Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stary motocykl - 12 V instalacja

22 Lip 2018 23:31 594 20
  • Poziom 9  
    Witam
    Posiadam od kilku lat stary motocykl oparty na instalacji z alternatorem obcowzbudnym. Na cały motocykl fabrycznie przypada 1 bezpiecznik 15 amper na przewodzie dodatnim od akumulatora do stacyjki. Problemem jest przegrzewanie się bezpiecznika. Nie pali mi bezpieczników, wszystko z instalacją OK, po prostu podczas jazdy zwłaszcza ze światłami nagrzewa się porządnie obudowa bezpiecznika i razem z nim bezpiecznik. Przewody nie grzeją się w ogóle. Po dłuższej jeździe po prostu topią się bezpieczniki płytkowe - plastikowa obudowa bezpiecznika przybiera postać płynną, a same styki są OK, bez znaków nadpaleń czy innych nieprawidłowości. Ładowanie sprawdzałem, wszystko w normie, oprócz świateł stopu, kierunków, modułu zapłonowego nic innego nie ma w motocyklu. Żarówek mi nie pali od lat, akumulator nie jest ani niedoładowany ani przeładowany. Wygląda na wszystko sprawne, łącznie z 3 fazami w alternatorze.
    Nie za bardzo mam jak przesunąć bezpiecznik w lepiej wentylowane miejsce, wszystko jak zwykle jest zabudowane pod boczkami i kanapą. Próbowałem już zmieniać obudowę bezpiecznika na "bardziej przewiewną", ale nic z tego.

    Tutaj moje pytanie - czy mogę na wspomnianym przewodzie zastosować połączone równolegle 2 bezpieczniki po 7,5 ampera? Zdaje sobie sprawę, że w razie spięcia potrzebuje dwóch bezpieczników(to nie problem), obecnie i tak co pewien czas wymieniam stopiony 15 amperowy bezpiecznik. Pytanie niby banalne, chciałbym się upewnić zanim przerobię bezpiecznik lub upalę moduł zapłonowy
  • IGE-XAO
  • Moderator Samochody
    Spróbuj zmierzyć prąd jaki płynie przez ten bezpiecznik (i w którą stronę - do czy z akumulatora). W starych motocyklach raczej stosowano rurkowe - szklane lub ceramiczne bezpieczniki, a nie płytkowe - czy to jest oryginalne rozwiązanie w Twoim?
  • IGE-XAO
  • Poziom 9  
    Płynie Z akumulatora PRZEZ bezpiecznik DO stacyjki. Nawet jak nie mam kluczyka w stacyjce, dopiero stacyjka daje na poszczególne odbiorniki prąd. Stacyjka sprawdzona. Jest to fabryczne rozwiązanie. Rurkowe i ceramiczne ciężej dostać na stacji benzynowej, wolałbym pozostać przy płytkowych, których wszędzie pełno. Prąd płynie zależnie od włączonych odbiorników. Najwięcej jest oczywiście w momencie włączonych świateł, zapłonu, kierunkowskazu oraz działających świateł stopu. Co prawda nie znam dokładnego prądu(mówię o natężeniu, mam do 10A miernik, po włożeniu bezpiecznika 10A pali bezpiecznik przy włączonym zapłonie, światłach i stopie), ale 15 A nigdy mi nie spalił z powodu przeciążenia. Na moje po prostu nie przemyślane rozwiązanie lub nikt nie przewidział jazdy 24/7 ze światłami:)

    Czy taka przeróbka na 2 bezpieczniki jest bezpieczna twoim zdaniem?
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Miernikiem typu 830 (niezależnie od opisu) możesz zmierzyć prąd do 19,9A, tylko użyj grubszych przewodów pomiarowych. Wymień oprawkę - tak przegrzana już do niczego się nie nadaje. Tanie oprawki nie zapewniają należytego styku z bezpiecznikiem i powodują jego przegrzewanie się. Teoretycznie 2x7,5A będzie działać, ale tylko jeśli oba bezpieczniki będą idealnie takie same i będą miały identyczną rezystancję styku z oprawką. W praktyce - będą się przepalać powyżej 10-12A.

    Czy żarówka przedniej lampy jest o takiej mocy jak przewidział producent, czy dałeś mocniejszą (np. 55W zamiast 35W).
  • Poziom 38  
    Jeśli w starym motocyklu pali bezpiecznik 10A to albo coś złego dzieje się z instalacją albo dokonane zostały przeróbki zwiększające pobór prądu prawie do 15A skoro oprawa tego bezpiecznika się topi. Przeróbka na dwa bezpieczniki teoretycznie powinna porawić sytuację bo ten sam prąd rozkłada się na dwukrotnie większą powierzchnię styku oprawy i bezpiecznika co powinno zmniejszyć grzanie miejsca styku ale.... bezpiecznik 7,5 A może być za delikatny - kazdy ma jakąś swoją odchyłkę na + lub - i w niekorzystnej sytuacji ten słabszy się spali co spowoduje natychmiastowe spalenie drugiego.
  • Poziom 9  
    Panowie - styki w oprawkach są ok, sprawdzałem wszystko. 15 amperow na zasilanie cewwki zapłonowej, modułu zapłonowego,żarówki 50 wat przód,postojowki, podświetlenia zegarów, kierunkowskazów oraz świateł stopu to nie jest dużo. Wszystkie zarowki o fabrycznej mocy. Wszytskie styki,masy poprawiłem zanim ten wątek napisalem. Oprawka się nie topi a bezpiecznik.
    Hmmm... Czyli 2x7,5 to nie koniecznie to samo,co 1x15 amper. Spróbuję założyć jeszcze rurkowe/ceramiczne bezpiecznik, jak powróci problem to się odezwę. Proszę o nie zamykania/usuwania wątku.
  • Moderator Samochody
    Tylko jak szklany to 6,3x332, a nie 5x20. Są gotowe oprawki z zarobionymi kablami i miejscem na zapasowy bezpiecznik. Szukaj jako "oprawka bezpiecznika atv". Z drugiej strony jak w obwodzie nominalnie płynie ok 15A, to bezpiecznik powinien być 20-25A.
  • Poziom 9  
    15 A płynie podczas jazdy ze światłami, włączonym kierunkowskazie i światłami stopu. Jak nie hamuje lub nie mam włączonych kierunków to 10 A nie paliło. Sprawdzałem już włącznik stopu, żarówki stopu, żarówki kierunkowskazów oraz przerywacz kierunkowskazów. Wszystko w normie, zgodnie z instrukcją (moce żarówek).
    Nie mniej twój wpis o 20-25 amperach mnie zaciekawił. Tylko czy po włożeniu takiego bezpiecznika przestanie się grzać, skoro powierzchnia konektorów ta sama? :-)
    Oczywiście nie planuje włożyć samego bezpiecznika 20 A.
  • Moderator Samochody
    Masz tam trochę miejsca ?, można by założyć bezpiecznik maxi fuse (ze szrotu można wziąć z fajną obudową bezpiecznik od wentylatora chłodnicy seicento, punto etc), duże styki sprawią, że nie będzie się grzał
  • Poziom 9  
    Nie mam miejsca na nic więcej, jak przeciętną szczoteczkę do zębów.... Pozostanę przy ceramicznych/rurkowych i zobaczymy za pół roku, co z tego wyjdzie...
  • Poziom 27  
    Jaki to motocykl tak z ciekawości pytam?
  • Poziom 38  
    O ile dobrze mi się wydaje to Jawa a Cz to są bliźniacze konstrukcje.
    Tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2425177.html w pierwszym poście jest schemat elektryczny motocykla i są dwa bezpieczniki - drugi 8A na kierunkowskazy.

    Ale o coś innego - dlaczego cały czas nikt nie kojarzy że przez bezpiecznik płynie tylko prąd z akumulatora przy rozładowywania i do akumulatora przy ładowaniu.
    Podczas pracy motocykla alternator coś tam powinien generować odciążając akumulator.
    Tak wiec albo jest cos nie tak z alternatorem i ładuje tylko przy bardzo wysokich obrotach, albo jeszcze coś innego .

    Polecam zmierzyć prąd jeszcze raz podczas pracy silnika na wolnych obrotach i na podwyższonych jakie wystepują podczas jazdy, oraz KIERUNEK tego prądu.
  • Moderator Samochody
    Zależy jak jest włączony ten bezpiecznik, stąd było moje pytanie o kierunek prądu... jeśli jest bezpośrednio przy akumulatorze, to powinien tam płynąć tylko niewielki prąd do akumulatora (1-2A). Jeśli jednak jest to bezpiecznik na obwodzie stacyjki, a prądnica jest podłączona poza nim, to będzie jak zostało opisane.
  • Poziom 38  
    tzok napisał:
    Zależy jak jest włączony ten bezpiecznik, stąd było moje pytanie o kierunek prądu... jeśli jest bezpośrednio przy akumulatorze, to powinien tam płynąć tylko niewielki prąd do akumulatora (1-2A). Jeśli jednak jest to bezpiecznik na obwodzie stacyjki, a prądnica jest podłączona poza nim, to będzie jak zostało opisane.


    @Tzok, zerknij na schemat, który jest w odnośniku. Bezpiecznik zabezpiecza jedynie akumulator. Teraz pytanie do autora: czy na pewno w twoim odkurzaczu jest alternator, bo fabrycznie powinna tam być prądnica, która jest na schemacie.
    A regulator w prądnicy ma zabezpieczenie przeciwprzeciążeniowe, tak że zasilanie odbiorników z prądnicy może przebiegać bez żadnych bezpieczników.
  • Moderator Samochody
    Schemat jest od innego motocykla, z instalacją 6V i prądnicą. Autor ma 12V i alternator, nie wiadomo czy to oryginał czy samoróbka, niemniej tu są bardziej adekwatne schematy:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2609446.html
    Stary motocykl - 12 V instalacja
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2827462.html
    Stary motocykl - 12 V instalacja
    ...ten sposób włączenia bezpiecznika bardziej pasuje, do opisu autora.

    Fabrycznie w przedniej lampie była żarówka 40/45 W (P45t), a nie 55/60 W (H4) i w ogóle do fabrycznego odbłyśnika nie powinno się zakładać żarówki halogenowej, są żarówki halogenowe dedykowane do motocykli o mocy 35/35 W i oznaczeniu HS1.
  • Poziom 9  
    Nie, to nie to samo. CZ 350 ma 6V instalacje opartą na prądnicy, jak się nie mylę prądu stałego. Inne napięcia i natężenia w instalacji. U mnie jest fabrycznie alternator. Pisałem już wcześniej, wszystko mam fabryczne.

    Panowie, to schemat do "pierwszej generacji" TSki. Tam rzeczywiście była żaróweczka mniej jak 50 watów. W późniejszych wersjach był halogen fabrycznie. Odbłyśnik mam pod halogen, tak samo oprawkę. Wracając do tematu - jak na schemacie łatwo zauważyć jest jeden bezpiecznik 15A. Alternator ma wybite na stojanie 12V 210 W 14A. A więc jak mówiłem od początku - wszystko fabryczne, wszystkie kabelki i konektory zaizolowane, a problem wciąż występuje.

    Dodano po 24 [minuty]:

    sanfran napisał:

    Polecam zmierzyć prąd jeszcze raz podczas pracy silnika na wolnych obrotach i na podwyższonych jakie występują podczas jazdy, oraz KIERUNEK tego prądu.


    Kolego, prąd płynie tylko Z alternatora w stronę akumulatora. Diody prostownicze w prostowniku nie pozwalają na powrót prądu do uzwojeń(tryb zaporowy). Diody mam sprawne jak i cały prostownik. Kolejna sprawa - napięcie w instalacji motocykla nie przekracza 14,6 v, o czym pisałem wcześniej. Od 2 000 obr/min mam te 14,6 V i tak do 6 000 obr/min.
  • Poziom 34  
    Grgeory92 napisał:
    Inne napięcia i natężenia w instalacji
    Owszem, niższe napięcia i wyższe prądy. I takich cyrków z przegrzewaniem się bezpiecznika nie ma, a odbiorniki są bardziej prądożerne. Chociażby żarówka w reflektorze.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Grgeory92 napisał:

    Tutaj moje pytanie - czy mogę na wspomnianym przewodzie zastosować połączone równolegle 2 bezpieczniki po 7,5 ampera?

    Żadne łączenie równoległe bezpieczników nie wchodzi w grę bo nie wiadomo jak takie połączenie się zachowa przy ewentualnym przeciążeniu instalacji.
    Możesz jedynie spróbować "poprawić fabrykę" i przerobić instalację według schematu jaki zamieszczam. Trzeba dołożyć dodatkowy przewód z bezpiecznikiem od przełącznika świateł i kierunkowskazów do akumulatora. Przewód o odpowiednim przekroju. Po takiej przeróbce obwody zapłonu oraz oświetlenia będą zabezpieczone oddzielnymi bezpiecznikami. Można wówczas też wymienić oryginalny bezpiecznik 15A na bezpiecznik 10A.
  • Poziom 9  
    Pomysł bardzo ciekawy,jednak nie założę drugiego bezpiecznika akurat we wskazanym miejscu - jest to kostka umieszczona pod bakiem w oplocie,który chroni przed wodą. Zarówno przed kostka jak i za kostka. Wskazane przez ciebie miejsce wypadło na wiazke od kostki poprzez ramę pod bakiem aż do przełącznika zespolonego na kierownicy. Niestety nie mam póki co czasu nawet na zatankowanie Jawy, a co dopiero na kupno i włożenie innych bezpiecznikow(wypadł mi remont mojego samochodu i jeszcze kładę dach w chalupie, póki co komarkiem jeżdżę do roboty:-S) . Jak zmienię bezpieczniki to dam znac. Nie mniej bardzo dziękuję za podsuniecie pomysłu odnośnie drugiego bezpiecznika i wykluczenia pomysłu z dwoma równolegle polaczonymi 7,5 amperami.