmo", zresztą, ile LEDy Ci pobierają?

    0
  • #7 16 Lip 2018 03:51
    iron64
    Spec Overclocking

    Kombinujesz drogi autorze tego tematu jak koń pod górę. Jak już tak strasznie nie chcesz tych 10W marnować (choć radio bierze więcej a i tak je włączasz) to podłącz te świecidełka pod przewód wzbudzenia alternatora i będziesz miał światła dopiero przy pracującym ładowaniu.

    1
  • #8 16 Lip 2018 05:08
    BC109B
    Poziom 32  

    Przecież do świecenia na postoju są światła pozycyjne lub postojowe. Światła do jazdy dziennej jak najbardziej powinny być używane w czasie jazdy, a nie na postoju.

    0
  • #9 17 Lip 2018 03:27
    lisiorrr333
    Poziom 5  

    Tu nie chodzi o żadne kombinowanie, bo ja nic nie muszę robić by te światła świeciły dopiero po odpaleniu. Sterownik świateł wykrywa napięcie ładowania i samodzielnie włącza światła. To nie są jakieś chinole za 10zł tylko oryginalne Magneti Marelli z pełną homologacją (a nie tylko E4 RL00 wybite na kloszu).

    A ja nie kombinuję, tylko zastanawiam się czy nie czepią się na przeglądzie. Bo parę lat już samochody różne miałem i wiem jakich pierdół potrafią się czepiać by wymusić danie wziątki. Ostatecznie podłączę ten czwarty kabelek od sterownika do stacyjki na czas przeglądu, a potem odepnę.

    Nie wiem też po co dzienne miałyby się świecić na zapłonie z wyłączonym silnikiem. Przecież wtedy wystarczą pozycyjne co zauważył kolega wyżej. Jak jest obszar zabudowany i oświetlona ulica to w ogóle nie trzeba świateł. Nie chodzi o marnowanie prądu, bo te światła biorą tyle co nic, tylko o sam fakt bezsensownego oświetlania chodnika czy parkingu, albo świecenia w mur. Dlatego przyszedłem tu z pytaniem czy tak może być, czy komuś się diagnosta czepił na przeglądzie o takie działanie świateł?

    0
  • #10 17 Lip 2018 06:23
    enhanced
    Poziom 38  

    Skoro masz światła na detekcje napięcia czemu z tego nie korzystasz? Sam sobie utrudniasz sprawę a jak nie to szukaj miejsca gdzie pojawia się napięcie po odpaleniu auta a nie w pierwszych poziomiach przekręcenia stacyjki jak masz teraz. Nie rozumiem po co tak dziwnie podłączyłeś mając oryginalnie opcje podpięcia prosto pod akumulator?

    Mnie się odpalają przy kręceniu bo podłączone pod pompke paliwa.

    0
  • #11 17 Lip 2018 07:36
    iron64
    Spec Overclocking

    A ja mam jak pisałem wyżej pod przewód wzbudzenia alternatora. I kłopot z bańki a autor kombinuje i kombinuje. Po co jak to prosta sprawa.

    0
  • #12 17 Lip 2018 14:14
    BC109B
    Poziom 32  

    Autor chce wiedzieć czy się do niego doczepi diagnosta w czasie przeglądu, jeśli światła do jazdy dziennej włączą się dopiero po uruchomieniu silnika?

    0
  • #13 17 Lip 2018 18:25
    kortyleski
    Poziom 41  

    Jak się diagnosta doczepi to wtedy trzeba zapytać o podstawę prawną doczepienia. Zazwyczaj szybko się odczepia.

    0
  • #14 17 Lip 2018 19:13
    Staszek49
    Poziom 34  

    Aby słuchać radio na postoju musisz mieć włączony zapłon, bo jeśli tak to masz coś skopane w instalacji. Dłuższy taki stan może spowodować uszkodzenie np. układu zapłonowego, alternatora i wyładowanie akumulatora.

    0
  • #15 17 Lip 2018 19:15
    K3
    Poziom 22  

    BC109B napisał:
    Autor chce wiedzieć czy się do niego doczepi diagnosta w czasie przeglądu, jeśli światła do jazdy dziennej włączą się dopiero po uruchomieniu silnika?


    Doczepi. Światła dzienne powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika.

    Podstawa: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
    Strona 66: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160002022/O/D20162022.pdf

    1
  • #17 18 Lip 2018 01:32
    lisiorrr333
    Poziom 5  

    Dzięki kolego K3 za konkretną odpowiedź, tego właśnie oczekiwałem. Tak więc na czas przeglądu podłączę instalację tak, że światła zapalą się już po zapłonie. A jak już dostanę pieczątkę i odjadę zadowolony, to jeszcze na parkingu przed stacją kontroli pojazdów odłączę kabelek i przywrócę poprzedni stan rzeczy.

    Natomiast z kolegą enhanced chyba się nie rozumieliśmy. Ja właśnie tak mam domyślnie, że zapalają się po uruchomieniu silnika. Tak pracuje sterownik od świateł Magneti Marelli, że wykrywa napięcie ładowania i sam włącza światła. Ja tak mam teraz zrobione i nie chcę tego zmieniać!

    Natomiast mam obawy o to, czy mi się diagnosta na przeglądzie do takiego stanu rzeczy nie doczepi. Skoro światła dzienne zgodnie z prawem mają świecić (na darmo) gdy tylko przekręcony jest kluczyk na zapłon, ale silnik nie pracuje. Co więcej, w Oplu Corsie z 2016 roku światła dzienne zapalają się dopiero po uruchomieniu silnika. Czyli teoretycznie wszystkie te auta powinny być niedopuszczone do ruchu, zanim tego się w nich nie zmieni. Ale z drugiej strony po co światła dzienne mają świecić się na samym zapłonie? Tego nie potrafię zrozumieć. Ma to jakiś konkretny sens, czy to kolejny bubel prawny w naszych przepisach, jakich swoją drogą pełno?

    Natomiast z kolegą Staszek49 śmiem się nie zgodzić, że trzymanie auta z wtryskiem na kluczyku przekręconym na zapłon (by słuchać radia) jest złe. Układ zapłonu i wtrysku paliwa jest wyłączony, ponieważ komputer nie dostaje sygnału obrotów i przekaźnik pompy paliwa jest rozwarty - a to on podaje także napięcie na cewki, wtryskiwacz, silniczek krokowy przepustnicy i tak dalej. Więc te wszystkie elementy nie są w ogóle zasilane. A jeśli o alternator chodzi, to prąd płynie jedynie do uzwojeń wzbudzenia, poprzez kontrolkę ładowania w liczniku. Nie sądzę, żeby to mogło cokolwiek uszkodzić, nawet przy długotrwałej pracy, bo ile tego prądu przez małą lampkę może przepłynąć. Z resztą słuchanie radia na postoju ogranicza się u mnie do góra kilkunastu minut, gdy czekam na kogoś na parkingu. Fiat Seicento (SC) o którym mowa w temacie nie posiada w stacyjce dodatkowego położenia ACC jak niektóre auta. Przekręcenie o "jeden raz" już włącza zapłon. Radio sam podłączyłem w ten sposób, że działa tylko po przekręceniu kluczyka. Po prostu nie chcę by dzieciaki je włączały, przekodowywały zapisane stacje i ogólnie rozładowywały radiem akumulator gdy auto stoi na podwórku otwarte. W ten sposób problem mam z głowy, bo bez kluczyka nikt radia nie włączy, a ten zawsze mam przy sobie.

    0
  • #18 18 Lip 2018 06:08
    enhanced
    Poziom 38  

    To pleciesz jakieś bzdury.
    SKoro dzienne włączają ci się po przekroczeniu odpowiedniego napięcia tzn muszą działać jak działa alternator czyli po opdaleniu auta. Więc co ty chcesz zmieniać obecnie? Poza tym jak to mogą ci się na zapłonie (w stanie gotowości do odpalenia co mogą też robić) świecić mając detekcje na napięcie?

    Dziwi mnie że stacyjke takowego stopnia nie ma - coś nie się wydaje że UNO miało takie cos to SC też powinno mieć bo dziwne żeby radio dopiero było gotowe do używania jak LEDy (po odpaleniu lub gotowości do odpalenia auta).

    0
  • #19 18 Lip 2018 08:28
    sanfran
    Poziom 36  

    Strona 66 dziennika ustaw, kolumna 14 punkt 2.
    Tam najprawdopodobniej jest literówka, bo przepisy europejskie określają, że światła do jazdy dziennej mogą być wyłączone gdy jest zaciągnięty ręczny.
    I to rozwiązanie moim zdaniem spokojnie możesz zastosować w swoim samochodzie.

    0
  • #20 18 Lip 2018 08:39
    abart64
    Poziom 28  

    Tam jest jeszcze przypis 48 że do rocznika auta do 2009 dopuszcza się urządzenie aktywujące cokolwiek to oznacza. Ale chyba chodzi o automatyczne zapalanie.

    0
  • #21 18 Lip 2018 09:53
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Ja bym się podparł tym punktem 48. Załóż gdzieś pod deską dodatkowy pstryczek aktywujący załączanie świateł „po zapłonie” a w wersji „na co dzień” będziesz miał z detekcji napięcia. I niech sobie skoczą na drzewo.

    0
  • #22 18 Lip 2018 15:48
    K3
    Poziom 22  

    sanfran napisał:
    Strona 66 dziennika ustaw, kolumna 14 punkt 2.
    Tam najprawdopodobniej jest literówka, bo przepisy europejskie określają, że światła do jazdy dziennej mogą być wyłączone gdy jest zaciągnięty ręczny.
    I to rozwiązanie moim zdaniem spokojnie możesz zastosować w swoim samochodzie.


    To, że mogą się wyłączać przy zaciągniętym ręcznym, nie zwalnia z obowiązku takiego montażu, aby zapalały się w momencie przekręcenia stacyjki w pozycję ON.
    To, że zapalą się dopiero przy działającym silniku będzie nadal nieprawidłowe...

    Dodano po 8 [minuty]:

    Gerri napisał:
    Ja bym się podparł tym punktem 48. Załóż gdzieś pod deską dodatkowy pstryczek aktywujący załączanie świateł „po zapłonie” a w wersji „na co dzień” będziesz miał z detekcji napięcia. I niech sobie skoczą na drzewo.


    Z tym pstryczkiem to jest tak, że przy włączonym dzienne powinny zapalać się po przekręceniu stacyjki w pozycję ON. A przy wyłączonym nie zapalą się wcale, nawet przy pracującym silniku.

    0
  • #23 18 Lip 2018 16:19
    sanfran
    Poziom 36  

    K3 napisał:
    sanfran napisał:
    Strona 66 dziennika ustaw, kolumna 14 punkt 2.
    Tam najprawdopodobniej jest literówka, bo przepisy europejskie określają, że światła do jazdy dziennej mogą być wyłączone gdy jest zaciągnięty ręczny.
    I to rozwiązanie moim zdaniem spokojnie możesz zastosować w swoim samochodzie.


    To, że mogą się wyłączać przy zaciągniętym ręcznym, nie zwalnia z obowiązku takiego montażu, aby zapalały się w momencie przekręcenia stacyjki w pozycję ON.
    To, że zapalą się dopiero przy działającym silniku będzie nadal nieprawidłowe...


    Jeśli się przekręci stacyjke przy zaciągnietym ręcznym (a ręczny powinin być z zasady zaciągniety na postoju) to zgodnie z prawem moga pozostać wyłączone.
    A o to chyba chodziło autorowi.

    Jak sama nazwa wskazuje są to "Światła do jady dziennej" a nie do postoju dziennego, a raczej ciężko się jeżdzi z zaciągniętym ręcznym.

    0
  • #24 18 Lip 2018 16:41
    K3
    Poziom 22  

    sanfran napisał:


    Jeśli się przekręci stacyjke przy zaciągnietym ręcznym (a ręczny powinin być z zasady zaciągniety na postoju) to zgodnie z prawem moga pozostać wyłączone.
    A o to chyba chodziło autorowi.

    Jak sama nazwa wskazuje są to "Światła do jady dziennej" a nie do postoju dziennego, a raczej ciężko się jeżdzi z zaciągniętym ręcznym.


    W takim razie jak proponujesz zorganizować w SC czujnik zaciągniętego hamulca ręcznego, aby dzienne mogły się wyłączyć? Niepotrzebna komplikacja.

    Podłączyć należy standardowo, czyli dzienne zapalają się po przekręceniu kluczyka (jeszcze przed odpaleniem silnika).
    A jeśli auto sprzed 2009 roku, to można skorzystać z wyłącznika (przypis 48).
    I wtedy nie będą zapalały się wcale, nawet przy pracującym silniku.

    0
  • #25 18 Lip 2018 17:20
    sanfran
    Poziom 36  

    K3 napisał:
    W takim razie jak proponujesz zorganizować w SC czujnik zaciągniętego hamulca ręcznego, aby dzienne mogły się wyłączyć? Niepotrzebna komplikacja.


    A to już jest dziecinnie proste. Wystarczy przekaźnik, który korzysta z masy styku ręcznego.

    0
  • #26 18 Lip 2018 18:11
    mczapski
    Poziom 38  

    Tyle pisania i tyle argumentacji a przecież regulacje tyczą się samochodów nowych (rejestrowanych po raz pierwszy). Dla pojazdów starszych dalej można się posłużyć światłami mijania a te podlegają odmiennym wymogom. Po co ten lament?

    [i]Kolego. Dzienne to montuje się aby spełnić wymogi przepisów głównie. Nie przypominam sobie aby w latach dwudziestego wieku komuś przyszło coś takiego do głowy chociaż bilans energetyczny był o wiele gorszy. A tutejsze narzekanie to na zasadzie wypełnienia czasu jako, że nie stawiono się na badanie diagnostyczne i jest niby problem.[/i]

    0
  • #27 19 Lip 2018 04:01
    lisiorrr333
    Poziom 5  

    Bo dzienne montuje się po to, żeby nie posługiwać się światłami mijania za dnia, które zużywają (razem z pozycyjnymi) około 150W prądu z instalacji. A im mniejsze auto i mniejszy silnik tym słabszy alternator i mniejsza wydajność prądowa instalacji, więc tym bardziej jest sens to zrobić.

    Gaszenie świateł przy zaciągniętym ręcznym to jest myśl, nawet o tym myślałem wcześniej, tylko nie potrafiłem rozwiązać problemu automatycznego wyłączania się świateł dziennych gdy np. zaciągnę ręczny na światłach, żeby nie trzymać nogi na pedale i nie walić światłami hamulcowymi po oczach temu za mną... Inna sprawa, że takie działanie wymagałoby dodatkowej ingerencji w układ świateł, który jak mówiłem ma dedykowany, własny sterownik.

    enhanced napisał:
    To pleciesz jakieś bzdury.
    SKoro dzienne włączają ci się po przekroczeniu odpowiedniego napięcia tzn muszą działać jak działa alternator czyli po opdaleniu auta. Więc co ty chcesz zmieniać obecnie? Poza tym jak to mogą ci się na zapłonie (w stanie gotowości do odpalenia co mogą też robić) świecić mając detekcje na napięcie?

    Dziwi mnie że stacyjke takowego stopnia nie ma - coś nie się wydaje że UNO miało takie cos to SC też powinno mieć bo dziwne żeby radio dopiero było gotowe do używania jak LEDy (po odpaleniu lub gotowości do odpalenia auta).

    Nadal się nie rozumiemy. Ja mam dwie opcje włączania świateł z oryginalnym sterownikiem od Magneti Marelli. Domyślnie działają gdy sterownik wykryje podniesienie napięcia w instalacji. Natomiast sterownik ma dodatkowe wejście, na które gdy poda się plus 12V to światła będą włączone na stałe, z pominięciem układu detekcji napięcia ładowania. Jest to jednak rozwiązanie dedykowane dla samochodów z systemem Start&Stop, przynajmniej według instrukcji. Mogę jednak podać tam 12V po stacyjce i wtedy światła będą włączały się już po zapłonie, co pozwoli mi przejść przegląd bez pitolenia się z ewentualnym czepialstwem diagnosty służbisty.

    Gerri napisał:
    Ja bym się podparł tym punktem 48. Załóż gdzieś pod deską dodatkowy pstryczek aktywujący załączanie świateł „po zapłonie” a w wersji „na co dzień” będziesz miał z detekcji napięcia. I niech sobie skoczą na drzewo.

    Na ogół nie jestem fanem kombinowania i obchodzenia prawa, ale w tym przypadku chyba tak będę musiał zrobić. Zwłaszcza, że niektóre auta sprzedawane w Polsce mają tak fabrycznie (vide wspomniana Corsa z 2016). Dzięki kolego za tą opinię.

    Właściwie temat jest dla mnie wyczerpany, ale zostawię go otwartego, może jeszcze ktoś będzie miał ochotę dodać coś istotnego od siebie. Pozdrawiam wszystkich uczestników dyskusji i dziękuję za opinie.

    0
  • #28 19 Lip 2018 09:42
    Maarkiz
    Poziom 8  

    lisiorrr333 napisał:
    Czasami stoję na parkingu czekając na kogoś i chcę włączyć radio, które działa dopiero gdy przekręcę na zapłon. Po co miałyby wtedy zapalać się także światła dzienne?

    A ja kombinuję od innej strony.
    Też chciałbym słuchać radia na parkingu przy wyłączonej stacyjce więc chcę zamontować dodatkowy "pstryczek-elektryczek" który włączałby/wyłączałby mi zasilanie radia bez kluczyka.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=3479657&highlight=

    0
  • #29 19 Lip 2018 18:20
    abart64
    Poziom 28  

    Maarkiz napisał:
    "pstryczek-elektryczek" który włączałby/wyłączałby mi zasilanie radia

    W opcji "full wypas" ja pomyślałbym nad "pstryczkiem" impulsowym i układem czasowym który włącza radio np na 1 godzinę. Wychodzisz ,trzaskasz drzwiami i nie musisz pamiętać by wyłączyć radio.

    0
  • #30 19 Lip 2018 18:38
    Maarkiz
    Poziom 8  

    abart64 napisał:

    W opcji "full wypas" ja pomyślałbym nad "pstryczkiem" impulsowym i układem czasowym który włącza radio np na 1 godzinę. Wychodzisz ,trzaskasz drzwiami i nie musisz pamiętać by wyłączyć radio.

    Eh... tak miałem właśnie w Clio II - po półgodzinie sie wyłączało.
    Ale ja za "cienki" jestem na zrobienie tego...

    0