Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyj±tek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że ogl±dasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania R420 HPI 2005r. - B±blowanie ,duże ci¶nienie w zbiorniczku płynu chłodnic

KAROLPERU 02 Sie 2018 09:25 1989 48
  • #1 02 Sie 2018 09:25
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    Witam.Mam bardzo ciężki problem ze scani± i nie mogę tego rozwi±zać .Na pocz±tku objaw był taki że po jezdzie i zgaszeniu Scani było słychać w zbiorniczku płynu chłodz±cego bulgnięcie a dwa tyg. temu gdy pojechałem w trasę wywaloło mi płyn zaworem bezpieczeństwa w zbiorniczku .Witać że b±blowanie jest z przewodu (powrotu) z gowic do zbiorniczka.Przy dodawaniu gazu b±blowanie się zwiększa.Wymieniana była sprężarka powietrza a po tym też w celu testu czy to nie jej wina całego zamieszania była omijana .Tzn.węże chłodz±ce odł±czane .Wymieniałem również ornigi na tulejach cylindrycznych i były one w bardzo dobrym stanie(tuleje) ,ogl±dane również przez fachowca ze scani,głowice regenerowane oraz dwa razy sprawdzana ich szczelno¶ć , i wszelkie testy nic nie wykazały.Wszyscy rozkładaj± ręce i nie mogę znaleĽć fachowca co mi pomoże .W zbiorniczku nie widać oleju a stan poziomu płynu chłodniczego się nie zmienia.Zamontowałem bezbarwne przewody odpwietrzenia głowic co ł±cz± się w jeden i id± do zbiorniczka i to z niego b±bluje i zauważyłem że w głowicy 5 i 6 tzn. dwie ostatnie od strony skrzyni nie przepływa płyn chłodniczy (tylko z nich) w kierunku zbiorniczka wyrównawczego.Czzy może być zapowietrzony układ?Pompowałem cisnienie do zbiorniczka 1bar i nic to nie dało.Sci±gałem też przewód powrotny i pompowałem powietrze,wygoniłem powietrze z układu i dalej to samo sie dzieje .Je¶li jest kto¶ kto miał taki przypadek to bardzo proszę o pomoc .Jestem z lubuskiego.Tuleje nie siadaj± w HPI bo opieraj± sie bezpo¶rednio na bloku.

    0 29
  • #2 02 Sie 2018 09:35
    kamyczek
    Poziom 34  

    Problemów może być kilka : niesprawny układ chłodzenia np. wentylatory , termostat , uszkodzona pompa wody , uszkodzona uszczelka pod głowic± . To ostatnie powinno dać się sprawdzić testerem zawarto¶ci CO2 w płynie chłodz±cym .

    0
  • #3 02 Sie 2018 14:08
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    Kamyczek,termostat nowy ,wentylator chodzi tak jak nalezy ,głowice były regenerowane wszystkie(zawory nowe ,uszczelniacze i prowadnice oraz planowanie )no i oczywiscie nowe uszczelki pod głowice żaden bardziew tylko Victor Reinz .Po tej naprawie głowic i tulei jeszcze auto nie wyjechało w trase.Przed napraw± też szło cisnienie do układu i jak wspomne to tylko z pierwszych czterech głowic.Przed chwil± zauważyłem że nie ma też obiegu(cisnienia ) w kierunku zbiorniczka wyrównawczego z chłodnicy EGR(spalin).Jeszcze tak jak wspomniałe¶ pompa wody ,miałem zamiar j± sprawdzić ,ale je¶li daje cisnienie do zbiorniczka.Dla swietego spokoju wykręce j±.

    0
  • #4 02 Sie 2018 14:46
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam

    Masz w niej retarder?

    0
  • #5 02 Sie 2018 16:02
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    tak kolego.Scania jest z retarderem

    0
  • #6 02 Sie 2018 16:18
    szaman108
    Poziom 29  

    To podaj numer VIN. Termostat masz mocowany w ramie po prawej stronie

    0
  • #7 02 Sie 2018 17:45
    mariomalinie
    Poziom 17  

    Witam
    Kolego tak jak pisał Kamyczek zrób test na obecno¶ć CO2 w spalinach i wszystko będziesz wiedział. Chodz± mi po głowie obsady wtryskiwaczy ale wtedy zazwyczaj jest ON w płynie...

    0
  • #8 02 Sie 2018 20:25
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    vinu nie mam akurat pod reka ale tak termostat jest z prawej pod ram±

    0
  • #9 03 Sie 2018 00:09
    szaman108
    Poziom 29  

    Na zdjęciu jest pokazana obudowa termostatu jest to tylko za¶lepka,która jest w twoim silniku zamontowany jest w niej czujnik temperatury wody(nie rusza go tylko!!!)Odkręć t± pokrywkę i sprawdĽ czy czasami nie jest sparciała guma a dokładnie za¶lepka gumowa,która ma za zadanie za¶lepienie kanału wodnego w bloku silnika.Za¶lepki akurat nie widać na rysunku.Je¶li samochód nie posiada retardera to to zadanie spełnia termostat,który jest tam po prostu zamontowany.Gdybym miał numer vin to podał bym Ci numer czę¶ci i dokładniejszy rysunek.

    0
  • #10 03 Sie 2018 09:16
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    szaman108.Chodzi Ci ze mam odkrecic pokrywe termostatu czy mowa o innej pokrywie.Gdyby co to wymienialem u siebie termostat i tak jak wspominalem mam go pod ram± z prawej strony(strona pasazera).Najlepsze jest to ze powietrze nie leci do zbiorniczka wyrownawczego tylko ciecz tak szybko kr±zy ze az bulgota,jak gazu dodam to predkosc przeplywu cieczy sie zwieksza.Dziwne ze na 5 i 6 glowicy ciecz nie kr±zy i na chlodnicy egr w kierunku zbiorniczka tez sie nie rusza

    0
  • #11 03 Sie 2018 12:16
    szaman108
    Poziom 29  

    Podaj mi swój numer telefonu na priv

    0
  • #14 24 Sie 2018 18:35
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    Problem cały czas nie rozwikłany.Tuleje cylindryczne sprawdzone pod k±tem szczelno¶ci oraz trzeci raz głowice na zimno i gor±co.Wszystkie testy nic nie wykazały.Były również mierzone wysoko¶ci wystawania tulei ponad blok po przek±tnej i wszystko się zgadza .

    0
  • #15 24 Sie 2018 20:46
    Megawe
    Poziom 30  

    Jak szybko ro¶nie temperatura silnika po odpaleniu ?

    0
  • #16 26 Sie 2018 11:15
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    temperatura ro¶ne normalnie tak jak wczesniej przed b±blowaniem.Auto po usterce nawet sie nie grzało

    0
  • #17 27 Sie 2018 22:39
    darfur5
    Poziom 30  

    Może chłodnica spalin ( EGR) jest nieszczelna.Spaliny przedostaj± się do układu chłodzenia.

    0
  • #18 28 Sie 2018 08:33
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    Chłodnica EGR była odł±czana .Praktycznie wszystko co możliwe było sprawdzane i nic z tego nie wynikło.Wstawiam teraz nowe tuleje i pierscienie , nowe uszczelki do kompresora.Własnie zaczynam składac.Jescze chce wymontowac chłodnice oleju i zobaczyc jak wygl±daja kanały wodne na dole .

    0
  • #19 28 Sie 2018 09:00
    Megawe
    Poziom 30  

    Czy istnieje w tym silniku możliwo¶ć odł±czyć w czasie pracy wtrysk na jeden cylinder ?
    Wył±czaj±c z pracy po jednym cylindrze może co¶ się zmienić w b±blowaniu i wtedy będziemy wiedzieć na którym cylindrze jest problem.

    0
  • #20 28 Sie 2018 11:18
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Megawe napisał:
    Czy istnieje w tym silniku możliwo¶ć odł±czyć w czasie pracy wtrysk na jeden cylinder ?
    Wył±czaj±c z pracy po jednym cylindrze może co¶ się zmienić w b±blowaniu i wtedy będziemy wiedzieć na którym cylindrze jest problem.


    W tym silniku nie ma takiej możliwo¶ci.

    0
  • #21 28 Sie 2018 22:11
    darfur5
    Poziom 30  

    KAROLPERU napisał:
    Jescze chce wymontowac chłodnice oleju i zobaczyc jak wygl±daja kanały wodne na dole .
    To nie będzie miało nic wspólnego z bomblowaniem ale sprawdzić można. Pamiętaj by na uszczelkę nie " nawalić " tony silikonu ( a często ludzie tak robi±) bo po pewnym czasie będziesz miał spore problemy.

    0
  • #22 28 Sie 2018 22:56
    mariomalinie
    Poziom 17  

    darfur5 napisał:
    KAROLPERU napisał:
    Jescze chce wymontowac chłodnice oleju i zobaczyc jak wygl±daja kanały wodne na dole .
    To nie będzie miało nic wspólnego z bomblowaniem ale sprawdzić można. Pamiętaj by na uszczelkę nie " nawalić " tony silikonu ( a często ludzie tak robi±) bo po pewnym czasie będziesz miał spore problemy.


    Proponuję założyć przy okazji pokrywę chłodnicy oleju nowego typu wraz z uszczelk±. Rozwi±że to potencjalny problem wycieków oleju i mieszania się oleju z płynem chłodniczym.

    0
  • #23 06 Wrz 2018 10:36
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    Problem ze scani± nadal nie rozwi±zany.Tak jak pisałem wczesniej ,ciecz kr±ży bardzo szybko przede wszystkim przez odpowietrzenie pierwszej głowicy.Zastaniawiam sie czy aby nie jest przypchany gdzie¶ obieg wody.Blok cały sprawdzony,sci±gane były klapki boczne od strony turbiny z bloku razem z chłodnic± oleju i nic nie zostało znalezione a reszte kanałów widziałęm gdy miałem wyci±gniete tuleje cylindryczne sprawdziłem póki co również przewody wodne wokół silnika oraz do kompresora i wszystko wporz±dku.Jeszcze bede sprawdzał w kierunku chłodnicy retardera.Auto było odpalane bez paska osprzętu i nic kompletnie sie nie działo , zadnego b±blowania nawet przy dodawaniu gazu(głowice szczelne jaki i kompresor).My¶lę że ewidentnie jest problem z obiegiem wody.Płyn znalazł sobie inny obieg bo co¶ jest przypchane i wali na odpowietrzenie pierwszej głowicy bo tu ma najlżej a przy dodawaniu gazu automatycznie szybko¶ć kr±żenia płynu się zwieksza.Je¶li kto¶ ma jaki¶ pomysł to proszę pisać bo walka z tym tematem trwa już od miesi±ca i nikt z fachowców ktorych znam i z którymi miałem styczno¶ć nie miało takiego przypadku i nie ma już pomysłów co dalej. Pozdrawiam.

    0
  • #24 06 Wrz 2018 12:28
    kakibara
    Poziom 28  

    Cze¶ć, sprawdziles ta pompę wody o której pisano wyżej?
    Kanały wodne o których pisała¶ wyżej nie s± zakamienione? Zalewany zawsze płynem? Nie wod±.
    Ogólnie z tego co piszesz auto nie wyjeżdża w trasę? Bo pytanie jak z ostatecznie z odpowietrzeniem układu jest u ciebie - ile wchodzi ci litrów? Ja akurat korzystam z systemu do zalewania mana euro 6 - vacum ale po zmianie korka na scanii zalewam do pelna za kazdym razem po odpaleniu może dolewam 2 l do pelna i płyn nie pracuje góra - dół.
    Czytałam, że regenerowales kompressor to tylko chwila odł±czyć węże i założyć gume na zalana sprezarke i sprawdzić czy faktycznie 100% nie przepuszcza.
    Co ci zostaje jeszcze kup rure i omin retarder.
    Jeżeli masz dodatkowy korek zrób dziure pod wentyl - zamontuj wentyl z koła doprowadz cisnienie i może wnikliwa obserwacja co¶ wniesie do dyskusji - możliwe mikroskopijne wzery pod pomp± wody, na sprezarce uszkodzone poł±czenia metalowe na silniku, lub zbiorniczek wyrownawczy na szwie - ale to bys chyba napisał i zauważył.
    Pozdrawiam.

    0
  • #25 06 Wrz 2018 13:29
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    Witam.Pompa wody wymirniona na now± razem z obudow±.Kanały wodne sa zakamienione ale tutaj za chlodnica oleju na bloku i z boku rowniez (klapka w bloku obok chlodnicy oleju.sptezarka byla calkiem odlaczana i nic sie nie zmienialo.Korek wlewu plynu mam ptzerobiony.Pompowalem 1bar ale dalej to samo bylo . zbiorniczek wyrownawczy jest 100% sprawny .

    0
  • #26 07 Wrz 2018 21:17
    kakibara
    Poziom 28  

    Dzis otworzyłem kabinę w scanii i przejrzalem wszystkie węże na spokojnie poł±czenia i powiem ci szczerze że jeżeli jak mówisz wszystko zaslepione i wymienione jak mówisz cos musi być z tymi dwiema tulejami cylindra wg mnie musiały si±¶ć - glowice zrobione. Popatrz spróbuj wszystkiego zeby nie wygenerować wielkich kosztów ale możesz mieć problem z dołem silnika

    0
  • #27 08 Wrz 2018 10:23
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    tuleje napewno nie siadaj± .Przed składaniem głowic były przykręcane na "sucho" kazda po kolei na troszkę pookrajan± uszczelkę i mierzone były szczeliny między blokiem a głowic± i wszystko było tak jak sie nalezy .Składaj±c na gotowo najpierw były założone głowice , wlany płyn chłodniczy i nabite cisnienie do układu 1bar .Miska olejowa nie była założona więc od dołu można było popatrzeć co się dzieje . NIe było do czego sie przyczepić.Tuleje opieraj± się o balokony(odlew w bloku) bez podkładek miedzianych więc nie ma tam co siadać.Jeszcze bed± dalej sprawdzane głowice ,szczególnie ta pierwsza.Zdarzaj± sie przypadki ze test na szczelno¶ć nic nie wykazuje a po skręceniu jej siłami zaczyna wariować.Auto oczywiscie od dwóch miesięcy stoi bo jezdzić nim sie nie da.Najlepsze jest to że objaw pojawił się pod berlinem ,poleciałem do holandi i z powrotem .Płyn wyrzucało a temperatura byla cały czas w normie na blacie.

    0
  • #28 08 Wrz 2018 17:16
    kakibara
    Poziom 28  

    Plyn wyrzucalo temperatura w normie - i tu może wypowiedzieć się kto¶ kto pracuje non stop przy scanii my mamy może 30 sztuk ale ten objaw jest przy problemie z tulejami( według mnie) - wła¶nie podejrzewam twój balkon - jeżeli bedziesz zdejmował glowice zmierzysz jeszcze raz - i tu poproszę aby kto¶ wrzucił wymiar.

    0
  • #29 08 Wrz 2018 20:00
    KAROLPERU
    Poziom 3  

    konsultowane wszystko bylo z ludzmi ktorzy pracuja tylko przy scaniach lub w serwisach..Wysokosc tulei kazdej byla mierzona .Powinna wystawac od 0.2 do 0.3 a roznica wysokosci po przekatnej 0.02 i wszystko bylo w normie .Wszyscy rozkladaja rece .Jeszcze bede prawdopodobnie sciagal pierwsza glowice i odpalal vez niej a kanaly w bloku beda zaslepione .Bo rzecz sie dzieje glownie na pierszym cylindrze,tzn szybki obieg plynu przez odpowietrzenie glowicy(420HPI euro 4)

    0
  • #30 08 Wrz 2018 23:28
    mariomalinie
    Poziom 17  

    Nie wiem czy dobrze mi się kojarzy, ale czy w zbiorniczku wyrównawczym w miejscu podł±czenia przewodu który idzie z głowic nie ma czego¶ w stylu zaworka (dławika)?? Co¶ mi się kojarzy że kiedy¶ przy wymianie zbiorniczka rzuciło mi się to w oczy, ale mogę się mylić... Pozdrawiam

    0