Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] toyota yaris - niepasujące oznaczenia rozrządu

10 Sie 2018 23:10 8448 47
  • Poziom 7  
    Witam,

    Zwracam się z prośbą do osób znających się na mechanice pojazdowej a wiem, że takich tutaj nie brakuje :)

    Jestem posiadaczem auta toyota yaris z roku 1999, silnik 1.0 benzyna

    Od jakiegoś czasu silnik zaczął klekotać..zdiagnozowałem i uznałem, że należałoby wymienić łańcuch rozrządu. Zakupiłem potrzebne części i zabrałem się do pracy...

    Pominę fakt ile czasu zajęłi mi dobranie się to tego ustrojstwa ale robiłę wszystko zgodnie z instrukcją znalezioną w internecie - załaczam do tematu pdf.

    Wszytko ściągnąłem i ustawiłem jak trzeba tyle. Koło pasowe wału korbowego ustawiłem wg znaków w instrukcji. wszystko sięzgadzało:

    2 koła zębate górne na godzinie 12 natomiast znak na kole wału pokrywać miał się ze znakiem na obudowie łańcucha - tak zrobiłem.

    Sciągam osłonę łańcucha, ściągam prowadnice, napinacz, łańcuch...

    Zakładam nowy łańcuch a on nie pasuje... na górze dopasowałem znaczniki na łańcuchu to tych które są na kołach zębatych- ok ale niestety nie pasują znaki które mają się zgrać z kołem zębatym na dole - załączam zdjęcie. Wg instrukcji to rowek klinowy powinien znajdować się na godzinie 12 a znak na kole zębatym do którego należałoby dopasować łańcuch powinien wskazywać mniej więcej godzinę 7 a u mnie pokazuje godzinę 10!

    Co tu robić? nie spodziewałem się takiej niespodzianki i kompletnie nie wiem co robić... czy jest sposób żeby to ustawić, sprawdzić? nie sądze aby cokolwiek mi przeskoczyło - cały czas wszystko kontrolowałem...a tym bardziej, zębatka od wału sama się nie przekręci - trzeba by użyć do tego siły...a tam nic kręcone nie było.

    Czekam na pomoc...auto potrzebne na niedzielę bo wyjeżdżamy..żona mnie udusi chyba :( !
  • Poziom 7  
    Witam,

    dzięki T5 ale właśnie te schematy mam. Pytanie jest bardziej takie, co zrobić teraz kiedy łańcuch stary już ściągnięty a nowy jeszcze nie zmontowany i nienapięty, żeby to wszystko grało?

    bo ja nie mam pojęcia - skoro grają mi 2 znaki na górze to przecież nie wezmę klucza 17 i nie przekręce sobie zębatki dolnej tak jak mi pasuje? :D
  • Moderator Samochody
    Już stary mógł przeskoczyć skoro był luźny.
    Tak w ogóle czemu zakładasz nowy łańcuch na stare zębatki?
    No i żeby benzyniak był tak zasyfiony to albo lejesz tam jakiś Lotos city albo nigdy nie zmieniany...
  • Poziom 7  
    Witam,
    Akurat co do tego że zasyfiony to też to zauważyłem i spodziewałem się że będzie czysciej... Auto jeździ cały czas na syntetyku 5w30 i raczej nie ubywa go tak abym musiał robić dolewki więc myślę że jest ok.
    Ponadto 2 tygodnie temu na badaniu technicznym Pan diagnosta postanowił wnikliwie badać jego spalanie i czy trzyma się norm- nie było zastrzeżeń i powiedziano mi że jak na tę lata to super. Poza tym auto ma 19 lat... I nieco ponad 200kkm przejechane (wg licznika, a ile na prawdę to Bóg jeden wie w dzisiejszych czasach). Dlaczego sam łańcuch i prowadnice? Bo mnie nie stać. Dlaczego sam wymieniam? Bo też mnie nie stać. Mógłbym zaprowadzić auto do mechanika i kupić cały zestaw w ASO ale wtedy nie zabrał bym dzieciaków na obiecane wakacje.. Także sam widzisz, jak już napisał wyżej T5- próbuje być bohaterem w swoim domu.. Wczoraj siedziałem od rana do wieczora, nie udało się. Dzisiaj nowy dzień, może się uda ale potrzebuje jakiegoś schematu, pomocy...

    Przecież jak wymienia się głowice to musi być jakas procedura i zasady ustawiania rozrzadu?
    Tak jak wyżej napisałem--nie wezmę przecież klucza 17 i nie cofnie sobie o 3 ząbki zebatki na wale korbowym?

    Liczę na konstruktywna i przedmiotowa pomoc ponieważ dogryzanie że usyfiony silnik itp. W niczym nie pomoże a ja wiem, że mogłem zaprowadzić auto do ASO, dać 3000zl i ręce w kieszenie i czekać na telefon ze gotowe ale wtedy by mnie tutaj nie było.
  • Moderator Samochody
    Jeśli rozmieszczenie kolorowych ogniw zgadza się na nowym i starym łańcuchu to po prostu cofnij wał o te 2 zęby i ma być dobrze.
  • Poziom 43  
    aptos1 napisał:
    Dlaczego sam łańcuch i prowadnice

    To po co wymieniasz w ogóle???
    Weź ustaw górne koła znacznikami pionowo do góry , koło wału klinem do góry i załóż łańcuch na znaczniki potem załóż napinacz i to wszystko.

    A i wymyj ten syf bo ci będzie ciekł olej.

    Co w ogóle robisz na co dzień?
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Jeśli znaki na łańcuchach są w tych samych miejscach, no to coś przeskoczyło. Wykręć świece, skrzynia na luz i spróbuj przekręcić wałem, żeby się zgrało. Tylko bardzo delikatnie, jakikolwiek opór to znak, że coś jest nie tak. Nie kręcić na siłę! Po złożeniu na znaki napiąć "ręcznie" łańcuch, kilka obrotów kontrolnych i sprawdzenie znaków. Po iluś obrotach powinny się zgrać.
  • Poziom 7  
    Witam,

    Według instrukcji którą znalazłem w internecie ( załącznik na początku tematu) to ustawiałem wszystko idealnie tak jak w instrukcji.

    Co do czyszczenia to wiem, wszystko elegancko będę czyścił.

    zmiennie fazy są bo to silnik vvti.

    Czym zajmuję się na codzień - drewnem :) na jednym etatcie realizuję pasję stolarską, na drugim etacie jestem ( co rzadko spotykane wśród mężczyzn) nauczycielem wychowania przedszkolnego.

    Strumien swiadomosci swia - racja, jest klin na kole zębatym wału korbowego i zrobieniu obrotu powinno być tak, że wszystkie znaki na górnych zębatkach + klin na dolnej pokazują godzinę 12. W momencie kiedy tak jest to nie pokryjąsię znaki na łańcuchu. klin musiałby być tak na godzinie 10 żeby znak na zębatce był na godzinie 7 i pasował do znaczników na łańcuchu - ale wtedy nijak to na się do instrukcji z załącznika.
    jestem pewien, że nic podczas kiedy to rozbierałem nie przeskoczyło - te koła zbyt ciężko się poruszają aby np. dotknięciem można było je przestawić... trzeba by użyć siły a takiej sytuacji nie było.

    no ale jak mi już same znaki z łańcucha nie pasują do znaków na kołach zębatych....

    Zakładam łańcuch a tam jak wspomniałem:

    - górna zębatka godzina 12 - ok
    - druga górna zębatka, godzina 12 - ok
    - dolna zębatka - zamiast godzina 7 to jest godzina 10 i oznaczenia na łąńcuchu nie pasują do kropki na zębatce ( zdjęcie na początku tematu)

    każdy radzi co innego, a jak zaczne kręcić i wszystkie znaki się rozjadą?
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Tak że zdejmiesz pasek/łańcuch i nic się nie przestawi to jest tylko w silnikach z jednym wałkiem rozrządu, jak są 2 to zawsze będą chciały trochę "uciec" i trzeba naciągać.
  • Poziom 7  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Człowieku nie spierd.... tego bo na wakacje pojedziesz pociągiem...... a żona ci da... ponieść bagaże.toyota yaris - niepasujące oznaczenia rozrządu


    ja mam ten schemat, tą instrukcję, ale jak klin na dolnej zębatce jest pionowo na godzinie 12 to znak (kropka) na zębatce nie jest w odpowiedniej pozycji, czyli na godzinie 7 lecz na godzinie 10.

    Jednym słowem - zębatka na której jesy klin i znak to 1 element i klin względem tego znaku będzie cały czas tak samo bo to jeden kawałek metalu który wzglętem siebie się nie przestawia.

    Nie ma sposobu aby ustawić to tak jak w instrukcji - kiedy klin jest pionowo, godzina 12, to będzie znak w godzinie 9/10

    dodaje zdjęcię - stary łańcuch

    z racji, że zębatki na górze były ustawione dobrze, to właśnie od nich zaczynałem i uznałem, że nie pasuje na kole dolnym.

    Jeżeli ustawię na dolnym, to nie będzie pasowało na górze - i co wtedy? kręcić, przestawiać?

    jeszcze jedna sprawa...zdjęcie które załączyłem przed momentem pokazuje dolną zębatkę któa zdjaje się być ustawiona ok. Niestety w tym położeniu ze zdjęcia nie zgrywa się ona z 2 zębatkami górnymi.

    Przesyłam 2 kolejne zdjęcia na których widać jak ustawione są znaki na górnych zębatkach i jak wygląda wtedy ustawienie na dole...tragedia... toyota yaris - niepasujące oznaczenia rozrząduIMG_201808...909[1].jpg Download (3.42 MB) ustawienie górnych zębatek
    toyota yaris - niepasujące oznaczenia rozrząduIMG_201808...953[1].jpg Download (3.3 MB) zębatka dolna
    Załączniki:
  • Poziom 7  
    Witam,

    tak, jak wyciągnąłem stary łańcuch to ma on tak samo i w tym samym miejscu znaki.

    zakładam łańuch i oznaczenia są w niewłaściwym miejscu - te na dole, na kole zębatym od wału korbowego.

    Co zauważyłem:

    kiedy znaki na górnych kołach są ok, na godzinie 12 to na dole jest źle, czyli klin na godzinie 1 a znak kropka na zębatce na godzinie 10.

    ale kiedy zrobie kolejny obrót to ta na dole ustawiona zębatka na godzine 12 - klin i kropka w odpowiednim miejscu. Niestety wtedy na górnych zębatkach w ogóle nie widać znaków - kropek. Zębatki są wtedy tak obrócone, że znaki są niewidoczne u góry.

    i dalej jestem w kropce... łańcuch założony nie pasuje na oznaczenia,

    czm kręcić? wałem, górnymi zębatkami?

    jak dół jest dobrze to góra jest źle, jak góra jest dobrze to dół źle...
  • Moderator Samochody
    Wszystko się zgadza, tylko Tobie się nie chce nigdzie (do teściowej?) jutro jechać i problemy wymyślasz.
  • Poziom 7  
    Witam,

    jedziemy do Grecji na obiecane wakacje a auto musimy zostawić w Katowicach.


    no ale jak wszystko się zgadza jak się nie zgadza....

    zakładam łańcuch i powinien on po napięciu pasować znakami do tech widniejących na zębatkach - tak nie jest.

    Następnie po wykonaniu obrotu wszystkie zębatki powinny zgrać się tak, że klin oraz znaki na 2 górnych zębatkach pokazują godzinię 12.

    Jak jest:

    2 górne zębatki są ok,
    dolna jest źle,
    łańcuch nie wpasowuje się na swoje miejsce oznaczonymi ogniwami,

    po przekręceniu zębatki górne godzina 12, zębatka dolna godzina 1 - źle ( bynajmniej wg instrukcji)
  • Poziom 43  
    aptos1 napisał:
    zdiagnozowałem i uznałem, że należałoby wymienić łańcuch rozrządu. Zakupiłem potrzebne części i zabrałem się do pracy...
    kabaret jak to czytam.Dolna zębatka jest 2x mniejsza niż górna ,nie ma opcji nie zgrania po 2 obrotach wszystkiego na znaki. Matematyka. Zgrywasz 6 pkt.Szczerze coraz więcej geniuszy na forum płaczących że popsułem bo sie naczytałem i stwierdziłem....itd. Bez zaplecza wiedzy o działaniu i konstrukcji samochodu.No cóż praca przy samochodach to nie teoria for internetowych tylko ciężka praca fizyczna i umysłowa.Latami zdobywana wiedza. Moim zdaniem swoje dokłada też tvnturbo i te ciołki z programów. Sorry za OT
  • Poziom 7  
    andrzej20001 napisał:
    aptos1 napisał:
    zdiagnozowałem i uznałem, że należałoby wymienić łańcuch rozrządu. Zakupiłem potrzebne części i zabrałem się do pracy...
    kabaret jak to czytam.Dolna zębatka jest 2x mniejsza niż górna ,nie ma opcji nie zgrania po 2 obrotach wszystkiego na znaki. Matematyka. Zgrywasz 6 pkt.Szczerze coraz więcej geniuszy na forum płaczących że popsułem bo sie naczytałem i stwierdziłem....itd. Bez zaplecza wiedzy o działaniu i konstrukcji samochodu.No cóż praca przy samochodach to nie teoria for internetowych tylko ciężka praca fizyczna i umysłowa.Latami zdobywana wiedza. Moim zdaniem swoje dokłada też tvnturbo i te ciołki z programów. Sorry za OT


    Nie chcę napisać czegoś czego będę żałował więc 3 wdechy i wydechy i...

    Andrzej 20001 - nie jestem jakimś lamusem który rozebrał auto i nie wie co zrobić. Mógłbym złożyć tak jak jest ale widzę, że nie jest ok. Dlatego zgłośiłem się z problemem który próbuję rozwiązać ale wy mi mówicie że MUSI, że usyfiony silnik. Działam z instrukcją, mam nagranie gdzie widziałem całą procedurę wymiany łańcucha- wszystko robię taka samo i wszystko szło ok tylko teraz oprócz ustawień znaków.

    Że musi się zgrać to ja wiem ale skoro się nie zgrywa to właśnie dlatego ten temat.

    Do mnie jak przychodzi rodzic z dzieckiem i problemem wychowawczym to nie mówię mu, że dziecko ma dziurę w koszulce...również sorry za OT
  • Admin grupy Samochody
    Ustaw na znaki z łańcucha. Zrób swoje znaki. Obróć wałem dwa pełne obroty. Sprawdź czy twoje znaki się zgadzają. Te z łańcucha nie będą już, chyba że chcesz pół dnia kręcić wałem. Jak się zgadzają, składaj to do kupy.
  • Poziom 43  
    Masz kropki na kołach i kolor na łańcuchu, zakładasz na znaki,obracasz kilka razy czy nie ma kolizji,ustawiasz kontrolnie na znaki i składasz. Koła na klinach , nie ma opcji nie pasuje. Na pierwszym zdjeciu dynda ci ten łańcuch nie napiety.
  • Poziom 29  
    Może się mylę, niech Koledzy mnie poprawią. Ale błędnie sugerujesz się tym obrazkiem i przyjmujesz, że znak musi być na godzinie 7. Tam nie ma nic takiego zasugerowanego - pokazane jest tylko, że znaczniki na łańcuchu muszą się pokrywać ze znacznikiem na kole. Dół ma być ustawiony tak, abyś miał GMP na 1 cylindrze. Sprawdzisz to albo na znacznik na kole, albo przez otwór po świecy.
  • Poziom 7  
    Jadę innym autem zawieźć żonę.

    Dobra Panowie, odezwę się tak za godzinę - zrobię jak mówicie - jestem pełny pokory i wysłucham każdej rady ale która ma związek z problemem który przedstawiam.

    odezwe się za godzinę , 1,5 godziny i dam znać co tam za kwiatki wychodzą a może będzie ok i pięknie podziękuje wam za wsparcie :) zresztą - już dziękuję, że tak szybko odpisujecie itd.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jadę innym autem zawieźć żonę.

    Dobra Panowie, odezwę się tak za godzinę - zrobię jak mówicie - jestem pełny pokory i wysłucham każdej rady ale która ma związek z problemem który przedstawiam.

    odezwe się za godzinę , 1,5 godziny i dam znać co tam za kwiatki wychodzą a może będzie ok i pięknie podziękuje wam za wsparcie :) zresztą - już dziękuję, że tak szybko odpisujecie itd.[/quote]

    Dziarski Hank - dokładnie! podczas obracania wałem sprawdzałem ustawienie 1 cylindra i jest on w GMP
  • Poziom 43  
    Są znaki ustawiasz na znaki,są blokady na blokady. Nie na zegar. Zakładasz sprawdzasz czy nie koliduje i musi grać. Przy kołach na klinie nie ma filozofii.
  • Poziom 7  
    ok, to włąśnie działam... zaraz się okaże co tam...

    ale zauważam jeszcze jedną ciekawą rzecz... przecież skoro ustawia się łańcuch i jego ogniwa w odpowiednich miejscach to po 2 obrotach silnika powinny one być w tych samych miejscach i na znakach..?

    Co zauważyłem teraz na zdjęciu które zrobiłem przed ściągnięciem starego łańcucha kiedy był jeszcze napięty itd.

    2 ogniwa które powinny być przy ustawieniu na znaku to są dużo wyżej. Może ten łańcuch wielokrotnie przeskoczył przed wymiana? ale aż tyle?? dodaję zdjęcie i link do filmiku z yt mojego auta jak pracował zanim zabrałem się za robienie łańcucha.

    link:

    https://www.youtube.com/watch?v=ViykPCBsNAU
  • Poziom 42  
    Nie cuduj. Kolorowe ogniwa zgrają się po kilkunastu obrotach wału. Jakby ci łańcuch przeskoczył o więcej jak ząb to już byś zawory prostował. Złóż na znaki i zrób dwa pełne obroty wałem. Jak nic się nie zdarzy to próba rozruchu.
    aptos1 napisał:
    nie jestem jakimś lamusem który rozebrał auto i nie wie co zrobić

    Może lamus to złe określenie. Ale laik już dobre. Mechanik krzywki pierwszego gara ustawi na oko, wał na zegar i Silnik będzie gadał
  • Poziom 7  
    Witam,

    działam, działam..i dalej nic..

    łańcuch ściągnięty,koła zębate górne ustawione na 12 godzinę, wałem korbowym zakręciłem beż łańcucha i ustawiłem GMP pierwszego tłoka, świece wykręcone. 1 cylinder w górze, 2,3 w dole, 4 w górze.

    Zaczynam nakładać łańcuch od górnych zębatek, przechodzę na dół i dalej lipa, napinam, naciągam, cuduje...

    postanowiłem założyć zaczynając od dolnej zębatki to pasuje na dolnej i jednej górnej. Na jednej jest o 1 ząbek przesunięte.Podejrzewam, że to tak na każdym będzie brakowało w zależności od której zębatki się zacznie..

    dodaje zdjęcia