Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kosiarka Nac Sf7A114 - komutator pali szczotki

lukasz_scc 09 Sie 2018 22:41 336 12
  • #1 09 Sie 2018 22:41
    lukasz_scc
    Poziom 5  

    Witam, mam problem z silnikiem od kosiarki. Pobór mocy kosiarki jest zgodny z parametrami kosiarki. Natomiast jest problem z komutatorem. Wymieniłem szczotki, porobiłem pomiary multimetrem, nie ma zwarcia, jak również rezystancja w każdym miejscu na komutatorze jest taka sama. Lekko przeczyściłem komutator, rowki też przeczyszczone. Po uruchomieniu, pojawia się ogień na całym obwodzie komutatora, można to porównać do spawarki. Czy ten silnik, nadaje się już na śmietnik, czy jest dla niego ratunek?

    0 12
  • #2 10 Sie 2018 09:32
    nikusert
    Poziom 37  

    Witam.
    Należy jeszcze sprawdzić czy komutator nie ma bicia. Jak wizualnie i po dokonaniu pomiarów wygląda stojan.

    0
  • #3 10 Sie 2018 12:17
    lukasz_scc
    Poziom 5  

    Jak na razie sprawdziłem stojan, rezystancja na jednym uzwojeniu wynosi 1,4 ohm, a na drugim 0,8 ohm. Czy takie dwie różne wartości mogą być przyczyną wspomnianych przeze mnie problemów?

    ps. natomiast na komutatorze 2 blaszki koło siebie mają oporność 0,4 ohm, a przeciwległe 1,7 ohm. wszystkie mają identyczne wartości.

    0
  • #4 10 Sie 2018 12:56
    nikusert
    Poziom 37  

    Uszkodzenie cewki stojana może powodować powstawanie łuku na wirniku.Oporność cewek stojana świadczy o uszkodzeniu jednej z nich.Sprawdź czy nie jest przypalona emalia na tej cewce ,czy nie widać przytopienia izolacji w miejscu osadzenia cewki na rdzeniu stojana.Wirnik nie powinien posiadać przebarwień na poszczególnych lamelach.Pomiar wirnika rób na przeciwległych lamelach,powinna być jednakowa rezystancja,jak również jednakowa robiąc pomiar lamela obok lameli.Zawsze jest inna robiąc pierwszy pomiar i drugi,czyli przeciwległy do tego ,jeden obok drugiego.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Zapomniałem dodać że należy wirnik sprawdzić czy nie ma zwarcia międzyzwojowego ,lecz to w warunkach domowych nie sprawdzisz.Jedynie aparatem do badania tworników przykładowo WT-1.

    0
  • #5 10 Sie 2018 14:56
    lukasz_scc
    Poziom 5  

    Dzięki wielkie za szczegółową odpowiedź, zrobiłem jeszcze raz pomiary stojana, okazuje się że rezystancja na dwóch cewkach jest taka sama, czyli po 1.4 ohm, komutator też sprawdzałem na wszystkich lamelach, każda para lameli pokazuje taką samą wartość, jak również przeciwległe lamele. Niestety nie posiadam takiego aparatu, a więc pozostaje mi tylko zutylizować sprzęt. Dodam jeszcze że w chwili wystąpienia problemu, ogień na komutatorze był tak duży że stopił kawałek obudowy silnika.

    0
  • #6 10 Sie 2018 15:00
    nikusert
    Poziom 37  

    Sprawdź jeszcze czy komutator nie ma bicia.

    0
  • #7 11 Sie 2018 15:19
    robokop
    Moderator Samochody

    Panowie, ogień dookoła komutatora, to zwarcie w stojanie, przestańcie wymyślać.

    0
  • #8 12 Sie 2018 14:05
    Mirek99
    Poziom 22  

    Powodem dużego iskrzenia na szczotkach może być zwarcie uzwojeń wirnika. Sprawdzić to można na specjalnym przyrządzie.

    1
  • #9 16 Sie 2018 20:06
    lukasz_scc
    Poziom 5  

    Niestety nie mam takiego urządzenia. Tak jak wcześniej napisałem rezystancja jest taka sama na całym komutatorze, stojan po dwóch stronach ma takie same wartości, nie wykryłem żadnych nadpaleń stojana oraz wirnika. Po dokładniejszych oględzinach okazuje się, że w jednym miejscu na komutatorze szczotka odskakuje na ok. 1mm (góra -dół).

    0
  • #10 16 Sie 2018 21:34
    nikusert
    Poziom 37  

    To coś z tym komutatorem jest nie tak . Jak podbija szczotkę to musisz przetoczyć komutator ,oczywiście sprawdź czy lamela nie jest oderwana .

    0
  • #11 19 Sie 2018 21:37
    lukasz_scc
    Poziom 5  

    Lamela nie była oderwana. Po wyrównaniu komutatora, szczotki nie podskakują. Problem występuję w mniejszym stopniu, tz. nie ma już ognia i zapachu spalenizny podczas pracy silnika, natomiast pojawiają się iskry na komutatorze, od każdej szczotki do połowy komutatora.

    0
  • #12 20 Sie 2018 09:56
    Mirek99
    Poziom 22  

    Sprawdz dopasowanie szczotek do powierzchni komutatora. Moim zdanie masz zwarcie w uzwojeniach komutatora. Możesz spróbować sprawdzić wirnik w zakładzie gdzie przewijają silnik. Powinni mieć przyrząd do sprawdzania wirników.

    1
  • #13 20 Sie 2018 15:22
    sp3ots
    Poziom 35  

    Po przetoczeniu komutatora poleca wykonać czynności które są widoczne na filmie od około 15tej minuty:
    https://www.youtube.com/watch?v=OXgCtUv7Z54

    1. Toczenie
    2. Oczyszczanie miejsc pomiędzy wycinkami komutatora.
    3. Docieranie komutatora.
    Powinno się też jak kol. wcześniej napisał dotrzeć szczotki, aby miały kształt taki jak komutator.

    0