Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tryby skośne czy proste - Które lepsze a które gorsze?

LENIWIEC_PL 29 Lip 2018 11:10 180 5
  • #1 29 Lip 2018 11:10
    LENIWIEC_PL
    Poziom 15  

    Witam serdecznie.
    Otóż narzuca mi się pewna myśl konstrukcyjna i mam pytanie.
    Które z trybów stosowanych w przekładniach, skrzyniach, zwolnicach itp. są lepsze pod względem wytrzymałości? A które lepsze pod względem ciszy? Jakie są według was wady trybów skośnych oraz prostych?
    Tryby skośne czy proste - Które lepsze a które gorsze?

    0 5
  • #2 29 Lip 2018 11:28
    wal-ker
    Poziom 31  

    W uproszczeniu-koła zebate o uzebieniu skośnym są lepsze.Dlategi sie je stosuje, mimo trochę trudniejszej obróbki.Zęby skośne śą dłuższe(przy tej samej grubości koła),podstawa zeba poniewaz biegnie po skośie jest jakby grubsza,Zazębienie zebów jest na większej płaszczyznie i wiekszej ilości zębow co zwiększa wytrzymałość przekładni.Praca przekładni jest cichsza niz przekładni o zębach prostych.
    Jedyna ,,wada" to taka że w przekładni działają wieksze siły osiowe.Koła pod dużym obciążeniem ,,rozsuwają" sie osiowo co wymaga specjalnego łożyskowania (łozyska oporowe lub osiowo-promieniowe.

    0
  • #3 29 Lip 2018 16:37
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    W większości samochodów w czasie szybszej jazdy na wstecznym biegu słychać charakterystyczne buczenie (nie musisz obserwować samochodu, żeby określić, że jedzie do tyłu)
    Biegi do przodu maja zazębienie skośne, bieg wsteczny (dla ograniczenia kosztów) ma zazębienie proste.

    0
  • #4 29 Lip 2018 17:04
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Na koła zębate proste skośne i działają różne siły, jak również koła proste nie przekazują liniowo momentu przez co jest wytwarzany dźwięk.

    0
  • #5 29 Lip 2018 18:06
    robokop
    Moderator Samochody

    wal-ker napisał:
    Zęby skośne śą dłuższe(przy tej samej grubości koła),podstawa zeba poniewaz biegnie po skośie jest jakby grubsza
    Jest po prostu większa powierzchnia robocza zęba - stąd w obciążonych mechanizmach są zęby skośne. Przy zębach prostych zęby "łapią" za siebie wzajemnie, a przy skośnych jedno koło "wkręca" się jak po gwincie zębami w zęby drugiego - bardziej płynnie wtedy to się odbywa. To tak obrazowo opisując.

    0
  • #6 29 Lip 2018 19:07
    ociz
    Moderator Samochody

    Najlepsze są daszkowe, bo siły osiowe się równoważą.

    0