Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Wzmacniacz TDA 7492p - Bardzo się grzeje

25 Lip 2018 17:57 915 19
  • Poziom 3  
    Witam, mam problem z ww. wzmacniaczem. Posiadam wzmacniacz na niebieskiej płytce bez przycisków. Otóż chol€rnie się grzeje, po 5 nim grania na 60% głośności (bez znaczenia czy to bluetooth czy JACK) grzeje się do 90°C, pewnie grzałby się dalej, ale że względów bezpieczeństwa odłączyłem go. Wyprzedzę tutaj znawców że trzeba radiator zastosować itp. Może i radiator rozwiąże mój problem, ale w połowie. Raz że scalak ma radiator w postaci płytki PCB i nie ma jak przemocować drugiego, większego. Dwa przy wzmacniaczu klasy D i sprawności 90% nie powinien się tak grzać. 10% powinno lecieć w powietrze, a wątpię że 10% = 90°C. Możliwe że mam wadliwy scalak (pustak taki), bądź jest to jakaś podróbka, możliwie również że jest źle zaprojektowana ta płytka (porownywałem z innym modelem płytki (czerwoną), czerwon! ma więcej kondensatorów filtrujacych itp. oraz posiada przedwzmacniacz NE5532). Albo producent oszukuje co do sprawności tegoż wzmacniacza. Chcąc uzyskać mniejszą temperaturę scalaka, chciałem zmniejszyć sygnał sprzężenia zwrotnego, ale niestety nie ma żadnej ingerencji w niego, bo sprzężenie jest zrobione w środku scalaka. Sprawdziłem rownież na oscyloskopie sygnały (wejściowe i wyjściowe). Tranzystor kluczujący (prawdopodobnie przez źle zaprojektowaną płytkę (filtry?) sieje bardzk duże zakłócenia, i na wyjście i na wyjście. Co ciekawe może dlatego się tak grzeje, bo wchodzą mu zakłócenia i cały czas to boostuje/pompuje i wzmacnia niepotrzebnie. Ciężko mi to stwierdzić. Generalnie poświęciłem na to dużo czasu, na razie mam już to dosyć, dlatego proszę Was o pomoc.
    Jeden z moich profesorów powiedział mi żebym dołożył do głośnika cewkę. Zrobiłem z kilkoma cewkami i nieststy nic to nie dało.
  • AdexAdex
  • Spec od komputerów
    O jakiej impedancji głośniki podłączasz? Jeśli jest ona inna niż 8Ω, to czy zapoznałeś się ze stroną 17 noty katalogowej TDA7492P?
  • Poziom 3  
    Zapomniałem napisać informacji o obciążeniu, przepraszam. Tak zapoznałem się i pozmieniałem wszystko co trzeba było.

    Zasilanie ~16,8 V (i mniej, bo będą 4 pakiety akumulatorów, z czego po pełnym naładowaniu mają ok 4,2 V (jeden pakiet) to razy 4 daje około 16,8 V).

    Obciążenie to głośniki 4Ohm (z czego według datasheet dla głośników 4Ohm powinny być inne cewki. Więc wymieniłem cewki i kondensatory które mają przetwarzać sygnał (PWM, PDM) nie wiem jak to był, nie potrafię rozróżnić (tzn. umiem je narysować, ale przypisaą ich nie umiem). Kondensatory nie pamiętam jaką miały wartość (napisane jest w datasheet) a cewki zmieniłem z 22 uH na wartość 15 uH.

    Link do datasheet: https://www.st.com/resource/en/datasheet/tda7492p.pdf
  • Poziom 43  
    Zakładając że przy nieco niższym zasilaniu ten wzmacniacz odda ok. 2x15W na kanał (w sumie 30W) to 10% z tej wartości wyniesie 3W. Nie jest to wcale mało. Nawet jeśłi układ jest lutowany do PCB, z odpowiednio zaprojektowanymi "plackami" miedzi temperatura musi rosnąć. Taki radiator na PCB ma niską sprawność - w zasadzie tylko jedna storna miedzi oddaje ciepło do otoczenia, a przy tym dość niekorzystna jest konwekcja, bliskość pozostałych elementów ogranicza dopływ chłodnego powietrza.
    W takich wypadkach radiator (a raczej radiatorek) jest więc klejony do górnej powierzchni układu scalonego odpowiednim klejem. Zresztą zauważ, że wokół US jest specjalnie sporo wolnego miejsca... Mimo niewielkich wymiarów ma taki radiator zdecydowanie lepsze właściwości - po pierwsze żeberka zwiększają kilku krotnie powierzchnię - po drugie grubość podstawy i żeberek ułatwia przepływ ciepła z układu i potem rozprowadzenie go w miarę równomiernie do żeberek, a stamtąd do otoczenia.
    Jeśłi nadal uważasz, że 3 W to mało, weź rezystor drutowy 5W jakiejkolwiek rezystancji i odłącz go pod napięcie o takiej wartości by wydzieliła się na nim taka moc, a po około 20 sekundach spróbuj czy utrzymasz ten rezystor w palcach....
    Przykład PRAWIE oddający to co się dzieje z układem, prawie, bo jednak powierzchnia rezystora ceramicznego 5W jest jednak większa od powierzchni tego układu scalonego.
  • Poziom 3  
    398216 Usunięty napisał:

    W takich wypadkach radiator (a raczej radiatorek) jest więc klejony do górnej powierzchni układu scalonego odpowiednim klejem. Zresztą zauważ, że wokół US jest specjalnie sporo wolnego miejsca... Mimo niewielkich wymiarów ma taki radiator zdecydowanie lepsze właściwości - po pierwsze żeberka zwiększają kilkukrotnie powierzchnię - po drugie grubość podstawy i żeberek ułatwia przepływ ciepła z układu i potem rozprowadzenie go w miarę równomiernie do żeberek, a stamtąd do otoczenia.


    Mógłbyś mi rozjaśnić sprawę? Raz, jaki to jest klej by przykleić radiatorek do górnej części wzmacniacza? Bo jeżeli dobrze rozumiem to masz na myśli plastikową obudowę scalaka?
    Nie wiem również co znaczy skrót US. Proszę o wyjaśnienie tego.

    Ok, radiatorek jeszcze przeżyję, jak dam w miarę mały to luz, ale nie wiesz może jak obniżyć tą temperaturę w sposób "elektroniczny"? Bardzo mnie to zastanawia czemu tak się dzieje. Otóż mam teorię że zakłócenia sieje bluetooth albo tranzystor kluczujący a wzmacniacz niepotrzebnie to wzmacnia. Według mnie przy klasie D wzmacniacza i sprawności 90%, nie powinien się aż tak grzać. Według mnie powinien być letni. Warto wspomnieć ze teoretycznie wzmacniacz powinien wyłączyć się przy temperaturze 150 stopni C. Mnie w ogóle wartość 90 stopni przeraża a co dopiero 150, gdzie nie wiadomo czy w ogóle zadziała zabezpieczenie. Nie wiem, może za ekranować scalak żeby pozbyć się tego świństwa, tylko nie wiem jak. Warto wspomnieć że wejście oraz wyjście są od siebie odseparowane. dopiero łączą się przy zasilaniu. Nawet na spodzie płytki widać to. Reasumując radiatorek mogę użyć ale jak spróbować pozbyć się tych zakłóceń.
  • AdexAdex
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Sprawdź oscyloskopem sygnał na wyjściu przy odłączonych głośnikach i bez sygnału na wejściu wzmacniacza i poziom grzania US . US - uklad scalony.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    I jak napisał kolega 398216 Usunięty niewielki radiator będzie nie zbędny, zwłaszcza przy obciążeniu 4Oma. Na zdjęciu przykład użycia takiego radiatora.Wzmacniacz TDA 7492p - Bardzo się grzeje
  • Poziom 3  
    aksakal napisał:
    I jak napisał kolega 398216 Usunięty niewielki radiator będzie nie zbędny, zwłaszcza przy obciążeniu 4Oma. Na zdjęciu przykład użycia takiego radiatora.Wzmacniacz TDA 7492p - Bardzo się grzeje


    Ok, jakiś radiator poszukam podobny do tego na zdjęciu. Jedną uwaga, Tą płytkę co Ty pokazałeś, ma wzmacniacz TDA7492 (bez literki p) bez literki "p" jest to wzmacniacz 50 W na kanał. Lecz z literką "p" 25 W na kanał. Oraz w (nazwijmy to) "zestawie" nie bylo radiatora ,wiec nie usuwałem niczego, bo nie było czego 😀
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Popatrz uważnie DS na uklad . Tam jest wskazany limit oporu obciążenia - dla napięcia zasilania 18V - 6Om, 20V - 8Om. Uklad scal . zabezpiecza 25+25W przy THD 10%. To będzie już nie muzyka, a charkot + gwarantowane przegrzewanie US.
  • Poziom 3  
    aksakal napisał:
    Popatrz uważnie DS na uklad . Tam jest wskazany limit oporu obciążenia - dla napięcia zasilania 18V - 6Om, 20V - 8Om. Uklad scal . zabezpiecza 25+25W przy THD 10%. To będzie już nie muzyka, a charkot + gwarantowane przegrzewanie US.


    To jaki masz pomysł?
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Maciekd638 napisał:
    jaki to jest klej by przykleić radiatorek do górnej części wzmacniacza?
    Może być nawet odrobina żywicy chemoutwardzalnej. Są co prawda specjalne kleje termoprzewodzące, ale jak masz żywicę to wyjdzie taniej.

    Maciekd638 napisał:
    Według mnie powinien być letni.

    A według mnie nawet te 3 W powoduje wzrost temperatury aż do "parzenia palca".
    Od wielu lat Chińczycy stosują metodę wyżyłowanie elektroniki do granic absurdu. Podawane są moce realne TYLKO W IDEALNYCH WARUNKACH (chłodzenia, zasilania, czasu pomiaru itp). Na pewno radiator nie zaszkodzi a może znacząco wydłużyć sprawność układu - jak sam pisałeś 150* C to praktycznie granica dla której półprzewodnik jeszcze powinien (POWINIEN!) wytrzymać.
    aksakal napisał:
    Tam jest wskazany limit oporu obciążenia - dla napięcia zasilania 18V - 6Om, 20V - 8Om. Uklad scal . zabezpiecza 25+25W przy THD 10%. To będzie już nie muzyka, a charkot + gwarantowane przegrzewanie US.
    Oczywiście!
    Maciekd638 napisał:
    To jaki masz pomysł?
    Zachować zgodność z podanymi reżimami zasilania przy danym obciążeniu PLUS radiator.
  • Poziom 3  
    A wiecie może jak spróbować zaekranować US żeby pozbyć się tego świństwa?

    Dodano po 15 [minuty]:

    Oraz czy jest sens przyklejania radiator do obudowy wzmacniacza? Obudowa jest prawdopodobnie plastikowa, a nie ceramiczna. Nie mam pojęcia jak to sprawdzić.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    US samego nie zekranujesz, jeśłi już to całą płytkę, co i tak wydaje mi się zbytkiem, ponieważ większość tego typu wzmacniaczy klasy D "sieje" zakłóceniami z generatora taktowania.
    Cewki w szereg z obciążeniem (głośnikiem) muszą być więc dobrane pod względem indukcyjności, podobnie jak i kondensatory równolegle do wyjścia (żeby skutecznie eliminowały jak najwięcej tych "śmieci" przedostających się na głośniki), pojemnością kondensatorów oraz prądem nasycenia rdzenia. Układ musi więc być dokładnie "zestrojony" na częstotliwość taktowania. A zresztą - mimo takich filtrów i tak na wyjście część tych niepożądanych dla audio częstotliwosci do głośników dociera. Nawet w fabrycznych konstrukcjach; gdzie niby powinno to być dokładnie wyliczone i dobrane.
    Sens przyklejenia radiatora jest. Co prawda obudowa jest z tworzywa, ale i tak radiator obniży temperaturę. Kleju musi być niewiele, ale : Dokładnie rozprowadzonego na powierzchni układu. Powierzchnie układu i radiatora muszą być dokładnie odtłuszczone, a najlepiej na czas wiązania kleju (w wypadku żywicy epoksydowej co najmniej 24 godziny) docisnąć radiator do układu - np. kładąc na niego jakiś niezbyt duży ciężarek.
    Swego czasu miałem podobne problemy z driverem wzmacniacza mocy (obudowa DIL 18), który przy zasilaniu zbliżonym do maksymalnego również grzał się dość silnie (mimo mocy traconej na nim znacznie mniejszej, bo w okolicy 1,2W). Po doklejeniu "Poxipolem" małego (wielkości podstawy równej wielkości układu) radiatorka wykonanego z kawałka profilu AL w kształcie U - rozwiązało problem na tyle skutecznie, że temperatura spadła do akceptowalnej wartości.
  • Poziom 43  
    Maciekd638 napisał:
    Obciążenie to głośniki 4Ohm

    To zapewne impedancja głośników. Wiesz jaką mają rezystancję? Najlepiej zmierz.
    Miałem głośniki o impedancji 4 om, które miały rezystancję 2,4 om.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 43  
    DjMapet napisał:
    Miałem głośniki o impedancji 4 om, które miały rezystancję 2,4 om.
    OK. ale dla wzmacniacza i tak liczy się przede wszystkim reaktancja indukcyjna. Na wyjściu wzmacniacza nie ma napięcia stałego.
    No i - jak pisałem : Chińczyk oszczędny jest do granic absurdu. Pokaż mi jakiś sprzęt który wytrzymywałby deklarowane parametry bez konieczności stosowania jakichś wysublimowanych metod pomiaru, czy aplikacji. Napisał 25W - OK. Ale w jakich warunkach? A jakie warunki jest w stanie spełnić potencjalny użytkownik? Po prostu - do takich wyrobów trzeba podchodzić z rezerwą - i (niestety) czasem trzeba nieco "poprawić" fabrykę, jeżeli się chce uzyskać odpowiednie parametry lub odpowiednie (nie absurdalne jak ta temperatura 150*C) warunki pracy.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Jeszcze na jeden aspekt problemu należy zwrócić uwagę! Wspominana tu efektywność US 90% jest typowa . Lecz należy zwrócić uwagę na minimalną - 80 %. I akurat na taką efektywność i należy orientować się przy użyciu Chin elementów . A to przy P = 2x15W już 6W strat, że oj jak nie mało.
  • Poziom 43  
    398216 Usunięty napisał:
    ale dla wzmacniacza i tak liczy się przede wszystkim reaktancja indukcyjna.

    OK. Ale jednak rezystancja 2,4 om, sporo bardziej obciąża wzmacniacz, niż np. rezystancja 3,5 om, czyli mniej więcej typowa rezystancja głośnika o impedancji 4 om.

    398216 Usunięty napisał:
    Pokaż mi jakiś sprzęt który wytrzymywałby deklarowane parametry

    Deklarowane najczęściej na papierze. Trudno jest co niektórym wytłumaczyć, np. że sprzęt o mocy 2x500W, który właśnie kupili, w rzeczywistości ma moc ok. 2x125W a te 2x500W to moc w piku, której ten sprzęt w optymalnych warunkach pracy, nigdy nie będzie w stanie osiągnąć.
    Potem zdziwienie, że "toto jest słabsze od Eltrona 100". :-)

    Przepraszam za OT.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 43  
    aksakal napisał:
    Lecz należy zwrócić uwagę na minimalną - 80 %. I akurat na taką efektywność i należy orientować się przy użyciu Chin elementów . A to przy P = 2x15W już 6W strat, że oj jak nie mało.
    Masz całkowitą racje. Dlatego przyjąłem w swoich prowizorycznych obliczeniach najbardziej korzystne warunki a i tak wyszło ok 3W do rozproszenia, i dlatego sugerowałem zrobić test z rezystorem.
    DjMapet napisał:
    Deklarowane najczęściej na papierze.
    No właśnie... poza tym dość często spotykam się tu na forum z dość selektywnym wybieraniem z DS parametrów, które najbardziej odpowiadają Autorom. Potem czyta się temat "Wzmacniacz 100W" w w treści wynika, że TDA 7294 zasilany z +/- 30V.... Nie wiem... może trzeba by założyć jakiś "podwieszony" temat w którym by zwracano na takie rzeczy uwagę? Co prawda jest w DiY Artykuły cykl o czytaniu not katalogowych - może Autor tych artykułów dałby się namówić ?
    Z drugiej strony jednak - c z tego, ze taki by powstał, skoro większość Użytkowników nie próbuje nawet poszukać interesujących Ich treści w już napisanych tematach?