Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Akumulator Varta E44 - prostownik Carpoint 6/12V 6 A nie ładuje

duda01 19 Sie 2018 08:14 291 16
  • #1 19 Sie 2018 08:14
    duda01
    Poziom 6  

    Witam. Mam 6 letni, dotychczas sprawny akumulator Varta E44 - miesiąc temu był sprawdzany w punkcie sprzedaży akumulatorów i okazało się że jeszcze daje radę. Wczoraj miałem przerwę w dostawie prądu, pracował bez problemu przez około 6h z przetwornicą HEX600Sinus. Przetwornica zaczęła piszczeć dając informację że akumulator rozładowany. Podłączyłem go pod prostownik Carpoint 6/12V 6 A którym dotychczas go ładowałem. Po około 6h napięcie 12, 20 V ale wszystkie lampki się palą - a powinny w miarę postępu ładowania kolejno gasnąć. Akumulator nie nagrzewa się. Czytałem o różnych sposobach, podłączanie innego akumulatora aby "oszukać" automatykę prostownika czy ładowanie małym prądem. Do pierwszego sposobu mam tylko mały żelowy akumulatorek 12v 7,2 A a do drugiego nie mam innego prostownika. Aby nie robić chybionych zakupów proszę o podpowiedź czy dłużej ładować Carpointem, czy kupować jakiś inny prostownik a jak tak to jaki najlepiej?

    0 16
  • #2 19 Sie 2018 09:36
    Xantix
    Poziom 40  

    Współczesne akumulatory mają to do siebie, że lubią paść nagle, praktycznie z dnia na dzień, tak więc to, że miesiąc temu był sprawdzany i uznany za sprawny, nie oznacza, że nadal tą sprawność zachował. Na początek sprawdziłbym sprawność tego akumulatora jeszcze raz.

    Jeśli ten Carpoint to prostownik "inteligentny" to niestety częsty objaw - jak parametry akumulatora znacznie się pogorszą, to często te elektroniczne prostowniki w ogóle nie podejmują ładowania.
    Najprościej sprawdzić, czy to wina prostownika, podłączając do najprostszego możliwego układu ładowania - 12 V transformatora z mostkiem prostowniczym (i ewentualnie żarówką samochodową H4 dla ograniczenia prądu ładowania). Jeśli taki prosty układ nie zdoła naładować akumulatora, to znaczy, że wina leży po stronie akumulatora. Natomiast jeśli po podłączeniu do takiego układu akumulator zacznie się normalnie ładować, to znaczy, że wina leży po stronie prostownika.

    1
  • #3 19 Sie 2018 11:16
    duda01
    Poziom 6  

    Witam, Po kolejnych 3h ładowania napięcie na akumulatorze 12,62V ale wszystkie diody się palą. Po podłączeniu prostownika pokazuje 12,82V i wciąż wszystkie diody się palą. Czy to oznacza, że prostownik ładuje małym prądem i trzeba dużo dłużej czekać czy też w ogóle nie podejmuje ładowania ?

    0
  • #4 19 Sie 2018 11:29
    osiniak75
    Poziom 31  

    Ten prostownik to marketowa zabawka, do mocno rozładowanych akumulatorów strach go podłączać. Nic dziwnego że palą się wszystkie lampki, taki rozładowany akumulator potrafi szarpnąć więcej niż 6A przy podłączeniu do ładowania. Spróbuj podłączyć przez żarówkę jak kolega wyżej sugerował albo szukaj prostownika z regulacją prądu ładowania.

    0
  • #5 19 Sie 2018 11:59
    duda01
    Poziom 6  

    Zestaw wygląda tak
    - Akumulator Varta E44 - prostownik Carpoint 6/12V 6 A nie ładuje
    Czy zakup takiego prostownika powinien rozwiązać problem czy może jakiś inne podpowiedzi zakupu ?
    - Akumulator Varta E44 - prostownik Carpoint 6/12V 6 A nie ładuje

    0
  • #6 19 Sie 2018 12:07
    anchilos
    Poziom 17  

    duda01 napisał:
    Czy zakup takiego prostownika powinien rozwiązać problem
    To jest prymitywny prostownik, trzeba pilnować (ustawiać ) prąd ładowania. Używam takiego, bardzo dobrze sobie radzi. Pozdrawiam.

    0
  • #7 19 Sie 2018 14:43
    duda01
    Poziom 6  

    Właśnie taki pożyczyłem. Ustawiłem na 8A - akumulator ma 77Ah. Prąd ładowania pokazuje dokładnie 8 więc chyba ładuje. Kiedy będę wiedział że akumulator jest w pełni naładowany ? (nie mam instrukcji).

    0
  • Pomocny post
    #8 19 Sie 2018 15:02
    Xantix
    Poziom 40  

    duda01 napisał:
    Kiedy będę wiedział że akumulator jest w pełni naładowany ? (nie mam instrukcji).

    Jeśli napięcie na zaciskach akumulatora w trakcie ładowania osiągnie 14,4 V to znaczy, że akumulator jest naładowany.

    0
  • #9 19 Sie 2018 15:13
    bestboy21
    Poziom 39  

    Xantix napisał:
    duda01 napisał:
    Kiedy będę wiedział że akumulator jest w pełni naładowany ? (nie mam instrukcji).

    Jeśli napięcie na zaciskach akumulatora w trakcie ładowania osiągnie 14,4 V to znaczy, że akumulator jest naładowany.


    Tyle to daje alternator i ma się to nijak do pracy cyklicznej i do "naładowania".
    Napięcie 15.6V utrzymujące się przez ok godzinę na zaciskach akumulatora oznacza naładowanie - mowa o akumulatorach z elektrolitem płynnym.

    1
  • #10 19 Sie 2018 15:40
    Xantix
    Poziom 40  

    bestboy21 napisał:
    Tyle to daje alternator i ma się to nijak do pracy cyklicznej i do "naładowania"

    Przy tym poziomie napięcia akumulator posiada 95%, więc jest praktycznie naładowany. Notabene w samochodzie akumulator także pracuje cyklicznie. ;)

    bestboy21 napisał:
    Napięcie 15.6V utrzymujące się przez ok godzinę na zaciskach akumulatora oznacza naładowanie - mowa o akumulatorach z elektrolitem płynnym.

    Zapomniałeś dodać, że to zalecenie z czasów, gdy akumulatory były produkowane w technologii antymonowej, gdzie poziom elektrolitu trzeba było kontrolować co tydzień, a kilkunastogodzinne nawet gazowanie nie miało żadnego wpływu na akumulator. W dzisiejszych konstrukcjach akumulatorów nie dopuszcza się w ogole do zjawiska gazowania elektrolitu, a sami producenci z różnych względów nakazują nie przekraczanie napięcia 2,4 V/celę.

    0
  • #11 19 Sie 2018 15:56
    bestboy21
    Poziom 39  

    Przeczytaj instrukcję pierwszego lepszego akumulatora wykonanego w technologi Ca-Ca, jak byk jest napisane 15.4-15.6V.
    W przeciwieństwie do akumulatorów starych wapniowe dużo mniej gazują ale i "gorzej" się ładują.

    1
  • #12 19 Sie 2018 17:54
    duda01
    Poziom 6  

    Obecnie sytuacja wygląda następująco. Prostownik z regulacją miał na klemach 15,40 V a natężenie spadło przy ustawieniu na 8 A do 4 A na
    wskaźniku. Odłączyłem ten prostownik - napięcie na klemach 13,40V i podłączyłem Carpointa. Chyba ładuje bo prawie trzy lampki zgasły, pozostałe się palą. Czy mam go ładować dalej aż zgasną wszystkie czy wrócić do prostownika z regulacją ?

    0
  • #13 19 Sie 2018 19:13
    bestboy21
    Poziom 39  

    Co nam po lampkach? Zmierz napięcie przy podłączonym Carpoincie.

    0
  • #14 19 Sie 2018 21:09
    duda01
    Poziom 6  

    Przy podłączonym Carpoincie jest 15,19V i tylko jedna lampka się pali. Kiedy można zakończyć ładowanie ?

    0
  • #15 19 Sie 2018 21:16
    Xantix
    Poziom 40  

    duda01 napisał:
    rzy podłączonym Carpoincie jest 15,19V i tylko jedna lampka się pali. Kiedy można zakończyć ładowanie ?

    Nie patrz na lampki tylko na zmierzone woltomierzem napięcie. Skoro woltomierz pokazuje napięcie, aż 15,19 V to akumulator jest jak najbardziej naładowany. I można zakończyć ładowanie.

    0
  • #16 19 Sie 2018 21:28
    bestboy21
    Poziom 39  

    Przy takim małym prądzie możesz spokojnie poczekać aż dojdzie do tych 15,4V. (a to pewnie jeszcze ze 2h).
    Oczywiście jeśli masz zamiar go odstawić na półkę żeby stał, bo jak chcesz go używać to nie ma już szczególnego znaczenia.


    Wielu ludzi jak i areometr mówią że Ca-Ca ładują się nawet do 16V, przy "małym prądzie końcowym" a jak wiadomo areometr nie kłamie, szkoda że "korków coraz mniej" a szmelcu "z diodami" coraz więcej. :D

    0
  • #17 19 Sie 2018 21:32
    duda01
    Poziom 6  

    Ok, dziękuję, można zamknąć temat.

    0