Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Wind 2010 - Nie działa wentylator chłodnicy, klimatyzacja nie chłodzi

tziarko 07 Aug 2018 23:59 1791 2
  • #1
    tziarko
    Level 2  
    Witam.
    Samochód Renault Wind 2010 rok (roadster na bazie Twingo). W aucie nie działa wentylator chłodnicy, w efekcie w trakcie stania w korku w wysokiej temperaturze auto się grzeje. Dodatkowo w ruchu miejskim po tym jak silnik się zagrzeje do roboczej temperatury nie działa klimatyzacja (na panelu świeci AC, ale wieje ciepłym powietrzem), w trakcie jazdy z dużą prędkością (np na autostradzie) klimatyzacja chłodzi ok, temperatura silnika też stoi prawidłowo na 90st.

    Auto kupiłem z informacją że ma uszkodzoną oporniczkę, wymontowałem (partnumber odczytany z elementu 8200045082 12V 0.69Ohm) - faktycznie miała przerwę, wymieniłem, efekt dalej taki sam. Ta którą dostałem była używana, pomiar przed instalacją wykazał rezystancję poniżej 1Ohma.

    Zacząłem zgłębiać problem i ustaliłem kilka rzeczy:
    - brak 12V na kostce wentylatora (samego wentylatora nie sprawdzałem podając zewnęrzne zasilanie bo problem jest gdzie indziej, o czym niżej)
    - spalony bezpiecznik 40A w skrzynce bezpieczników pod maską

    Wymieniłem bezpiecznik (w ciemno, bo nie mam schematu), odpaliłem auto, zagrzałem, odpaliłem klimatyzację dalej to samo - klimatyzacja nie chłodzi, wentylator stoi, napięcia na kostce wentylatora nie ma, bezpiecznik OK. Mierząc obwody znalazłem przekaźnik sterujący i potwierdziłem że wspomniany bezpiecznik 40A faktycznie zabezpiecza zasilanie wentylatora. Przekaźnik dostaje zasilanie 12V na cewkę, prawidłowo podaje plus na kostkę wentylatora (mierzyłem między plusem wentylatora a minusem akumualtora - ponad 13V), nie mam minusa. Wypiąłem kostkę oporniczki, są tam dwa piny, na jednym (czarny kabel) mam przejście do minusa akumualtora (rezystancja idealne 0Ohm), drugi biały kabel jak sądzę idzie do kostki wentylatora i to jest minus którego nie mam (tak wskazuje pomiar omomierzem). Wiązka jest fabrycznie oprawiona i nie widzę jak dokładnie te kable idą ale obydwie wtyczki wychodzą z jednej wiązki, pomiar rezystancji wskazuje że są ze sobą połączone. Demontaż oporniczki jest uciążliwy i żeby sobie zaoszczędzić pracy na potrzeby potwierdzenia diagnozy uszkodzonej kolejnej oporniczki wsadziłem zworę w kostkę opornicy (tak jeździłem od kupna do czasu wymiany oporniczki, zgodnie z zaleceniem poprzedniego właściciela). Po odpaleniu auta w momencie kiedy klimatyzacja ruszyła spaliło bezpiecznik 40A (w zasadzie 50A bo taki tylko udało mi się dostać).

    Moja diagnoza jest taka:
    - uszkodzona wiązka na odcinku od oporniczki do kostki wentylatora - minus po oporniczce jest przywarty do plusa i w momencie kiedy rusza klimatyzacja i włącza się przekaźnik wentylatora to robi się zwarcie (kilka sekund po uruchomieniu zapłonu z odpaloną klimą - dokładnie wtedy kiedy rusza sprężarka). To raczej mało prawdopodobne bo w momencie kiedy próbowałem odtworzyć schemat podpięcia mierzyłem na wszystkie sposoby i nie zauważyłem niczego podejrzanego.
    - pomiędzy oporniczką a kostką wentylatora jest wpięty jeszcze jakiś odbiornik zasilany z tego samego bezpiecznika 40A i on lub jego wiązka jest uszkodzona. Nie wiem gdzie tego szukać ani co mogło by to być, a chciałbym uniknąć rozbierania wiązek żeby prześledzić kable.

    Na tą chwilę zależy mi na uruchomieniu wentylatora, nawet kosztem braku klimatyzacji (wykluczam robienie zasilania wentylatora na krótko;).
    Prosiłbym o pomoc w diagnozie lub wskazanie błędu w moim rozumowaniu.
  • #2
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Nie masz wyjścia wiązka do prucia.
  • #3
    tziarko
    Level 2  
    Mam trochę więcej informacji. Nie dałem rady rozebrać całej wiązki w warunkach jakimi dysponuje (brak czasu i garażu do spokojnego rozebrania i późniejszego sensownego złożenia), ale potwierdziłem skąd dokąd idą kable plus zlokalizowałem dwa dodatkowe elementy zaangażowane w sterowanie wentylatorem.
    Rysunek mojej skrzynki bezpieczników:
    Renault Wind 2010 - Nie działa wentylator chłodnicy, klimatyzacja nie chłodzi

    Rysunek wiązki na podstawie dotychczasowych weryfikacji poniżej. Zrobiłem kilka nacięć w izolacji wiązki które koniec końców sprowadzają się do informacji zawartych w (1) oraz (2) odnośnie tego gdzie kable są a gdzie ich nie ma.
    Renault Wind 2010 - Nie działa wentylator chłodnicy, klimatyzacja nie chłodzi

    Tak jak wspominałem w pierwszym poście - kable beżowe są ze sobą połączone gdzieś w wiązce. Puszkę bezpieczników miałem dziś totalnie rozebraną, żadnego przekaźnika i żadnego bezpiecznika, zwarcie między beżowym w kostce wentylatora a kostce opornicy liczone w setnych częściach Ohma i niezmienne w trakcie wyginania, ruszania wiązką. To, plus taki sam kolor kabli sugeruje mi że tak być może powinno być. Tym samym nie jestem w stanie rozróżnić który jest który w puszcze bezpieczników.

    Patrząc na zdjęcie puszki:
    Bezpiecznik 40A zasila obwód wentylatora,
    PK1 to przekaźnik o którym wspominałem w pierwszym poście, on podaje "+" na zasilanie wentylatora i tutaj wszystko wygląda ok (zamieniałem kilka razy przekaźniki między sobą, żadnego innego negatywnego objawu w pracy auta więc musi być sprawny).
    PK2 to przekaźnik który najwyraźniej też podaje + tym razem na kable beżowe. Mam pewne podejrzenia co do jego sprawności bo pomiar omomierzem styków COM - NO pływał mi od ok 500kOhm do 2-3MOhm, w zależności jak go ułożyłem do pomiaru to czasami rezystancja się nie pojawiała, czasami czysty OL - generalnie do wymiany tak czy inaczej.

    Kolejna rzecz - element oznaczony strzałką na rysunku - co to jest i jak to działa? Pomiar omomierzem w obydwu kierunkach daje wyniki w okolicy 3M - OL, pomiar w trybie diody daje OL w obydwu kierunkach. Czy to jest prawidłowe zachowanie tego elementu?

    Te dwie pozostałe diody - nie zgłębiałem okablowania (być może mają coś wspólnego ze sterowaniem PK1 i PK2...) - ale na pomiar są OK (w jedną stronę spadek ok 0,5V w drugą OL).