Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Podłączenie stycznika wentylatora 380V

konlu 03 Sie 2018 23:22 210 11
  • #1 03 Sie 2018 23:22
    konlu
    Poziom 8  

    Witam.
    Koledzy pomóżcie próbuję uruchomić wentylator wyciagowy niestety stara instalacja została zniszczona. Do silnika według schematu z tabliczki znamionowej : podłaczenie na 380V Y-2 , X-4 , N-6 mostek na W,V,Utylko nie rozumie jak powinno być podłaczone zasilanie L1, L2, L3 stara instalacja odcięta podłączona była do zacisku 1, 2, 3 i PE na obudowę, ale po sorawdzeniu miernikiem na wyjściu 4 jest 500V a na 2,3 około 50V. Do jakich zacisków powinno być podłączone zasilanie?
    Podłączenie stycznika wentylatora 380V Podłączenie stycznika wentylatora 380V Podłączenie stycznika wentylatora 380V Podłączenie stycznika wentylatora 380V

    0 11
  • #2 04 Sie 2018 02:11
    woytas73
    Poziom 12  

    Wywal ten złom bo aż strach na niego patrzeć, wstaw nowy stycznik i zabezpieczenie silnikowe. Z info i zdjęć ciężko wywnioskować po co Ci stycznik?

    0
  • #3 04 Sie 2018 13:38
    konlu
    Poziom 8  

    Dzięki za odpowiedź.
    Na silniku był włacznik ale jest uszkodzony, poprzedni właściciel założył stycznik i podłączył. Ale wentylator postał parę ładnych lat nieużywany i został ograbiony z instalacji. Odkupiłem go w cenie złomu i próbuję uruchomić. Znalazłem takie zdjęcie z e schematem.Podłączenie stycznika wentylatora 380V

    0
  • #4 04 Sie 2018 14:33
    woytas73
    Poziom 12  

    Tak jak pisałem wczesniej, wywal złom, każdy stycznik i zabezpieczenie ma swoją żywotność, polegając na tym co masz równie dobrze możesz odrazu oddać do przedwojenna silnik. Pytanie jak chcesz załączyć wentylator (jeśli ręcznie wyłącznikiem krzywkowym to po cholere stycznik)? Przed silnikiem wstaw np. M250 chyba na 1,6 A ( prąd znamionowy silnika *1,1), po co rzeźbienie w g****?
    Jak ma pracować pod sterownikiem lub uruchamiane z przycisku to stycznik (sterowanie 230, 24 lub inne napięcie zdecyduje o cewce stycznika).

    0
  • #5 04 Sie 2018 14:35
    beam_beer
    Poziom 18  

    Jesteś pewien, że silnik działa? Bo jeśli nie, to przed zakupem czegokolwiek pasowałoby to sprawdzić.

    Jeśli na pewno działa, to wystarczy wyłącznik 0-1 3 faz 10A do załączenia.
    Do tego wyłącznik silnikowy i jakaś skrzyneczka na to i dwie stówki spokojnie się nazbiera.

    0
  • #6 04 Sie 2018 15:32
    konlu
    Poziom 8  

    No właśnie nie jestem pewny 100%, zwarcia na uzwojeniach nie ma ale w ten sposób jaki był podpięty wcześniej najpierw sprawdziłem na wyjściu ze stycznika i na jednym styku jak pisałem wcześniej jest 500v. Za nim coś w to zainwestuje chciał bym się upewnić.

    0
  • Pomocny post
    #7 04 Sie 2018 15:56
    woytas73
    Poziom 12  

    Odepnij przewody od silnika i zmierz opór uzwojenia pomiędzy poszczególnymi fazami, masz mostek u1v1w1, mierzymy między u2-v2, u2-w2, v2-w2, jak będą w miarę takie same wskazania (ok 1-2 omy) to uszkodzone masz przejścia na styczniku. Bez zbędnego wydatku podłącz fazy na "krótko" i będziesz wiedział czy działa i jest sens inwestować dalej. Podłącz l1 do U2, l2 do v2, l3 do w2, jak obroty będą w drugą stronę zamień między sobą 2 fazy. To tak łopatologicznie. A swoją drogą zmień miernik (500V skąd?) bo napięcie miedzyfazowe to 400v

    0
  • Pomocny post
    #8 05 Sie 2018 11:39
    beam_beer
    Poziom 18  

    Namieszałeś panie woytas z symbolami:-)

    Panie kolego autorze tematu:

    1. Wymień baterię w mierniku.
    2. Rozepnij mostki w silniku (takie blaszki pomiędzy śrubkami) i odłącz przewody zasilające.
    3. Pomierz rezystancję pomiędzy wszystkimi zaciskami i obudową silnika, Zacznij od zacisku U, czyli U-V, U-W, U-X, U-Y, U-Z, U-obudowa
    dalej to samo z V, dalej W X Y Z (dzisiejsze oznaczenia to" UVW- U1, V1, W1; XYZ- U2, V2, W2)
    4. Jakikolwiek pomiar powinieneś uzyskać tylko i wyłącznie pomiędzy zaciskami U-X, V-Y, W-Z, i powinny być do siebie bardzo zbliżone.
    5. Jeśli nie zrozumiałeś tego co napisałem, to daj sobie spokój z zabawą w elektryka.

    0
  • #9 05 Sie 2018 13:59
    konlu
    Poziom 8  

    Tutaj się zgadza U-X= 18,1 Ohm V-Y=18,4 Ohm W-Z=18,6 Ohm reszta wyników bez pomiaru.

    0
  • #10 05 Sie 2018 16:41
    woytas73
    Poziom 12  

    Wartości równe, mostkuj, podpisać fazy bez osprzętu i odpalaj, powinien zagadać, potem kup co trzeba żeby uruchamiać normalnie z zabezpieczeniem.

    0
  • #11 05 Sie 2018 18:18
    konlu
    Poziom 8  

    Podpiołem na krótko i działa, teraz trzeba pomyśleć o nowym włączniku.

    0
  • #12 06 Sie 2018 13:23
    konlu
    Poziom 8  

    Podpiołem na krótko i działa, teraz trzeba pomyśleć o nowym włączniku.

    Dodano po 19 [godziny] 4 [minuty]:

    1. Stycznik miał źle podłączony przewód od termika, dlatego załączał po podłączeniu do prądu, zamieniłem z 01 na 02 .
    2. Nie łączył na jednej fazie, wystarczyło wyczyść i nasmarować.
    3. Silnik był sprawny i dobrze podłaczony.

    0