Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szafy RackSzafy Rack
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Dodatkowe zabezpieczenie gniazda sieciowego

17 Lip 2018 11:40 1851 30
  • Poziom 18  
    Witam serdecznie,
    Dość często sprawdzam zasilacze do laptopów w serwisie, zasilacze przeważnie 240W. Chciałbym skonstruować dodatkowe zabezpieczenie, że w przypadku zwarcia wybije mi bezpiecznik przy gniazdku a nie w całej firmie ( jak przeważnie było ).

    Podczas zwarcia wybijało bezpiecznik ( wciskany 16A ) w skrzynce w biurze i dodatkowo na klatce schodowej.

    Doradźcie co stworzyć na tego typu potrzeby, aby wybijało tylko jeden bezpiecznik.

    Zrobiłem kabel przedłużkę na 3 gniazda i podłączyłem ( kabel brązowy ) z jednej i z drugiej strony do bezpiecznika nadprądowego typu B 6A i mimo to dalej wybija oprócz tego, dodatkowo dwa bezpieczniki w firmie. Być może popełniłem gdzieś błąd.

    W firmie mamy bezpieczniki starego typu wciskane ( automatyczne ) na klatce już standardowe.
  • Szafy RackSzafy Rack
  • Poziom 18  
    Zrobiłem tak:

    Dodatkowe zabezpieczenie gniazda sieciowego

    Zastosowałem bezpiecznik B 6A i mimo to dalej wybija kolejne bezpieczniki.
  • Poziom 19  
    Nie zabezpieczysz bezpiecznika w budynku mniejszym bezpiecznikiem przed zwarciem. Taki bezpiecznik musiałby być bardzo szybki. Najlepszym rozwiązaniem tutaj byłoby ograniczenie prądu lokalnie. Pomyśl o zastosowaniu transformatora separacyjnego na odpowiednią moc. Taki transformator 230 - 230 przy 200VA kosztuje gdzieś w zakresie 150-300 PLN, zależnie od wykonania i producenta.
  • Szafy RackSzafy Rack
  • Specjalista elektryk
    Najprostszą metodą jest zastosowanie, przy pierwszym włączeniu, szeregowo tradycyjnej żarówki.
    Można zrobić sobie taki przyrząd: oprawka żarówki, wyłącznik ją zwierający i gniazdko. Przy pierwszym włączeniu wyłącznik jest rozwarty, a jasno świecąca żarówka wskazuje na zwarcie.

    Oczywiście zastosowanie transformatora separacyjnego jest również bardzo wskazane.
  • Poziom 39  
    martiv napisał:
    Chciałbym skonstruować dodatkowe zabezpieczenie, że w przypadku zwarcia wybije mi bezpiecznik przy gniazdku a nie w całej firmie ( jak przeważnie było ).
    Problem polega na tym, że wszystkie bezpieczniki są bardzo szybkie.
    Dlatego taką metodą tego nie zrobisz.
    martiv napisał:
    Doradźcie co stworzyć na tego typu potrzeby, aby wybijało tylko jeden bezpiecznik.

    W firmie mamy bezpieczniki starego typu wciskane ( automatyczne ) na klatce już standardowe.[/quote]Musisz zmierzyć IPZ i ograniczyć prąd zwarciowy.
    Pomiar IPZ jest w tym celu, żeby określić jaki rezystor należy włączyć w szereg z B6.
    Wartość wszystkich wszystkich rezystancji w obwodzie musi przekraczac 2,7Ω dla B16 Wówczas B16 nie będzie wyłączał.
    To nie jest takie proste - bo nie takich gotowych rezystorów.
    Nie jest wykluczone, że wystarczy przedłużacz o przekroju żyły 1mm2 o długości 25m.(0,85Ω).
  • Poziom 24  
    CYRUS2 napisał:
    Pomiar IPZ jest w tym celu, żeby określić jaki rezystor należy włączyć w szereg z B6.
    Wartość wszystkich wszystkich rezystancji w obwodzie musi przekraczac 2,7Ω dla B16 Wówczas B16 nie będzie wyłączał.
    To nie jest takie proste - bo nie takich gotowych rezystorów.
    Nie jest wykluczone, że wystarczy przedłużacz o przekroju żyły 1mm2 o długości 25m.(0,85Ω).


    Myślę że transformator byłby lepszy. Nie robisz zwarcia od strony zasilania, a po wtornej RCBO B6 i masz spokój (sprawdzony sposób). Dodatkowo należałoby sprawdzić skuteczność ochrony.

    Mógłbym zapytać w jaki sposób kolega CYRUS2 wyliczył wartości? Nie ukrywam że pierwszy raz słyszę o rezystorach do uzyskania selektywności.
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    kj1 napisał:
    Najprostszą metodą jest zastosowanie, przy pierwszym włączeniu, szeregowo tradycyjnej żarówki.
    Można zrobić sobie taki przyrząd: oprawka żarówki, wyłącznik ją zwierający i gniazdko. Przy pierwszym włączeniu wyłącznik jest rozwarty, a jasno świecąca żarówka wskazuje na zwarcie.

    Oczywiście zastosowanie transformatora separacyjnego jest również bardzo wskazane.

    U reduktora szumu jest to wyjaśnione z obrazkami :) https://youtu.be/FkDmtMSCwh4 od 25 minuty.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    martiv napisał:
    Zrobiłem tak:

    Dodatkowe zabezpieczenie gniazda sieciowego

    Zastosowałem bezpiecznik B 6A i mimo to dalej wybija kolejne bezpieczniki.


    U mnie dość skutecznym zabezpieczeniem była fabryczna listwa zasilająca z dwoma bezpiecznikami rurkowymi WTA, z reguły wkładki rurkowe przepalały się bez zadziałania dalszych zabezpieczeń (w razie potrzeby można spróbować mniejszych wartości niż fabryczne 10A w takich listwach, niestety w razie awarii przydatny jest zapas bezpieczników).

    Pomysł z żarówką jest niezły, z tym że nie wszystko się na tym da przetestować.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    elektryku5 napisał:
    U mnie dość skutecznym zabezpieczeniem była fabryczna listwa zasilająca z dwoma bezpiecznikami rurkowymi WTA


    Prosta i skuteczna metoda, minus to wymiana bezpieczników.
  • Poziom 39  
    markus-19 napisał:
    Myślę że transformator byłby lepszy. Nie robisz zwarcia od strony zasilania, a po wtornej RCBO B6 i masz spokój (sprawdzony sposób).
    Nie ukrywam że pierwszy raz słyszę o dodatkowych transformatorach do uzyskania selektywności zabezpieczeń.
    Proszę się zapoznać z zasadą działania transformatora.

    W jaki sposób trafo 2300/230 ma zapewnić selektywność zabezbieczeń - jakoś cudownie ?
    To samo proponujesz co ja, tylko że zamiast rezystora wstawiasz sporą rezystancje trafa małej mocy.
    Jeżeli to będzie trafo 1500W – (twoja propozycja B6 na wyjściu trafa) to selektywności nie uzyskasz i spowodujesz dodatkowe – inne problemy.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    CYRUS2 napisał:
    Nie ukrywam że pierwszy raz słyszę o dodatkowych transformatorach do uzyskania selektywności zabezpieczeń.


    Ja o selektywności trafa nie wspominałem. Zwarcie na wtórnym nie jest równe zwarciu na pierwotnym co daje nam swobodnie czas na zadziałanie zabezpieczenia na wtórnym. Wiem bo x lat wstecz sam takiego używałem.

    Ps. Ale faktycznie daje to selektywność
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    pustan napisał:
    A może zastosować coś takiego. Stare sprawdzone.

    Właśnie o takim urządzeniu pisałem:
    kj1 napisał:
    Można zrobić sobie taki przyrząd: oprawka żarówki, wyłącznik ją zwierający i gniazdko. Przy pierwszym włączeniu wyłącznik jest rozwarty, a jasno świecąca żarówka wskazuje na zwarcie.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    markus-19 napisał:
    Zwarcie na wtórnym nie jest równe zwarciu na pierwotnym co daje nam swobodnie czas na zadziałanie zabezpieczenia na wtórnym.

    Takich "cudownych" właściwości to trafo nie ma.
    To samo proponujesz co ja, tylko że zamiast rezystora wstawiasz sporą rezystancje trafa małej mocy.
    Przy trafiie większej mocy to ne zadziała.
    martiv napisał:
    Dość często sprawdzam zasilacze do laptopów w serwisie, zasilacze przeważnie 240W. Chciałbym skonstruować dodatkowe zabezpieczenie, że w przypadku zwarcia wybije mi bezpiecznik przy gniazdku a nie w całej firmie ( jak przeważnie było ).
    Prawdopodobnie autorowi chodzi o prąd rozruchowy zasilaczy.
    Tylko autor tematu to źle nazywa – nazywa zwarciem.
    W takim wypadku potrzebne jest urządzenie soft-start.
    Soft-start zaprojektowany pod B16.
    Ja używam soft-startu do trafa 2,5kW.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    martiv napisał:
    Podczas zwarcia wybijało bezpiecznik ( wciskany 16A ) w skrzynce w biurze i dodatkowo na klatce schodowej.
    Uważam, że najprościej to należy wymienić ten istniejący "wciskany" bezpiecznik na topikowy o tym samym prądzie i po sprawie a na stanowisku pracy używać mniejszego zabezpieczenia takiego jak wykonałeś.
    Problem leży w szybkości działania bezpieczników.

    Dodano po 3 [minuty]:

    martiv napisał:
    W firmie mamy bezpieczniki starego typu wciskane ( automatyczne ) na klatce już standardowe.
    Jeżeli możesz to podaj dokładnie jaki bezpiecznik jest na klatce schodowej?
  • Poziom 18  
    Widzę, że spore zamieszanie zrobilem na tym forum :-) nie ukrywam, że moja konstrukcja przedłużacz i bezpiecznik nadpradowy sprawdza sie w moim pomieszczeniu, zas obok w pokoju nie, bezpiecznik na klatce jest 120 amperowy.

    Faktycznie, widzę tutaj problem szybkości bezpiecznikow zwłaszcza tego w biurze, jest wolny. Tylko dlaczego w moim biurze jest ok a u kolegow obok nie ? Czyzby liczba podlaczanych urzadzen ma znaczenie? Jakosc listwy podlaczanej ?
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    @martiv zastosuj metodę z szeregową żarówką 100W. Jeśli zasilacz ma zwarcie to żarówka się po prostu zaświeci. Jeśli zasilacz nie będzie miał zwarcia to żarówka się nie zaświeci. Robisz szybki test napięć na wyjściu zasilacza. Możesz nawet dać jakieś malutkie obciążenie. Potem mostkujesz żarówkę i możesz testować zasilacz pod znamionowym obciążeniem.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    martiv napisał:
    Faktycznie, widzę tutaj problem szybkości bezpieczników zwłaszcza tego w biurze, jest wolny. Tylko dlaczego w moim biurze jest ok a u kolegów obok nie ?

    To skutek różnego prądu zwarciowego w pomieszczeniach.
    To nie jest sprawa szybkości bezpieczników.
    martiv napisał:
    moja konstrukcja przedłużacz i bezpiecznik nadprądowy sprawdza się w moim pomieszczeniu, zas obok w pokoju nie,
    Prąd zwarciowy jest na granicy zadziałania bezpiecznika.
    Jak dołożysz dodatkową rezystancję w obwodzie będzie o.k.
    IPZ określa prąd zwarciowy.
    Przedłużacz 20m 1mm2 to 0,85Ω.
    Zamiast przedłużacza można zastosować maszynkę elektryczną 1200W lub grzejnik.
    To będzie szeregowa rezystancja w obwodzie ok. 4,5Ω.(1200W)
    Przy bezpieczniku B6 to wystarczy do ochrony przeciw-porażeniowej.
    Rozwiązanie bezpieczne.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    CYRUS2 napisał:
    rawdopodobnie autorowi chodzi o prąd rozruchowy zasilaczy.
    Tylko autor tematu to źle nazywa – nazywa zwarciem.

    Autor pisał o zasilaczach rzędu 240W. Gdybyś bronku miał rację to ja przy swoim 850W musiałbym mieć z B25 na instalacji. A wszyscy ci którzy mają wypasione gamingowe komputery co rusz nie mieli by prądu w mieszkaniach.
    Autorze, żarówka szeregowo jest najlepszym rozwiązaniem. Można nawet halogen 500 W zastosować, na tym każdy sprawny sprzęt wystartuje a niesprawny nie uszkodzi się wiele bardziej niż uszkodzony był. Można też takie stanowisko zbudować w oparciu o rezystor dużej mocy ale tu już dochodzi obudowa, kontrola temperatury itp.
    Jeszcze jeden pomysł, dla zasilaczy komputerowych. Akumulator od auta i przetwornica 12/230. Komplet zabezpieczeń masz w niej. I separację też.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    kortyleski napisał:
    Autor pisał o zasilaczach rzędu 240W. Gdybyś bronku miał rację
    Bronek to był tylko nick.
    Obecny mój to Cyrus.
    Piszesz do użytkownika o nicku Cyrus 2.
    kortyleski napisał:
    to ja przy swoim 850W musiałbym mieć z B25 na instalacji. A wszyscy ci którzy mają wypasione gamingowe komputery co rusz nie mieli by prądu w mieszkaniach.
    Pomuyś logicznie zanim napiszesz.
    Autor ma bezpiecznik na obwodzie kontrolnym B6.
    kortyleski napisał:
    Autorze, żarówka szeregowo jest najlepszym rozwiązaniem. Można nawet halogen 500 W zastosować
    Piszesz to samo co ja, tylko z większą rezystancją.
    Halgen 500W to rezystancja 10Ω
    Ja proponowałem 4,5Ω.
    kortyleski napisał:
    Jeszcze jeden pomysł, dla zasilaczy komputerowych. Akumulator od auta i przetwornica 12/230. Komplet zabezpieczeń masz w niej. I separację też.
    Przetwornica cena ?
    Obciążenie przetwornicy tylko np. 250W
    250W /12V = 21A.
    Podzielone przez sprawność przetwornicy 80% to daje prąd aku 26A.
    Aku minimum 50 Ah cena ?
    Prostownik do ładowania Aku cena ?
    Aku jeszcze trzeba ładować, zapomniałeś o prostowniku.
    Aku trzeba ładować - i to często.(26A)
    Nieprzemyślana rada.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    kortyleski napisał:
    Jeszcze jeden pomysł, dla zasilaczy komputerowych. Akumulator od auta i przetwornica 12/230. Komplet zabezpieczeń masz w niej. I separację też.


    Sporo obecnych zasilaczy ma już aktywne PFC, a wtedy przetwornica dająca z reguły prostokąt to nie do końca dobry pomysł.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    martiv napisał:
    Witam serdecznie,
    Dość często sprawdzam zasilacze do laptopów w serwisie, zasilacze przeważnie 240W. Chciałbym skonstruować dodatkowe zabezpieczenie, że w przypadku zwarcia wybije mi bezpiecznik przy gniazdku a nie w całej firmie ( jak przeważnie było ).

    Podczas zwarcia wybijało bezpiecznik ( wciskany 16A ) w skrzynce w biurze i dodatkowo na klatce schodowej.

    Doradźcie co stworzyć na tego typu potrzeby, aby wybijało tylko jeden bezpiecznik.

    Zrobiłem kabel przedłużkę na 3 gniazda i podłączyłem ( kabel brązowy ) z jednej i z drugiej strony do bezpiecznika nadprądowego typu B 6A i mimo to dalej wybija oprócz tego, dodatkowo dwa bezpieczniki w firmie. Być może popełniłem gdzieś błąd.

    W firmie mamy bezpieczniki starego typu wciskane ( automatyczne ) na klatce już standardowe.

    Dokup halopak 1kw/230V i podłącz go szeregowo z bezpiecznikiem, cena ok 50zł.
    Gdy zasilacz będzie ok żarnik będzie zimny i wszystko ruszy. Natomiast gdy zaświeci pełną mocą będziesz wiedział że coś jest nie tak...
    Bezpiecznik nie będzie wyskakiwał i od razu efekty świetlne zamiast błysku i ciemności będzie przy zwarciu.
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    kortyleski napisał:
    Jeszcze jeden pomysł, dla zasilaczy komputerowych. Akumulator od auta i przetwornica 12/230. Komplet zabezpieczeń masz w niej. I separację też.

    Bez obrazy, ale to chyba nie do końca przemyślany pomysł.

    @martiv szeregowa żarówka to tani i bardzo skuteczny sposób na Twoje problemy. Tylko musi to być żarówka tradycyjna. Może też być halogenowa. Żaden LED, czy inne energooszczędne.
  • Poziom 18  
    Cytat:
    szeregowa żarówka to tani i bardzo skuteczny sposób na Twoje problemy. Tylko musi to być żarówka tradycyjna. Może też być halogenowa. Żaden LED, czy inne energooszczędne.


    Jaką żarówkę zwykłą wybrać jakiej mocy może być 60W ? Rozumiem, że mogę podłączyć żarówkę do swojego zabezpieczenia z użyciem bezpiecznika nadprądowego ? dodatkowo ?
  • Pomocny post
    Warunkowo odblokowany
    Żarówka może być około 100W podłączona szeregowo z bezpiecznikiem, ona ma służyć tylko do uchronienia przed wywaleniem pozostałych bezpieczników w obwodzie. Można by też podłączyć do samej żarówki równolegle zwykły włącznik by ją pominąć gdy okaże się że zasilacz nie powoduje zwarcia.
  • Poziom 35  
    martiv napisał:
    Jaką żarówkę zwykłą wybrać jakiej mocy może być 60W ?
    Powinna wystarczyć, ale im większa tym lepiej.
    W uproszczonej wersji żarówkę dajesz zamiast bezpiecznika. Tak jak na filmie z linka wstawionego przez @Covul we wpisie https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17334603#17334603

    Natomiast ja polecam zrobienie wersji profesjonalnej, do której dokumentację (PDF) masz we wpisie @pustan https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17334580#17334580
  • Pomocny post
    Poziom 1  
  • Poziom 18  
    Cytat:
    Żarówka może być około 100W podłączona szeregowo z bezpiecznikiem


    Czyli reasumując: Kabel prądowy łączymy z żarówką podłączoną szeregowo z bezpiecznikiem nadprądowym, a później bezpiecznik z listwą zasilającą ?