Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] MZ ETZ 250 - Kontrolka gaśnie - brak ładowania a wszystkie elementy sprawdzone

ewoo 13 Sie 2018 17:20 909 59
  • #1 13 Sie 2018 17:20
    ewoo
    Poziom 15  

    Witam. Instalacja 12V. Pomóżcie bo zwariuję. Kupiłem moto niedawno i było ok. Po ok. 260km padło ładowanie. Było tak że kontrolka na początku gasła na niskich obrotach potem na coraz większych. Teraz gaśnie przy 3,5 tyś obr a ładowanie wzrasta o ok 0,3-0,4VPrzecztyałem chyba wszystkie porady na forum i co zrobiłem. Zmieniłem regulator mechaniczny na elektr. już 3 razy, sprawdziłem prostownik - wszystkie diody ok. wirnik wygląda na wymieniony niedawno na mosiężnych pierścieniach bez przebicia na masę rezystancja uzwojenia 6 ohm, uzwojenie stojana bez przebicia na masę rezyst. między uzwojeniami ok 1 ohm, sprawdziłem konektory i przeczyściłem, zastąpiłem prostownik w motocyklu na taki z alternatora od poloneza ) efekt taki sam. Podłączyłem inna kontrolkę ładowania na przewodzie aby wyeliminować awarię przewodu i kontrolki w motocyklu. I nic. Ładowanie przy ok 3,5 - 4 tyś obr to 12,6 do 12,8 V. Napięcie akumulatora po zgaszeniu to 12,2-12,3V Brak mi już pomysłów. Aha , akumulator też zmieniłem od innego moto bo myślałem że ten co był to padł.

    0 29
  • #3 13 Sie 2018 17:43
    ewoo
    Poziom 15  

    Sprawdzone ale nie rozlutowywałem prostownika tylko sprawdziłem w całości, tak jak pisałem. Podmieniłem na taki z alternatora od poloneza i też nic a w polonezowskim sprawdziłem każdą diodę z osobna.

    0
  • #4 13 Sie 2018 17:44
    sanfran
    Poziom 36  

    Przepraszam - doczytałem teraz, że diody zmienione.

    Wartałoby jeszcze zmierzyć jak prąd przepływa przez wirnik - może tu tkwi problem - inny przepływ prądu podczas gdy wirnik jest nieruchomy i inny kiedy się kręci.

    0
  • #5 13 Sie 2018 17:56
    ewoo
    Poziom 15  

    Na zgaszonym silniku po włączeniu zapłonu 0,3A po odpaleniu gdy kontrolka świeci także 0,3A po podniesieniu obrotów i gdy kontrolka zgaśnie 1,5 do 1,7A zależnie od obrotów. Amperomierz wpięty pomiędzy regulator i szczotki.

    0
  • #6 13 Sie 2018 18:09
    sanfran
    Poziom 36  

    1. Co się dzieje w przypadku obciążenia instalacji światłami?
    2. Czy masz możliwość zmierzenia jaki prąd wychodzi z prostownika? BO wygląda na to, że 3 diody pomocnicze działają dobrze.

    0
  • #7 13 Sie 2018 18:34
    ewoo
    Poziom 15  

    Prąd z prostownika do ok 3,5tyś obr to 0A a po zgaśnięciu kontrolki czyli powyżej 3,5 do 4 tyś obr to 1,5 do 3A i nie ma znaczenia czy zapalę światła czy nie

    0
  • #8 13 Sie 2018 19:35
    sanfran
    Poziom 36  

    Jakie jest napięcie na wyjściu z diod wzbudzenia?
    Czy prostownik jest dobrze dołączony do masy pojazdu?

    0
  • #9 14 Sie 2018 11:11
    ewoo
    Poziom 15  

    Prostownik jako taki jest od masy odizolowany ale biegun ujemny jest podłączony przewodem do wspólnego złącza do którego przyłączone są inne przewody z biegunem ujemnym. Napięcie zmierzyłem na styku który łączy wszystkie diody wzbudzenia na prostowniku i który jest podłączony do regulatora napięcia i tak na zgaszonym 2,8V na odpalonym gdy kontrolka ładowania świeci jest to samo a przy obrotach powyżej 3,5 tyś gdy kontrolka zgaśnie to skacze raz jest 1,5V potem 4coś potem 11,2V i znowu 1,5V itd.
    Znam zasadę działania alternatora i wiele alternatorów od fiata i poloneza zamontowałem do różnych pojazdów i wiele z nich naprawiłem ale ten przypadek mnie roz.......la. Słońce, ciepło a mzka w garażu. POMOCY.

    0
  • #10 14 Sie 2018 13:22
    jack63
    Poziom 41  

    Zmierz rezystancję między końcówką kabla DF idącą z regulatora do szczotki, a punktem masy.
    Powinno być ok 4 omy.
    Czy regulator ma podłączoną masę?
    Daj zdjęcie regulatora alby było widać kolory kabli.
    Daj zdjęcie skrzynki bezpieczników z otwartą pokrywą.
    Sprawdź styki i sam bezpiecznik 2A rurkowy.

    0
  • #11 14 Sie 2018 17:21
    ewoo
    Poziom 15  

    jack63 napisał:
    Zmierz rezystancję między końcówką kabla DF idącą z regulatora do szczotki, a punktem masy.
    Powinno być ok 4 omy.
    Czy regulator ma podłączoną masę?
    Daj zdjęcie regulatora alby było widać kolory kabli.
    Daj zdjęcie skrzynki bezpieczników z otwartą pokrywą.
    Sprawdź styki i sam bezpiecznik 2A rurkowy.



    Przepraszam za zwłokę ale są inne obowiązki.
    ad. 1 Rezystancja od końca kabla (odłączony od regulatora) do bezpiecznika 0,5ohm dalej za bezpiecznik 0,5ohm dalej do wsuwki przy szczotkach 0,5ohm czyli cały przewód od regulatora poprzez bezpiecznik do szczotek 0,5ohm a do masy 9 ohm. Zmierzyłem wcześniej wirnik i było jak pamiętam 6ohm
    ad.2 regulator jest podpięty przewodem do wspólnego złącza masy
    ad.3 kable na 110 % nie są zamienione
    ad.4 popracuje nad tym
    ad.5 Styki przeglądnięte większość wsuwek wymieniłem na nowe a bezpiecznik mam zwykły 5A nie rurkowy bo taki był i wymieniłem na nowy taki sam bo dopiero na tym forum dowiedziałem się że ma być rurkowy. Bezpiecznik i styki nie robią problemu bo z powyższego pomiaru wynika że rezystancja do bezpiecznika, po bezpieczniku i na końcu kabla przy szczotkach jest taka sama.

    Mam pewien trop. Jeśli podpiętą mam kontrolkę ładowania ta w motorze to gaśnie ona przy ok 4,5 tyś obr ale jak pisałem wyżej odpiąłem ją i podłączyłem kontrolkę "lewą" czyli przewód z + akumulatora na kontrolkę , z drugiego styku kontrolki na styk regulatora i dalej na styk diód wzbudzenia. W tej kontrolce jest żarówka 4W i ładowanie gaśnie przy 3,5 tyś obr. Zrobiłem to by wyeliminować ewentualny problem z przewodem i kontrolką w liczniku.

    0
  • #12 14 Sie 2018 21:00
    jack63
    Poziom 41  

    Robiłeś próbę pomiaru rezystancji wirnika gdy się kręci?
    Pomiar na wyprowadzeniach szxzotek?
    Te 0.5 oma to pewnie błąd wynikający z rezystancji samych kabli pomiarowych. Zewrzyj końcówki pomiarowe i zobacz jaką rezystancję pokaże miernik?
    Poczytaj
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3480918.html

    0
  • #14 14 Sie 2018 21:24
    kwok
    Poziom 39  

    Tak ja pisze Strumień i pytanie czy pierścienie nie mają bicia.

    0
  • #15 14 Sie 2018 23:36
    ewoo
    Poziom 15  

    jack63 napisał:
    Robiłeś próbę pomiaru rezystancji wirnika gdy się kręci?
    Pomiar na wyprowadzeniach szxzotek?
    Te 0.5 oma to pewnie błąd wynikający z rezystancji samych kabli pomiarowych. Zewrzyj końcówki pomiarowe i zobacz jaką rezystancję pokaże miernik?
    Poczytaj
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3480918.html

    Robiłem kilka dni temu i podczas pracy silnika było 26 ohm
    Przy zwarciu końcówek mam 0

    Dodano po 2 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Skąd jesteś, po drugie zasil wirnik bezpośrednio 12V i zobacz czy zacznie ładować pięknie.

    Tak zrobie i napiszę. Mieszkam 6 km od Kocmyrzowa.

    Dodano po 24 [minuty]:

    kwok napisał:
    Tak ja pisze Strumień i pytanie czy pierścienie nie mają bicia.

    Sprawdziłem to już wcześniej czujnikiem zegarowym i tak jeden jak i drugi pierścień mają nie więcej niż 3,5 setki czyli 0,035mm tylko nie wiem czy zrobiłem to dobrze bo kręciłem wirnikiem (wałem, za pomocą klucza imbusowego ) przez tą śrubę w środku którą wirnik przykręcony jest do wału


    Dziękuję Wam za dotychczasową pomoc i proszę o więcej. Chodzi mi po głowie zakup nowego wirnika i nowego stojana. Bo to co do tej pory zrobiłem czyli sprawdzenie rezystancji uzwojeń sprawdziłem prostownik a także na pewien czas zastąpiłem go prostownikiem od alternatora od poloneza, wymieniłem mechaniczny regulator na elektroniczny RNA-2 https://obrazki.elektroda.pl/4701695800_1534282726.jpg tu mała modyfikacja z przewodami , potem zmiana na dwa inne regulatory jeden zabrałem od ciągnika drugi od widlaka. Potem wracały na swoje miejsce i działały dobrze czyli nie zostały uszkodzone, zmieniłem większość konektorów sprawdziłem połączenia , bezpieczniki , zmieniłem akumulator, spr. bicie pierścieni wirnika, podłączyłem lewy przewód z kontrolką ładowania i objaw dalej taki do 3,5 tyś obr kontrolka świeci i na aku 12,3V a włączenie świateł powoduje spadek napięcia na aku do 11V z groszami, powyżej 3,5 tyś napięcie na aku wzrasta na 12,6, 12,8V i na światłach nie spada a przy ponad 5 tyś obr to nawet 13V wskoczy. Zdarzyło się że grzebałem jeszcze przy mechanicznym regulat. i nagle działa , więc wsiadłem pojechałem i po jakiś 400 metrach znowu świeci. Potem już po założeniu reg elektr. w pewnym momencie odpaliłem i lekki gaz i działa mierzę 14,4V jest dodałem gazu odpuściłem , znowu gaz i po chwili znowu kontrolka świeci.

    0
  • #17 14 Sie 2018 23:58
    ewoo
    Poziom 15  

    jack63 napisał:
    Robiłeś próbę pomiaru rezystancji wirnika gdy się kręci?
    Pomiar na wyprowadzeniach szxzotek?
    Te 0.5 oma to pewnie błąd wynikający z rezystancji samych kabli pomiarowych. Zewrzyj końcówki pomiarowe i zobacz jaką rezystancję pokaże miernik?
    Poczytaj
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3480918.html


    Przeczytałem i kupię żarówki 24V a potem zrobię test z żarówkami.

    Dodano po 2 [minuty]:

    [quote="jack63"]
    ewoo napisał:
    Robiłem kilka dni temu i podczas pracy silnika było 26 ohm

    Tak być nie może.
    To jest przyczyna problemów z ładowaniem.[/quot

    teraz doczytałem. Pomierzę jutro jeszcze raz wirnik i napiszę.

    0
  • #19 16 Sie 2018 23:06
    ewoo
    Poziom 15  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Kolego podłącz 12v na wirnik i mierz ładowanie wtedy.


    Witam. Podłączyłem voltomierz do aku , odpaliłem i odpiąłem przewód wychodzący z regulatora do szczotek i podłączyłem go do + w aku. Przy obrotach wolnych czyli ok 1500 -1800 obr na aku było do14V po podniesieniu do ok 2500 obr podskoczyło do ok. 15V nie dawałem więcej bo bałem się że coś się spali. W tym momencie odłączyłem przewód od aku i podłączyłem do regulatora, przez ok 3 sek było ładowanie a potem kicha - znikło. Podłączyłem kilka razy i nic.
    Zgasiłem i zmierzyłem jeszcze raz rezystancję przewodu od regulatora do szczotek wraz z wirnikiem i tak na zgaszonym jak i odpalonym wirnik wraz z przewodem pokazywał ok 8ohm. Wcześniej oddawałem że było więcej ale teraz już nie pamiętam czy ja zrobiłem błąd czy tak było. Pomierzyłem jeszcze diody bo myślałem że spaliłem ale nie. Jutro zmienię miernik na inny bo ten chyba zajechałem.

    0
  • #21 16 Sie 2018 23:37
    jack63
    Poziom 41  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Jedna szczotka do masy druga do 67 regulatora.

    W ETZ jest tak standardowo.
    ewoo napisał:
    W tym momencie odłączyłem przewód od aku i podłączyłem do regulatora, przez ok 3 sek było ładowanie a potem kicha - znikło

    Tak nie wolno robić przy regulatorach elektronicznych.
    Mogłeś uszkodzić regulator lub diody. Alternator chodził obciążony tylko zapłonem.
    Te 8 om to stanowczo za dużo. Ori było ok 4 om.
    Coś ten wirnik jest podejrzany. Ja upatruję w nim głównej przyczyny problemów.
    Nie napisałeś jak to wszystko masz podłączone? Może jakiś zonk ?
    Czy jest kabel masy od silnika do punktu masy?

    0
  • #22 17 Sie 2018 14:01
    ewoo
    Poziom 15  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Więc zastosuj regulator rna2 i po temacie.!!!
    Jedna szczotka do masy druga do 67 regulatora.


    Taki mam, a styk 15 do diod wzbudzenia i do kontrolki .

    0
  • #24 17 Sie 2018 14:19
    ewoo
    Poziom 15  

    jack63 napisał:
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Jedna szczotka do masy druga do 67 regulatora.

    W ETZ jest tak standardowo.
    ewoo napisał:
    W tym momencie odłączyłem przewód od aku i podłączyłem do regulatora, przez ok 3 sek było ładowanie a potem kicha - znikło

    Tak nie wolno robić przy regulatorach elektronicznych.
    Mogłeś uszkodzić regulator lub diody. Alternator chodził obciążony tylko zapłonem.
    Te 8 om to stanowczo za dużo. Ori było ok 4 om.
    Coś ten wirnik jest podejrzany. Ja upatruję w nim głównej przyczyny problemów.
    Nie napisałeś jak to wszystko masz podłączone? Może jakiś zonk ?
    Czy jest kabel masy od silnika do punktu masy?


    Chyba żle mnie zrozumiałeś bo od aku odłączyłem ale ten przewód co idzie od regulatora do szczotek, bo tak jak radziliście puściłem nim na wirnik 12V. Aku cały czas podłączony do instalacji. Kabel od punktu masy biegnie do silnika i jest przyłączony w tym samym miejscu co szczotka do masy.
    Po tym zabiegu zmieniłem regulator i zmierzyłem diody i niby wszystko ok. Dziś zmieniam miernik i dam znać co do pomiarów. Co do wirnika to tak jak piszesz, też coś mi się nie podoba. Patrzyłem na allegro i są tam takie same. Czy to byłby chiński badziew?

    Dodano po 4 [minuty]:

    jack63 napisał:
    Kontrolka ładowania świeci po włączeniu zapłonu?
    Spróbuj pominąć (zewrzeć) bezpiecznik 2A na drodze wzbudzenia.


    Świeci, bezpiecznik wymieniony na taki zwykły 5A poza tym cały przewód zmierzony na rezystancje-------- wpadł mi pomysł teraz żeby cały przewód od regulatora do szczotek przedzwonić żarówką np. 55W bo może bez obciążenia rezystancja mała a przy obciążeniyu coś nie tak

    Dodano po 2 [minuty]:

    MZ ETZ 250 - Kontrolka gaśnie - brak ładowania a wszystkie elementy sprawdzone

    W moim też jest to żółte tworzywo

    0
  • #25 17 Sie 2018 14:23
    jack63
    Poziom 41  

    Diody trzeba sprawdzać dużym prądem. Czyli dla diod mocy aku + żarówka reflektorowa, a dla wzbudzenia żarówka 21W na kilka sekund. W ori prostowniku można zmierzyć każdą diodę z osobna. Oczywiście przepływ prądu ma być tylko w jednym kierunku.
    Sprawdź też sprężyny szczotek. Ew daj mocniejsze na próbę. Ori były bardzo miękkie, bo pierścienie były grafitowe.
    Szczotki też muszą być odpowiednie. I do tego doszlifowane do łuku pierścieni.

    0
  • #26 17 Sie 2018 15:34
    ewoo
    Poziom 15  

    Coś znalazłem tylko nie wiem czy to ważne. Ustawiłem miernik na prąd zmienny i zmierzyłem napięcie na stykach gdzie łączą się przewody ze stojana z prostownikiem. Są wiadomo trzy ale : podałem na wirnik prąd prosto z aku dałem 3 tyś obrotów i na
    U= 14V
    V=14V
    W=13V
    więc żeby wykluczyć jakiś wpływ prostownika zmieniłem przewody V z W i znów pomiar i wyszło
    U=14V
    V=13V
    W=14V

    Tak rozumuję że jedna faza podaje o 1V mniej i teraz pytanie czy to możliwe? czy ma to wpływ na ładowanie ? czy ma to wpływ na wzbudzenie ? a co za tym idzie na gaśnięcie kontrolki na wysokich obrotach?

    JAk to teraz dokładnie zdiagnozować bo miernik ustawiłem na 200 ohm i nie ma przebicia na masę z żadnego uzwojenia i rezystancja pomiędzy uzwojeniami jest 1,4ohm

    0
  • #28 17 Sie 2018 17:59
    ewoo
    Poziom 15  

    jack63 napisał:
    Odłącz prostownik. Zapnij żarówki (3szt) i mierz AC (3x).
    Pisałem o tym w lunkowanym temacie. Poczytaj.
    Zasilanie regulatora weź z obwodu kontrolki ładowania zwierając ją lub wprost z aku.


    Czytałem i tak zrobię tylko nie rozumiem tego o zasilaniu.
    Czy chodzi o to by na styk regulatora (15) podać napięcie bezpośrednio z aku.
    Czy na wirnik podać bezpośrednio z aku?

    Doczytałem- wirnik zasilić poprzez żarówkę 12V21W

    0
  • #29 17 Sie 2018 18:42
    jack63
    Poziom 41  

    Może niedokładnie się wyraziłem. Sorry.
    Chodziło mi o zostawienie regulatora, ale bez prostownika, to nie ma sensu. Jeszcze raz przepraszam.
    Zrób próbę z żarówkami na wyjściu 3f z alternatora, a wirnik zasil przez żarówkę i mierz napięcia AC między fazami.
    Uważaj na RPM, bo spalisz żarówki obciążające alternator.
    Przy okazji można pomierzyć napięcia międzyfazowe bez obciążenia żarówkami na różnych RPM.

    0
  Szukaj w 5mln produktów