Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Golf III 1.9 TDI - Problem z alternatorem

bizon1993 16 Jul 2018 05:47 726 11
Bosch
  • #1
    bizon1993
    Level 15  
    Witam.

    Opisze w skrócie moj problem.

    Wczoraj gdy wracałem samochodem do domu zapaliła się kontrolka ładowania i czasami mruga jak silnik "zawibruje" albo dodam mocno gazu.
    Kilka miesięcy temu w programie VAG COM zauważyłem że komputer nie widzi pracy alternatora bo nie ma spełnionego warunku do załączania świec dogrzewania płynu. Alternator ładował aż do wczoraj jak zapaliła się kontrolka.
    Mógłby mi ktoś opisać do kąd idą cienkie kable od alternatora i przy okazji gdzie szukać winy czemu komputer nie widzi pracy alternatora?
    A co do samego alternatora to mógł paść regulator? Z objawem mrugającej i lekko przygasającej kontrolki?
    W golfie jest silnik 1Z alternator 120A i sterownik 16bit.

    Z góry dziękuje za rady.
  • Bosch
  • #2
    Jackall
    Level 27  
    Pewnie szczotki się skończyły.
  • #3
    andrzej20001
    Level 43  
    Alternator do wyjęcia i naprawy
  • Bosch
  • #4
    bizon1993
    Level 15  
    Rozebrałem alternator i okazało się że skończyły się szczotki. Kupię chyba zamiennik bo oryginał kosztuje 200+ pln.
    A wracając do tego że komputer nie widzi pracy alternatora gdzie tego szukać?
    Dysponuje ktoś schematem wiązki elektrycznej alternator-sterownik?
  • Helpful post
    #5
    decybel91
    Level 42  
    Możesz zmienić same szczotki oznaczenie bx213.
  • #6
    Jackall
    Level 27  
    Koszt szczotek to jakieś pięć złotych, a wymiana 10 minut. Ale jeszcze warto sprawdzić jak tam się ma pierścień ślizgowy.
  • #7
    bizon1993
    Level 15  
    Myślałem właśnie o wymianie samych szczotek bo mam ich troche z różnych sprzętów i możnaby coś dopasować :)
    Na pierścieniach widać lekkie ślady zużycia ale myślę że je szcze nie trzeba ich wymieniać.
    Tak sie zastanawiam jak ten szczotkotrzymacz rozebrać. Wystarczy odlutować u góry przewody i szczotka wyskoczy? Akurat nie mam regulatora przy sobie a mu się zbyt nie przyglądałem jak jest poskładany.
  • Helpful post
    #8
    Jackall
    Level 27  
    Musisz rozwiercić szczotki wiertłem 2mm, uważnie je prowadząc środkiem, żeby nie uszkodzić sprężynek. Wiercisz, aż na wylot przez szczotkotrzymacz. W powstałe otwory wpuszczasz przewody nowych szczotek i lutujesz, na koniec nadmiar przewodu obcinasz. Jeżeli szczotki były już kiedyś wymieniane, to po prostu je rozlutowujesz. Jeśli alternator bosch, to cały regulator jest na dwie śróbki i kosztuje nowy jakieś dwie dychy, więc jeśli twój nie jest ori, to wymień cały i po problemie.
  • #9
    bizon1993
    Level 15  
    Jest oryginalny i nie były w nim wymieniane szczotki bo poszedłem wcześniej z ciekawości po niego do garażu i próbowałem odlutować a okazało się że są zgrzane/sprasowane przewody.
    W dzień pojade do gdańska po szczotki i spróbuje je wymienić.

    Jeszcze została tylko kwestia tego że komputer nie widzi alternatora, ktoś ma jakieś pomysły?
    Dodam że napięcie akumulatora komputer widzi prawidłowe po odpaleniu auta ~14v tylko nie widzi że alternator ładuje i z tego powodu w zimę nie załączały się grzałki płynu chłodniczego w głowicy.
  • #10
    carrot
    Moderator of Cars
    Nad elektromagnesem rozrusznika jest złącze przewodów D+ i DF, zobacz czy się tam nie utytłał
  • #11
    bizon1993
    Level 15  
    Kupiłem zamiennik regulatora ponieważ auto potrzebne a od ręki szczotek nie dostałem. Przestanie padać to pójdę zamontować alternator i sprawdze przewód DF.
    Dziękuje za pomoc.
  • #12
    bizon1993
    Level 15  
    Regulator założony a alternator dalej nie ładuje. Widocznie koniec szczotek to zbieg okoliczności.
    Zastanawiam się czy nie spaliła się któraś dioda. Tylko nie mam dużej lutownicy odlutować diody od stojanu :/
    Wirnik ma przejście między pierścieniami.
    Alternator daje tylko 200-80mV
    Możliwe że poszły diody od wzbudzenia wirnika?