Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??

05 Sie 2018 11:09 1356 33
  • Poziom 9  
    Witam.
    Posiadam silnik wraz ze sterownikiem od kosiarki Bosch rotak 36v, niestety nie znam innych jego parametrów (moc, maks. obroty, pobór prądu itp). Zastanawiam się nad wykorzystaniem tego silnika do napędzenia roweru, jednak problem polega na tym, że układ nie ma regulacji obrotów, tzn po podłączeniu pod baterię silnik odrazu rozpędza się na najwyższe obroty , które nawiasem mówiąc są całkiem przyzwoite. Drugi problem polega na tym, że silnik kręci w lewo, a potrzebowałbym by kręcił w prawo.
    Pytanie do speców z tego forum brzmi, czy da się w jakiś sposób zaingerować w orginalny sterownik by "dołożyć" do niego regulację obrotów od najlepiej 0 do około 100% oraz zmianę kierunku ? Czy może lepiej i prościej będzie wykonać taki nowy sterownik z regulacją? A może po prostu kupić taki co by się zgrał z tym silnikiem?
    Z góry dziękuję za każdą podpowiedź.
    Pozdrawiam
    Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??


    Witam ponownie i tym razem z gory przepraszam za brak polskiej czcionki :P
    Skoro brak jakiegokolwiek odzewu to znaczy, ze widocznie totalne glupoty napisalem powyzej :-P i rzecza oczywista byc musi iz to sie nie da.

    Ok to moze pytanie z troche innej beczki tzn odnosnie zmiany kierunku tego silnika.
    Googlowalem nieco i gdzies napotkalem rozne informacje, ze w takich silnikach BLDC kierunek obrotu mozna zmienic poprzez zmiane kierunku uzwojen, tzn poodwijac wszystko i nawinac kazda cewke odwrotnie jak fabryka dala. Pytanie brzmi czy ta operacja faktycznie zmienia kierunek obrotow? A jesli tak to czy w moim przypadku rowniez zmieni. Sterownik jak widac na foto ma 3 na stale wbudowane halotrony.

    Silnik ma 12 cewek polaczonych po 4 na kazdy kabel wyjsciowy z silnika, tylko jeszcze nie sprawdzilem czy cewki polaczone w gwiazde czy trojkat. Natomiast wirnik posiada 8 magnesow stalych.

    Jeszcze ostatnie pytanie.
    Gdzies wygooglowalem rowniez, ze BLDC mozna sterowac na inny sposob "bezhalotronowy" uzywajac sterownika "Back EMF" - moze to bylby lepszy patent do tego silnika? O ile by oczywiscie dzialalo, to byc moze bylbym w stanie nawet taki sterownik skads kupic.
  • PCBwayPCBway
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Skoro brak jakiegokolwiek odzewu to znaczy, ze widocznie totalne glupoty napisalem powyzej :-P i rzecza oczywista byc musi iz to sie nie da.


    Problem nie w tym że się nie da, ale w ty m że nie wiadomo jak, żeby modyfikować urządzenie trzeba znać jego działanie od wewnątrz, przy obecnej niechęci producentów do udostępniania wszelkiej dokumentacji, oraz działaniu opartym głównie na oprogramowaniu, rozpracowanie urządzenia nie jest prostą sprawą. Umiem skonstruować sterownik silnika BLDC, ale nie wiem nic na temat jak przerobić twój, nie wiem jak jest zbudowany ani jak działa.

    Cytat:
    Czy może lepiej i prościej będzie wykonać taki nowy sterownik z regulacją?
    Prościej kupić silnik ze sterownikiem, zrobienie sterownika BLDC to sporo pracy sam nie zrobisz, a elektronikowi musiałbyś zapłacić.

    Cytat:
    A może po prostu kupić taki co by się zgrał z tym silnikiem?
    Nie znasz jego parametrów a producent ci nie poda, jak miał byś dobrać właściwy?

    Cytat:
    Gdzies wygooglowalem rowniez, ze BLDC mozna sterowac na inny sposob "bezhalotronowy" uzywajac sterownika "Back EMF" - moze to bylby lepszy patent do tego silnika? O ile by oczywiscie dzialalo, to byc moze bylbym w stanie nawet taki sterownik skads kupic.

    Skoro do silnika idą tylko trzy przewody to znaczy że właśnie taki sposób sterowania zastosowano - w końcu jest tańszy, w przypadku silnika który ma działać w szerokim zakresie prędkości obrotowych (rower) jest to wada, po prostu "Back EMF" przy niskich obrotach jest za niskie i start musi się odbywać bez sprzężenia zwrotnego - to dobre kiedy silnik startuje bez obciążenia jak kosiarka w rowerze ten przypadek nie ma miejsca.
    Kierunek obrotów możesz zmienić zamieniając fazy jeśli to silnik 3f.

    EDIT:
    Sterownik wygląda na zalany jakąś masą uszczelniającą, jak sobie wyobrażasz przeróbki? Jeśli miał bym coś takiego robić spróbował bym modulacji PWM, ale samego zasilania układów wyjściowych mocy (zasilania sterownika nie można "siekać") sterownik przy takiej modulacji ma prawo nie działać, można by próbować regulacji napięcia układów wyjściowych, oczywiście bez cięcia (właściwych) połączeń wewnątrz sterownika nie da się to wykonać, takie modyfikacje tylko we względnie prymitywnych sterownikach, te bardziej "inteligentne" na 100% nie będą poprawnie działać przy jakiejkolwiek modyfikacji.
  • PCBwayPCBway
  • Poziom 9  
    Dzieki kolego za objasnienie calej sprawy, teraz jest dla mnie duzo jasniejsza.
    Wroce jeszcze na chwile do tej zmiany kierunku obrotow. Piszesz ze mozna to zrobic zamieniajac fazy. Ja probowalem cos takiego, ze zamienialem kolejnoscia kable w kostce idacej od silnika do sterownika, wyprobowalem kombinacje "kazdy z kazdym" i probowalem zastartowac ale silnik jedynie skoczyl do jednej pozycji i w niej stal. Odpalal dopiero kiedy wrocilem do fabrycznej kolejnosci.
    I teraz skoro z silnika wychodza 3 kable to rozumiem ze kazdy kabel to jedna faza tak? I zamieniajac kolejnosc ich wejscia robilem to prawidlowo? Czy moze chodzi o to ze trzeba w srodku w silniku odpowiednie cewki inaczej ze soba polaczyc?


    Aha przypomnialo mi sie jeszcze cos, ostatnie pytanie ogolnie o silniki BLDC (chyba nie tylko 3f).
    Podczas przeszukiwania neta natknalem sie tez na wzmianki odnosnie przerobki BLDC. Nie moge teraz tego znalezc by wrzucic linka, ale chodzilo tam mniej wiecej o to, aby nie kombinowac z ta skomplikowana elektronika i ja "ominac" lub "uproscic", podobno mozna BLDC przerobic by podchodzil dzialaniem (zasilaniem i sterowaniem) pod silniki szczotkowe - tak z tego zrozumialem.
    Tzn byla wzmianka odnosnie przezwojenia statora z 3 fazowego na jakos inaczej i chyba przerobki czegos jeszcze (nie pamietam dokladnie), wowczas mozna bylo taki silnik zasilac i sterowac na zasadzie bodaj silnikow szczotkowych - czyli bodaj zwyklym zasilaczem czy regulatorem obrotow.

    Posiada moze ktos odpowiednia wiedze o co w tej "przerobce" dokladnie chodzi?
  • Specjalista elektronik
    Po pierwsze, sprawdź dokładnie, co masz. Z fotek niewiele można się dowiedzieć.

    Jeśli silnik ma 3 uzwojenia - połączone w gwiazdę, bądź w trójkąt, i z nich 3 końcówki, to można podłączyć je na 3 sposoby do kręcenia w jedną stronę, i na 3 to kręcenia w drugą; dopóki używa się tylko tych uzwojeń, każde 3 powinny być równoważnie między sobą; jeśli jednak używa się wyjścia z "hallotronu" cyfrowego (jest jeszcze kwestia, ile ich jest), to z każdych 3 tylko 1 może być prawidłowe - a jeśli wybierzesz nieprawidłowe, to silnik zrobi kawałek obrotu i stanie. Jeśli silnik ma nie 1, a np. 3 "hallotrony", to kombinacji jest jeszcze więcej i trudniej trafić na prawidłową.

    Przezwajanie silnika byłoby potrzebne, gdybyś chciał zmienić stałą silnika 'K', występującą we wzorze na moment siły (M=K*I) i SEM (SEM=K*O), jakkolwiek zmienia się ona również poprzez zmianę połączenia między gwiazdą, a trójkątem, co czasem wystarcza, a jest dużo prostsze od przezwajania.

    Taki silnik to w zasadzie silnik synchroniczny AC - on działa jako BLDC razem ze sterownikiem, który wytwarza dla niego prąd zmienny. I to sterownik decyduje o częstotliwości prądu, a przez to o prędkości obrotów. Jeśli sterownik nie ma regulacji obrotów, to musiałbyś zrobić sterownik z taką regulacją.
  • Poziom 9  
    Rozebrałem dzis ten silnik, fotki zamieszczam poniżej. 12 cewek, 12 drucików, 8 magnesów rotora. Druciki cewek są "pogrupowane" kolorami i zlutowane po 4 na każdy kabel wejściowy do silnika. Połączone są na zasadzie: cewki 1, 4, 7, 10 - jeden kabel, cewki 2, 5, 8, 11 - drugi kabel i cewki 3, 6, 9, 12 - trzeci kabel.
    Jak można zauważyć na foto 4 i 5 cewki nawinięte są przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (CCW).
    Można coś z tym zrobić by zmienić kierunek obrotów? Przewinąć cewki odwrotnie, czyl z CCW na CW? Jakoś inaczej połączyć cewki? Czy może kierunek obrotów również jest zaprogramowany w sterowniku i też się nie da?
    Sterownik posiada wmontowane na stałe 3 wypusty (foto u góry), które wchodzą w tylnią obudowę silnika, podejrzewam, że to właśnie czujniki halotronowe.

    Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??
  • Poziom 9  
    Mysle, ze z prawidlowym zlozeniem nie powinienem miec wiekszych trudnosci, a jesli nawet, to mam dojscie do jeszcze kilku takich silnikow (za gratis) i dlatego ten jeden postanowilem rozjac i w razie jesli cos pojdzie nie tak - spisac go na straty.

    Czytalem co napisales by zmienic kierunek, ze 3 kombinacje w jednym kierunku i 3 kombinacje w drugim i zrozumialem, by zamienic miejscami koncowki (kable) wychodzace z silnika i wchodzace do sterownika - podobnie wyczytalem gdzies na necie ale jedni pisza, ze wystarczy zamienic miejscami 2 dowolne, a inni, ze tylko 2 krancowe (moze wynikac to chyba z rodzaju silnika - nie wiem).

    Sek w tym, ze juz to probowalem, chyba wszystkie kombinacje jakie sa mozliwe i w kazdej jest tak samo - silnik skoczy do jednej pozycji i w niej stoi.

    W jakims artykule przeczytalem, ze jesli sterownik posiada hallotrony, to nie wystarczy tylko zamienic miejscami przylacza od silnika, ale tez zamienic przylacza hallotronow (???) , co raczej ciemno widze, bo czujniki wmontowane w sterownik fabrycznie zalane sa plastikiem i jesli bede probowal je z tego wyluskac, raczej napewno je uszkodze.
  • Poziom 9  
    W sensie tych trzech wychodzacych z silnika, a przy czujnikach nic nie grzebac? No coz, moze przypadkiem przeoczylem jakas kombinacje.

    Bo normalnie skoro mam 3 przewody wyjsciowe, to powinienem miec 6 roznych kombinacji podlaczenia (1-2-3 lub 1-3-2 lub 2-1-3 lub 2-3-1 lub 3-1-2 lub 3-2-1), wiec zgadzaloby sie z tym co wczesniej napisales, ze 3 do krecenia w jedna strone i 3 do krecenia w druga - razem 6 kombinacji.

    No nic sprobuje jeszcze raz i napisze jakie beda efekty.
  • Poziom 42  
    spider1712 napisał:
    Sterownik posiada wmontowane na stałe 3 wypusty (foto u góry), które wchodzą w tylnią obudowę silnika, podejrzewam, że to właśnie czujniki halotronowe.

    Gdzie te "wypusty"? Mógłbyś dać ich zdjęcia?
    Wg mnie to silnik bez czujników i sterowanie opiera się o BEMF.
    Najprawdopodobniej po podaniu zasilania ustalane jest położenie początkowe przez podanie napięcia na dwie fazy.
    Potem startuje w ciemno z pewnymi założeniami odnośnie czasu jaki musi upłynąć aby przełączyć zasilanie na kolejną fazę. Jak pojawi się BEMF to sterowanie łapie sprzężenie zwrotne i dalej się kręci wg nastawy.
    Jeśli tak jest, to jak pisał
    jarek_lnx napisał:
    w przypadku silnika, który ma działać w szerokim zakresie prędkości obrotowych (rower) jest to wada, po prostu "Back EMF" przy niskich obrotach jest za niskie i start musi się odbywać bez sprzężenia zwrotnego - to dobre kiedy silnik startuje bez obciążenia jak kosiarka w rowerze ten przypadek nie ma miejsca.

    Silnik nie nadaje się do pojazdu, bo musiałby startować od zerowej RPM pod obciążeniem, a tego nie potrafi.
    Musiałbyś dołożyć enkoder położenia kątowego ( halotrony to najprostszy enkoder) i ...stworzyć własny sterownik lub zaadaptować taki, który z enkoderem współpracuje.
  • Poziom 9  
    Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??

    Jack63 mam madzieję, że teraz lepiej widać te "wypusty". Czy są to napewno hallotrony to tylko moje domysły, nie wiem co to, bo ich "gołych" nie widać - są zintegrowane z całym sterownikiem i zalane plastikiem - ale jakieś czujniki to to napewno są.

    Kolego _jta_ - jak wyżej - czujniki zintegrowane i zalakowane plastikiem więc nie jestem w stanie określić ile przewodów czy ścieżek wychodzi z każdego z nich w stronę sterownika (po 2 z każdego?? po 3 ??), a tym bardziej - jeśli to właśnie o te czujniki Ci chodzi - nie jestem w stanie przełączyć je w inną kolejność do zmiany kierunku obrotu silnika - musiałbym rozłupać ten plastikowy pancer, a to zapewne grozi ich uszkodzeniem.


    A tu to to wchodzi w silnik - te "cycy-czujniki" o których teraz mowa

    Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??
  • Poziom 9  
    Witam ponownie.
    Udalo mi sie dzis sprawdzic raz jeszcze i poprzelaczac te nieszczesne kable i chyba jakis cud sie zdarzyl bo zaczelo banglac :P
    W sumie na 6 mozliwych kombinacji tylko jedna zalacza silnik w druga strone "w miare prawidlowo", nastepna zalacza silnik tez w druga strone ale silnik jedzie z wielkim trudem jakby mu ktos kombinerkami wirnik hamowal i jest przy tym dosc glosny - jakby mocno telepie, a kolejne 3 kombinacje powoduja, ze silnik przejedzie tylko do jednej pozycji i w niej stoi.

    Wiec niby juz bangla w druga strone ale... No wlasnie pojawilo sie pewne niepokojace mnie "ale".

    Kiedy zalaczam silnik w prawo poprzez przelaczenie kabli, slysze, ze silnik pracuje troche glosniej, jednak najbardziej martwi mnie to, ze przy tym dosc szybko i mocno grzeje sie radiator (pewnie mosfety pod nim).
    Zrobilem taki maly test:
    Przelaczylem kable na orginal, czyli obroty w lewo i zapodalem zasilanie na okolo 1 min - rezultat - silnik jedzie cichutko, po okolo minucie radiator nadal zimny.
    Nastepnie:
    Przelaczylem kable na obroty w prawo i zalaczylem rowniez na okolo 1 min - rezultat- silnik jedzie troche glosniej, ale po okolo minucie dzialania radiator wyraznie cieply, wiec rozlaczylem zasilanie by nie sfajczyc sterownika.

    Czy mozna cos na to zaradzic, chodzi mi glownie by sie tylko nie grzal.
  • Specjalista elektronik
    Może przede wszystkim dokładnie sprawdź, co tam się dzieje. Działanie na oślep ma małe szanse powodzenia, a tylko ty możesz coś zobaczyć, inni mają tylko twoje słowa o tym, co widzisz - i jak dotąd, są one zbyt niejasne, by spodziewać się realnej szansy powodzenia.
  • Specjalista elektronik
    E tam... wystarczy przełączyć przewody. Ale być może jest problem z przesunięciem fazowym między sygnałami z "hallotronów", a prądem w uzwojeniach - dla jednego kierunku wirowania jest dobre, a dla drugiego nie. A może tak nie jest, tylko autor tematu nie trafił na właściwe połączenie...
  • Poziom 9  
    Osobiscie bardziej bym sie sklanial w kierunku tej pierwszej opcji czyli tego przesuniecia fazowego, bo uwazam ze wyprobowalem wszystkie 6 kombinacji przelaczenia kabli i raczej nie ma juz zadnej innej mozliwosci.
    Rowniez z matematyki orlem nie bylem ale permutacja bez powtorzen z 3 cyfr (w tym przypadku 3 kolorow) daje tylko 6 roznych kombinacji i ani jednej wiecej i ja je wszystkie wyprobowalem.

    Co do tego przesuniecia fazowego to nijak nie da sie tego inaczej przestawic jak tylko programowo, dobrze rozumiem?
  • Poziom 9  
    A jasne
    Przyjalem dla ulatwienia kolejnosc jak fabrycznie od strony ida:
    1 - zielony , 2 - zolty , 3 - czarny
    Wyprobowane:
    1-2-3 - fabryczny, kreci w lewo
    1-3-2 - nie dziala
    2-1-3 - nie dziala
    2-3-1 - jedzie ciezko, mocno halasuje/ telepie
    3-1-2 - jedzie dosc dobrze ale mocno grzeje radiator
    3-2-1 - nie dziala

    Chyba, ze istnieje jeszcze jakas mozliwosc ktora mi umknela, jak mowilem z matmy orlem nie bylem :p a bardziej sepem:P
  • Poziom 42  
    Za zmianą kolejności faz musi iść zmiana kolejności uwzglęniania sygnałów z halotronów. Sterownik włącza daną fazę i czeka na sygnał z określonego halotronu. Gdy wirnik dotrze do halotronu prąd fazy jest wyłączany i włączana jest następna faza itd. Tak jak w silniku komutatorowym.
  • Specjalista elektronik
    Z #20 można by odnieść wrażenie, że żadnych przewodów od hallotronów tam nie ma... autor przegapił?

    Jeśli są 3 przewody sygnałowe od hallotronów, to wychodzi 36 kombinacji. Myślę, że z nich 6 powinno działać, 3 w lewo, 3 w prawo - takie samo przestawienie cykliczne cewek i hallotronów powinno dać układ równoważny, zamiana pary cewek _i_ pary hallotronów powinna odwrócić kierunek obrotów, ale jeśli pary nie będą sobie odpowiadać, to nie uzyska się prawidłowego działania i trzeba będzie wypróbować przestawienia cykliczne cewek, _albo_ hallotronów.

    Można np. zamienić parę hallotronów, a potem wypróbować 1-3-2, 3-2-1, 2-1-3 - któryś z tych układów powinien zadziałać z zamienionymi hallotronami.
  • Poziom 9  
    Ok chwilunia, z silnika te 3 kable co wychodza sa tylko od cewek, bo w samym silniku nie ma zadnych czujnikow, czyli to co robilem, te zmiany kabli wychodzacych z silnika to zmienialem cyklicznosc (fazy) tylko samych cewek - dobrze rozumiem?
    I teraz zgodnie z #22 by doprowadzic silnik do prawidlowego dzialania, dokladnie to samo musialbym poprobowac z czujnikami "wypustami" w sterowniku,
    Oo z tymi
    Mała przeróbka orginalnego sterownika BLDC - da się??
    Dobrze mysle??

    Aha i nie, nie zepsulem swojego sterownika :P Ten rozlupany ze zdjecia byl niedzialajacy i wyciagnalem z kosza :P
  • Poziom 42  
    Nie chodzi aby ruszać halotrony mechanicznie, ale aby "przełączyć" je elektrycznie. Prawdopodobnie wystarczy zamienić między haltronami jedną z trzech końcówek każdego z nich.
    Jeżeli są to halotrony, a nie czujniki magnetorezystancyjne, to powinny mieć trzy końcówki:
    Masa, zasilanie i sygnałowa. Ta ostatnia jako opencolector zwierający do masy.
  • Poziom 9  
    Nie wiem jakiego rodzaju sa to czujniki, ale jak sie przyjrzec zdjeciu, to ten element na czubku ma wlasnie 3 koncowki - jedna u gory i dwie z dolu, z tego co widze to ta gorna i lewa dolna polaczone sa elementem smd widocznym na foto (kondensator smd?) , dolna prawa koncowka leci bezposrednio do sterownika.
    Niestety nie jestem w stanie odczytac nadruku z obudowy tego czujnika, by sprawdzic co to dokladnie jest, sprawdzic pinout i dobrac sie ktore koncowki musze przelaczyc.
  • Specjalista elektronik
    Hallotron ma _cztery_ końcówki (pewnie było na lekcji fizyki). Magnetoopornik dwie, ale zwykle stosuje się układy magnetoporników i ilości końcówek mogą być różne. Czujnik pola magnetycznego (niezależnie od tego, czy zawiera hallotron, czy układ magnetooporników) z wyjściem cyfrowym zwykle ma trzy: masa, zasilanie, wyjście. Prawdopodobnie tam są trzy takie czujniki, i trzeba zamienić wyjścia dwóch spośród nich.

    To, co jest w środku takiego "wypustu", może zawierać czujnik pola magnetycznego - pytanie, jak z dostępem do podłączeń tych czujników. I czy autor tematu rozpozna, która końcówka jest do czego, bo np. podanie zasilania na masę prawdopodobnie zniszczy czujnik.

    A może konstruktor silnika przewidział zmianę kierunku obrotów poprzez inne zamontowanie zespołu czujników - zrobił tak, że dadzą się założyć w dwóch różnych położeniach, i wybór jednego z nich decyduje o kierunku obrotów? Albo umieścił w sterowniku przełącznik lewo-prawo?
  • Poziom 9  
    Faktycznie hallotron ma 4 koncowki a ten ze sterownika ma 3 - czyli pewnie czujnik pola magnetycznego - i taki siedzi w kazdym z tych trzech "wypustow" - moj blad :)
    Fizyka byla ze 13-15 lat temu i od tamtego momentu praktycznie nie mialem z tymi tematami do czynienia :P

    Co do dostepu do ich polaczen, jak widac na foto z #25 jest on bardzo mizerny, bo trzeba wypusty rozlupywac, bardziej jak ten z foto odkryc sie ich raczej nie da.
    Rowniez z rozpoznaniem, ktora koncowka jest do czego bedzie u mnie mizernie.

    Caly ten "zespol" sterownika z czujnikami mozna zamontowac do silnika tylko w jednej pozycji, wystepuja dwa klipsy, ktore trzymaja obje czesci razem i dodatkowo skrecone trzema srubami z korpusem silnika.
    Przelacznika rowniez zadnego nie widac (nie na zewnatrz sterownika, byc moze zalany gdzies pod tym wodoszczelnym lakiem), do sterownika wchodza jeszcze dwa cienkie kabelki (czerwony i czarny) ale one sluza tylko do zalaczania zasilania do calego sterownika - fabrycznie podpiete do przelacznika 0-1 - ja z braku takiego przelacznika uzywam zworki z kawalka wygietego drutu.
  • Poziom 42  
    _jta_ napisał:
    Hallotron ma _cztery_ końcówki (pewnie było na lekcji fizyki).

    Oczywiście. Pisząc halotron miałem na myśli układ scalony z właściwym halotronem i układami towarzyszącymi, jak zasilacz, wzmacniacz czy przerzutnik Schmitta. Chodzi o to aby zbocze było strome i dawało jednoznaczną zmianę (cyfrową) wyjścia.
    Z resztą układ scalony z magnetorezystorem i układami towarzyszącymi też może mieć trzy końcówki.
    Te dywagacje mało zmieniają sytuację w temacie.
    Trzeba sprawdzić gdzie są wlutowane końcówki "halotronów" i próbować określić ich funkcje na podstawie analizy schematu "zdjętego" z PCB.
    _jta_ napisał:
    A może konstruktor silnika przewidział zmianę kierunku obrotów poprzez inne zamontowanie zespołu czujników - zrobił tak, że dadzą się założyć w dwóch różnych położeniach, i wybór jednego z nich decyduje o kierunku obrotów? Albo umieścił w sterowniku przełącznik lewo-prawo?

    To pierwsze mało prawdopodobne. To drugie ma duże szanse zaistnienia. Może wystarczy zmienić układ jakiś zworek?
    Pytanie czy programista zapewnił taką możliwość i czy jest ona realizowana fizycznie przez np. zworki na jakimś GPIO procesora.