Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dobór mocy kotła gazowego, kondensacyjnego do domku jednorodzinnego

Adamch1 19 Aug 2018 13:15 11766 136
Wago
  • #61
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Rozumiem, że lepsza automatyka, lepsza marka, itd. Ale często nigdy nie zwrócą się koszty poniesione w oczekiwanych rezultatach. Przykładowy zachodni kocioł marki A może i jest oszczędniejszy o 1-2 % jak ma dobrze wszystko ustawione i dopasowane sterowanie, regulatory itd. ( w co czasem bardzo wątpie).
    Sprawa modulacji i mocy minimalnej moim zdaniem jest wyolbrzymiana bo taktowanie i tak może wystąpić przy 3kW jak i przy 2,2kW przy określonych warunkach pogodowych. Ale to wtedy , gdy jest stosunkowo ciepło i zużycie gazu będzie i tak pomijalne. Samo taktowanie w nowoczesnych kotłach to nie jest wystrzał pełną moca bez kontroli, tylko bardzo płynny delikatny rozruch kotła, małe moce palnika, i niskie prędkości wentylatora.
    Realne oszczędności to niska cena zakupu, tani i dostepny serwis, tanie cześci zamienne, przyzwoity poziom jakości do ceny. Nie widzę ŻADNEGO sensu ani uzasadnienia technicznego, ekonomicznego zakupu kotła o podobnych parametrach za 3100 i za np 5300 poza lepszym samopoczuciem i czasem snobizmem. Psują się WSZYSTKIE, za to cena czegokolwiek do np. niemieckiego kotła (typowe: sterownik, naczynie przeponowe, pompa czujniki itp) będzie wyższa 2x niz do "polskiego". Serwis "T" kosztuje 150 zł, zł, a do zielonego zająca 2x tyle .
    U znajomego po wyładowaniu atmosferycznym padł sterownik do vaillanta- normalna rzecz, ale wymiana z usługą wyniosła 1600zł. Pytałem znajomego od termeta - powiedział, że wyrobiłbym sie poniżej 1000. W praktyce droższy kocioł nigdy nie zarobi na swoją wyższą cene, bo jest 40% droższy w zakupie, 100% w serwisowaniu, a MOŻE będzie oszczędniejszy ( albo i nie) o 1-2 % w paliwie a i tak za 10-15 lat wyleci na złom jak wszystkie. Kotły jak samochody w swojej klasie: wszystkie jeżdżą są ładniejsze, brzydsze, psuja się wszystkie, bo taka jest dzisiaj polityka ekonomiczna, ważne ile kosztuje ich utrzymanie, naprawy w danej jednostce czasu, bo i każdy wóz zostanie kiedyś zezłomowany.
    2 miesiące temu wymieniałem 15-letni kocioł kondensacyjny na nowy i z powyższych powodów padło na termeta silvera, za jego prostotę właśnie a nie skomplikowanie i trwały wymiennik.
    Mam gdzieś możliwości regulacji pompy,, czy inne ( z reguły nie wykorzystane funkcje) bo mam układ ze sprzęgłem, bo mam własny układ sterowania i tylko podłogowe. Płacić będe musiał tak , czy inaczej, a do tej pory nie wychodziło nigdy drożej niz porównywalne domy opalane węglem.
  • Wago
  • #62
    Prof. SpecMiernik
    Level 27  
    Adamch1 wrote:
    ACV brałem pod uwagę bo chociaż jakoś mało popularna marka i mało tematów,opinii i poleceń tejże marki, to jak już ktoś pisze o ACV to w samych superlatywach i jeszcze nie znalazłem żadnej informacji o awaryjności
    Niestety jeśli chodzi o modulacje o której dość sporo dyskutowaliśmy w tym temacie to ACV moduluje od 5,4kW. Teraz nie wiem czy lepiej kupić taniego Termeta z modulacją jak ktoś wcześniej napisał 3,5kW ale za 3000 zł, Czy olać modulacje i kupić ACV która ma dobre opinie ale za 5000 zł

    Mało tematów ? Poszukaj dobrze bo tematów jest sporo choćby ten:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3310324.html
    Ja tam wolę produkt nie przereklamowany jak vismany, vajlanty, buderusy itp. co wszyscy wychwalają pod niebiosa.
    ACV ma praktycznie niezniszczalny zasobnik i ja dlatego go wybrałem. Czyszczenie też jest proste. Może nie ma bajerów typu sterowanie smartfonem ale ja to mam w 4 literach i nei będę za to płacił. No i może pracować w układzie otwartym. Elektronika jak wszędzie - Twoim obowiązkiem jest zabezpieczyć się przed przepięciami, piorunami itp. więc dobry UPS niezbędny + ochronniki w tablicy. Wygoda kosztuje więc podtrzymanie napięcia konieczne.
    Z modulacją to nie przesadzajmy ale ACV 18 HRE Solo ma chyba od 3,1 kW a 24 od 7 kW - trzeba dokładnie sprawdzić w karcie katalogowej bo piszę z pamięci.
    Najlepszy jest przekręt z wkładem bo kotły pod obudową tam gdzie jest największa temperatura spalin mają wylot z tworzywa (widziałem rozbebeszonego w sklepie) a wszyscy instalatorzy upierają się przy nierdzewce w komin....- nierdzewka 2 lata gwarancji, tworzywo 10 lat (także na uszczelki).
    5000 zł to za który ACV ? Na 8 czy 23 % ? Z redukcja do komina ? Z sondą NTC do zasobnika ? Z zaworem mieszającym do zasobnika ?

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3486075.html
    Porozmawiaj z ziomekorko i częściej używaj szukajki.

    Dla mnie argumenty Plumpi sa konkretne i wystarczające - widać, że wie o czy pisze i siedzi głęboko w temacie.
  • #63
    jack63
    Level 43  
    Bardzo ciekawe i przede wszystkim zdrowe, bo pozbawione emocji, czyli tego na czym żeruje marketing, podejście.
    Popieram w całej rozciągłości.
    Pięć lat temu też szukałem kotła do domu. Kotła o małej mocy, ok 9kW. Był dostępny (albo nie, bo nie sprawdziłem)
    Kocioł 8 kW za ok 8k zł. Wybrałem Immergass 12kW za 3.5k zł. Przez te 5 lat nie zapłaciłem za gaz tyle ile wynosiła różnica w cenie...
    Także ostrożnie, bo można przeinwestować.
  • #64
    WX3V
    Level 18  
    Wszystkich "korzyści" i niedogodności opisanych przez @Andrzej lukaszewicz doświadczyłem na własnej skórze eksploatując kocioł Saunier-Duval.
    Po 10-ciu latach pracy kocioł wymagał wymiany: zaworu trójdrożnego, naczynia wzbiorczego, sterownika pokojowego oraz paru uszczelek. Koszt części i naprawy przekraczał cenę nowego kotła kondensacyjnego "T". Natomiast czas naprawy (głównie związany z koniecznością ściągnięcia części zza granicy) wynosił szacunkowo około półtora miesiąca. Gdyby awaria miała miejsce zimową porą to byłbym zmuszony do "szczękania zębami" w wychłodzonym domu przez cały ten czas. Nawet jeśli kocioł byłby objęty gwarancją to i tak "szczękałbym zębami" co najmniej przez dwa tygodnie (vide prawne warunki wykonania naprawy gwarancyjnej).
    Uważam zatem, że oprócz ceny bardzo ważnymi są: dostępność części zamiennych i dostępność oraz cena usług serwisowych. Przy aktualnych cenach gazu ziemnego koszty napraw, serwisu oraz "marki" kotła nie mają szans na skompensowanie się.
    Patrząc od strony "bajerów" to niektóre kotły "T" też mają spory ich wybór - sterowanie smartfonem również. Jednak w porównaniu do zagranicznych kotłów owe "bajery" stanowią wybieralną opcję niewpływającą na jakość pracy krajowego kotła.
    Stary kocioł wymieniłem na nowy parę dni temu. Przy wyborze nowego kierowałem się parametrami technicznymi (przede wszystkim mocami maksymalną i minimalną), kosztami inwestycyjnymi, dostępnością i kosztami serwisowania. Natomiast koszty eksploatacyjne (gazu) będę mógł ocenić dopiero w sezonie grzewczym. Nie przypuszczam aby były one znacząco różne od kosztów jakie ponosiłem korzystając z kotła S-D. Cóż, przy podobnych różnicach temperatur (wnętrze domu - temperatura zewnętrzna) trudno oczkiwać aby bryła budynku zaczęła "oddawać" więcej ciepła. Natomiast różnica sprawności kotła na poziomie 1-2% może stanowić oszczędność lub dodatkowy wydatek w kwocie 40-80 PLN w skali roku.
    Pozdrawiam.
  • #65
    Adamch1
    Level 14  
    Mark'o wrote:
    Mało tematów ? Poszukaj dobrze bo tematów jest sporo choćby ten: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3310324.html

    Mało w porównaniu z ilością tematów dotyczących Viessmana, Vaillanta, Termeta, Junkersa itp, zapewne z racji tego że jest ich najwięcej wśród użytkowników
    Już o Buderusie jest mniej tematów a ACV chyba najmniej. Tak samo Hoval, Wolf, czy Atag, ale to już inne ceny, inna liga
    Co do tematu w podanym linku to czytałem.

    Mark'o wrote:
    Z modulacją to nie przesadzajmy ale ACV 18 HRE Solo ma chyba od 3,1 kW a 24 od 7 kW

    Z tego co ja wyczytałem i na stronie producenta i w opisach technicznych w kilku sklepach to ACV 18 HRE Solo moduluje od 5,4kW a 24 HRE od 6,9kW

    Mark'o wrote:
    5000 zł to za który ACV ? Na 8 czy 23 % ? Z redukcja do komina ? Z sondą NTC do zasobnika ? Z zaworem mieszającym do zasobnika ?

    Kocioł potrzebuje tylko do C.O. bez zasobnika ACV 18 HRE Solo, a cena jaką znalazłem 4900 na allegro, czy 4599 w BHS to pewnie golasy, bo w opisie nic nie ma.

    Mark'o wrote:
    częściej używaj szukajki.

    Oj bo się poczuje obrażony :P . Używam, używam i to całkiem sporo :)

    Podsumowując, to chyba nic lepszego już nie wymyślę jak zakup najtańszego polskiego kotła i w momencie gdy zepsuje się coś drogiego to kupić kolejny kocioł. Po kilku latach pewnie będą nowsze modele, może lepsze i bardziej dopracowane
  • #66
    WX3V
    Level 18  
    Adamch1 wrote:
    chyba nic lepszego już nie wymyślę jak zakup najtańszego polskiego kotła

    Moim zdaniem jest to najrozsądniejsze działanie jako wybór pierwszego kotła gazowego instalowanego w domu. Dopiero w przypadku następnego kotła będziesz mógł ocenić to czego owemu pierwszemu brakowało (np. konfiguracji za pomocą smartfona :D).
    Jedyna opcja, jaką daje producent "T", warta rozważenia to jest kwestia przedłużenia gwarancji powyżej tej standardowej tzn. 24 miesięcy. W przypadku konkretnego kotła wiąże się to z dodatkowymi kosztami "sprawdzenia" + koszty dojazdu i materiałów użytych przez serwisanta ponoszonymi corocznie. W moim przypadku opcja ta okazała się nieopłacalną mimo, że kupiłem (dość drogi) kocioł z wbudowanym zasobnikiem C.W.U.
    Gwarancję standardową (24 miesiące) uzyskuje się tylko i wyłącznie wtedy gdy kocioł "T" jest uruchamiany po raz pierwszy przez Autoryzowany Serwis Firmowy (ASF). Warto skonsultować się z jego wybranym, lokalnym (vide strona producenta) przedstawicielem w sprawie tego czy "podbije papiery" w przypadku zainstalowania kotła przez nieautoryzowanego instalatora (niższe koszty). Zgodnie z warunkami gwarancji powinien to zrobić, ale warto upewnić się czy "nie będzie robił problemów".
    Pozdrawiam.
  • Wago
  • #67
    Adamch1
    Level 14  
    Myślę że z przedłużeniem gwarancji to bym sobie dał spokój bo z tego co wiem to nie małe te dodatkowe koszta
    Co do gwarancji na dwa lata to rozmawiałem z instalatorem i nie ma problemu żeby on mi uruchomił. Instalator później wysyła tylko jakiś raport z uruchomienia do ASF i tyle, przynajmniej tak zrozumiałem.
    Pozostaje mi tylko wybór modelu i do dzieła :)
    jack63 wrote:
    Pięć lat temu też szukałem kotła do domu. Kotła o małej mocy, ok 9kW. Był dostępny (albo nie, bo nie sprawdziłem)
    Kocioł 8 kW za ok 8k zł. Wybrałem Immergass 12kW za 3.5k zł. Przez te 5 lat nie zapłaciłem za gaz tyle ile wynosiła różnica w cenie...
    Także ostrożnie, bo można przeinwestować.

    No właśnie tego przeinwestowania chcę uniknąć i jak sobie podsumowałem to kocioł Termet jest najtańszy,podobno najtańszy serwis i ogólnodostępny w każdym mieście, najtańsze części, ze stosunkowo przyzwoitą modulacją katalogowo od 3kW ale podobno od 3,5kW, a jeśli chodzi o awaryjność to słyszałem że tak jak i reszta popularnych kotłów z Niemiec czy Włoch. Jedynie automatykę inne marki mają nieco lepszą. A jak do tego dodać że z kotłów kondensacyjnych już się nie da więcej wycisnąć, to wniosek nasuwa mi się sam. Za ACV przemawia jedynie większa bezawaryjność ale i większa cena
  • #68
    WX3V
    Level 18  
    Adamch1 wrote:
    Co do gwarancji na dwa lata to rozmawiałem z instalatorem i nie ma problemu żeby on mi uruchomił. Instalator później wysyła tylko jakiś raport z uruchomienia do ASF i tyle, przynajmniej tak zrozumiałem.
    Pozostaje mi tylko wybór modelu i do dzieła)

    Warunki Gwarancji (24 miesiące) znajdziesz na stronie
    https://www.termet.com.pl/upload/upload/Warun...ji-%20KG-659%20kot%C5%82y%20kondensacyjne.pdf
    Zwróć uwagę na to, że uruchomienie zerowe jest na koszt producenta, a przedstawicielowi ASF płaci się tylko za dojazd (100 PLN).
    Czasem kotły "T" są sprzedawane z bonem (150 PLN) dla instalatora. Można w ten sposób "utargować" z nim zniżkę za podłączenie kotła. Jednakże musi być to osoba będąca autoryzowanym instalatorem producenta. Bez autoryzacji nie uzyska on korzyści wynikających z tego bonu. Ponadto nieposiadając autoryzacji nie będzie mógł skutecznie "podbić" gwarancji.
    Adresy i telefony do autoryzowanych instalatorów znajdziesz na stronie:
    https://www.termet.com.pl/znajdz-instalatora/12
    wystarczy kliknąć na województwie, a potem na mieście.
    Natomiast adresy i telefony do Autoryzowanych Serwisantów Firmy (tylko do zerowego uruchomienia kotła) na stronie:
    https://www.termet.com.pl/znajdz-serwis/11
    Oczywiście najlepiej byłoby załatwić wszystkie sprawy z jedną osobą, ale to wymaga telefonicznego uzgodnienia.
    Pozdrawiam.
  • #69
    Prof. SpecMiernik
    Level 27  
    Adamch1 wrote:
    Za ACV przemawia jedynie większa bezawaryjność ale i większa cena

    Jeszcze raz powtórzę: wygoda kosztuje. Ja tam wolę zminimalizować ryzyko awarii bo ta jak wystąpi to zazwyczaj zimą a kożuchy poszły do kontenera.

    Adamch1 wrote:
    Kocioł potrzebuje tylko do C.O. bez zasobnika ACV 18 HRE Solo, a cena jaką znalazłem 4900 na allegro

    HRE 24 kW netto kupiłem za 4260 na 8% (z montażem) czyli 4600 brutto.
    HRE 18 kW mogłem kupić za 3374 netto czyli 4150 na 23%

    Kiedy dacie spokój sobie z tym naciągaczem-Allegro ?
  • #70
    WX3V
    Level 18  
    Mark'o wrote:
    Kiedy dacie spokój sobie z tym naciągaczem-Allegro ?

    Bardzo słuszna uwaga. Kotłów nie poszukuj na tym portalu aukcyjnym, ale najpierw przez Ceneo, a potem przez wyszukiwarkę w hurtowniach.
    Ceny na portalu aukcyjnym potrafią być znacznie wyższe od tych żądanych w sklepach i hurtowniach. Pytając o dostępność kotła otwarcie podawaj, że chodzi Ci o oryginał a nie "składak".
    Pozdrawiam.
  • #71
    Adamch1
    Level 14  
    WX3V wrote:
    Bardzo słuszna uwaga. Kotłów nie poszukuj na tym portalu aukcyjnym, ale najpierw przez Ceneo, a potem przez wyszukiwarkę w hurtowniach.

    Ale nikt nie powiedział że szukałem tylko na allegro, poza tym też nikt nie napisał że tam będę kupował. Chodziło tylko o znalezienie najniższej możliwej ceny.
    Kocioł będzie zamawiany u instalatora na 8% i tam pewnie jeszcze jakiś upust dodatkowy bo takowe maja instalatorzy. Dla niektórych marek kotłów nawet 30-40% upustu, pewnie od jakichś zawyżonych cen, ale jednak duży upust. wiadomo ja nie dostane całego tego upustu bo instalator też musi sobie zarobić
    Napisałem że na allegro znalazłem za 4900 ale też napisałem że w że w sklepie BHS widziałem za 4599, czego już brakło w cytacie @Mark'o powyżej
    Cen w internecie było mnóstwo ja podałem te najniższe jakie udało mi się znaleźć
    Jeśli zaś chodzi o upusty to tak jak na ACV jest na 8% to tak samo każdy inny kocioł, a mój instalator zakłada głównie Termety i Dietrichy. Pewnie ma na nich duże upusty, więc różnica w cenie między Termetem a ACV zawsze będzie taka sama bez względu czy będą to ceny brutto na 23% w internecie , czy oba na 8% u instalatora.

    Nie mniej jednak cena 4150 zł brutto na 23% jaką podał @Mark'o to bardzo dobra cena. Nie znam jednak cen serwisu oraz części, (wiem wiem ACV się nie psuje) ale gdyby jednak się zepsuł, bo wszystko może się zdarzyć to mogą mnie pogrążyć ceny części. No i w okolicy a dokładnie 20 km ode mnie jest tylko jeden serwisant ACV
  • #72
    Jarosx9
    Level 35  
    Ciekawy temat, ja po nauce z ostatnich lat kupiłbym raczej tańszy kocioł z polskimi tanimi częściami najlepiej.
    Wtopiłem kasę w gówno zwane Aristonem z mega niebieskim wyświetlaczem z pięknymi komunikatami (który to wszystko ma na styk), byle rurka z guwnolitu kosztuje 100 zł (i rozkłada się po 2 latach), pompa "modulowana" 950 zł itp. itd., gdzie w domu obok jest o połowę tańszy Termet z trzema pokrętłami - w zasadzie idiotoodporny i bezawaryjny.
    Wspomniany Ariston + części kosztował mnie już 5K zł w przeciągu 4 lat, Termet bodajże 1,6K zł w przeciągu 10 lat.
  • #73
    Adamch1
    Level 14  
    No i to jest właśnie to że nie ma reguły dlatego ciężko wybrać mniejsze zło bo jednemu będzie bezawaryjnie działał przez 10 lat Termet a drugiemu Viessman sie zepsuje po dwóch latach
    Natomiast równie dobrze może być odwrotnie, tylko że Termet ma tańsze części

    Nie ma co już kombinować, zdecydowałem się na Termeta. Tani kocioł, tanie części, fajny zakres modulacji. Czy jakiś znawca tego tematu pomoże wybrać model?, Silver, Gold plus, Crystal II?. Z pogodówką, bezprzewodowym sterownikiem pokojowym. Nie muszę mieć możliwości sterowania wszystkimi funkcjami z poziomu sterownika, mogę sterować z poziomu kotła.
    Czytałem gdzieś że Crystal ma problemy z psującym się wentylatorem. Czy to dotyczy tylko Crystala i czy nadal ten problem występuje?
  • #74
    Adamch1
    Level 14  
    Nikt nie wie który Termet lepszy?
    W związku z tym że w przyszłym tygodniu muszę dokonać zakupu, zdecydowałem się na Crystala II 20 kW i po konsultacjach z instalatorem zdecydowałem się na zasobnik, tylko jeszcze rozważam czy to będzie 120L czy 140L dla 3 osobowej rodziny

    Urodziło się jednak jeszcze jedno pytanie.
    Jaki sterownik pokojowy muszę kupić żeby obsługiwał Open-Therm, miał możliwość zmiany krzywej grzewczej i najlepiej żeby był bezprzewodowy?
    Nie wiem czy ROUND spełnia te wymagania? bo cenowo przystępny.
    Ewentualnie znalazłem ST2801 za 690zł ale nie wiem czy on może z termetem współpracować?
  • #75
    WX3V
    Level 18  
    Jak rozumiem to wybrałeś dwufunkcyjny ECOCONDENS CRYSTAL II 20 kW.
    Informacje na temat wyboru regulatora OpenTherm znajdziesz na stronie: http://www.polskiinstalator.com.pl/artykuly/i...2034-regulatory-w-standardzie-opentherm%C2%AE . Natomiast akcesoria, których poprawne działanie gwarantuje producent kotła znajdziesz na stronie: https://www.termet.com.pl/produkt/ecocondens-crystal-ii/4 (po lewej). Z doświadczenia wiem, że dość trudno jest znaleźć pełną informację o właściwościach danego sterownika tym bardziej, że nawet serwisanci mają o nich "mgliste pojęcie". Zatem jedynym chyba najbardziej wiarygodnym źródłem jest informacja od producenta, aczkolwiek problematycznym jest jak ją wydobyć (internetowo (strony producenta), telefonicznie, mailowo czy osobiście).
    Wielkość zasobnika zależy od "zwyczajów" mieszkańców. Z doświadczenia wiem, że do porannego prysznica (czterech mieszkańców - dorosłych i prawie dorosłych) wystarcza zasobnik 50-60 l). Przy czym prysznic jest brany jedna osoba po drugiej. Takiej samej wielkości zasobnik wystarcza również dla takiej samej liczby osób jeśli biorą kąpiel (w wannie) co 2-3 godziny. Natomiast napewno jest on za mały jeśli te same osoby brałyby kąpiel w wannie jedna po drugiej. Szacuję, że na kąpiel pojedynczej osoby potrzeba 30-40 l gorącej wody (zależnie od upodobań i temperatury wody w zasobniku).
    Jeśli w domu jest instalacja recyrkulacji ciepłej wody - umożliwia prawie natychmiastowy pobór ciepłej wody po "odkręceniu kranu" - to większy zasobnik jest korzystniejszy dlatego, że częstotliwość dogrzewania wody w zasobniku będzie mniejsza, a czas dogrzewania dłuższy - to poprawia sprawność kotła.
    Pozdrawiam.
    P.S. W moim przypadku (rodzina cztero-osobowa) zainstalowałem kocioł Integra II z wbudowanym zasobnikiem około 50l. Poprzedni kocioł miał zasobnik 60 l i był zupełnie wystarczający.
    P.S.II. Powinieneś wziąć pod uwagę to, że zmiany krzywej grzewczej są możliwe w kotłach "T" tylko i wyłącznie po podłączeniu przewodowego czujnika temperatury zewnętrznej. Opcjonalnie oferowany bezprzewodowy czujnik działa jedynie w sposób ON/OFF dla wybranej krzywej grzewczej "na sztywno" ustawionej w kotle. Podobnie działa bezprzewodowy regulator ST-292 V2 (również wymaga przewodowego czujnika temperatury zewnętrznej). Wydaje się, że kocioł samodzielnie (automatycznie) dokonuje wyboru krzywej grzewczej w oparciu o temperaturę zewnętrzną.
  • #76
    Adamch1
    Level 14  
    Czujnik temp. zewnętrznej będzie przewodowy z tym nie ma problemu.
    Problem jest z samym regulatorem do którego nie chcę wiercić dziur na puszczenie kabelka a i dochodzi do tego to żebym miał możliwość przenosić ewentualnie regulator do różnych pokoi przynajmniej na początku.
    Czy regulatorem ROUND można zmieniać krzywą grzewczą, oraz temp. i czas grzania C.W.U.?
    Co do kotła to zaskoczyłeś mnie trochę bo myślałem o kotle jednofunkcyjnym z możliwością podpięcia zasobnika
    Jeśli chodzi o zasobnik to wydawało mi się 120 litrów minimum gdyż na raz do wanny pewnie ze 100L wejdzie, podobno kolejną porcje podgrzeje w 10-15 min wiec wystarczająco żeby brać kąpiel jeden po drugim, ale dla świętego spokoju myślałem o 140L
  • #78
    Adamch1
    Level 14  
    Bardziej oszczędny powinien być jednofunkcyjny
    A dwu funkcyjny to pewnie co najmniej 24kW musiałbym kupić a chce wypuścić komin przez boczna ścianę

    Zostanę więc przy pierwszym założeniu czyli jednofunkcyjny Crystal II 20kW z zasobnikiem 120-140L, czujnikiem temp. zewn. przewodowym i być może regulator ROUND, jeśli potwierdzi się to czy można nim ustawiać to o czym pisałem wyżej.
    Ciekawe czy można ten regulator zakupić bez opcji WI-FI ? bo sterowanie z komórki z poza domu to jest jak dla mnie lekka przesada.
  • #79
    serwo66
    Level 25  
    Do Crystala tylko OpenTherm a Round do Silvera.
  • #80
    Adamch1
    Level 14  
    Ale z tego co czytałem to ROUND może być ON/OFF albo Open Therm
    Czyli skazany jestem na regulator przewodowy CR 11011?
    Do silvera to przypadkiem nie Easy Remote jest dedykowany?
  • #81
    serwo66
    Level 25  
    Sory ale źle zrozumiałem, masz racje Round jest do Crystala i jest na wi-fi, ale Round nie ma takich możliwości jak CR 11011, jedyny jego minus to brak wersji bezprzewodowej.
  • #82
    WX3V
    Level 18  
    Warto przeczytać to co napisano w wątku https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2941482.html . Sądząc z tego co napisano w instrukcji instalacji sterowników ST-292 (https://www.termet.com.pl/upload/upload/pliki_produktow/instrukcja/Regulator%20Tech%20ST-292%20%2B%20nowy%20wy%C5%9Bwietlacz%20wersja%202016.pdf) niezależnie od ich wersji (przewodowej i bezprzewodowej) to działają one jako ON/OFF. Wynika to z tego, że oba można podłączyć do kotła za pośrednictwem stycznika (ON/OFF). W kotłach Crystal i moim (INTRGRA II) sterowniki temperatury pokojowej (przewodowe i bezprzewodowe) podłącza się do zacisków RT/OT (vide https://www.termet.com.pl/upload/upload/pliki...IO-590-ECOCONDENS-CRYSTAL-komora_Z_ROMBEM.pdf oraz https://www.termet.com.pl/upload/upload/pliki...rukcja/IIO-626_pl2-Ecocondens_INTEGRA_II.pdf), Zatem wydaje się, że oba te regulatory nie umożliwiają "grzebania" w nastawach kotła.
    W pierwszym podanym linku podano, że regulator OPEN-TERM CR11011/17 również jest podłączany pod zaciski RT/OT. Zatem nie spodziewałbym się tego, że ów sterownik będzie dawał więcej opcji regulacji niż którykolwiek z ST-292.
    Nie robiłbym z tego tragedii bowiem w moim poprzednim kotle (Saunier-Duval) tylko stosunkowo niewielką liczbę parametrów kotła (temperatury CO i CWU) dawało się ustawiać za pomocą bezprzewodowego regulatora. Pozostałe trzeba było ustawiać z pomocą panelu użytkownika zamontowanego w kotle. Patrząc od strony użytkowej to przecież charakterystyki ogrzewania przestawia się co najwyżej parę razy w sezonie grzewczym. Można wtedy pofatygować się do pomieszczenia, w który jest zainstalowany kocioł.
    Pozdrawiam.
  • #83
    Adamch1
    Level 14  
    WX3V wrote:
    Patrząc od strony użytkowej to przecież charakterystyki ogrzewania przestawia się co najwyżej parę razy w sezonie grzewczym. Można wtedy pofatygować się do pomieszczenia, w który jest zainstalowany kocioł.

    Masz rację, ale pomyślałem że skoro pierwszy sezon grzewczy to doktoryzowanie się na różnych ustawieniach kotła w celu dobrania tych najlepszych, to mogę te 300 zł dorzucić do komfortu użytkowania OP
    Jeszcze przemyślę i jak nie znajdę sposobu na puszczenie kabelka do CR11011 jakoś bezinwazyjnie, to zrobię tak jak piszesz, zwykły regulator ON/OFF i trening łydek po schodach do kotłowni :)

    Ja chyba zwariuje, właśnie rozmawiałem ze znajomym który jak się okazuje pracuje w firmie z armaturą i systemami grzewczymi i odradza mi Termeta z takich powodów jak:
    Mało oszczędny w spalaniu gazu
    Może i tani z tanimi częściami ale jednak awaryjny
    A serwis jak to nazwał "to jedna wielka kpina" (terminy przyjazdu po zawiadomieniu dodatkowe pieniądze za przeskoczenie kolejki i chamstwo ale to raczej wina człowieka a nie samego serwisu)
    Porozmawialiśmy trochę i wracam do wyboru kotła z tym że są trzy kotły i tylko z pośród nich chcę wybrać, a muszę to zrobić do końca tygodnia
    Pomóżcie proszę, tak jakbyście dla siebie wybierali :)
    1). Termet Crystal II 20kW+120l+CR11011
    Na plus modulacja od 3kW (ale podobno ustawione na 3,5kW) wymiennik ze stali nierdzewnej
    Na minus to co napisałem wyżej
    2). Immergas 20 TT 2 ERP +125l+CAR V2
    Na plus modulacja od 3kW
    Na minus wymiennik alu-krzem
    Wiem że wersja EXA ma wymiennik ze stali ale EXA zaczynają się od 24kW a ja chce puścić komin przez ścianę
    3). Buderus GB072 20kW+120l+RC310
    Modulacja chyba od 5,2kW (ale podobno nadrabia automatyką)
    Wymiennik alu-krzem
    Czy trzeba się bać tego wymiennika alu-krzem?
  • #84
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Adamch1 wrote:
    Na minus wymiennik alu-krzem


    Nie jestem pewien czy to jest taki minus.
    Wymienników z kwasówki przez ostatnie dwa lata wymieniłem około 4szt.
    alu-krzem - przez ostatnie 5lat 1szt. w Beretcie gdzie przez 7lat bez przeglądu zarósł całkowicie.

    Wymienniki w Buderusie GB072 i GB062 moim zdaniem rewelacja.
  • #85
    WX3V
    Level 18  
    Być może zależy to od miasta, ale moje doświadczenia z serwisem "T" są zupełnie inne. Dotyczy to jedynie kwestii uruchomienia kotła - innych problemów jeszcze nie miałem. Zajrzyj na stronę https://www.termet.com.pl/znajdz-instalatora/12 . Masz tam do wyboru dane autoryzowanych instalatorów, a po kliknięciu również i serwisantów. W Krakowie instalatorów jest 23 a w Warszawie 24 zaś serwisantów w Krakowie 6, a w Warszawie 4. Kwestię uruchomienia kotła załatwiłem z dnia na dzień, a jedynym problemem był "sezon urlopowy", w którym mniej więcej połowa serwisantów odpoczywała.
    W okresie pogwarancyjnym chyba łatwiej jest znaleźć nie autoryzowanego serwisanta "T" niż serwisanta kotłów renomowanych marek. Natomiast "obciążenie pracą" serwisantów "T" może wynikać z "popularności" tych kotłów (to kształtuje ich złą opinię), a nie statystycznej ich awaryjności.
    To co napisałem stanowi jedynie przybliżoną ocenę psychologiczno-statystyczną i może różnić się (nawet bardzo znacznie) od statystyk prowadzonych przez każdego z producentów. Niestety do takich danych nie mamy dostępu. W efekcie decyzję o zakupie danego wyrobu każdy z konsumentów musi podejmować w oparciu o fragmentaryczne dane i niepełną informację o produkcie. Jest to truizm jednakże prawidłowo charakteryzuje rozterki kupującego. Trudno jest też oczekiwać na to, że ktoś (nawet mający największe doświadczenie) wskaże Ci kocioł, który w pełni spełni Twoje oczekiwania. Z dość oczywistych względów niemożliwym jest praktyczne sprawdzenie tego czy dokonany zakup był najlepszym ze wszystkich możliwych. Aby to zrobić trzeba byłoby kupić wszystkie z dostępnych kotłów i eksploatować je "równolegle" w takich samych warunkach.
    W kwestii alu-krzemu to materiał ten ma lepsze przewodnictwo cieplne od kwasówki. Jednakże jego korozyjność jest większa w kontakcie z wodą o pH różnym od obojętnego czyli pH=7.
    Pozdrawiam.
  • #86
    serwo66
    Level 25  
    Podłączony czujnik CR11011 daje pełną kontrolę nad kotłem mimo podłączenia podłączenia w styk rt/ot, tego nie uzyskasz na żadnym innym czujniku on/off. Według mojego doświadczenia Crystal z tym czujnikiem jest najlepszym zestawem z Termetów.
  • #87
    Adamch1
    Level 14  
    piracik wrote:
    Wymienniki w Buderusie GB072 i GB062 moim zdaniem rewelacja.

    A jak z dojściem do wyczyszczenia wymiennika w GB072?
    piracik wrote:
    Nie jestem pewien czy to jest taki minus.

    Chodziło mi o większe zarastanie i trudniejsze czyszczenie, a przez to większy spadek sprawności kotła z upływem lat względem kotła z wymiennikiem Inox, bo takie informacje często są przytaczane na forach.
    Jak się ma wymiennik alu-krzem Buderus a alu-krzem Immergas?
    Termet cały czas w grze bo jest najtańszy, ale nie wiedzieć czemu od jakiegoś czasu ciągnie mnie właśnie ku Buderusowi, a też dużo dobrego czytałem o Immergasie no tylko że o wersji EXA.
    WX3V wrote:
    Trudno jest też oczekiwać na to, że ktoś (nawet mający największe doświadczenie) wskaże Ci kocioł, który w pełni spełni Twoje oczekiwania. Z dość oczywistych względów niemożliwym jest praktyczne sprawdzenie tego czy dokonany zakup był najlepszym ze wszystkich możliwych. Aby to zrobić trzeba byłoby kupić wszystkie z dostępnych kotłów i eksploatować je "równolegle" w takich samych warunkach.

    Rozumiem to i dlatego bardziej oczekuje oceny takich parametrów jak bezawaryjność i jakość obsługi serwisowej bo jeśli chodzi o oszczędność w spalaniu gazu to być może inny kocioł będzie oszczędny w moich warunkach a inny w warunkach u Pana Kazia. Chociaż sporo informacji na temat mojego domu, instalacji, ilości i rodzaju grzejników, ocieplenia itd. zostało podane na początku tematu. Nie wiem czy to wystarczające do wybrania odpowiedniego kotła z trzech podanych.
    Jeśli chodzi o ilość autoryzowanych serwisów w okolicy, to najwięcej oczywiście Termet na drugim miejscu Buderus, wyświetliło mi 7 ASB i na końcu Immergas 2 LSI w tym jeden oddalony o prawie 30 km.
    serwo66 wrote:
    Podłączony czujnik CR11011 daje pełną kontrolę nad kotłem mimo podłączenia podłączenia w styk rt/ot, tego nie uzyskasz na żadnym innym czujniku on/off

    Taką samą pełną kontrole powinienem mieć z poziomu samego kotła posiadając czujnik ON/OFF. Chyba że się mylę? Regulator CR11011 chciałem założyć tylko ze względu na komfort użytkowania, bez dreptania po schodach tam i z powrotem
  • #88
    serwo66
    Level 25  
    Tak mylisz się, czujnikiem on/off tylko włączysz i wyłączysz centralne z nastawą tygodniową.
  • #89
    Adamch1
    Level 14  
    Nadal się chyba nie rozumiemy.
    Owszem za pomocą czujnika on/off tylko włączę i wyłączę kocioł, ale na samym kotle będę mógł regulować i ustawiać wszystko to co mógłbym regulować za pomocą regulatora CR11011 z pokoju, więc będę miał tą samą kontrole tylko mniej komfortową. No chyba że do działania pogodówki niezbędny jest regulator cr11011?
  • #90
    serwo66
    Level 25  
    Ten czujnik nie jest tylko przedłużeniem sterowania do pokoju ale poprawia komfort cieplny oraz zmniejsza zużycie gazu.