Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SAM - Modernizacja układu ładowania,prądnica szczotkowa nowy regulator.

16 Lip 2018 12:55 1188 61
  • Poziom 10  
    cześć .
    W pojeździe typu SAM (silnik motocyklowy) mam prądnice starego typu cewka i wirnik z uzwojeniem zasilanym przez szczotki.
    Oryginalnie układ ładowania składał się z prądnicy , regulatora i diod niestety nie da się ich kupić.
    Pytanie jak to przerobić czy da się nowy regulator 5 pinowy zastosować ? standardowe podpięcie jak w nowszych konstrukcjach nie działa.
    Opór rotora 4,5ohma (w normie)
    Opór statora 0,5ohma (w normie) 1-2=1-3=2-3 taki sam opór dla każdej pary.
    Zwarcie do masy statora brak
    Zwarcie do masy rotora brak
    Bicia wirnika i zwory magnetycznej brak
    Opór na szczotkach w czasie pracy około 20ohm
    Podłączone do regulatora 5pin. 3 piny od statora + i -
    Napięcie na wyjściu statora 1-2V przy 5000rpm
    SAM - Modernizacja układu ładowania,prądnica szczotkowa nowy regulator.
    http://www.xs400.com/attachments/xs400f-jpg.3857/SAM - Modernizacja układu ładowania,prądnica szczotkowa nowy regulator.SAM - Modernizacja układu ładowania,prądnica szczotkowa nowy regulator.SAM - Modernizacja układu ładowania,prądnica szczotkowa nowy regulator.SAM - Modernizacja układu ładowania,prądnica szczotkowa nowy regulator.
  • TestoTesto
  • Poziom 39  
    Zainwestuj w altenator. Znajdziesz takowy na szrocie samochodowym.
  • Poziom 10  
    Pradnicy modyfikowac nie ma możliwości jest zabudowana w silniku motocyklowym.

    Chce dać nowe diody i regulator najchętniej podłączyć nowy regulator z diodami w środku niestety takie podłączenie nie chce działać.
  • Poziom 42  
    kindlar napisał:
    Zainwestuj w altenator. Znajdziesz takowy na szrocie samochodowym.

    Popatrzyłeś choć na zdjęcia, które bardzo ładnie zamieścił autor tematu?
    Jakby popatrzył to byś bzdur nie pisał...
    monterL napisał:
    Opór statora 0,5ohma (w normie)

    Czyżby stator miał uzwojenie jednofazowe?
    Piszę to aby się upewnić, bo pierwszy schemat sugeruje co innego. Są trzy białe kable idące do prostownika (rectifierr).
    Kolejny problem
    monterL napisał:
    Opór na szczotkach w czasie pracy około 20ohm

    Nie wiem jak to mierzyłeś ale taki wynik jest bardzo zły.
    Albo powierzchnia pierścieni jest nierówna, zużyta albo szczotki złe (twardość, materiał) albo źle przylegają - coś z szczotkotrzymaczem?
  • TestoTesto
  • Poziom 30  
    Dla testu, bez regulatora podałbym zasilanie bezpośrednio na szczotki. Oczywiście diody zamontowane i wolne obroty silnika delikatnie zwiększane z pomiarem napięcia na instalacji.
    Powinien bez problemu do 15V ładować jesli sprawny stojan ,wirnik i diody.
  • Poziom 42  
    abart64 napisał:
    Powinien bez problemu do 15V ładować jesli sprawny stojan ,wirnik i diody.

    Następny doradca co nie przeczytał pierwszego postu
    monterL napisał:
    Oryginalnie układ ładowania składał się z prądnicy , regulatora i diod niestety nie da się ich kupić.

    Ze stojana powinny wychodzić trzy kable!
    Jeżeli stojan jest ok, to resztę osprzętu (mostek prostowniczy i regulator) można zmontować z dostępnych i typowych elementów. Sam nawet mam taki mostek 9 diod.
  • Poziom 10  
    Odnosnie Abart64 przy bezpośrednim podaniu na szczotki napięcia prądnica nie generuje napięcia zmiennego.

    Jack63 co do oporu to został zmierzony na biegu jałowym około 1400 rpm .Multimetrem cyfrowym .Na wyłączonym silniku opór jest zgodny z serwisówką.Szczotkotrzymacz wygłada na sprawny ale zastanawiałem się nad dorobieniem nowych szczotek do nowego(używanego ) rotora bo szczotki pracowały na starym który miał pierścienie wytarte.
    Stator ma 3 przewody , rotor ma 2 pierścienie ślizgowe.
    Co do podłączenia to różne schematy na necie są i się nieznacznie różnią ,jedne są z konrolką inne bez.Z silnikiem nie było okablowania kompletnego do silnika ani diód oraz regulatora, więc moge jedynie zgadywać jak to powinno być podłaczone.

    Potrzebuje pewnej informacji jakie warunki muszą być spełnione do wzbudzenia tej prądnicy ? czy musi być układ z diodami i regulatorem taki jak do mz150 ,czy wystarczy sam układ stator i rotor sprawny tak jak w nowszych prądnicach z kołem magnesowym.(rotor zasilany przez szczotki) bez tego nie wiem czy szukać przyczyny w szczotkotrzymaczu i szczotkach czy dokupić inny układ regulatora i prostownika .
    SAM - Modernizacja układu ładowania,prądnica szczotkowa nowy regulator.
  • Poziom 42  
    monterL napisał:
    Stator ma 3 przewody ,

    To dlaczego podałeś jedną rezystancję ?
    Jeżeli jest taka sama dla każdej pary z trzech przewodów to trzeba było to wyraźnie napisać aby nie było wątpliwośći.
    monterL napisał:
    Potrzebuje pewnej informacji jakie warunki muszą być spełnione do wzbudzenia tej prądnicy ?

    Aby prądnica się zaczęła oddawać prąd musi płynąć prąd stały w uzwojeniu wzbudzenia. Nieważne jak to zrealizujesz.
    Czy dla próby podasz napięcie na szczotki z zasilacza czy aku przez jakąś rezystancję ograniczającą prąd. Np. przez żarówkę. Czy może zmontujesz cały układ z prostownikiem i regulatorem.
    Ja proponuję taką próbę:
    Znajdź trzy żarówki min 21W na napięcie najlepiej 24V. Połącz ze sobą po jednym ze styków każdej żarówki. Będzie to punkt środkowy gwiazdy. Do drugiego styku żarówek podłącz kolejno 3 białe kable wychodzące ze stojana alternatora.
    Szczotki wirnika zasil z aku 12V przez szeregowo wpiętą żarówkę 21W/12V po odpaleniu silnika.
    Trzy żarówki powinny zaświecić. Jasność świecenia powinna zależeć od RPM silnika. Uważaj z gazem aby nie spalić żarówek. Powinno się mierzyć napięcie AC na każdej żarówce i prąd wirnika przy ustalonych RPM silnika,
    Z resztą takie próby obciążenia alternatora żarówkami były wielokrotnie opisywane na forum.
    Jak to zadziała, to przyjdzie czas na resztę instalacji.
    Jednak mam poważne wątpliwości ze względu na wspomnianą rezystancję wirnika podczas ruchu.
  • Poziom 43  
    ;To jest normalny alternator. Najprościej zrobić tak:regulator ARE3017 podaje 12V druga szczotka do masy. 3 fazy idą w mostek 6 diodowy.np.ARC9058,voltomierz jako kontrola napięcia i gotowe. Schemat xs400 pasuje. rectifer to mostek
  • Poziom 30  
    Skoro podałes zasilanie na szczotki to juz jest całkowite wzbudzenie i sprawny stojan i wirnik powinien full ładowac.Nie ważne że bez diod, przemiennego napięcia powinno być dużo. Dlatego przestrzegałem żeby nie szaleć z obrotami. Coś ewidentnie nie tak prawdobodobnie z wirnikiem. Zmierz jaki pobiera prąd.

    I nie mieszaj z prądnicą bo to jest alternator.
  • Poziom 30  
    jack63 napisał:
    abart64 napisał:
    nie mieszaj z prądnicą bo to jest alternator.

    Alternator jest prądnicą... prądu przemiennego. Podzbiór większego zbioru.


    Wiem Kolego. Ale przyjęło się nazywać alternator alternatorem a nie "prądnicą prądu przemiennego" i jak powiesz 'mam w 126p prądnicę" a ja się pochwalę że "mam alternator" to wszyscy wiedzą o co chodzi. I jak ktoś napisze "potrzebuję szczotki do prądnicy do Ursusa" to nikt nie pyta czy do alternatora choć alternator to też prądnica.
  • Poziom 42  
    Też to wiem, ale rozmawiamy o jednym konkretnym przypadku. I nie jest to "prądnica malucha". Też lubię precyzyjne wypowiedzi. Szczególnie gdy wchodzę w temat, ale tu jesteśmy w środku tematu i wszyscy wiemy o co chodzi. Także zróbmy sobie dyspensę od ...
    Nie ma się co kłócić bo papramy temat autorowi.
  • Poziom 30  
    Skoro wiesz to po co...Sam zacząłeś :)
  • Poziom 10  
    Ten opór szczotek w czasie pracy również wydawał Mi się za duży .
    Jeśli warunkiem wzbudzenia jest tylko podanie napięcia do szczotek przez żarówkę to przyczyna musi być uszkodzenie :
    1.stator (w normie)
    2.rotor (w normie )
    3.szczotki ( brak danych na temat długości minimalnej)
    4.sprężyny szczotek (brak danych)

    A co do sprawdzenia to chyba nie ma różnicy czy mierze multimetrem czy tymi żarówkami skoro nie mają wpływu na wzbudzenie.Spróbuje szczotki wyszlifować i zobaczę czy zmniejszy się opór i napięcie wzrośnie.

    Czy wszyscy przedmówcy są pewni że do tej pradnicy/alternatora :P nie potrzeba instalacji jak do mz150 ze schematu żeby się wzbudziła ?



    ps .Oczywiście opór statora mierzony na każdej parze i jest w normie już poprawiłem w 1 poście.
  • Poziom 42  
    monterL napisał:
    do tej pradnicy/alternatora nie potrzeba instalacji jak do mz150 ze schematu żeby się wzbudziła ?

    Jak się wzbudzi na żarówkach, to porozmawiamy dalej.
    Na razie nie ma to sensu.
  • Poziom 10  
    Ok zrobię ten test żarówkowy i dam znać o wynikach.


    Jakby ktoś dał konkretną odpowiedź na pytanie które zadałem w 1 poście konkretnie czy ten alternator będzie działał z regulatorem motocyklowym z układem prostowniczym zintegrowanym stosowanym we współczesnych motocyklach bo mam taki już kupiony.
    Tak/Nie wystarczy .
  • Poziom 43  
    Wirnik sprawdz po prostu ile amper pobiera w czasie pracy .Zazwyczaj jest to ok.3A
  • Poziom 42  
    andrzej20001 napisał:
    Wirnik sprawdz po prostu ile amper pobiera w czasie pracy .Zazwyczaj jest to ok.3A

    Jak wirnik ma ok 4 om to nietrudno policzyć jaki prąd popłynie z akumulatora...
    No chyba, że po drodze są jakieś rezystancje. Choćby szczotki ze złym stykiem.
  • Poziom 43  
    Liczenie a pomiar....
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 42  
    Regulator ze współczesnego motocykla pasował nie będzie .
    Układ z malucha już tak. Reszta została opisana, dodam tylko z praktyki że można spróbować przywrócić magnetyzm szczątkowy zasilajac rotor przez kilka sekund pełnym napięciem akumulatora. Oczywiście przy niepracującym silniku.
  • Poziom 9  
    Takie pytanie całkowicie głupie,ale czy po podaniu napięcia na szczotki wzbudza się wirnik? Przyciaga metalowe elementy? Czy odtlusciles powierchnie styku wirnik-szczotki? Czy sztoki pracują suwliwie w prowadnicach a sprężyny wypychaja szczotki na zewnątrz?
  • Poziom 9  
    Jesli wzbudza się wirnik jak nalezy a podczas pracy silnika nie laduje to jedyne,co mi przychodzi do głowy to luźno osadzone przewody, które przy każdym obrocie wirnika dostają przebicia pod wpływem siły odsrodkowej (zwarcie do rdzenia wirnika) lub coś ze szczotkami. Spróbuj same szczotki wymienić.
  • Poziom 42  
    Grgeory92 napisał:
    przy każdym obrocie wirnika dostają przebicia pod wpływem siły odsrodkowej (zwarcie do rdzenia wirnika)

    Zwarcie można sprawdzić mierząc prąd zasilonego przez żarówkę wirnika. Z resztą powinna błysnąć.
    Miałem tak przypadek. Wirnik nie kręcąc się był ok. Jak ruszał była akurat przerwa. Pęknięty lut połączenia uzwojenia z pierścieniami.
  • Poziom 9  
    Również miałem to samo, przy czym u mnie w starym motocyklu było to widać po przetartej izolacji przewodów na rdzeniu...
  • Poziom 43  
    Czas zmierzyć pobór prądu przez wirnik. Na postoju i podczaszy pracy silnika. To da odpowiedź gdzie szukać dalej.