Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Wind 2010 - Nie dzia豉 wentylator ch這dnicy, klimatyzacja nie ch這dzi

07 Aug 2018 23:59 906 2
  • Level 2  
    Witam.
    Samoch鏚 Renault Wind 2010 rok (roadster na bazie Twingo). W aucie nie dzia豉 wentylator ch這dnicy, w efekcie w trakcie stania w korku w wysokiej temperaturze auto si grzeje. Dodatkowo w ruchu miejskim po tym jak silnik si zagrzeje do roboczej temperatury nie dzia豉 klimatyzacja (na panelu 鈍ieci AC, ale wieje ciep造m powietrzem), w trakcie jazdy z du膨 pr璠ko軼i (np na autostradzie) klimatyzacja ch這dzi ok, temperatura silnika te stoi prawid這wo na 90st.

    Auto kupi貫m z informacj 瞠 ma uszkodzon oporniczk, wymontowa貫m (partnumber odczytany z elementu 8200045082 12V 0.69Ohm) - faktycznie mia豉 przerw, wymieni貫m, efekt dalej taki sam. Ta kt鏎 dosta貫m by豉 u篡wana, pomiar przed instalacj wykaza rezystancj poni瞠j 1Ohma.

    Zacz掖em zg喚bia problem i ustali貫m kilka rzeczy:
    - brak 12V na kostce wentylatora (samego wentylatora nie sprawdza貫m podaj帷 zewn瘲zne zasilanie bo problem jest gdzie indziej, o czym ni瞠j)
    - spalony bezpiecznik 40A w skrzynce bezpiecznik闚 pod mask

    Wymieni貫m bezpiecznik (w ciemno, bo nie mam schematu), odpali貫m auto, zagrza貫m, odpali貫m klimatyzacj dalej to samo - klimatyzacja nie ch這dzi, wentylator stoi, napi璚ia na kostce wentylatora nie ma, bezpiecznik OK. Mierz帷 obwody znalaz貫m przeka幡ik steruj帷y i potwierdzi貫m 瞠 wspomniany bezpiecznik 40A faktycznie zabezpiecza zasilanie wentylatora. Przeka幡ik dostaje zasilanie 12V na cewk, prawid這wo podaje plus na kostk wentylatora (mierzy貫m mi璠zy plusem wentylatora a minusem akumualtora - ponad 13V), nie mam minusa. Wypi掖em kostk oporniczki, s tam dwa piny, na jednym (czarny kabel) mam przej軼ie do minusa akumualtora (rezystancja idealne 0Ohm), drugi bia造 kabel jak s康z idzie do kostki wentylatora i to jest minus kt鏎ego nie mam (tak wskazuje pomiar omomierzem). Wi您ka jest fabrycznie oprawiona i nie widz jak dok豉dnie te kable id ale obydwie wtyczki wychodz z jednej wi您ki, pomiar rezystancji wskazuje 瞠 s ze sob po陰czone. Demonta oporniczki jest uci捫liwy i 瞠by sobie zaoszcz璠zi pracy na potrzeby potwierdzenia diagnozy uszkodzonej kolejnej oporniczki wsadzi貫m zwor w kostk opornicy (tak je寮zi貫m od kupna do czasu wymiany oporniczki, zgodnie z zaleceniem poprzedniego w豉軼iciela). Po odpaleniu auta w momencie kiedy klimatyzacja ruszy豉 spali這 bezpiecznik 40A (w zasadzie 50A bo taki tylko uda這 mi si dosta).

    Moja diagnoza jest taka:
    - uszkodzona wi您ka na odcinku od oporniczki do kostki wentylatora - minus po oporniczce jest przywarty do plusa i w momencie kiedy rusza klimatyzacja i w陰cza si przeka幡ik wentylatora to robi si zwarcie (kilka sekund po uruchomieniu zap這nu z odpalon klim - dok豉dnie wtedy kiedy rusza spr篹arka). To raczej ma這 prawdopodobne bo w momencie kiedy pr鏏owa貫m odtworzy schemat podpi璚ia mierzy貫m na wszystkie sposoby i nie zauwa篡貫m niczego podejrzanego.
    - pomi璠zy oporniczk a kostk wentylatora jest wpi皻y jeszcze jaki odbiornik zasilany z tego samego bezpiecznika 40A i on lub jego wi您ka jest uszkodzona. Nie wiem gdzie tego szuka ani co mog這 by to by, a chcia豚ym unikn望 rozbierania wi您ek 瞠by prze郵edzi kable.

    Na t chwil zale篡 mi na uruchomieniu wentylatora, nawet kosztem braku klimatyzacji (wykluczam robienie zasilania wentylatora na kr鏒ko;).
    Prosi豚ym o pomoc w diagnozie lub wskazanie b喚du w moim rozumowaniu.
  • Level 39  
    Nie masz wyj軼ia wi您ka do prucia.
  • Level 2  
    Mam troch wi璚ej informacji. Nie da貫m rady rozebra ca貫j wi您ki w warunkach jakimi dysponuje (brak czasu i gara簑 do spokojnego rozebrania i p騧niejszego sensownego z這瞠nia), ale potwierdzi貫m sk康 dok康 id kable plus zlokalizowa貫m dwa dodatkowe elementy zaanga穎wane w sterowanie wentylatorem.
    Rysunek mojej skrzynki bezpiecznik闚:
    Renault Wind 2010 - Nie dzia豉 wentylator ch這dnicy, klimatyzacja nie ch這dzi

    Rysunek wi您ki na podstawie dotychczasowych weryfikacji poni瞠j. Zrobi貫m kilka naci耩 w izolacji wi您ki kt鏎e koniec ko鎍闚 sprowadzaj si do informacji zawartych w (1) oraz (2) odno郾ie tego gdzie kable s a gdzie ich nie ma.
    Renault Wind 2010 - Nie dzia豉 wentylator ch這dnicy, klimatyzacja nie ch這dzi

    Tak jak wspomina貫m w pierwszym po軼ie - kable be穎we s ze sob po陰czone gdzie w wi您ce. Puszk bezpiecznik闚 mia貫m dzi totalnie rozebran, 瘸dnego przeka幡ika i 瘸dnego bezpiecznika, zwarcie mi璠zy be穎wym w kostce wentylatora a kostce opornicy liczone w setnych cz窷ciach Ohma i niezmienne w trakcie wyginania, ruszania wi您k. To, plus taki sam kolor kabli sugeruje mi 瞠 tak by mo瞠 powinno by. Tym samym nie jestem w stanie rozr騜ni kt鏎y jest kt鏎y w puszcze bezpiecznik闚.

    Patrz帷 na zdj璚ie puszki:
    Bezpiecznik 40A zasila obw鏚 wentylatora,
    PK1 to przeka幡ik o kt鏎ym wspomina貫m w pierwszym po軼ie, on podaje "+" na zasilanie wentylatora i tutaj wszystko wygl康a ok (zamienia貫m kilka razy przeka幡iki mi璠zy sob, 瘸dnego innego negatywnego objawu w pracy auta wi璚 musi by sprawny).
    PK2 to przeka幡ik kt鏎y najwyra幡iej te podaje + tym razem na kable be穎we. Mam pewne podejrzenia co do jego sprawno軼i bo pomiar omomierzem styk闚 COM - NO p造wa mi od ok 500kOhm do 2-3MOhm, w zale積o軼i jak go u這篡貫m do pomiaru to czasami rezystancja si nie pojawia豉, czasami czysty OL - generalnie do wymiany tak czy inaczej.

    Kolejna rzecz - element oznaczony strza趾 na rysunku - co to jest i jak to dzia豉? Pomiar omomierzem w obydwu kierunkach daje wyniki w okolicy 3M - OL, pomiar w trybie diody daje OL w obydwu kierunkach. Czy to jest prawid這we zachowanie tego elementu?

    Te dwie pozosta貫 diody - nie zg喚bia貫m okablowania (by mo瞠 maj co wsp鏊nego ze sterowaniem PK1 i PK2...) - ale na pomiar s OK (w jedn stron spadek ok 0,5V w drug OL).