Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja obrotów silnika 180V DC

rudykrzych 23 Lip 2018 01:00 282 18
  • #1 23 Lip 2018 01:00
    rudykrzych
    Poziom 5  

    Witam.

    Potrzebuje jakiś regulator napięcia który będzie regulował napięcie zasilające silnik z bieżni z paramentami 180V DC i 7,5A

    Musze regulować napięcie wyprostowane z sieci czyli jakieś 320V w zakresie może być od 0V lub 12V do max 180V żeby nie spalić silnika.

    Silnik posłuży do napędzania taśmy w szlifierce jaką buduje i potrzebuje regulować prędkość posuwu elementów.

    Może jakiś niedrogi regulator gotowy albo jakiś schemat do wykonania lub inny pomysł.

    Proszę o wszystkie propozycje

    Dodano po 1 [godziny] 20 [minuty]:

    Silnik z bieżni jest na Prąd stały

    Owszem można by było najpierw zmniejszać napięcie transformatorem i potem prostować do silnika ale może jest tańszy sposób który ograniczy od razu napięcie do max 180V DC

    0 18
  • #2 23 Lip 2018 01:02
    kacpo1
    Poziom 28  

    rudykrzych napisał:
    Musze regulować napięcie wyprostowane z sieci czyli jakieś 320V w zakresie może być od 0V lub 12V do max 180V żeby nie spalić silnika.


    Tylko po co tak kombinować ? Przy "zrzucaniu" napięcia z 320V na 180V i mniej będą występowały niesamowite straty (między innymi w postaci ciepła).
    Znacznie lepszym rozwiązaniem byłby transformator na 180V do tego mostek prostowniczy.
    Tutaj zaczyna się problem z regulacją napięcia. Stabilizacja liniowa odpada, ponieważ moc strat będzie tak duża, że na spokojnie jajko będzie można smażyć. Przetwornice impulsowe będą miały problem z tak dużą mocą - 1350W (!)
    Osobiście nie widzę żadnego sensownego rozwiązania. Jedyne co mogę zaproponować to inny silnik z mniejszą mocą na prąd zmienny + sterowanie fazowe.
    Choć jeszcze jeden sposób (który do najtańszych nie należy) to kupno autotransformatora (transformator regulowany) a następnie prostowanie napięcia z niego.

    0
  • #3 23 Lip 2018 01:03
    rudykrzych
    Poziom 5  

    ale przecież jakoś te silniki w bieżniach działają i są regulowane

    Zdjęcie tabliczki znamionowej
    Regulacja obrotów silnika 180V DC

    0
  • #4 23 Lip 2018 01:15
    kacpo1
    Poziom 28  

    Poczytaj o sterowaniu napięciem AC przez tyrystor. Następnie to napięcie wystarczy wyprostować. Problem może być z tym, czy tyrystor wytrzyma takie obciążenie (1350W)

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2645287.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1909350-30.html#9135636
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic774069.html#3972306

    0
  • #5 23 Lip 2018 07:08
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Tyrystor to dioda sterowana, więc prostowanie nieotrzebne.
    Można wykonac zasilacz tyrystorowy regulowany.
    Pytanie tylko o wytrzymałość napięciową uzwojenia silnika.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jaki zakres obrotów chcesz wykorzystywać ?

    0
  • #6 23 Lip 2018 10:47
    rudykrzych
    Poziom 5  

    najlepiej od 30obr/min do 250obr/min

    jednak gdyby się nie dało uzyskać takiego niskiego zakresu to można dołozyć przełożenia np: przekładnie ślimakowa która już dźwignie ten zakres

    Tylko pytanie jaki przedział był by sensowny 300obr/ min do 2500obr/ min czy też może większy?

    0
  • #8 26 Lip 2018 17:39
    kortyleski
    Poziom 41  

    Poczytaj o regulacji PWM.

    0
  • #9 26 Lip 2018 17:48
    rudykrzych
    Poziom 5  

    Czyli taki regulator jaki wysłałem w linku do tego się nie nada?

    Szukałem regulatorów PWM jednak u większości zakres kończy się na 90[V] a ja chciałbym przynajmniej te 150[V]

    0
  • #10 26 Lip 2018 18:17
    kortyleski
    Poziom 41  

    Może zadziała a może się okazać że przy niskich obrotach będzie miał znikomą moc, a odkształcony przebieg prądu spowoduje nieprawidłowe działanie innych urządzeń dookoła. Może zacznijmy od początku. Jakich obrotów oczekujesz, od do. I co będzie napędzane, czy na pewno moc ponad kilowat jest potrzebna?

    0
  • #11 26 Lip 2018 18:27
    rudykrzych
    Poziom 5  

    Potrzebuję regulację od 850 do 4500 obr/min

    Napędzana będzie taśma posuwu elementów w szlifierce walcowej z 4 walcami i szerokością ok 45 cm poprzez przekładnie ślimakowa 1;30 i przekładnie pasową 1;3

    Próbowałem na tym regulatorze z linku wszystko ok do momentu kiedy założyłem te ciężkie koło pasowe wtedy przy ustawionym potencjometrze na minimum (max przekręconym w lewo) tak wypaliło bezpiecznik ze aż szkło poszło w drobny mak ciekawy jestem dlaczego

    Wiem że można by zastosować silnik jednofazowy do tego falownik ale to są już drogie zabawki jakby nie było

    0
  • #12 26 Lip 2018 18:39
    kortyleski
    Poziom 41  

    Jeśli już to Silnik trójfazowy zasilany falownikiem. O mocy wystarczającej do twojego zastosowania. Jest to najprostsze i najtańsze rozwiązanie.

    0
  • #13 26 Lip 2018 18:40
    rudykrzych
    Poziom 5  

    no własnie tak tylko falownik na jedną fazę wejściową o to chodziło

    Czyli mówisz ze regulować tego silnika się nie opłaca czy się nie da czy co?

    0
  • #14 26 Lip 2018 19:05
    tos18
    Poziom 37  

    Wygląda na to że ten silnik był zasilany sterownikiem tyrystorowym z mostkiem sterowanym - dwie diody i dwa tyrystory. Wersje przemysłowe takich sterowników można czasem zdobyć na rynku wtórnym. Przykłady to DML apatora, Rectivar telemacanique, czy AMS Santerno no i oczywiście Simoreg siemensa.
    Sterowniki potrafiły kompensować zmiany prędkości spowodowane zmianami obciążenia na dwa sposoby - albo przy pomocy tachoprądicy albo przez pomiar prądu silnika. stosowane powszechnie przed erą falowników.

    0
  • #15 26 Lip 2018 21:22
    kortyleski
    Poziom 41  

    Tylko że autor nie zbuduje sterownika. Po za tym to maszyna. Tu posuw napędzany ponad kilowatem silnika potrafi urwać dłoń.

    0
  • #16 26 Lip 2018 21:25
    rudykrzych
    Poziom 5  

    no nie tak znowu urwac jak nie wiecie za bardzo o jakie urzadzenie chodzi to wpiszcie szlifierka waclcowa do tego musi byc tasma napedzana silnikiem a akurat mam silnik DC 180v i chcialbym nim jakos sterowac

    0
  • #18 26 Lip 2018 22:17
    rudykrzych
    Poziom 5  

    zbudowac bym umial ze schematu ale z obliczeniami bedzie problem i ze zrobieniem schematu

    0