Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki statecznik do świetlówek 20W?

Elhant 10 Sie 2018 00:22 204 4
  • #1 10 Sie 2018 00:22
    Elhant
    Poziom 2  

    Witam, posiadam dwie świetlówki:
    HAGEN świetlówka AQUA-GLO - atrybut : 20W / T8 / 61cm
    HAGEN świetlówka SUN-GLO - atrybut : 20W / T8 / 61cm

    Jaki statecznik powinienem kupić?

    0 4
  • Sklep HeluKabel
  • #2 10 Sie 2018 21:17
    kamil1krol
    Poziom 11  

    Często stateczniki są przewidziane dla dwóch świetlówek w szeregu- musisz znaleźć taki który będzie odpowiadał twoim oczekiwaniom.

    Najtaniej bedzie kupić kompletną oprawę jeżeli możesz ją zamontować.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 11 Sie 2018 14:54
    kamil1krol
    Poziom 11  

    20W to 20W.
    Zadziała albo nie.

    Jaki efekt po podłączeniu?

    0
  • #5 24 Sie 2018 21:25
    Andrzej L.
    Poziom 26  

    A to czemu ma nie zadziałać? Świetlówka trochę nietypowa, bo w szeregu rur T8 typową jest rura 18W 60cm długości (odpowiednik starych, grubszych rur T12 20W), a autora są o 1cm dłuższe z tego co podał.
    Statecznik 36W bez problemu to napędzi, tak jak stateczniki 36W napędza stare grubsze rury T12 40W lub zamiennie dwie rury w szeregowym połączeniu T12 20W.
    Gdzie to ma pracować i czy obie rury jednocześnie zawsze mają pracować?
    Osobiście nie lubię rozwiązań gdzie 2 rury są łączone w szereg i pracują na jeden statecznik, bo zawsze któraś rura kończy żywot wcześniej, nigdy obie nie wysiadają dokładnie w tym samym czasie. Jedna padnięta rura dyskwalifikuje cały układ, bo druga rura też wtedy gaśnie lub robi się dyskoteka z obu rur - w zależności od typu statecznika (współczesne dobre elektroniczne odcinają zasilanie, a na tradycyjnym magnetycznym dławikowym stateczniku rury jeżeli mają jeszcze ciągłość na skrętkach migają i gasną aż starter padnie lub przepali się w końcu któraś skrętka. Celowałbym bardziej w stateczniki elektroniczne, które zasilają rury wyższą częstotliwością niż sieciowe 50Hz. Elektroniczny zasila rurę częstotliwością przynajmniej 20kHz przez co takie światło nie męczy tak oczu (podobne zasilania-przetwornicę mają świetlówki kompaktowe), jak męczy rura zasilania tradycyjnym statecznikiem indukcyjnym - dławikiem. Typowy układ świetlówki z tradycyjnym dławikiem miga ci 100Hz na sekundę. Świetlówka to nie żarówka wolframowa, która nie miga optycznie 100x na sekundę, bo włókno nie zdąży ostygnąć. Z porządnych produktów polecam stateczniki elektroniczne austriackiej firmy TRIDONIC, mają tego duży wybór np. w sklepie aqua-light.pl
    Elektroniczne stateczniki przynajmniej nie migają rurą na rozruchu, zanim łaskawie zaskoczy, jak to ma miejsce na tradycyjnym magnetycznym stateczniku-dławiku i starterze-zapłonniku, gdzie trzeba trafić na odpowiedni punkt sinusa sieci aby wygenerować pewne >600V na zapłon - stąd świetlówka próbuje zaskoczyć i gaśnie i tak nieraz ze 3-4 próby, a jak obie świetlówki w szeregu i dwa różne startery to i mignie ze 6x.
    Wskazane TRIDONIC-i mają w większości zapłon na gorąco - czyli podgrzanie skrętek wolframowych (opóźnienie startu 1-2sek. potrzebnych za zagrzanie skrętek i dopiero start) rury przed startem - co podwyższa trwałość rury - zamiast zapłon błyskawiczny na zimno - jak realizuje wiele lichych elektronicznych stateczników.
    Więc jak mają pracować rury niezależnie od siebie to nabywasz dwa elektroniczne stateczniki T8 18W.
    Albo ostatecznie wersję pojedynczego statecznika T8 na 2 x 18W.
    Statecznik nigdy nie może być mocniejszy niż sumaryczna moc rur, bo będzie przez rury po zapłonie płynął za duży prąd - co odbije się na spadku żywotności. Jak jest ciut słabszy to proporcjonalnie rury będą ciemniej świecić. Nie mieszać stateczników od rur T5 ze statecznikami do rur T8, bo mają one przeważnie inne dostarczane prądy do rur po zapłonie.

    0