Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Naprawa napędu Somfy Ilmo 50 WT 6/17

greenhorn1 15 Aug 2018 15:24 1599 17
  • #1
    greenhorn1
    Level 8  
    Witam,
    Mam problem z 3 silnikami do rolet Somfy Ilmo 50 WT 6/17 i zastanawiam się, czy da się je jeszcze naprawić, czy konieczny jest zakup nowych. Pierwszy wysiadł miesiąc po zakończeniu gwarancji, a kilka tygodni później wysiadły kolejne. Zaczęło się od tego, że wyłączał się w trakcie podnoszenia rolety tak, jakby coś blokowało roletę (silnik ma detekcję przeszkód). Początkowo myślałem, że to wina prowadnic, ale tam jest luz. Po jakimś czasie przestał podnosić roletę chyba że pomagam ręcznie. W dół pracuje w miarę OK. Czy ktoś wie, co można z tym zrobić? A może jest ktoś ze śląska (Tychy), kto ma doświadczenie z naprawą takiego silnika?
    Z góry dzięki za wszystkie informacje i pozdrawiam.
  • #2
    marek216

    Level 43  
    Po pierwsze sprawdź działanie silnika bez obciążenia na stole w obu kierunkach. Jeśli będzie działał poprawnie to masz problem z prowadnicami, luz luzem ale coś jednak powoduje zadziałanie zabezpieczenia.
    W tych napędach zabezpieczeniem jest termik i wyraźnie nie pasuje mu to, że silnik się grzeje.
  • #3
    greenhorn1
    Level 8  
    Prowadnice na 100% nie są problemem. Poza tym, ten sam problem pojawił się w 2 kolejnych roletach i z tego co usłyszałem od montażysty, często tak mają z somfy. Objawia się to tym, że silnik jest w stanie udźwignąć coraz mniejszy ciężar - na początku blokował się przy 10% otwarcia, a na końcu nie był w stanie udźwignąć rolety otwartej w 60-70%.
  • #4
    marek216

    Level 43  
    Dość ciekawa przypadłość. Rozbierz go i sprawdź zabezpieczenie. Wierzyć mi się nie chce żeby tak mało eksploatowane silniki padały.
  • Helpful post
    #5
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Typowy objaw uszkodzenia (upływności) kondensatora silnika. Zamiast np. 4µF (nie wiem dokładnie jaka pojemność jest w tych silnikach oryginalna) jest 2µF. Po jakimś czasie spada do 1µF itd...
  • #6
    greenhorn1
    Level 8  
    Czyli wymiana kondensatora?
  • Helpful post
    #7
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Sprawdź. To prawie nic nie kosztuje (kilkanaście złotych).
    marek216 wrote:
    W tych napędach zabezpieczeniem jest termik i wyraźnie nie pasuje mu to, że silnik się grzeje.
    To na pewno nie termik uważnie czytając twój post:
    greenhorn1 wrote:
    Po jakimś czasie przestał podnosić roletę chyba że pomagam ręcznie. W dół pracuje w miarę OK.

    Termik przy około 140 stopniach odłącza silnik całkowicie, a po ostygnięciu do ok. 80 stopni załącza silnik ponownie...
    Ponadto
    marek216 wrote:
    Rozbierz go i sprawdź zabezpieczenie.

    Rozbierał Kolega Marek kiedyś taki silnik? Mogę przesłać i życzę sukcesu...
  • #8
    greenhorn1
    Level 8  
    OK, dzięki za podpowiedź. To pewnie głupie pytanie, ale jestem kompletnie zielony w temacie: czy kondensator musi być dokładnie taki sam? Czytałem gdzieś że tam jest 2uF, ale ktoś sugerował montaż 4uF.
  • Helpful post
    #9
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Pojemności są niewielkie, więc różnica między 2µF a 4µF to aż 100%. Powinien być taki sam. Kup z wyprowadzonymi przewodami i z jak największym zakresem temperatur.
  • #10
    greenhorn1
    Level 8  
    OK, dzięki za pomoc!
  • #11
    Duksoon
    Level 2  
    Witam, to chyba standardowa przypadłość tego silnika w Tychach :) też mam taki problem. Czy mogę prosić o informacje jak dobrać się do elektroniki w tym silniku
    Pozdrawiam
  • #12
    greenhorn1
    Level 8  
    Wystarczy wyciągnąć silnik i go otworzyć. Kondensator jest wpięty na kablu więc wymiana trwa 3 minuty.
  • #13
    Duksoon
    Level 2  
    Dziękuję za odpowiedź. Właśnie z tym otwarciem mam problem. Z obu stron plastik i nie wiem jak się do niego dobrać.
  • #14
    greenhorn1
    Level 8  
    Z tego co pamiętam to do odkręcenia są 2-3 śruby, a później wysuwa się silnik z tej samej strony, z której jest kabel zasilający. Możliwe, że trzeba włożyć w to trochę siły.
  • #15
    Duksoon
    Level 2  
    Jeszcze raz dzięki. Od strony kabla zasilającego mam dwie śruby które po odkreceniu pozwalają na wyciągniecie tego kabla. Zatem spróbuję na siłę wyciągnąć.
    Pozdrawiam
  • #16
    greenhorn1
    Level 8  
    Powinna być jeszcze co najmniej jedna - być może na obudowie?
  • #17
    lamerb
    Level 25  
    Śrubka jest albo pod naklejką albo pod pierścieniem napędzającym przekładnie mikrowłączników.
  • #18
    Duksoon
    Level 2  
    Dziękuję za podpowiedź. Trzeba było wyciągnąć metalowa spinkę trzymająca plastik pod którym była śruba. Opanowane.
    A czy ktoś wie do czego służą 4 metalowe bolce w metalowej obudowie? Myślałem, że należy je wybić żeby dobrać się do wnętrza silnika. Niestety od tego zacząłem zanim dowiedziałem się co i jak.
    Pozdrawiam