Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana napięcia z 12V na 8V

21 Lip 2018 17:13 1533 58
  • Poziom 9  
    Witam serdecznie,

    Sprawa wygląda prosto, a jednak napotkałem na problemy.
    Potrzebuję z akumulatora 12V uzyskać napięcie do silniczka 8V.
    Próbowałem już zmniejszyć napięcie stabilizatorem LC7808CV, ale silniczek nie chce się kręcić, znaczy kręci się ale ledwie.
    Drugim sposobem było połączenie kilku diod półprzewodnikowych szeregowo, ale temperatura robi się taka,że cyna się rozpuszcza :(
    Obawiam się, że puszczenie 12V na ten silniczek spali go przy dużym obciążeniu:(

    Jak mogę jeszcze skutecznie obniżyć napięcie zapewniając duży prąd.

    Z góry dziękuję za podpowiedzi.
    Pozdrawiam Kamil
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 28  
    Silniczek jest raczej na 6V,ale to szczegół.Raczej chyba rozsądniej będzie wymienić akumulator na 6V(voltowy)
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 28  
    Taka wydajność prądowa jest znacznie za niska (to jak wkrętarka potrzebuje dużo).
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Silniki od samochodzików pobierają spore prądy. Jeżeli koniecznie chcesz zamienić akumulator na 12 voltowy to konieczny by był rezystor redukujacy ( szeregowy ) o mocy ok. 300 W . Rezystancję należałoby dobrać w zakresie 5-20 Ω . Może być problem z brakiem miejsca .... :cry:

    Dodano po 5 [minuty]:

    mieszaczwcz napisał:
    Przetwornica 5A

    Padnie "jak mucha". :D
  • Poziom 9  
    Hej,

    Dzięki za szybką odpowiedź.

    arturdip aku było 6V ale nie mam do tego dobrej ładowarki, dlatego przerabiam na 12V.
    Do tego chcę dać trochę większe napięcia na silnik aby furka żwawej się poruszała :)

    mieszaczwcz dziękuję za podpowiedź na pewno przetestuję :)

    brofran a jak obliczyć dokładnie ten rezystor bo koszta takich rezystorów są duże, więc nie mogę pozwolić sobie na testowanie empiryczne, ani nie chce sfajczyć silniczka.
    Bo miejsce nie jest raczej problemem.


    Dziękuję za podpowiedzi i pozdrawiam.
  • Poziom 38  
    basco1984 napisał:
    a jak obliczyć dokładnie ten rezystor
    Należy w tym celu pomierzyć prąd jaki pobiera silnik przy zasilaniu 6 V i jeździe samochodzika pod lekką górkę ( z kierowcą ) .
  • Poziom 28  
    Szeregowe włączenie rezystora raczej nie jest trafionym rozwiązaniem, pojazd podczas pokonywania wzniesień, krawężników, jazda po trawie piasku pobierze większy prąd niż jadąc po płaskim asfalcie. Szeregowe łączenie rezystancji sprawdza się w układach ze stabilnym obciążeniem. Jeżeli chcesz testowo wypróbować takie rozwiązanie zamiast drogich rezystorów możesz zastosować stare żarówki reflektorowe z samochodu.
  • Poziom 29  
    Jak masz zalegające 12V żarówki będzie taniej , ale trzeba dopasować moc konkretniej żarówki
    w takim wypadku tracona jest moc której szkoda wytaracać , wystarczy poszukać przetwornicy o wyższym amperażu która na pewno zrekompensuje straty
  • Poziom 38  
    mieszaczwcz napisał:
    wystarczy poszukać przetwornicy o wyższym amperażu

    Problem w tym że należałoby określić o jakim amperażu ?
    Zapewne ktoś przerabiał już taki temat , więc czekamy na podpowiedź , lub pomiar prądu na " pacjencie " .
  • Poziom 38  
    A nie prościej będzie zaimplementować PWM ?

    Wypełnienie ok.50% i średnie napięcie na silniku spadnie na tyle że silnik nie ulegnie uszkodzeniu.

    Impulsy 12V raczej nie zrobią krzywdy silnikowi na 6V.
  • Poziom 9  
    Witam,

    Są pierwsze testy poboru prądu przy zasilaniu 6V.
    Praca w trybie jałowym odczyt ok 1 A.
    Praca z synkiem na pokładzie od 1-5 A
    Praca max obciążeniem silnik się prawie zatrzymuje 6,5A.

    Co w tym przypadku może pomóc?

    pawelr98 napisał:
    A nie prościej będzie zaimplementować PWM ?

    Wypełnienie ok.50% i średnie napięcie na silniku spadnie na tyle że silnik nie ulegnie uszkodzeniu.


    Sorki za pytanie, ale co to PWM ?

    Pozdrawiam
  • Poziom 29  
    PWM to dobry pomysł. Takiukładzik po wymianie tranzystora może się nadać o wymianie tranzystora może się nadać:) .
  • Poziom 34  
    mieszaczwcz napisał:
    Przetwornica 5A, 4-38V na 1,25-36V - DC-DC - step-down - dowolnie regulowana - do FPV
    cena 9,60zeta
    Odpowiednia jest tu https://abc-rc.pl/Przetwornica-DC-DC-5A

    Na to szkoda kasy. Przy 5A wyparuje układ przetwornicy. A impulsowo ten silnik weźmie dużo więcej.

    Dodano po 2 [minuty]:

    basco1984 napisał:
    mieszaczwcz dziękuję za podpowiedź na pewno przetestuję :)

    Jak już testować to taką.
  • Poziom 29  
    Jawi_P napisał:
    lelekx napisał:
    PWM to dobry pomysł. Taki układzik po wymianie tranzystora może się nadać: https://sklep.avt.pl/avt735.html

    Po co wymieniać tranzystor jak tam jest BUZ11? Ten nie wystarczy?
    Radiator dodać to tak.

    Po to, żeby ograniczyć moc strat (BUZ11 ma rezystancję źródło-dren ok. 40mΩ), może wtedy radiator nie będzie potrzebny. Chociażby IRF3205, 6x mniej ciepła.
  • Poziom 9  
    Witam,

    Dziękuję za szereg podpowiedzi :)
    Muszę się szybko z tym uwinąć bo synek nie daje żyć ;)

    Panowie to co wybrać:
    To
    lelekx napisał:
    PWM to dobry pomysł. Taki układzik po wymianie tranzystora może się nadać: https://sklep.avt.pl/avt735.html

    Czy to
    Jawi_P napisał:

    Tylko czy to da redę wyregulować na jakieś 8-9V ?


    Pozdrawiam Kamil
  • Poziom 38  
    basco1984 napisał:
    Praca synkiem na pokładzie od 1-5 A
    Możesz więc spróbować z dodatkowym oporem szeregowym 1-2 Ω , 25-50 W. To tanie i najprostsze rozwiązanie ( chociaż sporo w nim strat mocy ) .
  • Poziom 34  
    basco1984 napisał:
    Tylko czy to da redę wyregulować na jakieś 8-9V ?

    To jest sterownik PWM, tym nie zjeżdżasz do 8 - 9V, tylko tak wyregulujesz by Ci prędkość opowiadała.
    Te powyżej wskazane linki to tak naprawdę to samo, tylko nieco różnią się konstrukcją.
    Ten z botlandu jest zmontowany, ten w AVT jest do złożenia, radiator trzeba dokupić, czasami jak kolega doradził wymienić tranzystor na mniejszy RDS(on), choć wg mnie nie trzeba.
    Różnica jest taka, ze na AVT możesz trochę poczekać, oni z szybkości nie słyną, Płatność tylko zwykłym przelewem i czekasz na potwierdzanie. Tak jakby zatrzymali się w XXw.
    Zresztą poszukaj w necie sterownika DC i możesz kupić inny. Tylko pokaż co wybrałeś dla pewności. Jest ego dużo. Można jak kolega radzi rezystorem. Ale, straty na rezystorze większe będą, w regulatorze masz możliwość regulacji. Rezystor też wyjdzie niemal połowę ceny regulatora.
  • Poziom 38  
    PWM-Pulse Width Modulation czyli modulacja szerokości impulsu

    Jest tak że silnik przez pewien czas będzie dostawał zasilanie w przez jakiś czas nie.
    Dzieje się to szybko (zwykle kilka/kilkanaście kHz) więc tego nie czuć.

    Średnie napięcie spadnie to i moc będzie niższa.

    Jeśli posiada kolega na miejscu odpowiednie części to można poskładać.
    Można użyć NE555 ale równie dobrze nada się zwykły multiwibrator astabilny na dwóch tranzystorach.

    Grunt żeby miał kolega jakiś tranzystor dużej mocy.
    Najlepiej mosfet bo ma mały spadek napięcia.
    Bipolarny też ujdzie ale będzie się bardziej grzał.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    A czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby użycie pakietu akumulatorów Li-Ion? Małe, lekkie, dużo energii w stosunku do masy...
    Tak bez liczenia szeregowo połączone 2 gałęzie złożone z 4 połączonych równolegle ogniw - razem 8 sztuk.

    Wiem, że to rozwiązanie dość drogie ale w podobnej sytuacji szedłbym tym torem.
    Napięcie z takiego pakietu będzie wyższe od nominalnego napięcia silnika, zwłaszcza tuz po naładowaniu ale dość szybko ustali się na poziomie poniżej 8V.

    Konieczna będzie odpowiednia ładowarka, może jakiś balanser ale to problemy dawno rozwiązane i znany serwis aukcyjny wychodzi naprzeciw.

    Sterowanie PWM dobrze się sprawdza w regulatorach grzałek czy żarówek.
    Jednak przy tak odkształconym napięciu zasilającym silnik można spodziewać się dużego grzania i małego momentu.
    Nie potrafię dziś tego uzasadnić matematycznie ale wiem, ze im bardziej "posiekane" napięcie tym mniejsza wartość średnia przy równocześnie dużej wartości skutecznej.
    Efektem jest "miękki" i przy tym gorący silnik.

    Albo...

    Jak już pisał Kolega arturdip wrócić do akumulatora 6V. Ładowarka to najmniejszy problem.
  • Poziom 9  
    Witam,

    Panowie fajna dyskusja nam się tu wywiązała :)
    Pierwsza sprawa, tak jak pisałem 6V było i nie sprawdziło się bo akku starczał na 20 metrów jazdy :( do tego brak szybkiej ładowarki i kaplica bo dzieci chcą jeździć, a akku pusty.
    Akumulator mam żelowy od motocykla 12V 14Ah więc duży zapas pojemności, plus ładowarka elektroniczna szybkie ładowanie i podtrzymanie przez noc.
    Układy syren i świateł już zrobiony i ma zapewnione 6V.
    Został tylko ten silnik napędowy :(

    Pokombinuje z oporem szeregowym, bo emisja ciepła nie przeszkadza (wentylator do chłodzenia już zamontowany ;)) a miejsca tam dużo.
    Tylko z tym opornikiem największy problem jak go dobrać, bo tam niejednostajne obciążenie jest :(
    Chce spróbować dać 1,5Ω 50W, ze względu, że ten silnik musi się jeszcze kręcić w tył, więc najprościej to podłączyć.
    Dodatkowo moment na nim jest potrzebny, aby dał radę ruszyć z dzieckiem.

    Czy macie jeszcze jakieś pomysły jak to zrobić?

    Pozdrawiam Kamil
  • Poziom 32  
    W.P. napisał:

    Sterowanie PWM dobrze się sprawdza w regulatorach grzałek czy żarówek.
    Jednak przy tak odkształconym napięciu zasilającym silnik można spodziewać się dużego grzania i małego momentu.

    Niekoniecznie. Wszystkie akumulatorowe wózki inwalidzkie mają sterowanie PWM, a tam są dużo mocniejsze silniki niż w tej zabawce.

    Jest jeszcze jedno rozwiązanie, kupić identyczny silnik, ale w wersji 12V, są takie na Alli.. w cenie 14$ za sztukę. Nie będzie niepotrzebnego marnowania energii akumulatora na jakieś grzanie rezystora lub żarówek.

    Taka jeszcze drobna uwaga, ten 12V akumulator ze względów bezpieczeństwa też powinien być żelowy, nie ryzykowałbym ze zwykłym, nawet małym, samochodowym akumulatorem 12V.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    kris8888 napisał:
    Wszystkie akumulatorowe wózki inwalidzkie mają sterowanie PWM, a tam są dużo mocniejsze silniki niż w tej zabawce.
    Ale do tego niezły dławik wygładzający przebieg prądu. Wtedy to działa poprawnie.

    A pomysł ze zmianą silnika chyba najlepszy.
  • Poziom 38  
    Kup body wkrętarki na 12V. Wykorzstaj regulator odpowiednio ustawiając przycisk regulatora
    Koszt 10zł.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Witajcie,

    Z wymianą silnika jest mały problem, aby wymiary pasowały oraz ilość obrotów.
    Dziś wpadłem jednak na inny pomysł (a rozmowa ze szwagrem mnie umocniła w tym przekonaniu ;)) jakby połączyć kilka stabilizatorów równolegle?
    Czyli dać 10 tranzystorów L7808CV równolegle, każdy z nich daje ok 1A, czyli bez problemu powinny znieść 7A max poboru prądu.

    Co sądzicie o tym rozwiązaniu?

    Pozdrawiam Kamil
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    No i wątek rozkręcił się wykraczając poza potrzeby autora. :)

    Ale jeśli już temat zaistniał to mam pytanie do Kolegi Art.B, bo moja wiedza w tym zakresie jest dość uboga. Nie konstruowałem układów napędowych i czasem ten problem mnie nurtuje.

    Jak wygląda kształt przebiegu prądu przy sterowaniu PWM. Czy przy 20KHz sama indukcyjność uzwojeń silnika wystarcza do odfiltrowania prądu?
    Wydaje mi się, że przy takiej częstotliwości krzywa prądu powinna być prawie gładka. Oczywiście wszystko zależy od wypełnienia. Nie miałem nigdy okazji przyjrzeć się temu.
  • Poziom 38  
    basco1984 napisał:
    dać 10 tranzystorów L7808CV równolegle
    Teoretycznie dobry pomysł . Praktycznie już nie. Poza tym to nie tranzystor , lecz stabilizator , a tych nie łączy się równolegle.