Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolumny 2.5D na głośnikach STX model 2018

Bucefal76 01 Aug 2018 19:19 3261 9
Optex
  • Kolumny 2.5D na głośnikach STX model 2018

    Aktualizacja 19-06-2020
    Jeśli poprzednia aktualizacja zwrotnicy była znaczącymi zmianami to obecna rewizja właściwie jest zupełnie nowym projektem w tej samej obudowie. Przyjąłem zupełnie inne podejście, dla GDNów filtr w topologii rzędu pierwszego ale z dwoma pułapkami rezonansowymi, filtr dla GDWK dość podobny do poprzedniego.

    Aktualizacja 13-02-2020
    Dość duża aktualizacja związana ze dość znaczącymi zmianami w zwrotnicy. Generalnie chodziło o poprawę zgrania fazowego głośników przy cz. cięcia i choć poprzednio było ono akceptowanie dobre zawsze można zrobić coś lepiej.

    Aktualizacja 30-12-2019

    Postanowiłem trochę zmienić balans tonalny kolumn, podczas odsłuchów ze wzmacniaczami takimi jak Pioneer 400 czy NAD 306 brakowało mi trochę góry w szczególności w nagraniach muzyki rozrywkowej. Minimalizując zmiany w zwrotnicy postanowiłem lekko zmienić LPAD (mniejsze tłumienie dla GDWK niecały 1db) a następnie skorygować po tej zmianie filtrowanie, by zwrotnica trzymała zgranie fazowe. W wyniku tego kondensator 2.7uF w filtrze GDWK został zastąpiony kondensatorem 0.33uF. I tyle.

    Kolumny stanowią rozwinięcie projektu 2.5D na STX

    Poprawiłem pewne szczegóły. Użyłem "lepszych", innych GDN z membranami z włókna szklanego (2g lżejszy układ drgający), zmieniła się nieco pojemność obudowy, szczegóły wygłuszenia oraz przede wszystkim usunąłem wadę obudowy. GDWK jest teraz znacznie bliżej GDNa.
    Kolumny 2.5D na głośnikach STX model 2018

    Głośniki:
    GDWK nieśmiertelny T.10.200.8.PCX
    GND 2x W.18.200.8.FGX

    Obudowa:
    Kolumny 2.5D na głośnikach STX model 2018

    Uwaga: frezowanie pod czoło głośnika jest tylko i wyłącznie dla GDWK, GDN nie mają frezowań.

    Wygłuszenie, podobnie jak w projekcie z z tego linka dodatkowo przednia ścianka od połowy w dół wyklejona jest matą filcowo - gumową. Tył owatą tapicerką 2cm od góry do połowy wysokości. Dodatkowo wzmocnienia również wyklejone są paskami wykładziny filcowo-gumowej.

    Zwrotnica jest zupełnie nowa, strojenie na nieco powyżej 2kHz, więc nieco niżej poprzednim projekcie. Ale przy odpowiednio skutecznym tłumieniu GDWK powinien być nadal bezpieczny.

    Schemat:

    Kolumny 2.5D na głośnikach STX model 2018

    Symulacje:

    Kolumny 2.5D na głośnikach STX model 2018

    Kondensatory wszystkie na 400V od STX za wyjątkiem 2.7uF w gałęzi RLC - pułapki na 10kHz dla GDWK.
    Kondensatory 220nF i 680nF to zwyczajne suche kondensatory od Miflexa.
    Cewka L1 i L3 to cewki rdzeniowe 1.1mm od Visatona.
    Cewka L5 0.08mH w filtrze dla GDWK nienawinięte drutem fi 0.35mm na szpulce do maszyny do szycia.
    Cewka L6 i L8 nawinięte drutem fi 0.75mm.
    Rezystory ceramiczne 5W.
    Proszę pamiętać by cewki rozmieszczać pod katem 90 stopni względem siebie by się nie sprzęgały magnetycznie.
    Mniejsze cewki w ostateczności można rozsunąć i umieścić pod katem 45 stopni do cewek mających największą indukcyjność (generujących największy strumień magnetyczny).

    Pomiary (w osi GDWK w odległości 1m, bramkowany przestrajany sinus):

    Kolumny 2.5D na głośnikach STX model 2018 Kolumny 2.5D na głośnikach STX model 2018 Kolumny 2.5D na głośnikach STX model 2018

    Bardzo ładne liniowe pasmo w zakresie od 300Hz do 10kHz w marginesie +/- 1.5db.
    Dobra zgranie fazowe głośników pracujących na wspólne pasmo, z cz. cięcia przy 2kHz.
    Pomiar dla połączenia GDWK i GDNa w przeciwnej fazie, dołek przy cz. cięcia jest głęboki i symetryczny co wskazuje na to że głośniki przy poprawnym połączeniu pracują w fazie przy częstotliwościach podziału. Głośnik wysoko-tonowy tłumiony ponad 20db dekadę poniżej częstotliwości cięcia. GDN tłumiony również 20db powyżej cz. cięcia. Dzięki tak silnemu tłumieniu w paśmie zaporowym zwrotnica ma dużą przewagę nad poprzednimi wariantami bo tłumi dzwonienia GDWK przy jego cz. rezonansowej jak i dzwonienia GDN'a przy jego breakupie. Reprodukcja dźwięku jest wolna od podbarwień. Niestety mimo zabaw z Artą, nie byłem wstanie przygotować pomiarów ch. wodospadowej, które potwierdzały by moje twierdzenia w tej materii.
    Problematyczne wydaje się tłumienie wysokich tonów na GDN, wyraźnie widoczne jest, że głośnik ten pracuje z tłumieniem ponad 35db prawie do 20KHz. Obecnie nie potrafię tęgo problemu rozwiązać (być może dodatkowa gałąź rezonansowa RLC bocznikująca GDNy??), niemej wyraźnie widoczne jest z wykresu null-reverse, że głośniki pracujące na wspólne pasmo grają w fazie a szczególności w zazwyczaj kłopotliwym zakresie od 4kHz do 8kHz. Przy bardziej klasycznym tłumieniu zazwyczaj w tym zakresie lubi się wybić w przeciwnej fazie jakis bump z GDN'a.

    Impedancja:

    Kolumny 2.5D na głośnikach STX model 2018

    Minimum 4.3 ohm przy około 120-130Hz pozwala zakwalifikować kolumny jako znamionowe 4ohm.
    Częstotliwość strojenia BR na 35Hz co pozwala domniemywać (nie robiłem pomiarów w polu bliskim), że spokojnie grają 30Hz i nawet niżej.

    Waga: 22.4kg (sztuka).

    Jak to gra:

    Generalnie ocena poparta opiniami znajomych którzy mieli okazje odsłuchiwać zestawy, zdecydowanie najlepsza para jaka do tej pory zrobiłem.
    Łączy efektowne granie, ale bez przesady z bardzo ładną pełną barw, nieco wyeksponowaną średnicą.
    Niskie tony są zwarte, bez dudnienia, nisko schodzące z odpowiednim wzmacniaczem potrafią być obfite (Oknyo Integra A8850).
    Wysokie są zróżnicowane i dość ekspresyjnie ustawione. Dobrze się integrują ze średnicą (to chyba największa zaleta GDWK od STX).
    Co do lokalizacji źródeł pozornych i szerokość sceny to myślę, że osiągnąłem maksymalny poziom możliwy dla tej klasy głośników (STX).
    Wokale są punktowe bardzo dobrze zdefiniowane w środku sceny wychodzą do przodu.
    Pod tym względem kolumny są czułe na źródło, im lepsze źródło tym lepiej rysują scenę (wyraźnie odczuwam przewagę CD DX7210 nad jakimś tam "bieda streamerem" sieciowym).

    Generalnie mam dużo radości z odsłuchu muzyki na tych kolumnach.https://www.elektroda.pl/rtvforum/posting.php?mode=editpost&f=99&t=3486077&p=17361600#

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    Bucefal76
    Level 15  
    Offline 
    Has specialization in: kolumny głośnikowe
    Bucefal76 wrote 284 posts with rating 249, helped 1 times. Live in city Bielsko-Biała. Been with us since 2016 year.
  • Optex
  • #2
    mkpl
    Level 37  
    Jaki litrarz? Wyszło fajnie i pewnie gra tak jak wygląda.
    Podaj choć przybliżone wymiary paczek.
    Czy odczułeś efekt wygrzewania głośnika? Ostatnio robiłem subwoofer na jednym z mniejszych dwucewkowców od STX i głośnik nabrał parametrów dopiero po pewnym czasie. Jak grał dobrze na początku to po wygrzaniu jest jeszcze lepiej.
  • Optex
  • #3
    pikarel
    Level 34  
    Połączyłeś drugi głośnik niskotonowy po filtrze dla pierwszego głośnika i z jego zacisków; po co taka kaskada?
    Chcesz uzyskać kolumny 8Ω (dla GDWK 8Ω) z dwóch niskotonowych 8Ω?
    Bo to chyba nie jest błąd w trakcie rysowania :)

    Dlaczego na schemacie ideowym nie używasz kropek, oznaczeń połączenia galwanicznego?
    Kiedyś będziesz musiał skrzyżować linie na schemacie, wtedy poczujesz, po są te kropki.

    Do wykonania oczywiście nie mam żadnych zastrzeżeń.
  • #4
    Bucefal76
    Level 15  
    pikarel wrote:
    Połączyłeś drugi głośnik niskotonowy po filtrze dla pierwszego głośnika i z jego zacisków; po co taka kaskada?
    Chcesz uzyskać kolumny 8Ω (dla GDWK 8Ω) z dwóch niskotonowych 8Ω?
    Bo to chyba nie jest błąd w trakcie rysowania :)

    Dlaczego na schemacie ideowym nie używasz kropek, oznaczeń połączenia galwanicznego?
    Kiedyś będziesz musiał skrzyżować linie na schemacie, wtedy poczujesz, po są te kropki.

    Do wykonania oczywiście nie mam żadnych zastrzeżeń.


    Ta kaskada to klasyczne połączenie filtrów zalecane w literaturze i bardzo sensowne bo od razu wchodzisz do filtra dolnego GDN'a z przesunięciem fazowym z górnego GDN'a.
    No i oczywiście nie musisz walczyć z tłumieniem średnicy jeszcze raz.
    Oczywiście zestaw jest 4ohm bo to wszak równoległe połączenie ...
  • #5
    kumen
    Level 10  
    Czy w tym projekcie można przerzucić otwór bas reflex do przodu. Jeżeli tak to jaki będzie wpływ na dźwięk. Pytam z przyczyn czysto estetycznych żeby nie było tak pusto na dole kolumny :).
  • #6
    Bucefal76
    Level 15  
    Można, wpływu nie będzie. Byle na tej samej wysokości. W tedy trzeba tłumić przeciwna ściankę do otworu.
  • #7
    marian133
    Level 38  
    Bucefal76 wrote:
    wpływu nie będzie


    Będzie, wiąże się to z fizyką fali jak i akustyką pomieszczenia.
    Z portu BR też wydobywa się dźwięk w postaci fali, więc ma znaczenie gdzie on się znajduje.
    Ale słychać to wtedy gdy mamy bezpośrednie porównanie, które sam osobiście robiłem.
    W zależności gdzie kolumny stoją, zmienia się ilość wyższego basu.
    Zmianę fazy (między głośnikami basowymi a portem) również słychać, ale w tym przypadku słychać to nawet gdy kolumny stoją na środku pomieszczenia.
  • #8
    kumen
    Level 10  
    Dzięki za informację! marian133 skoro tak szczegółowo potrafisz wyjaśnić różnicę w brzmieniu basu, co nie ukrywam jest dla mnie czarną magią, bo ja tego nie słyszę:), to może podpowiesz mi czy warto budować takie kolumny czy lepiej kupić np. scherzzo 350 i wyłżyć pieniądze na renowację?
  • #9
    marian133
    Level 38  
    Szczerze?
    Żadnych Tonsili.

    Nie wiem jak te kolumny z tematu grają, a ni tez ile doświadczenia ma autor.
    Wkleję tylko inne konstrukcje od ludzi którzy się znają:

    https://ssl.diyaudio.pl/showthread.php/25388-...S-FG-X-2-5-Dro%C5%BCny-projekt-by-Bran%C5%BCa

    https://ssl.diyaudio.pl/showthread.php/24374-...ie-do-wyboru-do-koloru-)-projekt-by-raven1985
  • #10
    Bucefal76
    Level 15  
    Dźwięk wydobywający się z portu BR ma taką długość fali że jego położenie z przodu czy z tyłu nieco wyżej lub niżej pomijalne małe w stosunku do samego położenia kolumny w pomieszczeniu.

    Ja daje BR zawsze z tyłu by zgubić szumy wyższych częstotliwości emitowane z otworu BR.
    Z tyłu jest bezpieczniej ze względu na te szumy i generalnie polecam takie umiejscowienie otworu.

    Co do projektów wskazanych przez Mariana to raczej polecam:

    https://ssl.diyaudio.pl/showthread.php/24374-...ie-do-wyboru-do-koloru-)-projekt-by-raven1985

    W szczególności z miękką kopułką PCX. Podoba mi się ten projekt, GDWK jest blisko GDM, ładne zgranie faz na zwrotnicach, do wyboru GDWK.

    Natomiast projekt z linku:

    https://ssl.diyaudio.pl/showthread.php/25388-...S-FG-X-2-5-Dro%C5%BCny-projekt-by-Bran%C5%BCa

    Budzi moje obawy, generalnie geometria obudowy, układ głośników i strojenie na 2.5k pasowało by do d''Appolito ale wybrano 2.5d rozstawiając niepotrzebnie szeroko głośniki w osi wertykalnej. Dodatkowo ALX. Głośnik ten bardzo ładnie się mierzy ale po rozmowach z ludźmi, który o audio wiedzą więcej niż ja będę kiedykolwiek wiedział :) zrezygnowałem ze stosowania tej kopułki bo produkuje nieco nienaturalny dźwięk. Generalnie talerz perkusji siedzi z przodu zamiast trzymać się z tyłu.
    W PCX można ten temat opanować odpowiednim filtrem RLC, a ALX natarczywość blach po prostu ma (a i tak podobno jest super delikatny jak na metalową kopułkę).