Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Audi A8 D3 4,2 tdi - Nagle przestała działać klimatyzacja

julsan 19 Lip 2018 00:25 477 7
  • #1 19 Lip 2018 00:25
    julsan
    Poziom 8  

    Witam Wszystkich serdecznie
    Niestety znów jestem zmuszony poprosić o pomoc w zdiagnozowaniu / naprawieniu klimatyzacji w Audi A8 d3 4,2 tdi z 2007 roku. Problem wystąpił nagle niemniej wcześniej było dość dziwne zachowanie układu. Mianowicie bywało parokrotnie tak, że na powiedzmy na skrzyżowaniu zaczynała szyba przednia parować (mimo włączonej klimatyzacji). Nagle załączał się wentylator chłodnicy na najszybszym biegu i problem znikał (czy wcześniej działał na mniejszych obrotach nie wiem, na pewno nie było go słychać).
    Od dwóch dni brak jest klimatyzacji. Oczywiście pierwsze podejrzenie to brak czynnika - był w prawidłowej ilości tj 620g.
    Następnie bezpieczniki - nie miałem ze sobą rozpiski więc wyciągałem każdy po kolei (deska - lewa strona), oczywiście wszystkie sprawne. Ale na chwilę uruchomił się wentylator na najwyższym biegu i przez moment studziło. Kolejna rzecz to przekaźnik wentylatorów (podszybie w puszce, środkowy, najmniejszy). Wymieniłem na drugi i nic, nadal to samo.
    Zaobserwowałem, że podczas uruchomienia silnika oby dwa wentylatory na chwilę zaczynają kręcić - wg mnie testują się.
    Komputer nie wyrzuca żadnych błędów związanych z układem chłodzenia / klimatyzacji.
    I tu mam myśl oraz pytanie: miałem bardzo podobny przypadek w BMW e-38 - wszystko sprawne a klima nie działa. Winnym okazał się panel sterowania klimatyzacji, który dawał sygnał do wentylatorów. Po podpięciu drugiego klimatyzacja od razu wystartowała.
    Czy także możliwe jest to w tym przypadku? Czy tu panel także daje impuls na wentylatory?
    Bardzo będę wdzięczy za odpowiedzi, ponieważ za parę dni jadę tym autem na wakacje w pięć osób - podusimy się :(
    Pozdrawiam

    0 7
  • #2 19 Lip 2018 03:46
    kamyczek
    Poziom 34  

    Bez odpowiednich narzędzi ciężko odnaleźć usterkę klimatyzacji której nie sygnalizuje sam panel . Ja bym się raczej zdał na firmę która naprawia tego typu układy ,bo szukanie samodzielne może być długotrwałe i kosztowne .

    0
  • #3 19 Lip 2018 07:06
    krzych_29
    Poziom 11  

    Mogło być tak, że wentylator chłodnicy klimatyzacji (bądź wspólny z chłodnicą cieczy) nie załączał się odpowiednio szybko. Sprężarka sprężając czynnik chłodniczy jest w stanie "ubić" w układzie ciśnienie , rzędu 30 bar. Wentylator na skraplaczu tj. chłodnicy klimatyzacji ma za zadanie obniżyć temperaturę sprężonego czynnika na tyle , aby jego ciśnienie wynosiło w zależności od samochodu i temperatury na zewnątrz od 10bar do 20bar. Wentylator w Audi D3 powinien stopniowo ponosić obroty utrzymując odpowiedni poziom ciśnienia w układzie za co odpowiada czujnik ciśnienia tzw. presostat. Jeżeli presostat szwankował lub sterownik wentylatora lub sam wentylator na chłodnicy klimatyzacji to najpewniej doszło do wzrostu ciśnienia i zerwania sprzęgła zrywalnego sprężarki Denso. Jeżeli Ci się uda bo w 4.2 TDI to będzie trudne , to za pomocą lusterka trzeba zobaczyć podczas pracy silnika czy wałek sprężarki obraca się wraz z kołem pasowym sprężarki, jeżeli wałek stoi to znaczy, że sprzęgło sprężarki zerwało się lub się zatarła. "Wałek" - widoczny sześciokąt na klucz 7mm na środku koła pasowego., nie raz jest zamaskowany czarną małą gumką (kapselek).Pozdrawiam.

    tu widać na jednym ze zdjęć ten wałek:
    https://allegro.pl/audi-a8-d3-4-2-tdi-4e0260805ae-sprezarka-klimatyza-i7453733136.html


    Najczęściej brak działania klimatyzacji w korku czy na postoju to problem z wentylatorem chłodnicy. Potem zaczynają się poważniejsze następstwa - awarie sprężarek.

    Może też tak być , że popsuł się tylko czujnik ciśnienia klimatyzacji, ale to na VAGu wyjdzie.

    0
  • #4 19 Lip 2018 21:58
    julsan
    Poziom 8  

    krzych_29 bardzo Ci dziękuję za odpowiedź. Na szczęście sprężarka jest na samej górze silnika, pomiędzy głowicami, na samym wierzchu. Sprawdziłem wałek się kręci razem z kołem.
    Dzisiaj zaobserwowałem ciekawe zjawisko a mianowicie po uruchomieniu silnika wentylatory rozkręcają się do maksimum po czym wyłączają.
    Nie wiem natomiast gdzie szukać presostatu. Nigdzie nie mogę go znaleźć.
    A czy Twoim zdaniem wymiana sterownika klimatyzacji coś może zmienić?

    0
  • #5 20 Lip 2018 06:26
    krzych_29
    Poziom 11  

    Raczej sterownik jest ok, wymieniłbym presostat, jeżeli nikt nic nie zmieniał to pod presostatem fabrycznie jest zaworek , dzięki któremu można odkręcić presostat nie wypuszczając czynnika. Presostat masz przykręcony do skraplacza po prawej ręce jak stoisz przed zderzakiem , jak otworzysz maskę powinno być go widać, ma wtyczkę z 3 kabelkami. Numer fabryczny: 8E0959126C. Tak ogólnie zanim zaczniesz podmieniać części to podjedź do kogoś co ma VAGa czy VCDSa to sprawdzi Ci dokładnie co niedomaga. Będzie taniej i szybciej, koszt takiej diagnozy to pewnie pomiędzy 50 a 100zł w niezależnym warsztaciku.

    0
  • #6 21 Lip 2018 00:16
    julsan
    Poziom 8  

    Więc tak, wymieniłem presostat na zamiennik Helli. Niestety klima nadal milczy (nie miałem czasu podjechać podłączyć się pod komputer). Czujnik ten znajdował się pod zderzakiem w chłodnicy klimy.
    Przyszedł mi do głowy pomysł (co prawda tam chodziło o Webasto), mianowicie miałem kiedyś Mercedesa W220 i samochód został uderzony w przód. Rozszczelnił się układ chłodzenia i wyleciał płyn. Urządzenie się nie załączyło. Po naprawie blacharskiej także pozostało niesprawne. Okazało się, że Mercedes jest tak zaprojektowany iż jeśli bodajże po 3 próbach jakieś urządzenie pracuje nieprawidłowo bądź w ogóle komputer wyłącza go i trzeba się podpiąć testerem, zrestartować i jeśli nie ma problemów, urządzenie zaczyna normalnie funkcjonować.
    Może tak samo jest w Audi? Może także trzeba się podpiąć pod tester i zrestartować klimatyzację?

    0
  • #8 25 Lip 2018 23:11
    julsan
    Poziom 8  

    Niestety komputer niewiele powiedział. Prócz błędu czujnika 65 (sam go odpiąłem) nic więcej.
    Kupiłem po drodze na wakacje panel od klimy. Przepiąłem wszystkie wtyczki ale włącza się na dosłownie 10 sekund i sam się wyłącza. Jedyne co można na nim wymusić to nawiew na przednią szybę i podgrzewanie tylnej szyby. Prawdopodobnie problemem jest to iż zakupiony panel jest starszy od tego co mam w samochodzie. Mimo iż nr części jest ten sam to niektóre nr są nieco inne (końcówki).
    Powoli tracę nadzieję. Upał straszny, przede mną 950 km w aucie bez klimy - perspektywa marna.
    Ps czy jest w audi np. ukryte menu od nawiewu/ogrzewania/ klimatyzacji? Dokładnie chodzi mi o wymuszenie włączenia sprzęgła sprężarki klimatyzacji.

    1