Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Kangoo 1,,5dci - Świece żarowe nie załączają się. Przekaźnik?

HotPepper 07 Aug 2018 11:42 10842 15
Wago
  • #1
    HotPepper
    Level 9  
    Witam, Temat był gdzieś delikatnie poruszany, ale sprawy nie wyjaśniano do końca. Można uznać, że jakiś forumowicz ma od kilku lat popsuty samochód, albo nie chciało mu się wyjaśnić przyczyny usterki.

    U mnie było tak: Przekręcam kluczyk w w gorący dzień, kontrolka świec zapala się na ok 1,5 sek i gaśnie, kręcenie rozrusznikiem nic nie daje i tak kilkakrotnie. Silnik nie zastartował. Następnego dnia rano ponowiłem próby, ale już kontrolka nie zapala się wcale. Sprawdziłem rezystancję świec żarowych - są sprawne. Sprawdziłem ich zasilanie i tu jest problem - napięcie się nie pojawia. Chciałbym jakoś zdiagnozować przekaźnik świec, ale nie mam doświadczenia. Oczywiście przekaźnik i jego zada zasada działania jest mi znany, ale ten jest nieco bardziej skomplikowany i nie nie wiem czego i gdzie szukać.

    Jest jeszcze pytanie, o koło ratunkowe: czy można poza systemem podłączyć te świece na krótko tak, aby uruchomić silnik i ew. dojechać do serwisu? Czy należałoby całkowicie odłączyć ich fabryczne zasilanie, czy nie ma to znaczenia? -pytam o to, ponieważ niedawno miałem przygodę z rozrusznikiem i musiałem auto zaholować na lince. Miałem wrażenie, że spora część moich sąsiadów z sercami wypełnionymi duchem świętym miała z tego powodu uciechę. Wolałbym uniknąć takiej sytuacji. Dodam jeszcze, że po zataszczeniu pojazdu rozrusznik palił od strzała. Coś się zacięło.
    Proszę o poradę.
    Renault Kangoo 1,,5dci - Świece żarowe nie załączają się. Przekaźnik?Renault Kangoo 1,,5dci - Świece żarowe nie załączają się. Przekaźnik?Renault Kangoo 1,,5dci - Świece żarowe nie załączają się. Przekaźnik?
  • Wago
  • #2
    nikusert
    Level 40  
    Witam .
    Sprawdź czy jest zasilanie na tym pinie szerokim u góry,jak również czy dochodzi zasilanie po kluczyku.
    Świecie powinny być jak się nie mylę na 12V.Należy każdą świece indywidualnie sprawdzić.Najlepiej podać napięcie na 1-2sek i sprawdzić pobór prądu danej świecy ,mając podłączony amperomierz(minimum zakres 30A) lub kleszcze dietza.Przekaźnik świec jest typowo elektroniczny i wyłapując przykładowo zwarcie jednej świecy,wyłącza cały przekaźnik.Sprawdź koniecznie sprawność siec nie tylko multimetrem ,gdyż może być to niewystarczające.Może być również wina samego przekaźnika,braku zasilania (sterowania)przekaźnikiem ,zwarcie przewodów ,brak masy .
  • #3
    HotPepper
    Level 9  
    Witam. Nie mam możliwości sprawdzenia świec innej, niż omomierzem. Wskazanie jest ok 0,8om więc wedle tego co wyczytałem są ok. Bodajże w zeszłym roku mechanik świece wymieniał (to znaczy za taką wymianę zapłaciłem :) ). Chcę się skupić na tym przekaźniku, bo jego wymiana byłaby najprostsza, ale także kosztowna. Używany przekaźnik to ok 40zł, nowy to prawie dwie stówy.
    Próbowałem przyłożyć zasilanie do świec bezpośrednio i uruchomić silnik, ale nie udało się. świece raczej grzeją, bo przewody zasilające także były lekko ciepłe... Nie wiem na jakiej zasadzie to wszystko działa, czy komputer sterujący wtryskami ,,wie'', że przekaźnik jest nieaktywny?
    Dodam jeszcze, że przy okazji wymieniłem filtr paliwa. Pompowałem paliwo gruszką, ale czy aby jest ono właściwie podane? Co mnie podkusiło, aby to teraz robić?

    Renault Kangoo 1,,5dci - Świece żarowe nie załączają się. Przekaźnik?

    Zasilanie stałe na pinie 3 występuje. Po włączeniu zasilania stacyjką, między pinami 6 i 8 występuje napięcie 7,3V. Między pinem 8 a masą jest 11,77V, natomiast między pinem 6 a masą jest 4,46V. Wynika z tego, że żaden z przewodów zasilających, a raczej sterujących ten przekaźnik nie jest połączony z masą.
    Tak więc załączenie zasilania stacyjką nie powoduje reakcji przekaźnika (świece są odłączone), tzn że na pinach 6,7,8,9 nie pojawia się napięcie. Co dalej? Bardzo mi zależy na zdiagnozowaniu przekaźnika. Jeżeli jest uszkodzony, to poradzę sobie z naprawą samodzielnie. Pozdrawiam.
  • Wago
  • #4
    nikusert
    Level 40  
    Zasilanie przekaźnika masz (pin 8 ,masa).To że sprawdziłeś miernikiem świece ,to nie oznacza że wszystko jest OK.Podałeś napięcie na świece ,silnik nie zapalił,to może jeszcze świadczyć o tym, że układ jest zapowietrzony(wymiana filtra paliwa).Uszkodzona świeca ,nie uruchomi przekaźnika.Twierdzenie że świece były wymieniane rok temu ,nie daje gwarancji że są sprawne (0.8Ω).Przekaźnik może być sterowany z ECU,lub czujnika temperatury.Dodatkowo do przekaźnika dochodzi napięcie z rozrusznika (50).Resztę przewodów należy zlokalizować w miarę możliwości.Przekaźnik jest typowo elektroniczny, nie ma w nim przekaźnika jako elementu wykonawczego podającego napięcie na świece.




















    d
  • #5
    Blicek
    Level 26  
    Jażeli silnik nie odpala w te temperatury jakie teraz mamy, to napewno nie jest to winna świec żarowych. Na plaku pali?
  • #7
    HotPepper
    Level 9  
    Blicek wrote:
    Jażeli silnik nie odpala w te temperatury jakie teraz mamy, to napewno nie jest to winna świec żarowych. Na plaku pali?

    Silnik nie odpala wcale, ale proszę troszkę jaśniej z tym PLAKU. O co chodzi?

    nikusert wrote:
    Resztę przewodów należy zlokalizować w miarę możliwości.Przekaźnik jest typowo elektroniczny, nie ma w nim przekaźnika jako elementu wykonawczego podającego napięcie na świece.


    Do przekaźnika dochodzą cztery przewody od świec, dwa zasilające przekaźnik i jeden gruby, zasilający świece. Nie jest dobrze. Coś mi się tu wyłania czarny scenariusz holowania... i to do tego do takiego paproka :(
  • #8
    ociz
    Moderator of Cars
    Zostaw świece żarowe w spokoju, silniki na bezpośrednim wtrysku ich w ogóle nie potrzebują przy dodatnich temperaturach.
    HotPepper wrote:
    do takiego paproka

    Holuj do normalnego warsztatu.
  • #9
    andrzej20001
    Level 43  
    Świece nic nie mają do odpalenia w takich temp.
  • #10
    HotPepper
    Level 9  
    Witam. zastanawiam się,czy robić tutaj jakiś wpis, czy może wydać książkę ze wspomnień dotyczących naprawy mojego kangura... Auto nie pojechało do paproka, bo lepszy gość wrócił z urlopu. Twierdził, że samochód uruchomił w kilka chwil, ale po ok 10 min łapał jakieś błędy ponownie. Wiecie, trzeba się opierać na tym, co mówi mechanik i trzeba (?) temu wiarę dawać, bo jak zanegować? Trudno wyczuć, czy chłop coś przekombinował i ja za to płaciłem, czy faktycznie diabli wzięły element, ale musiałem wymienić komputer (sterownik) w komorze silnika i coś, co jest gdzieś pod deską. Trzeba było przegrać oprogramowanie u szpeców (?) od tego tematu, ale nie bez strat: Auto działa i popyla sobie, ale nie działa mi obrotomierz, podgrzewanie tylnej szyby, wskaźnik temperatury silnika, sygnalizacja niewyłączonych świateł i klakson. Dodatkowo mruga dioda serwisu, ale na komputerze nie ma żadnych błędów! O obrotomierzu mechanik wie, ale nic nie jest w stanie na to poradzić. Pozostałe usterki zauważyłem po powrocie do domu i użytkowaniu auta. Co mogę przekazać forumowiczom? - to nie była usterka wspomnianego przekaźnika a ten, kto zaprojektował układ elektryczny tego auta pójdzie do jakiegoś motoryzacyjnego piekła.
  • #11
    piotrekwoj1
    Level 40  
    A na moje to ten Twój mechanik wymienił BSI i wstawił tam z innym numerem niż było dlatego masz takie usterki, oddał Ci te uszkodzone elementy?
  • #12
    milejow
    Level 43  
    piotrekwoj1 wrote:
    wymienił BSI

    Dokładniej źle skonfigurowany nowy UCH.
  • #13
    piotrekwoj1
    Level 40  
    milejow wrote:
    piotrekwoj1 wrote:
    wymienił BSI

    Dokładniej źle skonfigurowany nowy UCH.

    Dzięki za sprostowanie miałem napisać UCH a napisałem BSI😀
  • #14
    HotPepper
    Level 9  
    Uszkodzone elementy dostałem, ale ich nie zabrałem. Numery były takie same - mówił o tym, że pojechał po to do Bielska. Drugi taki był dopiero powyżej Wrocławia. Spotkam się z nim w tym tygodniu. Jestem przekonany, że o wspomnianych usterkach nawet nie wie. Numer był taki, że wsiadam do auta, żeby nim odjechać, a tu wspomagania nie ma! Pytam, co się stało? Gość na to, że myślał, że to wersja bez wspomagania (KALEIDO) Osłabił mnie tym, ale komputerkiem wspomaganie uruchomił. Chłop się starał, co nie zmienia faktu. Ile kosztuje w serwisie wymiana nowego układu i jego konfiguracja? 3000 pomoże?
  • #16
    ociz
    Moderator of Cars
    Na zdjęciu w pierwszym poście widać. Obok filtra paliwa.