Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.

gdL 18 Aug 2018 16:57 22500 92
Computer Controls
  • Jakiś czas temu nabyłem drukarkę 3D i postanowiłem wykorzystać dużą dokładność CNC do tworzenia z jej pomocą PCB. Nie jest to oczywiste i napotkałem po drodze wiele problemów. Zdecydowałem się napisać ten krótki tutorial, żebyście Wy nie musieli się z tym zmagać od początku. Moje rozwiązania nie są perfekcyjne, ale działają i pozwalają znacznie przyspieszyć proces realizacji swoich projektów. Przejdźmy do rzeczy.

    1. Sprzęt.
    Moja drukarka to klon Prusa I3, ale każda drukarka jest dobra. Producent z reguły nie uwzględnił dodatkowego miejsca mocowania na pisak lub rylec, więc będziemy musieli jakoś sobie z tym poradzić. Można spróbować poszukać gotowych rozwiązań do wydrukowania dla naszego modelu, albo zaprojektować własną przystawkę do trzymania pisaka - ja nie znalazłem optymalnego i wydrukowałem własny.
    Adapter ten kotwiczy się magnetycznie z tyłu na czterech łbach śrub karetki osi X (magnesy neodymowe) i pozwala złapać pisak do PCB przy pomocy dwóch uchwytów dociskanych czterema śrubami. Rozwiązanie magnetyczne ma swoje plusy - w razie, jeśli coś pójdzie nie tak, adapter po prostu się zsunie. Minusem jest ta sama cecha - adapter może się przesunąć, jeśli zadziałają na niego za duże siły.

    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.[Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.[Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.

    Elementy potrzebne do adaptera można wydrukować na drukarce 3D - adres plików do druku i źródłowego we FreeCad na stronie thingiverse . Drukujemy jeden raz podstawę i dwa razy zacisk. Zaciski mocowane są na gwintowanych prętach m3 przyciętych pod wymiar. Na pręty nakręcamy samohamowne nakrętki (lub zwykłe posmarowane klejem) i mocujemy w podstawie. Po ich umocowaniu wklejamy magnesy neodymowe 8x3mm. Drugi koniec prętów m3 przewlekamy przez mocowania i nakręcamy na nie nakrętki m3 z nałożonymi dowolnymi niedużymi kształtkami - aby łatwiej było ręcznie dokręcać.

    2. Oprogramowanie i drukowanie.
    Startujemy z Waszego ulubionego programu do projektowania PCB i/lub symulacji, ale wspólnym krokiem dla wszystkich będzie obraz rastrowy 2D - np BMP lub PNG, który można jeszcze obrobić w darmowym programie jak GIMP itp, aby uzyskać perfekcyjny obraz ścieżek i otworów. Tu sporo będzie zależeć od tego, czy chcemy obraz pozytywowy - tj. na laminacie chcemy mieć widoczne ścieżki, a większość powierzchni będzie pusta czy chcemy mieć obraz płytki jak po obrabiarce CNC - tj. cienkie obrysy ścieżek z zachowaną prawie całą powierzchnią miedzi.
    Następnie używamy załączonego programu "Image To STL Converter" uzyskując plik STL. Parametry, jakie są potrzebne do wygenerowania pliku są widoczne na zdjęciu.

    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.

    Plik STL następnie otworzymy w programie do cięcia i obsługi drukarki - w moim przypadku będzie to RepetierHost i CuraEngine. Wybieramy jeden ze schematów stosowanych do:

    - OBRAZ POZYTYWOWY (ścieżki i puste tło): ścieżki są kreślone po laminacie mazakiem włożonym w zbudowany przez nas adapter. Stosuję mazak EDDING z końcówką 0.3mm. Płytka może być wcześniej przeszlifowana papierem ściernym. Rozwiązanie ma nieco niższą rozdzielczość. Wystarczy jeden 'przelot' przez płytkę, aby ścieżki były gotowe, przerywamy w dowolnym momencie. Stosujemy wypełnienie i retrakcję z 1mm podnoszeniem osi Z przy ekstruzji. Wypełnienie to 60-80%.
    Pisak układamy w adapterze tak, aby znajdował się poniżej dyszy ekstrudera. Podczas bazowania osi ręcznie wyzwalamy endstop osi Z i manualnie obniżamy pisak tak, aby dotykał ustawionego w odpowiednim miejscu laminatu. Następnie w Repetier Host ustawiamy Dryrun (bez grzania stołu i bez pracy ekstrudera - tylko ruch) i obserwujemy jak pisak kreśli ścieżki.

    Efekt wygląda tak:
    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.
    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.
    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.

    -OBRAZ NEGATYWOWY (ścieżki są wycinane w pierwotnie pomalowanej równo powierzchni laminatu - UWAGA - laminat nie może być porysowany, tylko wyczyszczony acetonem, gładki): w zbudowany adapter wkładamy rylec na sprężynie (dalej opis jak go stworzyć). Ważne jest, aby drukarka wykonała kilka przelotów na niskiej prędkości druku - ja ustawiam 12% na SmartControllerze. Rylec powoli kreśli wyznaczoną trasę usuwając marker z płytki. Można zrobić mu pauzę i przetrzeć czasem końcówkę. Oczywiście w RepetierHost zaznaczamy Dryrun - bez grzania stołu i z wyłączonym ekstruderem.
    W kolejnych warstwach warto korygować położenie rylca używając microsteppingu w osi Z (opcja w smartController). Sprężyna umożliwia rozpoczęcie niżej o kilka mm. Ważne, żeby nie za nisko...

    Efekt wygląda tak:

    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.
    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.
    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.

    3. TRAWIENIE.
    Uzyskane w poprzednim kroku płytki trawimy. Ja do tego celu zbudowałem sobie 'asystenta trawienia', ale wystarczy jakikolwiek pojemnik niemetaliczny oporny na czynnik trawiący. Finalnie po nawierceniu otworów:

    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.

    4. RYLEC DO METODY NEGATYWOWEJ. Jak zbudować rylec do metody negatywowej?
    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.
    Do budowy rylca użyjemy naszej drukarki 3D - zaprojektowane części do wydruku i plik FreeCAD dostępne na stronie thingiverse . Oprócz części 3D potrzebujemy też: sprężynkę od długopisu, dwie gumki recepturki i szprychę rowerową przyciętą pod wymiar. Szprychę warto posmarować obojętym smarem - np. silikonowym lub wazelinowym. Dalszy koniec szprychy mocujemy w sprzęgle przy pomocy dwóch śrub i nakrętek.
    Jako końcówki rysującej po laminacie użyłem igły od starego cyrkla i świetnie daje sobie radę. Igła także jest mocowana sprzęgle przy pomocy dwóch śrub M3 i nakrętek. Dwie nakrętki mocujemy też jako podkładki dla sprężyny od długopisu - w dalszym końcu mocowania i bliższym końcu sprzęgła.

    PYTANIA I ODPOWIEDZI:
    1. Dlaczego nie silnik z frezem grawerskim? Możnaby zrezygnować z trawienia.

    Myślałem o tym, jednak zrezygnowałem z dwóch przyczyn. Po pierwsze, jest to bardzo brudna robota i nie powinno się tego robić w domu. Pół biedy ścinki, które widać, ale znacznie gorsze są drobne, które unoszą się w powietrzu i kończą w płucach. Dlatego nawet wiercenie w PCB staram się robić przynajmniej na balkonie.
    Drugi powód to zbyt miękkie osie x i y - oparte na paskach. W obrabiarce CNC są to raczej śruby trapezowe.

    2. Czy da się tą metodą zrobić płytkę dla gęstego rastra wyprowadzeń?
    Macie QFN45 i SOIC127. UPDATE: Da się uzyskać zadowalający efekt w obu przypadkach. Ale widać, że metoda negatywowa daje sobie radę lepiej, natomiast pozytyw wymaga odpowiedniego dobrania nacisku, żeby nie spłaszczać końcówki markera. Trzeba się liczyć z tym, że ona będzie ulegała dość szybkiemu zużyciu.

    Negatyw:
    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.
    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.

    Pozytyw:
    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.
    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.

    3. Czy można korzystać z osobnego plotera do tworzenia PCB?

    Tak, @PiotrPitucha dodał: Dla tych co nie mają drukarki 3D koncepcja a co ważniejsze praktyczny manual do wykonania płytki.
    https://www.instructables.com/id/Drawing-Plotter/

    Jeszcze jeden układ prosty jak budowa cepa :)
    https://github.com/ruizivo/GRBL-28byj-48-Servo
    i widok przy pracy
    https://www.youtube.com/watch?v=oPVc9ixj0iU
    Części oczywiście trzeba sobie wcześniej... wydrukować w 3D.

    4. Jak długo trzeba czekać na płytkę formatu A5?
    To zależy od wielu czynników - od prędkości i ilości linii przede wszystkim. W metodzie pozytywowej krótko - pewnie kilka minut. W metodzie negatywowej z rylcem wszystko dzieje się wolniej i musi być powtórzone 3-7x, żeby się dobrze wytrawiło. Po drodze być może będzie trzeba przetrzeć rylec z nadmiaru zdjętego markera. Obstawiam, że całość może trwać nawet i 2h. Oczywiście z pewnością doświadczony twórca może ten czas optymalizować.

    5. Co z metodą laserową?

    Można podłączyć laser analogicznie przy pomocy magnesów lub w inny sposób, podobnie jak to robimy z rylcem lub pisakiem. Metoda może mieć swoje atuty jak dokładność i szybkość. Nie jestem pewien czy trzeba nawet podłączać laser do obwodu drukarki 3d. Szybki przeskok pomiędzy punktami docelowymi prawdopodobnie nie wystarczy aby wypalić warstwę lakieru lub mazaka z płytki. Tak więc kolejna metoda nie wymagająca większej ingerencji w sprzęt. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na BEZPIECZEŃSTWO. Taki laser jest w stanie w sekundę permanentnie uszkodzić wzrok.




    Dla wytrwałych bonus. Tak też można wykorzystać wykonane modyfikacje:

    [Tutorial] Jak tworzyć PCB z użyciem drukarki 3D/plotera.


    Na pytania postaram się odpowiedzieć edytując pierwszy post, żeby nie robić bałaganu. Pytajcie, dyskutujmy - może ulepszymy metodę.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    gdL
    Level 27  
    Offline 
    Has specialization in: medycyna, programowanie, meteorologia
    gdL wrote 960 posts with rating 236, helped 117 times. Live in city Zgierz. Been with us since 2004 year.
  • Computer Controls
  • #2
    noel200
    Level 26  
    A gdybyś zamiast mazaka założył silniczek z frezem grawerskim... Bez chemii jest płytka. Tylko wiercenie. Ale gcode wiercenia na drukarkę też można wygenerować.
    Swoją drogą masz bardzo tępe wiertło.
  • #3
    gdL
    Level 27  
    noel200 wrote:
    A gdybyś zamiast mazaka założył silniczek z frezem grawerskim... Bez chemii jest płytka. Tylko wiercenie. Ale gcode wiercenia na drukarkę też można wygenerować.
    Swoją drogą masz bardzo tępe wiertło.


    Myślałem o tym, jednak zrezygnowałem z dwóch przyczyn. Po pierwsze, jest to bardzo brudna robota i nie powinno się tego robić w domu. Pół biedy ścinki, które widać, ale znacznie gorsze są drobne, które unoszą się w powietrzu i kończą w płucach. Dlatego nawet wiercenie w PCB staram się robić przynajmniej na balkonie.
    Drugi powód to zbyt miękkie osie x i y - oparte na paskach. W obrabiarce CNC są to raczej śruby trapezowe.

    Użycie drukarki 3d ma przewagę nad termotransferem - jest to czystsza praca, bez babrania się w tonerze i złuszczaniu papieru z laminatu. Uważam, że warto.
  • Computer Controls
  • #4
    noel200
    Level 26  
    A zrób płytkę z układem w obudowie tqfp44. Mazakiem 0,3mm coś powinno wyjść. Ale nawet jak nie wyjdzie jak trzeba to i tak wrzuć tego fotkę.
  • #5
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Hehehe... Przypomniały mi się czasy mojej młodości, gdy za pomocą mazaka spirytusowego mocowanego do plotera malowało się płytki... płytki, które wyglądały po trawieniu paskudnie gdy mazak nie był zbyt świeży, albo podsechł w między czasie... W ten sposób zrobiłem kilka płytek i od tamtej pory mazaka (nie ważne czy zwykły nitrowy Pentel czy "specjalny do obwodów drukowanych") używam do trasowania linii cięcia PCB przed nałożeniem tonera metodą termotransferową. Efekt znacznie lepszy, większa powtarzalność i szybkość od projektu do gotowej PCB.
    gdL wrote:
    Po pierwsze, jest to bardzo brudna robota i nie powinno się tego robić w domu. Pół biedy ścinki, które widać, ale znacznie gorsze są drobne, które unoszą się w powietrzu i kończą w płucach. Dlatego nawet wiercenie w PCB staram się robić przynajmniej na balkonie.
    W takim razie powinieneś i trawić na dworze. Co prawda nie wydzielaja się jakieś toksyczne gazy (B 327), ale w wypdku przypadkowego chlapnięcia masz dywan do wyrzucenia.
    Wiercę płytki od około 50 lat. Od 50 lat mniej więcej trawię albo w chlorku (gdy jeszcze był ogólnie dostępny) albo w B327 - kilka par spodni mam w białe plamki (modne są teraz dżinsy z białymi "wytarciami", czy nawet dziurami), a wytrawione płytki na wymiar szlifuję na papierze ściernym założonym na szlifierkę i ... i nadal żyję. Wbrew pozorom pył nie jest aż taki lotny, żeby chętnie się unosić podczas wiercenia. Gorzej gdy wieje wiatr (przeciąg). A zpozostałościami po wierceniu odkurzacz sobie radzi wyśmienicie.
    Inaczej - kupa roboty w Twoim pomyśle "drukowania" nie przekłada się w moim rozeznaniu na efekt końcowy. Mała precyzja, koszt spory (pisaki po jednej - dwóch średnich płytkach są do wyrzucenia (malowałem więc wiem jak jest z ich "żywotnością") i stosunkowo długi czas oczekiwania na gotową płytkę.
    Drukarkę 3D lepiej jednak wykorzystywać zgodnie z jej przeznaczaniem.
  • #7
    gdL
    Level 27  
    Arek_v1 wrote:
    Zamiast markera można zbudować coś takiego https://youtu.be/5OSi3ccrO9A
    P. S wie ktoś jak jest zbudowana ta głowica?


    Muszę przyznać, że niesamowity projekt. Też jestem ciekaw jak to działa.
    A ja spróbuję narysować i wytrawić coś o mniejszym rastrze wyprowadzeń.
  • #8
    krzbor
    Level 25  
    Nie mam drukarki 3D, stąd może głupie pytanie - czy nie można wydrukować czegoś filamentem bezpośrednio na płytce, wytrawić, a następnie usunąć filament z płytki?
  • #9
    eskulapa555
    Level 5  
    krzbor wrote:
    Nie mam drukarki 3D, stąd może głupie pytanie - czy nie można wydrukować czegoś filamentem bezpośrednio na płytce, wytrawić, a następnie usunąć filament z płytki?


    Można:D
    Tylko trzeba pamiętać że np na mojej drukarce precyzja to Max 0.1mm.
  • #11
    Anonymous
    Level 1  
  • #13
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Arek_v1 wrote:
    Zamiast markera można zbudować coś takiego https://youtu.be/5OSi3ccrO9A
    P. S wie ktoś jak jest zbudowana ta głowica?


    Na moje oko to prosta głowica woskowa gdyż widać że jest tam grzałka. Zasada drukowania taka sama jak w drukarkach woskowych XEROX CUBE, wydmuch wosku z głowicy sprężonym powietrzem. Jak by nie patrzeć patent doskonały gdyż wosk z CUBE czepia się nawet bębna pokrytego teflonem.
  • #14
    Anonymous
    Level 1  
  • #15
    PiotrPitucha
    Level 34  
    Witam
    Jest jeszcze inna metoda która daje bardzo ładne i precyzyjnie wykonane płytki.
    - pokrywamy całą płytkę soldermaską;
    - usuwamy z pustych miejsc na płytce soldermaskę na CNC i trawimy;
    - wiercimy konieczne otwory;
    - przy pomocy CNC usuwamy soldermackę z padów.
    Płytka wygląda idealnie i czasowo nie odbiega od robienia płytek termotransferem.
    Do usuwania soldermaski używa się frezu V 30° ze sprężyną, pozwala on na delikatny docisk do płytki bez uszkodzenia powierzchni miedzi.
    Jeśli użyjemy mocowania płytek przy pomocy szpilek pozycjonujących to łatwo jest wykonać dobre płytki dwustronne.
    Metody wykonywania płytek na CNC doszły do poziomu nieosiągalnego dla termotransferu, co widać na przykładowym filmie https://www.youtube.com/watch?v=7EctuSTL7-w
  • #16
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Pięknie tylko ten czas stracony na oczekiwanie z niecierpliwością na płytkę PCB. Wolał bym już nadruk. A propos to widziałem kilka udanych przeróbek drukarek pigmentowych bodajże Epson. Tyle że efekty mizerne. Nadal najszybszą metodą pozostaje metoda fotochemiczna. A na prototypy pisak i szablony lub wyklejki.
  • #17
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Dziękuję za taką produkcję. Wolę fotochemię. W pół godziny mam płytkę + wiercenie. To, że się da to już wiem od dawna. Ale jakość jest nie do przyjęcia.

    PiotrPitucha wrote:
    Witam
    Jest jeszcze inna metoda która daje bardzo ładne i precyzyjnie wykonane płytki.
    - pokrywamy całą płytkę soldermaską;
    - usuwamy z pustych miejsc na płytce soldermaskę na CNC i trawimy;
    - wiercimy konieczne otwory;
    - przy pomocy CNC usuwamy soldermackę z padów.


    Próbowałem trochę inaczej. Laminat pokrywałem w wirówce bardzo cienką warstwą parafiny.
    Później frezarka zbierała frezem to co do wytrawienia. Efekty zachęcające, ale do foto nie ma porównania.
  • #18
    gdL
    Level 27  
    Kraniec_Internetów wrote:
    cooltygrysek wrote:
    Na moje oko to prosta głowica woskowa gdyż widać że jest tam grzałka.

    Na moje też :)
    @gdL możesz powiedzieć ile czasu zajęłoby takie "wypisanie" płytki wielkości kartki A5? Kiedyś chciałem kupić taki mały grawer CNC do PCB, le okazało się, że zrobienie takiej płytki trwałoby kilka godzin.


    @Kraniec_Internetów To zależy od wielu czynników - od prędkości i ilości linii przede wszystkim. W metodzie pozytywowej krótko - pewnie kilka minut. W metodzie negatywowej z rylcem wszystko dzieje się wolniej i musi być powtórzone 3-7x, żeby się dobrze wytrawiło. Po drodze być może będzie trzeba przetrzeć rylec z nadmiaru zdjętego markera. Obstawiam, że całość może trwać nawet i 2h. Oczywiście z pewnością doświadczony twórca może ten czas optymalizować.

    @noel200 Masz już przykłady o które prosiłeś (w pierwszym poście). W skrócie - jest ciężko i tylko negatyw da radę z QFN45 .
  • #19
    marianm68
    Level 17  
    krzbor wrote:
    Nie mam drukarki 3D, stąd może głupie pytanie - czy nie można wydrukować czegoś filamentem bezpośrednio na płytce, wytrawić, a następnie usunąć filament z płytki?


    Można spróbować. Dysza 0,2mm dałaby zadowalającą dokładność (dla przewlekanych).
    Ale... powierzchnia na której się drukuje musi być praktycznie idealną płaszczyzną. Nawet odkształcenie rzędu 0,1mm zdyskwalifikują laminat. Dla bardzo małych płytek pewnie dałoby radę. Przy wymiarach kilkunastu centymetrów (i podgrzewaniu stołu) to raczej byłaby "walka z wiatrakami" bo laminat się "wygnie" i albo głowica będzie szorować po laminacie albo filament nie przywrze do miedzi.

    PiotrPitucha wrote:
    Metody wykonywania płytek na CNC doszły do poziomu nieosiągalnego dla termotransferu, co widać na przykładowym filmie https://www.youtube.com/watch?v=7EctuSTL7-w


    No nie wiem, chyba nie jest tak źle. U mnie termotransfer daje rade przy ścieżkach 0,2mm.
    Tylko ta cena maszynki, blisko 2000 euro (brutto) to jakieś 8500zł! Raczej nie zainwestuję tyle by zrobić kilka płytek w roku ;-)
  • #20
    zackass1
    Level 16  
    Zamiast rylca jakiś słaby laser i wypalać farbę zamiast skrobać.
    Odpada ręczne poziomowanie stołu, bo laser nie musi być poniżej głowicy.
    Z resztą jak ktoś chce się bawić w przystawki do drukarki to może warto sobie wydrukować wózek z systemem szybkiego montażu np. taki https://www.thingiverse.com/thing:1670305
    W slicerze można ustawić start druku z wysokości na jakiej wypada ognisko promienia.
    Sam nad tym się zastanawiałem bo nigdy termotransfer mi nie wychodził zadowalająco, ale w przydasiach nie mam lasera.
  • #21
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    zackass1 wrote:
    Zamiast rylca jakiś słaby laser i wypalać farbę zamiast skrobać.


    Co do laserowego plotera do PCB to widziałem takie w chinach z 10 lat temu w firmie produkującej PCB tzw szybkiego zamówienia i służył do szybkiego prototypowania i korekt. Ale to było dawno. Obecnie jak odwiedziłem tą firmę to przeszła taką wymianę maszyn że aż mi kopara opadła i zbierałem jej szczątki z podłogi i to dosłownie :-). Obecnie z Siemensa zamawiamy płytki u nich z racji lepszej ceny za partie i nie byle, ale wystarczająca dla zasilaczy jakość.
  • #22
    Galareta
    Level 23  
    Osobiście mam laser 405nm na drukarce 3d i po prostu utrwala folie światłoczuła, potem maska i na koniec opisy. Laser ma 130mW według chińczyka. Jakościowo wychodzi to całkiem ok, czasowo niestety trzeba mieć cierpliwość, puszczam na noc, aby światło dzienne mi nie utrwaliło folii za tą godzinę czy dwie jak się naświetla. Aktualnie myślę nad samodzielnym urządzeniem do naświetlania laserowego z wyższą dokładnością od drukarki 3D i większym polu roboczym, abym mógł kilka sztuk robić jednocześnie i płytki długości ponad 20cm (potrzebuje co jakiś czas pcb wielkości a3)
  • #23
    gdL
    Level 27  
    noel200 wrote:
    A zrób płytkę z układem w obudowie tqfp44. Mazakiem 0,3mm coś powinno wyjść. Ale nawet jak nie wyjdzie jak trzeba to i tak wrzuć tego fotkę.


    @noel200 , @marianm68 : Udało się z QFN45 w obu metodach. Wystarczyło dobrze przymocować płytkę taśmą malarską. Zobaczice wyniki w pierwszym poście.

    @zackass1 Dobry pomysł, ale trochę boję się laserów. Te dużej mocy mogą pozbawić wzroku w sekundę, a pomyłki w DIY zdarzają się często. Moim zdaniem nie warto ryzykować, ale faktycznie metody bezdotykowe zawsze były dla mnie kuszące, bo są po prostu schludne.
  • #24
    noel200
    Level 26  
    gdL wrote:
    @noel200 Masz już przykłady o które prosiłeś (w pierwszym poście). W skrócie - jest ciężko i tylko negatyw da radę z QFN45 .

    Dzięki, wygląda nieźle. W metodzie pozytywowej w mojej ocenie wyszło bardzo spoko.
    marianm68 wrote:
    Można spróbować. Dysza 0,2mm dałaby zadowalającą dokładność (dla przewlekanych).
    Ale... powierzchnia na której się drukuje musi być praktycznie idealną płaszczyzną. Nawet odkształcenie rzędu 0,1mm zdyskwalifikują laminat.

    Masz na drukarce auto bed levelling? Ja u siebie założyłem i robotę robi nieźle.
  • #25
    zackass1
    Level 16  
    @gdL do wypalenia cienkiej warstwy czarnego tuszu/farby powinien spokojnie wystarczyć laser z nagrywarki nie trzeba tu dużych mocy.
    Z resztą jeśli drukujesz z abs to prawdopodobnie i tak już masz komorę na drukarkę, która dość skutecznie zatrzyma promień lasera wewnątrz.

    @Galareta sprawdzałeś czy twój laser da radę wypalić pojedynczą warstwę czarnego spreju albo tusz z czarnego markera?
  • #26
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    gdL wrote:
    Dobry pomysł, ale trochę boję się laserów. Te dużej mocy mogą pozbawić wzroku w sekundę


    Dlatego trzeba zakupić odpowiednie okulary ochronne pod dany laser. To wymóg konieczny bo nie chodzi o bezpośrednią wiązkę ale też odbitą czy rozproszoną.
  • #27
    Anonymous
    Level 1  
  • #28
    Simon79
    Level 20  
    Wykonanie pcb z wykorzystaniem drukarki 3D/CNC/lasera w porównaniu z metodą fotochemiczną, czy nawet"żelazkową" moim zdaniem należy traktować, jako bajer, - choć sam mam w planach zrobić podobne ustrojstwo :D .
    Wydrukowanie na drukarce ścieżek bezpośrednio na laminat to by było coś.
  • #29
    Galareta
    Level 23  
    Cóż wypalanie laserem moim to na 100% nie, on ma tylko utrwalać warstwę światłoczułą i dlatego jest słabiutki. Dodatkowo nie lecę po ścieżkach, tylko linia po linii skanuje jak drukarka. Niweluje to wpływ luzów w osiach przyspieszeń itd.
  • #30
    domel1
    Level 13  
    Juz było na forum ale dlaczego nie używać drukarki do innych celów jak ma mocną konstrukcje ? Przecież wiele drukarek jak np ZMorp maja głowice frezującą CNC i inne , jakas drukarka Vellmana miala głowice do nakładania pasty lutowniczej przecież to sa maszyny CNC pomysłow na wykorzystanie jest tyle ile twórców .Kalibracje i tak trzeba przprowadzać po którymś tam drukowaniu. Kolego gDL no fakt pył się unosi ale pył to się unosi tez od wielu innych rzeczy jak zwykłą sklejkę piłuje też się pył unosi.
    Ja sam probowałem grawerować płytki na swojej drukarce jak na CNC ale moja drukarka jest tak badziewiasta ze nie wychodziło , za mało sztywna , dużo frezików połamałem , no i laminat przyklejony taśmą dwustronna się wyginał nie miał idealnie prostej j płaszczyzny były błędy nawet do 1 mm i nic z tego nie wyszło.Dokładnie paski i stoliczek sa miekkie ( choć ludzie robia małe CNC na paskak i dziają).Nie ma tak pięknie jak te frezareczki othermill https://www.youtube.com/watch?v=8qwdn0et1iU