Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Hoover VHW 854 ZD - Pralka przestała działać. Problem z napięciami?

dziechu 19 Lip 2018 11:49 306 25
  • #1 19 Lip 2018 11:49
    dziechu
    Poziom 27  

    Dzisiaj pralka przestała najpierw kręcić silnikiem. Pojawił się ERROR 08, co znaczy niby problemy z tacho. Przy następnych próbach uruchomienia błąd się nie pojawiał, pralka niby działała (na wyświetlaczu), włączała pompę itp., ale nie kręciła silnikiem. Nie było nawet słychać prób. Wymontowałem elektronikę, "na oko" nic nie widać, żadnych przypaleń, osmaleń itp. Ale po ponownym zamontowaniu elektroniki, jest jakby problem z zasilaniem. Wyświetlacz ledwo świeci, procesor startuje prawidłowo, bo wyświetla to co powinien, ale wyświetlacz (LED) ledwie świeci. Nie wiem od czego zacząć. Załączam zdjęcie płyty elektroniki.
    Hoover VHW 854 ZD - Pralka przestała działać. Problem z napięciami?
    Jeszcze ddam, że wczoraj jak prała, wydawała dziwne dźwięki podczas kręcenia bębnem. Bez zasilanie kiedy kręcę bębnem, nic złego nie słychać, jakby nie był to problem mechaniczny. Poza tym wyświetlacz i diody sygnalizacyjne co jakiś czas przypadkowo błyskały, już coś zaczynało się dziać. Wymieniłem wszystkie elektrolity. Nadal wyświetlacz mocno przygaszony, przyciski działają nieprawidłowo, zbyt niskie napięcia.

    Odpinałem kolejno poszczególne złącza, silnik, grzałka itd. Żeby sprawdzić czy to któreś z tych rzeczy nie robi zwarcia itp. Ale wyświetlacz za każdym razem przygaszony, co oznacza chyba problem na płycie.

    0 25
  • #2 19 Lip 2018 12:16
    Ronin64
    Poziom 35  

    Jaką temperaturę osiąga IC01? Wygląda na stabilizator napięcia prawdopodobnie ustawiony na 3V ale to tylko taki strzał.

    0
  • #3 19 Lip 2018 12:25
    dziechu
    Poziom 27  

    Nie wiem, podłączane jest w obudowie.

    Dodano po 5 [minuty]:

    panel wyświetlacza ma dodany taki sygnalizator dźwiękowy końca prania i odblokowania dzwiczek. Zrobiłem to na AT Tiny13 i zasilane jest z 5V na tym panelu. Ten układ po włączeniu sygnalizuje krótkim dźwiękiem włączenie. Teraz tego nie robi, co oznacza że napięcie jest znacznie poniżej 5V. Dlatego wyświetlacz ledwie świeci a przyciski nie działają, zbyt niski poziom 1. Główny procesor startuje, by słabo ale prawidłowo wyświetla poszczególne programy. Albo coś obciąża zasilanie, albo słaby styk nie dostarcza odpowiedniego napięcia. Może to być np. któryś z przekaźników?

    0
  • #4 19 Lip 2018 12:38
    Ronin64
    Poziom 35  

    To trochę utrudnia sprawę. Może uszkodzenie powstało gdzieś na panelu bądź w module zasilania podczas odpinania złącz. Czy wszystkie przewody są w dobrym stanie? Bez uszkodzonej izolacji i przerw w żyłach?

    0
  • #5 19 Lip 2018 12:43
    dziechu
    Poziom 27  

    Przewody i złącza są ok, to dość grube przewody. Miałem kiedyś podobny objaw, problemem okazał się elektrolit na płytce wyświetlacza. Ale tym razem to coś innego. Dlatego wymieniłem wszystkie elektrolity na panelu głównym i wyświetlacza, ale nic to nie dało. A kupić taką płytę to problem?

    0
  • #7 19 Lip 2018 12:57
    Ronin64
    Poziom 35  

    Jak wpiszesz w wyszukiwarkę model pralki oraz dodasz "części" to wyskoczy trochę sklepów.

    0
  • Pomocny post
    #9 19 Lip 2018 17:05
    bubu64
    Poziom 20  

    Silnik komutatorowy na zdjęciu aż czarno od pyłu węglowego ze szczotek:)

    0
  • #10 19 Lip 2018 17:20
    dziechu
    Poziom 27  

    Ok, więc wróciło do stanu pierwszego - nie wiem dlaczego, ale wyświetlacz świeci normalnie i napięcia są jak przed rozmontowaniem, choć nic nie robiłem. To najgorsze czego nie lubię, takie niekontrolowane stany. W tej chwili pralka kontynuuje program, ale nie kręci silnikiem, Co sprawdzić? Silnik? Może to właśnie szczotki? Proszę o porady co najpierw skontrolować. Choć nie podoba mi się to co było z tymi napięciami.

    0
  • Pomocny post
    #11 19 Lip 2018 17:22
    bubu64
    Poziom 20  

    Wymontuj silnik, sprawdź szczotki i dobrze przedmuchaj sprężonym powietrzem cały silnik:)

    0
  • #12 19 Lip 2018 17:26
    dziechu
    Poziom 27  

    Nie znam się specjalnie na elektronice pralek, zajmuję się projektowanie spektrometrów itp., a elektronika pralek to dla mnie czarna magia :) Słychać co jakiś czas stuk przekaźnika, to chyba zmiana kierunku obrotów? Zacznę od wymontowania silnika i sprawdzenia stanu szczotek, czy tak będzie najlepiej?

    bubu64 napisał:
    Wymontuj silnik, sprawdź szczotki i dobrze przedmuchaj sprężonym powietrzem cały silnik:)
    Tak zrobię.

    0
  • Pomocny post
    #13 19 Lip 2018 17:28
    Ronin64
    Poziom 35  

    Myślę, że przedmówca zasugerował dość dobrze na co zwrócić uwagę. Wymontuj silnik i sprawdź w jakim jest stanie komutator i szczotki.

    0
  • #14 19 Lip 2018 17:50
    dziechu
    Poziom 27  

    Szczotki :) Niepokoi mnie tylko to co było z tym przyćmionym wyświetlaczem. Nie lubię (jak chyba każdy) takiej niekontrolowanej sytuacji. Ale na razie to szczotki. Po rozkręceniu, kiedy je osuwałem od styków, nie ruszyły się nic, czyli są już na końcu. Trochę je poruszałem, powyciagałem, co dało jeszcze jakieś ułamki milimetra i silnik ruszył. Teraz tylko takie znaleźć i po kłopocie :) Na razie.

    Ronin64 napisał:
    Myślę, że przedmówca zasugerował dość dobrze na co zwrócić uwagę. Wymontuj silnik i sprawdź w jakim jest stanie komutator i szczotki.
    Przedmówca pisał razem ze mną, czyli jego tekst przeczytałem kiedy już napisałem swój. Ale kontrola szczotek jak widać wszystkim przyszła do głowy.

    0
  • #15 19 Lip 2018 21:02
    bubu64
    Poziom 20  

    Przeczyść silnik sprężonym powietrzem bo może być gdzieś upływność:)

    0
  • #16 20 Lip 2018 12:51
    dziechu
    Poziom 27  

    Tak, tak, będę wymieniał szczotki to będę też czyścił. Sprężone powietrze, a może przemyć IPA? Przejrzę łożyska itp. Na razie, po "rozciągnięciu" szczotek pralka wykonała pełny cykl bez problemu. Chyba jutro będą nowe szczotki.

    Dodano po 14 [godziny] 43 [minuty]:

    Mam jeszcze takie pytanie - czy tego typu silniki mają jakieś kondensatory czy inne tłumiki iskrzenia szczotek komutatora? Nowe szczotki pewnie zanim się dotrą, bardziej iskrzą, jednak to iskrzenie wydaje mi się bardzo duże podczas wirowania (prawie ogień) i błyskają LEDy kontrolek, czyli są bardzo duże zakłócenia. Czy to normalne?

    0
  • #17 20 Lip 2018 13:21
    Kenworth 18
    Poziom 31  

    Witam.
    Przed montażem nowych szczotek miał kolega sprawdzić stan komutatora i go oczyścić o czym pisalli koledzy wyżej.
    Szczotki również powinno się dotrzeć do powierzchni komutatora .
    Zazwyczaj nadmierne iskrzenie wskazuje na zwarcia w wirniku silnika, ale to należy potwierdzić pomiarami.
    Niech kolega sprawdzi dokładnie silnik bo w takim przypadku użytkowanie pralki doprowadzi do kolejnej awarii.
    Może wystarczy czyszczenie komutatora i dopasowanie szczotek.
    Czyszczenie komutatora powinno się przeprowadzać przy użyciu pumeksu naturalnego.

    0
  • #18 20 Lip 2018 16:03
    dziechu
    Poziom 27  

    Komutator był czyszczony, przetarty bardzo drobnoziarnistym papierem (1200) i przemyty IPA. Poczyszczone przerwy między stykami. Może być problem ze szczotkami, są trochę luźne. Powinny być 13.5x5x36 a są 12.5x5x36. Nie było innych, dopiero dzisiaj kupiłem przez internet oryginalne (cały zespół ze szczotkami). Iskrzy tylko przy wysokich obrotach. Na razie pralka będzie stała do przyjścia oryginalnych szczotek. Zwarcie chyba raczej nie, silnik nie jest przegrzany, zalany, wizualnie stan bdb.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przy zwarciu w wirniku powinien chyba być też problem z osiąganiem pełnej mocy/obrotów. Znam jej dźwięki dość dobrze i "na słuch" nie ma problemów z obrotami czy mocą.

    Dodano po 1 [godziny] 54 [minuty]:

    W jakiej postaci ten pumeks? Proszek?

    0
  • #20 20 Lip 2018 17:14
    dziechu
    Poziom 27  

    Domyślam się że użycie takiego narzędzia wymaga doświadczenia i wprawy :) Chyba pozostanę przy drobnoziarnistym papierze i docieraniu w trakcie pracy. Co najwyżej będę ograniczał wirowanie do 600-800obr./min przez kilka pierwszych prań. A jak docierane są nowe fabrycznie silniki? Chyba też normalną pracą?

    0
  • #22 20 Lip 2018 18:40
    dziechu
    Poziom 27  

    :) Ok, dzięki. Wymontowałem szczotki. Pracowały ok. jednej godziny. One nie są prostopadłe do styków komutatora, tylko pod pewnym kątem. Niestety, kąt wstępnego szlifu szczotek jest ciut za mały, co powoduje że pracowały one niewielką powierzchnią jednej strony - szczotka ma 5mm a stykały się paskiem ok. 2mm. Pewnie z czasem by się dotarły, ale przez ten czas mogłyby narobić szkody. Nie wiem jak będzie z tymi co kupiłem. Tak się zastanawiam - może wsunąć między szczotkę a komutator pasek papieru sciernego, docisnąć do komutatora i obracać tam i z powrotem żeby wstępnie dotrzeć na szczotce kąt i łuk komutatora?

    0
  • #23 20 Lip 2018 19:25
    Kenworth 18
    Poziom 31  

    Ja akurat biorę rurę pcv o średnicy zbliżonej do komutatora i owijam papier ścierny na tą rurkę i tak dopasowuję szczotkę by przylegała całą swoją powierzchnią.
    Czy to zgodne ze sztuką to już wypowiedzą się koledzy, ale sposób działa a to chyba najistotniejsze.

    0
  • #25 20 Lip 2018 19:57
    Kenworth 18
    Poziom 31  

    Robię przymiarki oczywiście wkładając szczotkę do sztokotrzymacza i do silnika.
    Jeśli zamówiłeś dedykowane szczotki to przypuszczam, że docieranie nie będzie konieczne.
    Ja kupuję szczotki tzw. uniwersalne, ale dobrej jakości dwuwarstwowe bo cena zakupu od tych dedydokawnych znacząco się różni.

    0