Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie "wajchą" pompy wtryskowej agregatu prądotwórczego

17 Lip 2018 21:03 777 17
  • Poziom 15  
    Witam.
    Chciałbym prosić o pomoc w sterowaniu wajchą pompy wtryskowej agregatu prądotwórczego
    Wajcha została zaznaczona na czerwoną.

    Prądnica ma moc 44kW, silnik 130HP.
    prądnica jest samowzbudna, ale chce sterować obrotami silnika spalinowego

    Zastanawiam się nad dwiema opcjami.

    1 ) kupić taki chiński układ:

    ESD5500E Speed Governor Speed Controller Board + MSP6729 Magnetic Speed Sensor + ADC120 Actuator

    Złożony z sterownika, czujnika indukcyjnego i takiego silnika elektrycznego, który napędza wajche pompy.

    2) Druga wersja to kupić jakiś silnik krokowy 12V 0,5Nm i do tego jakiś układ sterowania z podobną wersją sprzeżenia od koła zamachowego lub po prostu ręcznie operator, by naciskał jakiś przycisk, aby silniczek zrobił malutki ruch, zwiększając delikatnie obroty.


    Co o tym myślicie?

    Sterowanie "wajchą" pompy wtryskowej agregatu prądotwórczego
  • Poziom 35  
    Co chcesz uzyskać przez płynną regulację obrotów na silniku?Na panelu szafki sterowniczej masz zabudowany częstotlinościomierz i musiśz ustawić na częstotliwość prądu około 51Hz i doregulować pod obciążeniem.Jak zmniejszysz obroty to następuje spadek częstotliwości a zarazem spadek napięcia i ma to istotny wpływ na odbiorniki które zaczną pobierać większy prąd.Musisz uzyskać obroty silnika około 3000obr/min aby uzyskać odpowiednie parametry częstotliwości i napięcia.Nie możesz zejść z częstotliwością poniżej 50Hz.
  • Poziom 22  
    Kolego @Berend nie "wajcha" tylko dźwignia sterująca listwą pompy wtryskowej.
    Zespół prądotwórczy, o którym napisałeś ze względu na jego moc to raczej poważne urządzenie.
    Napisz czy dźwignia sterująca listwą pompy wtryskowej Twojego zespołu prądotwórczego jest napędzana jakimś regulatorem zewnętrznym czy też znajdującym się w bloku pompy wtryskowej.
    Pamiętaj, że regulacja musi zapewniać ochronę zespołu np. przed jego rozbieganiem, przeciążeniem itp.

    Dodano po 9 [minuty]:

    kierbedz4 napisał:
    Musisz uzyskać obroty silnika około 3000obr/min aby uzyskać odpowiednie parametry częstotliwości i napięcia

    Autor tematu nie napisał wprost, że jest to zespół prądu przemiennego którego moc podaje się w kVA. Napisał, że prądnica jest samowzbudna o mocy 44kW z czego należy wnieść, że jest prądu stałego.
    kierbedz4 napisał:
    Musisz uzyskać obroty silnika około 3000obr/min aby uzyskać odpowiednie parametry
    to raczej jest nieprawda bo prądnice prądu przemiennego są wielobiegunowe a przy wyższych mocach zespołów pracują one najczęściej z prędkością 1500 obr/min.
  • Poziom 15  
    Prądnica jest prądnicą samowzbudną prądu przemiennego polskiej produkcji.
    Oczywiście jej znamionowe obroty to 1500 (f=50Hz).

    Na tabliczce znamionowej ma akurat podaną moc czynną, więc taką też napisałem.

    Nie mam żadnego częstotliwościomierza jeszcze, to jest własny projekt.
    Dźwignia sterująca listwą pompy wtryskowej nie jest napędzana żadnym regulatorem zewnętrznym. Silnik posiada znamionowe obroty 1500, ale pod obciążeniem lekko zaczynają pływać.


    Szukam czegoś, czym mógłbym wpływać na obroty zespołu prądotwórczego.
  • Poziom 18  
    Witam . Jeżeli oczekuje pan stabilizacji częstotliwości generatora podczas dynamicznych zmian obciążenia actuator będzie jedynym rozwiązaniem . pozdrawiam
  • Poziom 15  
    No to nie zostaje nic innego jak spróbować ten układ:

    ESD5500E Speed Governor Speed Controller Board + MSP6729 Magnetic Speed Sensor + ADC120 Actuator
  • Poziom 22  
    Jeżeli brak sterowania zewnętrznego prędkością obrotową to takowe znajduje się wewnątrz obudowy pompy wtryskowej (regulator odśrodkowy). Zastosowanie dodatkowego aktuatora może być problematyczne.
    Z własnego doświadczenia poleciłbym Tobie spróbować zmiany lepkości oleju w pompie wtryskowej i regulatorze odśrodkowym (lub sprawdzić czy tam w ogóle jest zalany olej). Niektóre regulatory pomp wtryskowych posiadają olejowe tłumiki hydrauliczne, które można regulować dostępną z zewnątrz obudowy regulatora śrubą. Taka regulacja z reguły wystarcza do utrzymania zadanych obrotów i częstotliwości.
  • Poziom 15  
    Ja wiem, że mogę to śrubą, dźwignią czy czymś innym regulować, ale to nie o to w tym temacie chodzi.

    Chcę zdalnie, bądź jakimś regulatorem sterować bezpośrednio obrotami silnika.
  • Poziom 35  
    Jeśli taki układ nie wymaga większej siły, to może rozważ zastosowanie układu z jakiegoś urządzenia sterowanego drogą radiową np. z modeli latających, większych zabawek itp.
  • Poziom 42  
    arelektroda napisał:
    Zastosowanie dodatkowego aktuatora może być problematyczne.

    Berend napisał:
    wiem, że moge to śrubą, dźwignią czy czymś innym regulować, ale to nie o to w tym temacie chodzi.

    Nie chcę się wtrącać, ale kolego Berend prezentujesz co najmniej dziwne, o ile wręcz niebezpieczne podejście do tematu. To nie jest zabawka modelarska tylko duże, a przez to niebezpieczne urządzenie. Widać, że brak Ci wyobraźni bo:
    arelektroda napisał:
    Pamiętaj, że regulacja musi zapewniać ochronę zespołu np. przed jego rozbieganiem, przeciążeniem itp.

    A ty i kolega Staszek49 proponujecie
    Berend napisał:
    Chce zdalnie, bądź jakimś regulatorem sterować bezpośrednio obrotami silnika.

    Staszek49 napisał:
    rozważ zastosowanie układu z jakiegoś urządzenia sterowanego drogą radiową np. z modeli latających, większych zabawek itp.

    Zdalne i to jeszcze bezprzewodowe sterowanie???
    Przecież to podchodzi pod kryminał.
  • Poziom 15  
    jack63 napisał:

    Zdalne i to jeszcze bezprzewodowe sterowanie???
    Przecież to podchodzi pod kryminał.



    Nie będzie to agregat pod sprzedaż, tylko bardziej taka zabawa.

    Z reguły zawsze się ustawiało na obroty nieco większe niż 1500 przy takiej mocy silnika diesla i się nawet przy maksymalnym obciążeniu udawało utrzymywać częstotliwosć w dopuszczalnym zakresie.
  • Poziom 42  
    Berend napisał:
    Nie będzie to agregat pod sprzedaż, tylko bardziej taka zabawa.

    Jak chcesz się bawić, to kup sobie zabawkę dla dzieci, a nie zabieraj się za silnik diesla 130HP!
    Czy widziałeś rozbiegający się silnik diesla? Pewnie nie bo byś takich głupot nie opowiadał.
    Zostaw ten silnik w spokoju, bo stanie się komuś krzywda.
  • Moderator
    Berend napisał:

    Nie będzie to agregat pod sprzedaż, tylko bardziej taka zabawa.

    Coś jak małpa z brzytwą. Z podobnym efektem.
  • Poziom 15  
    Już niejeden agregat tworzyłem czy rozbieralem także nie musicie mnie przestrzegać przed oczywistym. Wszystko jest pod kontrolą.
    Chciałem drobną pomoc w sprawie automatycznej regulacji dawki pompy wtryskowej i tyle.

    Wy naprawde myślicie, że ja posiadam takie agregaty i nie mam o nich pojecia...?
  • Poziom 26  
    Witam . Podpatrz sobie jak jest rozwiązana regulacja obrotów w agregacie PAD20 . Tam do regulacji (nie stabilizacji) służy silniczek z przekładnią który sprzęgnięty jest z dźwignią pompy wtryskowej . Sterowanie silniczkiem realizowane jest za pomocą prostego przełącznika 1-0-1 . Za stabilizację obrotów odpowiada regulator w pompie . Ale można by dołożyć układ mierzący częstotliwość i odpowiednio sterujący silnikiem .

    Sterowanie "wajchą" pompy wtryskowej agregatu prądotwórczego
  • Moderator
    Berend napisał:

    Wy naprawde myślicie, że ja posiadam takie agregaty i nie mam o nich pojecia...?

    Nie wiem czy masz pojęcie o agregatach, może i tak. I bardzo dobrze.
    Wiem natomiast, że masz dość mizerne pojęcie o bezpieczeństwie. Niestety. Zresztą, oni pewnie też sądzili że wiedzą. Wszystko wiedzą, przecież to zwykła betoniarka, takie prościutkie... Nie żyją ojciec i syn
  • Poziom 26  
    Witam . Kolego arelektroda może nas oświecisz jakie zastosować zabezpieczenie przed rozbieganiem silnika . Mi przychodzi na myśl tylko jedno , elektrozawór odcinający paliwo przy samej pompie wtryskowej . A widziałem już silnik 12 cylindrów w czołgu T72 który po odpaleniu wszedł na pełne obroty po zacięciu się listwy w pompie wtryskowej .
  • Użytkownik usunął konto