Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Silnik elektryczny 1F, SZJFe 24b.

17 Sie 2018 18:45 1191 8
  • Użytkownik obserwowany
    Witam!

    Mam w naprawie silnik elektryczny 1F o oznaczeniu fabrycznym SZJFe 24b.
    Mam problem w (poprawnym) uruchomieniu tegoż silnika.

    Cewka pracy jaki i rozruchu posiada 1,5Ω, mierzone miernikiem.
    Cewki połączone szeregowo (tak dla próby silnika). Silnik rusza bez problemowo, od razu wchodzi na obroty.
    Połączenie według tego schematu z tematu.
    Niestety powoduje przepalenie bezpiecznika topikowego o prądzie znamionowym 25A.
    Silnik obraca się o pół obrotu a następnie bezpiecznik zostaje przepalony.
    W szeregowym podłączeniu startuje normalnie, podczas tej próby sprawdziłem wyłącznik odśrodkowy.
    Przy postoju wyłącznik jest zamknięty, tak jak być powinno. Po rozkręceniu silnika wyłącznik jest rozwarty.
    Kondensator (mierzony miernikiem) ma pojemność 150µF/320V.
    Jak podłączyć silnik poprawnie, tak aby się nie spalił. Wykorzystać wyłącznik odśrodkowy i kondensator?
    Schemat podany powyżej (według mnie) jest poprawny, a jednak powoduje wyzwolenie zabezpieczenia.
    Może kondensator, odpowiedzialny za przesunięcie fazy jest niesprawny? Nie wiem.
    Podaję zdjęcia tabliczki znamionowej, kondensatora oraz całego silnika.
    Silnik elektryczny 1F, SZJFe 24b. Silnik elektryczny 1F, SZJFe 24b. Silnik elektryczny 1F, SZJFe 24b.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 37  
    Witam !
    Pokaż jak wygląda uzwojenie silnika.
    1,5oma dla uzwojenia pomocniczego to pomyłka/uszkodzenie.
  • e-miernikie-mierniki
  • Użytkownik obserwowany
    sp3ots napisał:
    Pokaż jak wygląda uzwojenie silnika.


    Również mam takie odczucie.
    Uzwojenie to podstawa diagnozy, wiem.
    Lecz z jednej strony jest kolo pasowe, z drugiej jest metalowy zaspawany wentylator.
    I jego nie mam zamiaru ściągać.
    Dobrze, że w ogóle jest jakikolwiek wentylator w przeciwnym razie silnik uległ by przegrzaniu, izolacja uzwojeń by skruszała co grozi zwarciem między zwojowym, lub zwarciem do obudowy.

    Mierzyłem silnik pod tym kontem, induktorem między uzwojeniami i pomiędzy obudową a poszczególnymi uzwojeniami. Miernik pokazuje ∞ Ω.
    Więc izolacja jest dobra.


    @sp3ots

    Co mam zrobić w tej sytuacji?
    Próbować dostać się do uzwojeń?

    Dodano po 1 [godziny] 21 [minuty]:

    Mam jeszcze jedną teorię, może błędną (?)

    Może być wał silnika włożony w nieodpowiednią stronę? Czyli tam gdzie jest wentylator dać kolo pasowe?

    Wiem, że kiedyś miałem problem z silnikiem indukcyjnym, pomogło zamienienie wirnika stronami.
    To był nieduży silnik może 20W.
    Był to chyba silnik wentylatora.
  • Poziom 37  
    Spróbuj zdjąć koło pasowe . Zdjęcie ogólne silnika pokazuje że był przerabiany.
  • Użytkownik obserwowany
    sp3ots napisał:
    Spróbuj zdjąć koło pasowe . Zdjęcie ogólne silnika pokazuje że był przerabiany.


    Co konkretnie pokazuje?

    Jak dla mnie to przewody są stanowczo za krótkie.
    Poza tym nieoryginalna osłona i wentylator, co do wyłącznika odśrodkowego nie mam pojęcia czy oryginalnie był?
  • Poziom 37  
    Przewody nie są oryginalne.
  • Poziom 35  
    Rezystor240 napisał:
    Cewka pracy jaki i rozruchu posiada 1,5Ω, mierzone miernikiem.

    Rezystancja uzwojenia rozruchowego zdecydowanie zbyt niska, najprawdopodobniej jest uszkodzone.
    Rezystor240 napisał:
    Mam jeszcze jedną teorię, może błędną (?)

    Może być wał silnika włożony w nieodpowiednią stronę? Czyli tam gdzie jest wentylator dać kolo pasowe?

    Teoria błędna, wirnik zamontowany prawidłowo.
    Rezystor240 napisał:
    co do wyłącznika odśrodkowego nie mam pojęcia czy oryginalnie był?

    Wyłącznik odśrodkowy był oryginalnie w tym silniku.