Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wylewka betonowa czy kostka brukowa pod wiatę

jajuń 20 Sie 2018 08:44 642 21
  • #1 20 Sie 2018 08:44
    jajuń
    Poziom 11  

    WItam,
    Wiata już stoi,został mi wybór powierzchni(2x4m). Pod wiatą będzie składzik drewna . Będzie tam też klocek na którym to drewno będę rąbał. I teraz pytanie tego typu - wiadomo rąbie różne gałązki, patyki ale i też grube kawałki. Jak się siekierą pierdyknie z całych sił to podłoze może to odczuć. Nie chce żeby popękało. Jeżeli wybiorę kostkę brukową to jakiej grubości? 8, 10 cm? czy może kamień brukowy 16 cm?
    A jeżeli wylewkę betonową, to zastanawiam się jaką musiałaby mieć grubość ta wylewka? 8 cm? 10 cm? Ile potrzebowałbym wtedy worków cementu na taką powierzchnię 2x4m? Ile piachu, ile kruszywa?
    Z czego powierzchnia byłaby Waszym zdaniem najlepsza przy takim zastosowaniu?

    0 21
  • #2 20 Sie 2018 09:29
    Jarosx9
    Poziom 35  

    Ja mam w warsztacie kostkę betonową, a także beton około 10-12 cm (średniej jakości- praktycznie bez żwiru ale zazbrojony lekko), a wcześniej także taki stropowy z grubym żwirem.
    Czasem młotki upadną, lewarki są podkładane, czasem się coś wyklepie tzn w kolejności od naj:
    1. Najlepszy beton ze żwirowni (chyba B10 mam) ale najdrożej wychodzi
    2. Kostka 10cm, czasem pukam młotkiem przez inny metal, nigdy nic nie odprysło ale jest naprawdę dobrze położona (suchy beton 10 cm pod spodem i dalej jeszcze piasek, wszystko zagęszczarką robione - mistrz świata kładł moim zdaniem - zresztą patrzyłem jak to robi)
    3. Beton/wylewka 12 cm lekko zazbrojona (żwiru prawie nie ma) - tu jest najgorzej, czasem coś odpryśnie powierzchownie, do momentu gruntowania i malowania chlorokauczukiem, strasznie pyliła. Najtańsza wersja.

    0
  • #3 20 Sie 2018 10:32
    kortyleski
    Poziom 41  

    W swoim czasie jak jeszcze potrzebowałem rąbać drewno to skolowalem na złomie płytę stalową około 50x50 cm grubości chyba z pięć centymetrów. Pod pieniek oczywiście. A jeżeli chodzi o twoją wiatę to tylko Kostka. Estetyczne i trwałe.

    0
  • Pomocny post
    #4 20 Sie 2018 19:18
    ziemek56
    Poziom 19  

    Kostkę zrób grubszą na podkładzie piach przegrabiony z cementem 1;4 a nawet 1;5.
    Oczywiście zagęścić.
    Zalety:
    - nigdy nie pyli
    - odporne na uderzenia
    - pod pieńkiem zawsze łatwo poprawić (podsypać);

    0
  • #5 20 Sie 2018 21:52
    ociz
    Moderator Samochody

    Ja mam na warsztacie 10cm chudziaka i 8cm kostkę, a robię tam ciężarówki. Kostka bezfazowa żeby dało się paleciakiem jeździć i łatwiej sprzątać.

    ziemek56 napisał:
    piach przegrabiony z cementem

    Marnotrawstwo cementu, jak już to porządnie wymieszać.

    0
  • #6 20 Sie 2018 22:10
    ziemek56
    Poziom 19  

    ociz napisał:
    żeby dało się paleciakiem jeździć i łatwiej sprzątać.

    Słusznie. Ja stosuję "do góry nogami" i już faz nie mam :)

    1
  • #7 20 Sie 2018 22:21
    Rezystor240
    Poziom 35  

    jajuń napisał:
    Jeżeli wybiorę kostkę brukową to jakiej grubości? 8, 10 cm? czy może kamień brukowy 16 cm?
    A jeżeli wylewkę betonową,
    \

    Wylewka betonowa jest najlepsza.
    Mam warsztat z wylewką betonową, co by nie upadło nic się nie stanie.

    Mam chodnik (do wejścia domu jakieś 15m) betonowy. Grubość ponad 30 cm, tak dobrze podaję.
    Niedowiarkom mogę podać dowody (w postaci fotek).
    Nie ma żadnych odkruszeń, pęknięć i trzyma ponad 30 lat.

    Jeszcze raz, najlepsza (tylko solidnie wykonana) wylewka podoła.

    0
  • #8 20 Sie 2018 22:50
    Jarosx9
    Poziom 35  

    Jak już napisałem wcześniej taka wylewka betonowa to droga jest. Ja wiem że taki beton (ze żwirem) z gruchy to se można młotem walić i nic.
    Dobrze położona kostka tańsza a i nie gorsza w większości przypadków. Autor chce jeszcze pukać przez klocek drewniany, myślę że uszkodzenia podłoża mu niegroźne.

    0
  • #9 20 Sie 2018 22:54
    Rezystor240
    Poziom 35  

    Jarosx9 napisał:
    taka wylewka betonowa to droga jest. Ja wiem że taki beton (ze żwirem) z gruchy to se można młotem walić i nic.


    Samemu robione, z własnej betoniarki.
    Aczkolwiek tanią rzeczą to nie jest, lecz jeśli ma wytrzymać 30 lat (jak u mnie) to jak najbardziej się opłaca.

    0
  • #10 20 Sie 2018 22:59
    Jarosx9
    Poziom 35  

    Dobry beton (stare płyty chodnikowe, krawężniki) to sporo więcej ogarnie niż 30 lat. Mam takie co dziadek kładł jak byłem mały (nie pamiętam momentu) i na dobrą sprawę teraz wcale nie są jakoś bardzo zużyte, a mam prawie 40 lat.
    Zresztą moja 10 letnia kostka obok też jeszcze nie ma jakichś większych śladów zużycia - dosłownie w dwóch miejscach gdzie woda kapie z rynny są delikatne uszczerbki tak z 3mm.

    0
  • #11 20 Sie 2018 23:49
    ziemek56
    Poziom 19  

    jajuń napisał:
    Pod wiatą będzie składzik drewna . Będzie tam też klocek na którym to drewno będę rąbał.

    Uważam, że koniec tematu.
    Chciał Kolega podpowiedzi i na pewno ją otrzymał.
    A, że jest laik - ma prawo - po to są fora, Kto pyta nie błądzi. :)

    0
  • #12 21 Sie 2018 06:14
    ociz
    Moderator Samochody

    Rezystor240 napisał:
    jeśli ma wytrzymać 30 lat

    A jeśli nie ma? Kostka się nudzi to ją można łatwo zdjąć, beton niskiej klasy łatwo skuć, a usunięcie tego Twojego tanie nie będzie.

    0
  • #13 21 Sie 2018 09:34
    Rezystor240
    Poziom 35  

    ociz napisał:
    A jeśli nie ma? Kostka się nudzi to ją można łatwo zdjąć, beton niskiej klasy łatwo skuć, a usunięcie tego Twojego tanie nie będzie.



    Oczywiście kostkę można ładnie rozebrać, i przykładowo położyć nową.

    Beton niskiej klasy łatwo skuć, lecz łatwo się niszczy. Pęka, kruszy się...

    Skucie betonu jaki ja opisywałem, do łatwych zadań na pewno nie należy.
    Lecz właśnie przed wyborem podłoża, można stwierdzić czy będzie to tymczasowe, długoletnie oraz jaki jest przewidywany fundusz. I na takiej podstawie wybrać.

    0
  • #14 21 Sie 2018 22:53
    marcinlkr
    Poziom 5  

    to może spojrzeć trochę od strony materialnej

    obrzeże 12 szt * 12/szt = ok 150 zł
    kostka 8m2 * ok 35/m = ok 280 zł
    cement + piach na podsypkę = ok 50 zł
    razem koszt ok 450-500 zł

    1m3 betonu z gruszki to koszt ok 200-300 zł gdzie wylejesz z tego warstwę o grubości 12cm
    siatka zbrojeniowa fi4 8m2 * ok10zł/m2 - 80 zł
    folia budowlana ok 20 zł
    opcjonalnie płyta OSB na szalunek ok 150 zł

    PS w miejscu klocka można wylać trochę grubiej :)

    0
  • #15 22 Sie 2018 08:09
    Rezystor240
    Poziom 35  

    marcinlkr napisał:
    PS w miejscu klocka można wylać trochę grubiej


    Jeśli będzie chciał przesunąć klocek tak o 1m, bo tak będzie mu lepiej.
    To co wtedy? Nie przesunie, bo tak wylewka jest cieńsza.

    0
  • #16 22 Sie 2018 12:09
    jajuń
    Poziom 11  

    Dzięki za odzew! Mówiąc szczerze to też skłaniałem się ku kostce brukowej. Zastanawiam się jeszcze nad podkładem. Kolega @ziemek56 napisał że piach i cement w proporcjach 1:4 lub 1:5 i to zagęścić. Kwestia teraz taka, jaka powinna być grubość tego podkładu? Jak to nakładać? Mniejszymi warstwami i zagęszczać, potem kolejna warstwa znowu zagęścić, aż dojdziemy do interesującej nas wysokości tego podkładu?
    Nie posiadam fachowej zagęszczarki, czy wystarczy taki ubijak ze spodem w kształcie szerokiego klocka? I wiecie ręcznie uderzać z góry na dół - ma to sens? Widziałem na youtubie takiego coś. Prowizorka, ale w końcu jakiejś olbrzymiej powierzchni do zrobienia nie mam. 8 m^2 .Myślę, że dam radę-młody jestem :)

    No i jeszcze kwestia grubości tej kostki - jak wziąłem miarkę i odmierzyłem te 10 cm- powiem Wam że tak średnio to wygląda. Tak się zastanawiam czy nie zrobić takiego kwadracika 1x1m gdzie będzie stał klocek i tam dać grubszy kamień brukowy 16 cm i wtedy może będzie git.

    0
  • #18 22 Sie 2018 12:36
    jajuń
    Poziom 11  

    Czytam jeszcze o tych podkładach - nie muszę dawać na sam spód żadnego żwiru czy tłucznia? W końcu to nie jest podjazd na samochody ....

    0
  • #19 22 Sie 2018 12:38
    Rezystor240
    Poziom 35  

    jajuń napisał:
    nie muszę dawać na sam spód żadnego żwiru czy tłucznia? W końcu to nie jest podjazd na samochody ....


    Raczej jest to zbędne.

    0
  • #20 22 Sie 2018 21:16
    Jarosx9
    Poziom 35  

    Pod kostkę to tzw. suchy beton się daje - mieszanina wilgotnego piachu i cementu. U mnie pod kostkę (ok. 10 cm) dali piach + zagęszczarka, później wspomniany suchy beton ok. 7-10 cm (czyli łopata cementu na 4-5 łopat piachu) + zagęszczarka, później kostka + zagęszczarka z gumową nakładką, później mieszanina cementu i piachu w szczeliny.
    Osobowe, busy, lewarki, pukanie młotkiem, nic nie uszkadza mi tej kostki mimo że jest kilka płaszczyzn wyprofilowanych na podjazdach. Po kilku latach modyfikowałem parę rzeczy i po zdjęciu kostki, musiałem kuć młotem wspomniane podłoże, bo związało dość mocno.

    0
  • #21 22 Sie 2018 21:51
    vodiczka
    Poziom 43  

    Jarosx9 napisał:
    Pod kostkę to tzw. suchy beton się daje - mieszanina wilgotnego piachu i cementu
    W przypadku autora:
    jajuń napisał:
    Pod wiatą będzie składzik drewna
    wystarczy sam piach (ubijany na wilgotno) i kostka 6 cm grubości.
    Natomiast w miejscu gdzie będzie stał pieniek dałbym kostkę 8-10 cm i suchy beton. Kostka w innym kolorze niż pozostała aby miejsce było oznaczone.
    jajuń napisał:
    Nie posiadam fachowej zagęszczarki, czy wystarczy taki ubijak ze spodem w kształcie szerokiego klocka?
    Wystarczy, sam tak ubijałem. Brukarze nazywali taki ubijak "babą"

    0
  • #22 22 Sie 2018 22:27
    ewoo
    Poziom 16  

    Jeśli w pobliżu twojego miejsca zamieszkania jakaś firma remontuje chodniki to możesz od nich odkupić płytki chodnikowe takie 50x50 pod taką wiatę wystarczą. Ja kupiłem po dwa zł za sztukę, czyli 8zł za metr kw. Delikatna podsypka pod nie bez specjalnego ubijania. Możesz jedną wyjąć i w to miejsce postawić pniak. Będzie stał na ziemi to będzie stabilny.

    0
  Szukaj w 5mln produktów