Witam.
Samochód Renault Wind 2010 rok (roadster na bazie Twingo). W aucie nie dzia³a wentylator ch³odnicy, w efekcie w trakcie stania w korku w wysokiej temperaturze auto siê grzeje. Dodatkowo w ruchu miejskim po tym jak silnik siê zagrzeje do roboczej temperatury nie dzia³a klimatyzacja (na panelu ¶wieci AC, ale wieje ciep³ym powietrzem), w trakcie jazdy z du¿± prêdko¶ci± (np na autostradzie) klimatyzacja ch³odzi ok, temperatura silnika te¿ stoi prawid³owo na 90st.
Auto kupi³em z informacj± ¿e ma uszkodzon± oporniczkê, wymontowa³em (partnumber odczytany z elementu 8200045082 12V 0.69Ohm) - faktycznie mia³a przerwê, wymieni³em, efekt dalej taki sam. Ta któr± dosta³em by³a u¿ywana, pomiar przed instalacj± wykaza³ rezystancjê poni¿ej 1Ohma.
Zacz±³em zg³êbiaæ problem i ustali³em kilka rzeczy:
- brak 12V na kostce wentylatora (samego wentylatora nie sprawdza³em podaj±c zewnêrzne zasilanie bo problem jest gdzie indziej, o czym ni¿ej)
- spalony bezpiecznik 40A w skrzynce bezpieczników pod mask±
Wymieni³em bezpiecznik (w ciemno, bo nie mam schematu), odpali³em auto, zagrza³em, odpali³em klimatyzacjê dalej to samo - klimatyzacja nie ch³odzi, wentylator stoi, napiêcia na kostce wentylatora nie ma, bezpiecznik OK. Mierz±c obwody znalaz³em przeka¼nik steruj±cy i potwierdzi³em ¿e wspomniany bezpiecznik 40A faktycznie zabezpiecza zasilanie wentylatora. Przeka¼nik dostaje zasilanie 12V na cewkê, prawid³owo podaje plus na kostkê wentylatora (mierzy³em miêdzy plusem wentylatora a minusem akumualtora - ponad 13V), nie mam minusa. Wypi±³em kostkê oporniczki, s± tam dwa piny, na jednym (czarny kabel) mam przej¶cie do minusa akumualtora (rezystancja idealne 0Ohm), drugi bia³y kabel jak s±dzê idzie do kostki wentylatora i to jest minus którego nie mam (tak wskazuje pomiar omomierzem). Wi±zka jest fabrycznie oprawiona i nie widzê jak dok³adnie te kable id± ale obydwie wtyczki wychodz± z jednej wi±zki, pomiar rezystancji wskazuje ¿e s± ze sob± po³±czone. Demonta¿ oporniczki jest uci±¿liwy i ¿eby sobie zaoszczêdziæ pracy na potrzeby potwierdzenia diagnozy uszkodzonej kolejnej oporniczki wsadzi³em zworê w kostkê opornicy (tak je¼dzi³em od kupna do czasu wymiany oporniczki, zgodnie z zaleceniem poprzedniego w³a¶ciciela). Po odpaleniu auta w momencie kiedy klimatyzacja ruszy³a spali³o bezpiecznik 40A (w zasadzie 50A bo taki tylko uda³o mi siê dostaæ).
Moja diagnoza jest taka:
- uszkodzona wi±zka na odcinku od oporniczki do kostki wentylatora - minus po oporniczce jest przywarty do plusa i w momencie kiedy rusza klimatyzacja i w³±cza siê przeka¼nik wentylatora to robi siê zwarcie (kilka sekund po uruchomieniu zap³onu z odpalon± klim± - dok³adnie wtedy kiedy rusza sprê¿arka). To raczej ma³o prawdopodobne bo w momencie kiedy próbowa³em odtworzyæ schemat podpiêcia mierzy³em na wszystkie sposoby i nie zauwa¿y³em niczego podejrzanego.
- pomiêdzy oporniczk± a kostk± wentylatora jest wpiêty jeszcze jaki¶ odbiornik zasilany z tego samego bezpiecznika 40A i on lub jego wi±zka jest uszkodzona. Nie wiem gdzie tego szukaæ ani co mog³o by to byæ, a chcia³bym unikn±æ rozbierania wi±zek ¿eby prze¶ledziæ kable.
Na t± chwilê zale¿y mi na uruchomieniu wentylatora, nawet kosztem braku klimatyzacji (wykluczam robienie zasilania wentylatora na krótko;).
Prosi³bym o pomoc w diagnozie lub wskazanie b³êdu w moim rozumowaniu.
Samochód Renault Wind 2010 rok (roadster na bazie Twingo). W aucie nie dzia³a wentylator ch³odnicy, w efekcie w trakcie stania w korku w wysokiej temperaturze auto siê grzeje. Dodatkowo w ruchu miejskim po tym jak silnik siê zagrzeje do roboczej temperatury nie dzia³a klimatyzacja (na panelu ¶wieci AC, ale wieje ciep³ym powietrzem), w trakcie jazdy z du¿± prêdko¶ci± (np na autostradzie) klimatyzacja ch³odzi ok, temperatura silnika te¿ stoi prawid³owo na 90st.
Auto kupi³em z informacj± ¿e ma uszkodzon± oporniczkê, wymontowa³em (partnumber odczytany z elementu 8200045082 12V 0.69Ohm) - faktycznie mia³a przerwê, wymieni³em, efekt dalej taki sam. Ta któr± dosta³em by³a u¿ywana, pomiar przed instalacj± wykaza³ rezystancjê poni¿ej 1Ohma.
Zacz±³em zg³êbiaæ problem i ustali³em kilka rzeczy:
- brak 12V na kostce wentylatora (samego wentylatora nie sprawdza³em podaj±c zewnêrzne zasilanie bo problem jest gdzie indziej, o czym ni¿ej)
- spalony bezpiecznik 40A w skrzynce bezpieczników pod mask±
Wymieni³em bezpiecznik (w ciemno, bo nie mam schematu), odpali³em auto, zagrza³em, odpali³em klimatyzacjê dalej to samo - klimatyzacja nie ch³odzi, wentylator stoi, napiêcia na kostce wentylatora nie ma, bezpiecznik OK. Mierz±c obwody znalaz³em przeka¼nik steruj±cy i potwierdzi³em ¿e wspomniany bezpiecznik 40A faktycznie zabezpiecza zasilanie wentylatora. Przeka¼nik dostaje zasilanie 12V na cewkê, prawid³owo podaje plus na kostkê wentylatora (mierzy³em miêdzy plusem wentylatora a minusem akumualtora - ponad 13V), nie mam minusa. Wypi±³em kostkê oporniczki, s± tam dwa piny, na jednym (czarny kabel) mam przej¶cie do minusa akumualtora (rezystancja idealne 0Ohm), drugi bia³y kabel jak s±dzê idzie do kostki wentylatora i to jest minus którego nie mam (tak wskazuje pomiar omomierzem). Wi±zka jest fabrycznie oprawiona i nie widzê jak dok³adnie te kable id± ale obydwie wtyczki wychodz± z jednej wi±zki, pomiar rezystancji wskazuje ¿e s± ze sob± po³±czone. Demonta¿ oporniczki jest uci±¿liwy i ¿eby sobie zaoszczêdziæ pracy na potrzeby potwierdzenia diagnozy uszkodzonej kolejnej oporniczki wsadzi³em zworê w kostkê opornicy (tak je¼dzi³em od kupna do czasu wymiany oporniczki, zgodnie z zaleceniem poprzedniego w³a¶ciciela). Po odpaleniu auta w momencie kiedy klimatyzacja ruszy³a spali³o bezpiecznik 40A (w zasadzie 50A bo taki tylko uda³o mi siê dostaæ).
Moja diagnoza jest taka:
- uszkodzona wi±zka na odcinku od oporniczki do kostki wentylatora - minus po oporniczce jest przywarty do plusa i w momencie kiedy rusza klimatyzacja i w³±cza siê przeka¼nik wentylatora to robi siê zwarcie (kilka sekund po uruchomieniu zap³onu z odpalon± klim± - dok³adnie wtedy kiedy rusza sprê¿arka). To raczej ma³o prawdopodobne bo w momencie kiedy próbowa³em odtworzyæ schemat podpiêcia mierzy³em na wszystkie sposoby i nie zauwa¿y³em niczego podejrzanego.
- pomiêdzy oporniczk± a kostk± wentylatora jest wpiêty jeszcze jaki¶ odbiornik zasilany z tego samego bezpiecznika 40A i on lub jego wi±zka jest uszkodzona. Nie wiem gdzie tego szukaæ ani co mog³o by to byæ, a chcia³bym unikn±æ rozbierania wi±zek ¿eby prze¶ledziæ kable.
Na t± chwilê zale¿y mi na uruchomieniu wentylatora, nawet kosztem braku klimatyzacji (wykluczam robienie zasilania wentylatora na krótko;).
Prosi³bym o pomoc w diagnozie lub wskazanie b³êdu w moim rozumowaniu.