Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Wind 2010 - Nie dzia³a wentylator ch³odnicy, klimatyzacja nie ch³odzi

tziarko 07 Aug 2018 23:59 1566 2
e-mierniki
  • #1
    tziarko
    Level 2  
    Witam.
    Samochód Renault Wind 2010 rok (roadster na bazie Twingo). W aucie nie dzia³a wentylator ch³odnicy, w efekcie w trakcie stania w korku w wysokiej temperaturze auto siê grzeje. Dodatkowo w ruchu miejskim po tym jak silnik siê zagrzeje do roboczej temperatury nie dzia³a klimatyzacja (na panelu ¶wieci AC, ale wieje ciep³ym powietrzem), w trakcie jazdy z du¿± prêdko¶ci± (np na autostradzie) klimatyzacja ch³odzi ok, temperatura silnika te¿ stoi prawid³owo na 90st.

    Auto kupi³em z informacj± ¿e ma uszkodzon± oporniczkê, wymontowa³em (partnumber odczytany z elementu 8200045082 12V 0.69Ohm) - faktycznie mia³a przerwê, wymieni³em, efekt dalej taki sam. Ta któr± dosta³em by³a u¿ywana, pomiar przed instalacj± wykaza³ rezystancjê poni¿ej 1Ohma.

    Zacz±³em zg³êbiaæ problem i ustali³em kilka rzeczy:
    - brak 12V na kostce wentylatora (samego wentylatora nie sprawdza³em podaj±c zewnêrzne zasilanie bo problem jest gdzie indziej, o czym ni¿ej)
    - spalony bezpiecznik 40A w skrzynce bezpieczników pod mask±

    Wymieni³em bezpiecznik (w ciemno, bo nie mam schematu), odpali³em auto, zagrza³em, odpali³em klimatyzacjê dalej to samo - klimatyzacja nie ch³odzi, wentylator stoi, napiêcia na kostce wentylatora nie ma, bezpiecznik OK. Mierz±c obwody znalaz³em przeka¼nik steruj±cy i potwierdzi³em ¿e wspomniany bezpiecznik 40A faktycznie zabezpiecza zasilanie wentylatora. Przeka¼nik dostaje zasilanie 12V na cewkê, prawid³owo podaje plus na kostkê wentylatora (mierzy³em miêdzy plusem wentylatora a minusem akumualtora - ponad 13V), nie mam minusa. Wypi±³em kostkê oporniczki, s± tam dwa piny, na jednym (czarny kabel) mam przej¶cie do minusa akumualtora (rezystancja idealne 0Ohm), drugi bia³y kabel jak s±dzê idzie do kostki wentylatora i to jest minus którego nie mam (tak wskazuje pomiar omomierzem). Wi±zka jest fabrycznie oprawiona i nie widzê jak dok³adnie te kable id± ale obydwie wtyczki wychodz± z jednej wi±zki, pomiar rezystancji wskazuje ¿e s± ze sob± po³±czone. Demonta¿ oporniczki jest uci±¿liwy i ¿eby sobie zaoszczêdziæ pracy na potrzeby potwierdzenia diagnozy uszkodzonej kolejnej oporniczki wsadzi³em zworê w kostkê opornicy (tak je¼dzi³em od kupna do czasu wymiany oporniczki, zgodnie z zaleceniem poprzedniego w³a¶ciciela). Po odpaleniu auta w momencie kiedy klimatyzacja ruszy³a spali³o bezpiecznik 40A (w zasadzie 50A bo taki tylko uda³o mi siê dostaæ).

    Moja diagnoza jest taka:
    - uszkodzona wi±zka na odcinku od oporniczki do kostki wentylatora - minus po oporniczce jest przywarty do plusa i w momencie kiedy rusza klimatyzacja i w³±cza siê przeka¼nik wentylatora to robi siê zwarcie (kilka sekund po uruchomieniu zap³onu z odpalon± klim± - dok³adnie wtedy kiedy rusza sprê¿arka). To raczej ma³o prawdopodobne bo w momencie kiedy próbowa³em odtworzyæ schemat podpiêcia mierzy³em na wszystkie sposoby i nie zauwa¿y³em niczego podejrzanego.
    - pomiêdzy oporniczk± a kostk± wentylatora jest wpiêty jeszcze jaki¶ odbiornik zasilany z tego samego bezpiecznika 40A i on lub jego wi±zka jest uszkodzona. Nie wiem gdzie tego szukaæ ani co mog³o by to byæ, a chcia³bym unikn±æ rozbierania wi±zek ¿eby prze¶ledziæ kable.

    Na t± chwilê zale¿y mi na uruchomieniu wentylatora, nawet kosztem braku klimatyzacji (wykluczam robienie zasilania wentylatora na krótko;).
    Prosi³bym o pomoc w diagnozie lub wskazanie b³êdu w moim rozumowaniu.
  • e-mierniki
  • #2
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Nie masz wyj¶cia wi±zka do prucia.
  • #3
    tziarko
    Level 2  
    Mam trochê wiêcej informacji. Nie da³em rady rozebraæ ca³ej wi±zki w warunkach jakimi dysponuje (brak czasu i gara¿u do spokojnego rozebrania i pó¼niejszego sensownego z³o¿enia), ale potwierdzi³em sk±d dok±d id± kable plus zlokalizowa³em dwa dodatkowe elementy zaanga¿owane w sterowanie wentylatorem.
    Rysunek mojej skrzynki bezpieczników:
    Renault Wind 2010 - Nie dzia³a wentylator ch³odnicy, klimatyzacja nie ch³odzi

    Rysunek wi±zki na podstawie dotychczasowych weryfikacji poni¿ej. Zrobi³em kilka naciêæ w izolacji wi±zki które koniec koñców sprowadzaj± siê do informacji zawartych w (1) oraz (2) odno¶nie tego gdzie kable s± a gdzie ich nie ma.
    Renault Wind 2010 - Nie dzia³a wentylator ch³odnicy, klimatyzacja nie ch³odzi

    Tak jak wspomina³em w pierwszym po¶cie - kable be¿owe s± ze sob± po³±czone gdzie¶ w wi±zce. Puszkê bezpieczników mia³em dzi¶ totalnie rozebran±, ¿adnego przeka¼nika i ¿adnego bezpiecznika, zwarcie miêdzy be¿owym w kostce wentylatora a kostce opornicy liczone w setnych czê¶ciach Ohma i niezmienne w trakcie wyginania, ruszania wi±zk±. To, plus taki sam kolor kabli sugeruje mi ¿e tak byæ mo¿e powinno byæ. Tym samym nie jestem w stanie rozró¿niæ który jest który w puszcze bezpieczników.

    Patrz±c na zdjêcie puszki:
    Bezpiecznik 40A zasila obwód wentylatora,
    PK1 to przeka¼nik o którym wspomina³em w pierwszym po¶cie, on podaje "+" na zasilanie wentylatora i tutaj wszystko wygl±da ok (zamienia³em kilka razy przeka¼niki miêdzy sob±, ¿adnego innego negatywnego objawu w pracy auta wiêc musi byæ sprawny).
    PK2 to przeka¼nik który najwyra¼niej te¿ podaje + tym razem na kable be¿owe. Mam pewne podejrzenia co do jego sprawno¶ci bo pomiar omomierzem styków COM - NO p³ywa³ mi od ok 500kOhm do 2-3MOhm, w zale¿no¶ci jak go u³o¿y³em do pomiaru to czasami rezystancja siê nie pojawia³a, czasami czysty OL - generalnie do wymiany tak czy inaczej.

    Kolejna rzecz - element oznaczony strza³k± na rysunku - co to jest i jak to dzia³a? Pomiar omomierzem w obydwu kierunkach daje wyniki w okolicy 3M - OL, pomiar w trybie diody daje OL w obydwu kierunkach. Czy to jest prawid³owe zachowanie tego elementu?

    Te dwie pozosta³e diody - nie zg³êbia³em okablowania (byæ mo¿e maj± co¶ wspólnego ze sterowaniem PK1 i PK2...) - ale na pomiar s± OK (w jedn± stronê spadek ok 0,5V w drug± OL).