Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy dwuskrzydłowej faac 414 vs DTM 400 Co wybrać.

25 Lip 2018 23:37 3516 23
  • Poziom 5  
    Witam wszystkich
    Proszę o opinie na temat tych dwóch modeli napędów do bram dwuskrzydłowych.
    Faac 414 vs DTM 400
    Mam mentlik w głowie i zastanawiam się co kupić

    Jedni mi mówią że faac ma lepszą płytę sterowniczą, natomiast DTM ma lepszy zasięg pilotów, oraz szybsze siłowniki. Faac ma plastikowe nakrętki siłowników. Nie wiem jak to jest w DTM. Ewentualnie jakieś filmy DTM jak to się otwiera.
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Siłowniki bardzo podobne - nota bene siłowniki DTM też są włoskiego pochodzenia (to brandowane MPC/Allmatic Titan 400)

    Centralka podstawowa DTM (Easy B232) jest bardzo podobna funkcjonalnie do podstawowych centralek FAACa (czyli 452 MPS lub 455D, FAAC ma też nowsze np E045, ale na razie mało opinii a sporo pytań o ustawianie).
    Za to centralka Varia B232 Soft jest niewiele droższa od Easy (ale nadal sporo tańsza od FAAcowskich) a to już wyższa liga - bez dodatkowych akcesoriów ma np funkcję antyzgnieceniową, miękkie starty i stopy.

    Czy DTM szybsze - niech się z doświadczenia inni wypowiedzą - wg danych technicznych faktycznie: FAAC - 15 mm/s, DTM - 18 mm/s. Siła uciągu FAACa jet większa - 3500N do 2200N DTM - wygląda że w Faacu jest śruba o mniejszym skoku niż w DTM - w sumie ta różnica raczej na plus DTM, bo FAAC w niektórych zastosowaniach jest po prostu za silny.

    Co do konstrukcji siłowniki są niemal identyczne - ale DTM ma suwak (nakrętkę pociągową) z brązu a FAAC nylonową. Teoretycznie brąz wytrzymalszy od plastiku - jednak po ponad 10 latach zakładania FAACa nie wymieniliśmy z powodu naturalnego zużycia ani jednej sztuki. Ten element a FAACu w przypadku dzwona w bramę zrywa się z rury zabezpieczając bramę i resztę siłownika przed kompletną demolką.

    Poczekaj jednak może na inne opisy, moje nastawienie może być nieco subiektywne - z FAACem miałem i mam do czynienia że tak powiem - na co dzień, z DTM rzadko (zamontowałem kilka centralek do innych siłowników).
  • Poziom 5  
    Dziękuję za złote informacje. Myślę że wezmę jednak ten DTM. Silniki może z mniejszym skokiem ale mają po 350W.
    Widziałem kilka używanych faac 414 siłowników miałem zakładać używane jednak sprzedający twierdzili że są niewielkie luzy na nakretkach.

    Mam zrobiony napęd do solartteckera PV na chińskich silownikach power Jack. Po dwóch latach ta teflonowa nakrętka się wyrobiła. Kupiłem nową śrubę że stalową nakretką i trzyma się już kolejne 2 niestety trzeba było ją przyspawć. Tak więc nakrętka z brązu lepsza na plus dla DTM.

    Jeden znajomy ma faac to mi pisze że siłowniki mogłyby trochę szybciej działać bo trochę trzeba stać zanim się otworzy. A w zimie mówi że działa to jeszcze wolniej. Twierdzi też że piloty maja kiepski zasięg.

    Drugi znajomy mi poleca ten DTM nie mogę na niego trafić by mi pokazał jak to na żywo działa. Ale bardzo sobie chwali i mówi że ma daleki zasięg.

    Kolejny znajomy znowu mi mówi że mną faac z radioodbiornikiem DTM ze względu na ten zasięg.

    Możesz coś więcej na temat tej centrali varia b232 vs easy b232
    Zauważyłem że ma dodatkowe dwa transformatory.
    Tylko czy kupi cały zestaw z varia?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Te trafa to przekadniki prądowe - właśnie one pracują w funkcji antyzgniecenia.
    Funkcje central Easy i Soft porównaj instrukcjami. Na pewno można zamówić zestaw z Varią Soft.
    Co do pilotów nie obilo mi się że DTM ma jakiś większy zasięg - w tym temacie głównie waży rodzaj i położenie anteny odbiornika oraz obecność metalowych przeszkód.
    Co do pilotów - wiem tylko że piloty FAAC LC są pierońsko nieergonomiczne (toporne i ciężko działają przyciski), droższe SLH są pod tym względem nieco lepsze.
  • Poziom 5  
    Przeszukałem już wiele stron a nigdzie nie widzę kompletu DTM 400 ze sterownikiem varia 😑

    Dodano po 1 [godziny] 15 [minuty]:

    Co to jest ta funkcja antyzgniecenia. Czy w zimie jak brama będzie ciężko chodzić nie wpłynie to negatywnie?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Zapytaj w serwisie sklepowym, który ma jednocześnie zestaw z Easy i centralkę Soft - np. serwis dobram.pl . Akurat w tym sklepie obie centralki kosztują tyle samo więc nie powinni wziąć dużo za zmianę kompletacji. Centralka Soft jest zdaje się sprzedawana bez obudowy więc pewnie trzeba będzie dołożyć jakieś 60-100 zł za extra obudowę.
    Zaznaczam że tylko dywaguję czy na to pójdą bo osobiście nie korzystałem nigdy z gotowych zestawów i zmian w składzie zestawu (bo kompletacje , które życzą sobie u nas klienci są bardzo różne, a poza tym kolega z którym współpracuję i tak ma spore rabaty przy zakupie od dealera).

    Antyzgniecenie to system zabezpieczający (jak sama nazwa wskazuje) rzecz, która dostała się między skrzydła bramy a udało się ominąć fotki przed zgnieceniem (np. jeśli masz 1 parę fotek na słupkach bramowych - a staniesz autem tuż za bramą i niechcący zaczniesz zamykać).
    Lwia część zestawów z napędami 230V ma tylko regulację mocy - czyli obrazowo siły parcia skrzydeł. Przy napotkaniu przeszkody siłowniki pchają dalej z siła ustawioną w centralce (co im za bardzo nie szkodzi, a to może poszkodzić przeszkodzie).
    Centralka z antyzgnieceniem po przytrzymaniu skrzydeł przez przeszkodę od razu odwraca ruch skrzydeł. Siła parcia, przy której nastąpi akcja jest przeważnie regulowana.
    W zimie - cóż - śnieg będzie traktowany jako każda inna przeszkoda, ale w końcu brama to nie pług śnieżny. Opory wynikające z gęstszego smaru i lodu w zawiasach amperometryka raczej ogarnia (w najgorszym razie można , jak napisałem wyżej, zmniejszyć czułość).

    PS. Napisałem że tą funkcję spotyka się rzadko w zestawach z napędami na 230V (bo przy napędach 24V obecność wykrywania przeszkody to raczej norma) bo opiera się na pomiarze poboru prądu przez silniki. Sęk w tym że (w odróżnieniu od napędów 24V) silniki 230V na blokadzie pobierają niewiele więcej prądu niż podczas normalnej pracy i wykrycie zatrzymania przez centralę jest trudne do zrealizowania - układowo takie centralki są dużo bardziej skomplikowane niż centralki 230V bez tej funkcji, a także centralki wydające 24V (dochodzi także potrzeba izolacji elektroniki od 230V zasilającego napędy). Poza w/w centralką Soft z popularnych na siłowniki 230V to tylko już chyba nieprodukowana centralka Nice A400 miała taką funkcję.
    U niektórych producentów można dokompletować siłowniki o impulsatory, dodające funkcję antyzgniecenia (działającą na nieco innej zasadzie czyli wykrywającą nie zmianę pobotu prądu a zmianę prędkości wysuwu siłownika na przeszkodzie - np. FAAC 414 z centralką 455D) ale to dodatkowy wydatek 300 zł na stronę oraz potrzeba dodatkowych 3 żył przewodu na siłownik. Są też zestawy 230V z impulsatorami wbudowanymi w siłowniki działającymi na podobnej zasadzie ale to winduje cenę o zbliżone 500-600 zł.
  • Poziom 5  
    No spoko tylko w jaki sposób ta funkcja wykryje całkowite zamknięcie bramy i jej sama nie otworzy bo w przeciwieństwie do siłowników 24V nie ma tam krańcówek
  • specjalista -automatyka bramowa
    Większośc siłowników 24V także nie ma krańcówek (w tym niemal wszystkie Nice, tak w ogóle krańcówki elektryczne mają nieliczne "niemce" - Hormann i Normstahl, niektóre siłowniki podziemne oraz niesławne chińczyki PowerJack) .
    Centralka przed normalnym użytkowaniem musi przejść procedurę ustawiania czasów. Przy centralkach bez antyzgniotu zapewnia to tylko w miarę poprawne czasy pracy siłowników, przy centralce z zabezpieczeniem procedura powoduje zapamiętanie ram czasowych tzn w jakich momentach zablokowanie skrzydła to nie przeszkoda a odbój, i później w trakcie normalnej pracy przy zatrzymaniu skrzydeł przez odboje w tych miejscach centrala nie reaguje cofaniem siłowników a zatrzymuje je.
  • Poziom 5  
    kotbury napisał:


    Co do konstrukcji siłowniki są niemal identyczne - ale DTM ma suwak (nakrętkę pociągową) z brązu a FAAC nylonową.


    Znajomy rozebrałem mi dtm z ciekawości i tak samo ma nakrętke nylonową nie brązu..
  • specjalista -automatyka bramowa
    Tańszy - zależy gdzie kupujesz. A czy lepszy - nie powiem tak albo nie - robię w Faacu, ktoś robiący w DTM powie że on jest lepszy. Są po prostu podobne. Dwie wyraźne przewagi DTM to fakt że mają długie opcje siłownika - z wysuwem 60 cm do b. grubych słupków (Faac ma tylko 30 i 40 cm) oraz inny skok śruby - DTM jest szybszy. Za to Faac silniejszy. Więc do wyboru.

    Gwoli wyjaśnienia do postu poniżej:
    Cytat:
    nie piszesz o 414 Long
    - czeski błąd - napisałem wysuw 30-40 zamiast 40-50 (a dokładnie 39 i 49 cm)
    Cytat:
    zatrzymałeś się na centrali 455d a co z E045 gdzie możesz podłączyć safecoder
    - może nie tyle ja co klienci - poza tym do 455D tez można podłączyć GateCoder oraz/lub krańcówki elektryczne.
    Cytat:
    A piloty LC? No faktycznie są jeszcze w ofercie ale 868 slh LR (long ranger) to w tej chwili podstawowy pilot w ofercie FAAC

    powód montażu j/w - prawdę mówiąc ludzie chcą (jeśli uda się dostać) - Fixa - kwestia ceny.
    Cytat:
    Co do wbudowanych wyłączników w napęd to sprawdź siłownik Faac 415 i nie pisz, że Faac nie ma tego typu siłowników w ofercie
    - nie piszę że NIE MA, napisałem tylko to:
    Cytat:
    Większośc siłowników 24V także nie ma krańcówek
    - a większość, jak mi się zdaje - nie oznacza "wszystkie". Nice Moby i Toona także mają wersje zarówno z krańcówkami elektrycznymi oraz wbudowanymi enkoderami - pisałem ogólnie. Zresztą dyskusja niemal od początku dotyczyła siłowników typowo tubowych a w tej rodzinie faktycznie właściwie nie ma siłowników z krańcówkami (chyba że do tubówek zaliczyć RotaMatica z rurowym tłokiem...)
  • Poziom 10  
    Do "kotbury", piszesz, że masz codziennie do czynienia z FAAC a nie piszesz o 414 Long z wysuwem 50cm, zatrzymałeś się na centrali 455d a co z E045 gdzie możesz podłączyć safecoder (owszem dodatkowe okablowanie i cena ok 600zł za komplet ale mamy wykrywanie przeszkody i eliminację odbojników w położeniach krańcowych bramy). Założyłem kilka takich zestawów i śmigają bezproblemowo. A piloty LC? No faktycznie są jeszcze w ofercie ale 868 slh LR (long ranger) to w tej chwili podstawowy pilot w ofercie FAAC a zasięg jest duuuuży, no chyba, że ktoś podłączy sobie jeszcze antenę i nie wie, że do 868mhz jest trochę inna niż do 433mhz. Co do wbudowanych wyłączników w napęd to sprawdź siłownik Faac 415 i nie pisz, że Faac nie ma tego typu siłowników w ofercie. Podobno o centralach E045 jest mało opinii a dużo pytań o regulację? no faktycznie, jak ktoś kupi sobie zestaw na pewnym portalu i stwierdzi, że jak umie wymienić żarówkę w lampie to taki zestawik też sobie sam założy i wyreguluje to faktycznie, będzie pytał.. Faac i Came montuje od 11 lat i czasami przeraża mnie to co widzę u klienta i pytania "fachowców" którzy wolą sami kombinować zamiast zadzwonić do SERWISU danej marki i spytać (no chyba, że nie mamy uprawnień tej firmy i autoryzacji wtedy faktycznie zostaje tylko kombinowanie..) Doceniam twoją wiedzę ogólną w tematyce napędów ale przy Faac zostałeś chyba trochę w tyle.
  • Poziom 39  
    Trudno to ludziom przetłumaczyć, ale nakrętka z dobrej jakości poliamidu jest lepszym rozwiązaniem niż z brązu. Dotyczy to również ślimacznic w siłownikach przesuwnych.
    Miałem przypadek, z dtm 600 na bardzo dużej bramie, i ci ten siłownik przeżył to nawet mnie zaskoczyło. Pierwszy "strzał" to cofająca naczepa z zewnątrz na zamkniętym jednym skrzydle ( klientowi pomyliły sie przyciski i otworzył jedno skrzydło jak zawsze do osobówki, a to drugie było w martwym polu przy cofającym
    skręconym ciagniku - pilnował tylko jednego słupka ).
    Urwane ucho z blach 5mm z przyzwoicie wykonanego spawu, siłownik ocalał.
    Drugi przypadek: duży quad prowadzony przez pacjenta w klapakach ( !!!) spadły laczki, zamotał się i nie mógł zahamować. Efekt to to samo skrzydło przeskoczyło przez odbój w kierunku na zewnątrz bramy, samo skrzydło zostało pogięte, siłownik rozpołowiony ( wyrwana obudowa tuby z korpusu silnika, wygięta śruba napędowa. Tym razem spaw nie puścił, śrube wyprostowałem na tokarce u znajomego, a wyrwany gwint trochę załapywał na 2-3 zwojach więc zostało to sklejone na bardzo mocny klej do gwintów na amen. Po tych przygodach nie było zadnego uszkodzenia nakrętki śruby, czy jej mocowania.
  • Poziom 39  
    Tak z pamieci: 3 kanały radiowe i 3 zaciski na listwie ( A, B ,C-3 dodatkowy monostabilny 4 sekundy lub bistabilny wyjście przekaźnikowe małej mocy), 3 rodzaje fotokomórek, mozliwość wyboru migania lampy ( lampa inaczej synalizuje zamykanie/otwieranie/pauzę) lub na stałe ( pod lampy z przerywaczem), miekki start i zwalnianie podczas otwierania i zamykania.
    Varia soft ma mozliwość dowolnej konfiguracji i reakcji fotokomórek OP, CL, OP/CL na naruszenie, ponadto ma wyjście na sterowanie semaforem.
  • Poziom 5  
    Rozmawiałem z jednym gościem co montuje to twierdz że 455d ma też zwolnienia oraz ograniczenia przeciazeniowe, mówi że jak przytrzyma bramę to także odrazu stanie. Czy to prawda czy po prostu centrala 455d rozłączy silniki dopiero po zaprogramowanym czasie.

    Po co są w takim razie te dodatkowe transformatory?
  • specjalista -automatyka bramowa
    455 zwolnienia ma, miękkiego startu nie, w podstawowej wersji kompletacji zestawu nie ma żadnej antyzgnieceniówki (tylko regulację mocy - "parcia" siłowników - antyzgnieceniówkę znaczy ma ale jako opcja) i pracuje wyłącznie na czas.
    Dla uzyskania tego zabezpieczenia trzeba doposażyć siłowniki w impulsatory (SafeCodery lub Gatecodery) w zależności od typu centralki.
    Centralka DTM wykrywa przeszkody w standardzie - ale w inny sposób niż doposażony FAAC - mierzy pobór prądu siłowników i w razie wykrycia skoku (który oznacza siłowe zatrzymanie siłownika) podejmuje akcję. Te trafka to elementy układu mierzenia poboru prądu.
  • Poziom 5  
    Czyli ten gość gada bzdury mając zwykły zestaw faac 414 bez enkoderow na silnikach.

    To tak jak myślałem siłę parcia ustawiając na minimum czy max nie odetnie zasilania po zablokowaniu mechanicznym bramy.
    Stanie się to dopiero po upływie ustawionego czasu zamknięcia.

    Dziękuję za odpowiedź myślałem dokładnie tak samo ale te pseudo spece potrafią tak namieszać w głowie bzdur iż białe staje się nagle czarne.
  • Poziom 12  
    Od strony doświadczonego 16 lat w branży montażysty, zdecydowanie wybrałbym DTM 400, który jest porównywalny z TOUSEK TORN austriackim napędem 3 razy droższym. Dtm jest mocniejszy od Faac, polski producent w Bydgoszczy przejął technologię firmy Sommer niemiecką, np: do garażowej DTM 550 to niemiecki Sommer, a Sommer jest 3 krotnie droższy, zdecydowanie lepsze są od włoskich Faac, które mają słabsze końcówki. Starsze modele Faac były lepsze, obecnie uważam, iż DTM 400 jest niezawodny, również przy silnych mrozach, polecam jeszcze Golia Fox 400 i Vulcano do 1000 kg, ale to już do przesuwnej bramy.

    Dodano po 1 [minuty]:

    DTM 400 to prawie taki sam jak TOUSEK TOURN austriacki napęd, 3 krotnie droższy u nas na rynku.
  • specjalista -automatyka bramowa
    Nie tak dawno kolega z Proximy podał mi że jeśli idzie o siłowniki bramowe teleskopowe to DTM branduje włoskie siłowniki GR Sistemi, czyli pytanie - czy w dalszej kolejności austriak branduje włocha czy włoch austriaka.
  • Poziom 39  
    kotbury napisał:
    to DTM branduje włoskie siłowniki GR Sistemi, czyli pytanie - czy w dalszej kolejności austriak branduje włocha czy włoch austriaka.

    I z te same siłowniki stosuje KEY model VEGA.
    To jak udane silniki HDI stosują żabojady, ale sa w fordzie, jaguarze itd.
  • Poziom 12  
    Budowę mają także podobna do Tousek Tourn ale i jak FAAC 414