Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Czy w przetwornicy typu BUCK(obniżającej) musi znajdować się element indukcyjny?

25 Lip 2018 12:54 441 15
  • Poziom 12  
    Nie jestem do końca początkujący ale zdecydowałem się zadać pytanie tutaj bo dotyczy ono podstaw.

Na wszystkich schematach znalezionych przeze mnie w literaturze i internecie schemat przetwornicy impulsowo obniżającej napięcie (z angielskiego typ BUCK) wygląda następująco:

Czy w przetwornicy typu BUCK(obniżającej) musi znajdować się element indukcyjny?

Znajduje się tu element indukcyjny, cewka.

Na schemacie który narysowałem poniżej:

Czy w przetwornicy typu BUCK(obniżającej) musi znajdować się element indukcyjny?

Elementu tego nie ma (nie ma dlatego też diody). Tranzystor jest kluczowany impulsowo za pomocą PWM tak jak w standardowej przetwornicy.

Zgodnie z moim myśleniem tranzystor wytworzy przebieg prostokątny PWM, który zostanie wygładzony przez kondensator C1 i na wyjściu otrzymamy regulowane napięcie tętniące którego wartość średnia będzie zależna od procentu wypełnienia PWM (jak w zwykłej przetwornicy z cewką).

Dlatego moim zdaniem cewka nie jest konieczna.

Kondensator C2 ma za zadanie wygładzać impulsowy pobór prądu ze źródła i jest opcjonalny.

Stąd moje pytania:

1. Czy cewka jest konieczna, jeśli tak to dlaczego, czy mogę zrobić przetwornicę bez cewki ? Czy pełni jakąś inną rolę niż filtr LC który oczywiście wygładza napięcie?

2. Czy cewka w obwodzie pełni rolę kondensatora C2 (wygładza szarpanie od strony źródła)?
  • Poziom 36  
    Można i bez cewki, zwykły PWM wystarczy, ale takie uproszczenie pociąga za sobą pewne ograniczenia, zarówno napięć We-Wy jak i zakresu prądu wyjściowego.
  • Poziom 12  
    eurotips napisał: