Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Prosz, dodaj wyj徠ek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

Renault Wind 2010 - Nie dzia豉 wentylator ch這dnicy, klimatyzacja nie ch這dzi

tziarko 07 Sie 2018 23:59 186 2
  • #1 07 Sie 2018 23:59
    tziarko
    Poziom 2  

    Witam.
    Samoch鏚 Renault Wind 2010 rok (roadster na bazie Twingo). W aucie nie dzia豉 wentylator ch這dnicy, w efekcie w trakcie stania w korku w wysokiej temperaturze auto si grzeje. Dodatkowo w ruchu miejskim po tym jak silnik si zagrzeje do roboczej temperatury nie dzia豉 klimatyzacja (na panelu 鈍ieci AC, ale wieje ciep造m powietrzem), w trakcie jazdy z du膨 pr璠ko軼i (np na autostradzie) klimatyzacja ch這dzi ok, temperatura silnika te stoi prawid這wo na 90st.

    Auto kupi貫m z informacj 瞠 ma uszkodzon oporniczk, wymontowa貫m (partnumber odczytany z elementu 8200045082 12V 0.69Ohm) - faktycznie mia豉 przerw, wymieni貫m, efekt dalej taki sam. Ta kt鏎 dosta貫m by豉 u篡wana, pomiar przed instalacj wykaza rezystancj poni瞠j 1Ohma.

    Zacz掖em zg喚bia problem i ustali貫m kilka rzeczy:
    - brak 12V na kostce wentylatora (samego wentylatora nie sprawdza貫m podaj帷 zewn瘲zne zasilanie bo problem jest gdzie indziej, o czym ni瞠j)
    - spalony bezpiecznik 40A w skrzynce bezpiecznik闚 pod mask

    Wymieni貫m bezpiecznik (w ciemno, bo nie mam schematu), odpali貫m auto, zagrza貫m, odpali貫m klimatyzacj dalej to samo - klimatyzacja nie ch這dzi, wentylator stoi, napi璚ia na kostce wentylatora nie ma, bezpiecznik OK. Mierz帷 obwody znalaz貫m przeka幡ik steruj帷y i potwierdzi貫m 瞠 wspomniany bezpiecznik 40A faktycznie zabezpiecza zasilanie wentylatora. Przeka幡ik dostaje zasilanie 12V na cewk, prawid這wo podaje plus na kostk wentylatora (mierzy貫m mi璠zy plusem wentylatora a minusem akumualtora - ponad 13V), nie mam minusa. Wypi掖em kostk oporniczki, s tam dwa piny, na jednym (czarny kabel) mam przej軼ie do minusa akumualtora (rezystancja idealne 0Ohm), drugi bia造 kabel jak s康z idzie do kostki wentylatora i to jest minus kt鏎ego nie mam (tak wskazuje pomiar omomierzem). Wi您ka jest fabrycznie oprawiona i nie widz jak dok豉dnie te kable id ale obydwie wtyczki wychodz z jednej wi您ki, pomiar rezystancji wskazuje 瞠 s ze sob po陰czone. Demonta oporniczki jest uci捫liwy i 瞠by sobie zaoszcz璠zi pracy na potrzeby potwierdzenia diagnozy uszkodzonej kolejnej oporniczki wsadzi貫m zwor w kostk opornicy (tak je寮zi貫m od kupna do czasu wymiany oporniczki, zgodnie z zaleceniem poprzedniego w豉軼iciela). Po odpaleniu auta w momencie kiedy klimatyzacja ruszy豉 spali這 bezpiecznik 40A (w zasadzie 50A bo taki tylko uda這 mi si dosta).

    Moja diagnoza jest taka:
    - uszkodzona wi您ka na odcinku od oporniczki do kostki wentylatora - minus po oporniczce jest przywarty do plusa i w momencie kiedy rusza klimatyzacja i w陰cza si przeka幡ik wentylatora to robi si zwarcie (kilka sekund po uruchomieniu zap這nu z odpalon klim - dok豉dnie wtedy kiedy rusza spr篹arka). To raczej ma這 prawdopodobne bo w momencie kiedy pr鏏owa貫m odtworzy schemat podpi璚ia mierzy貫m na wszystkie sposoby i nie zauwa篡貫m niczego podejrzanego.
    - pomi璠zy oporniczk a kostk wentylatora jest wpi皻y jeszcze jaki odbiornik zasilany z tego samego bezpiecznika 40A i on lub jego wi您ka jest uszkodzona. Nie wiem gdzie tego szuka ani co mog這 by to by, a chcia豚ym unikn望 rozbierania wi您ek 瞠by prze郵edzi kable.

    Na t chwil zale篡 mi na uruchomieniu wentylatora, nawet kosztem braku klimatyzacji (wykluczam robienie zasilania wentylatora na kr鏒ko;).
    Prosi豚ym o pomoc w diagnozie lub wskazanie b喚du w moim rozumowaniu.

    0 2
  • #2 08 Sie 2018 06:21
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Nie masz wyj軼ia wi您ka do prucia.

    0
  • #3 08 Sie 2018 22:36
    tziarko
    Poziom 2  

    Mam troch wi璚ej informacji. Nie da貫m rady rozebra ca貫j wi您ki w warunkach jakimi dysponuje (brak czasu i gara簑 do spokojnego rozebrania i p騧niejszego sensownego z這瞠nia), ale potwierdzi貫m sk康 dok康 id kable plus zlokalizowa貫m dwa dodatkowe elementy zaanga穎wane w sterowanie wentylatorem.
    Rysunek mojej skrzynki bezpiecznik闚:
    Renault Wind 2010 - Nie dzia豉 wentylator ch這dnicy, klimatyzacja nie ch這dzi

    Rysunek wi您ki na podstawie dotychczasowych weryfikacji poni瞠j. Zrobi貫m kilka naci耩 w izolacji wi您ki kt鏎e koniec ko鎍闚 sprowadzaj si do informacji zawartych w (1) oraz (2) odno郾ie tego gdzie kable s a gdzie ich nie ma.
    Renault Wind 2010 - Nie dzia豉 wentylator ch這dnicy, klimatyzacja nie ch這dzi

    Tak jak wspomina貫m w pierwszym po軼ie - kable be穎we s ze sob po陰czone gdzie w wi您ce. Puszk bezpiecznik闚 mia貫m dzi totalnie rozebran, 瘸dnego przeka幡ika i 瘸dnego bezpiecznika, zwarcie mi璠zy be穎wym w kostce wentylatora a kostce opornicy liczone w setnych cz窷ciach Ohma i niezmienne w trakcie wyginania, ruszania wi您k. To, plus taki sam kolor kabli sugeruje mi 瞠 tak by mo瞠 powinno by. Tym samym nie jestem w stanie rozr騜ni kt鏎y jest kt鏎y w puszcze bezpiecznik闚.

    Patrz帷 na zdj璚ie puszki:
    Bezpiecznik 40A zasila obw鏚 wentylatora,
    PK1 to przeka幡ik o kt鏎ym wspomina貫m w pierwszym po軼ie, on podaje "+" na zasilanie wentylatora i tutaj wszystko wygl康a ok (zamienia貫m kilka razy przeka幡iki mi璠zy sob, 瘸dnego innego negatywnego objawu w pracy auta wi璚 musi by sprawny).
    PK2 to przeka幡ik kt鏎y najwyra幡iej te podaje + tym razem na kable be穎we. Mam pewne podejrzenia co do jego sprawno軼i bo pomiar omomierzem styk闚 COM - NO p造wa mi od ok 500kOhm do 2-3MOhm, w zale積o軼i jak go u這篡貫m do pomiaru to czasami rezystancja si nie pojawia豉, czasami czysty OL - generalnie do wymiany tak czy inaczej.

    Kolejna rzecz - element oznaczony strza趾 na rysunku - co to jest i jak to dzia豉? Pomiar omomierzem w obydwu kierunkach daje wyniki w okolicy 3M - OL, pomiar w trybie diody daje OL w obydwu kierunkach. Czy to jest prawid這we zachowanie tego elementu?

    Te dwie pozosta貫 diody - nie zg喚bia貫m okablowania (by mo瞠 maj co wsp鏊nego ze sterowaniem PK1 i PK2...) - ale na pomiar s OK (w jedn stron spadek ok 0,5V w drug OL).

    0