Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Opel Astra H 1,6 Pb Z16XER - Emulator sondy lambda sterowany ręcznie

loloslol 21 Aug 2018 23:09 8178 33
  • #1
    loloslol
    Level 11  
    Witam,
    Chciałbym poprosić o wsparcie. Potrzebuję wykonać ręczny emulator sygnału sondy lambda sterowany potencjometrem. Sonda jest czteroprzewodowa, 2 przewody to zasilanie podgrzewania sondy, kolejne 2 to sygnał sterujący podawany do ECU. Sprawdziłem na wtyczce prowadzącej od sondy do ECU - masa sygnałowa nie jest połączona z masą podgrzewania sondy. Czy jeśli wykorzystam potencjometr (jako dzielnik napięcia) z rezystorem połączone szeregowo, zasilę baterią 1,5V, z odczepu potencjometru podam sygnał na wejście sygnałowe do ECU a minus baterii połączony z jedną z końcówek potencjometru podłączę do masy sygnałowej biegnącej z sondy do ECU, to czy kręcąc potencjometrem będę mógł zasymulować pracę sondy? Ogólnie wiem, że tak zbudowany dzielnik zadziała dając na wyjściu napięcia w zakresie od 0 do 0,8V, ale bardziej chodzi mi o to, czy dla ECU będzie to właściwy sygnał? Jak to jest - gdy sonda lambda jest podłączona do ECU to czy napięcie indukuje się bezpośrednio w sondzie? czy też Ecu wystawia jakieś napięcie, które pod wpływem zjawisk w sondzie narasta i opada? Co z tą masą sygnałową - czy ona w jakiś sposób koreluje z masą auta?
    No i czy zasilanie na obwód grzewczy zasila w jakiś sposób obwód pomiarowy sondy, czy też są to dwa różne obwody?
    Potrzebuję takiego ręcznego emulatora do kalibracji ECU, któremu rozjechały się mapy podczas adaptacji przepustnicy i sondy lambda, ale to już inny temat.

    Z góry dzięki za wszelkie sugestie i pomoc.

    pozdrawiam
    Krzysiek
  • #2
    User removed account
    Level 1  
  • #3
    loloslol
    Level 11  
    Dzięki za odpowiedź,
    Właśnie taki stan chcę osiągnąć, aktualnie mam rozjechane ECU PB po nieudanej kalibracji - długa historia, ale aktualny stan jest taki, że sonda generuje sygnał bliski 0 jakby mieszanka była uboga - przez cały czas (to na benzynie - na gazie jest OK), ECU drastycznie zwiększa czasy wtrysku benzyny i zalewa silnik - strzela z rury błędy o zbyt bogatej mieszance itd. Wprowadzając emulator ręcznie spróbuję nauczyć ECU - ustawię potencjometr około 0,8 a gdy czasy osiągną pożądany zakres zacznę ręcznie falować tak to spróbuję oszukać ECU i zmusić do zaadaptowania się w czasach wtrysków jakie powinny być na wolnych obrotach.
    Tak jeszcze zapytam, czyli pracująca sonda jako taka jest źródłem napięcia pod wpływem zjawisk zachodzących w niej? Czyli gdybym odłączył kable sygnałowe sondy od ECU to nadal generowała by jakiś tam przebieg?

    pozdrawiam
    Krzysiek
  • #4
    User removed account
    Level 1  
  • #5
    ociz
    Moderator of Cars
    loloslol wrote:
    rozjechały się mapy

    Adaptacje, a nie żadne mapy, zeruje się jednym kliknięciem. Można tez nic nie robić tylko po prostu jeździć i się dostosują.
  • #6
    loloslol
    Level 11  
    Tak było - adaptował się jednym kliknięciem, niestety podczas adaptacji nie zauważyłem, że zasilanie przełączyło się na LPG. Po chwili zauważyłem że chodzi na gazie i wróciłem na Pb, niestety sonda na Pb spadła na minimum i ani jazda na Pb ani ponowna adaptacja już nie działa - auto nie chce się uruchomić na PB a gdy się go już uruchomi na LPG i w trakcie jazdy przełączy na Pb sonda spada na minimum (jakby mieszanka była za uboga) i strasznie zalewa motor (czasy wtrysków bardzo wzrastają) i nijak nie daje się tego ustabilizować z zadanym zakresie. Stąd piszę o mapach - bo objawy są w całym zakresie. Brak błędów w ECU, na LPG jest idealnie - sondy falują mieszanka idealna. Podejrzana jest jeszcze sama sonda, ale było by to przedziwne uszkodzenie gdy na LPG działa perfekcyjnie a na Pb nie działa.
  • #7
    omegolotC30NE
    Level 23  
    niestety sonda na Pb spadła na minimum i ani jazda na Pb ani ponowna adaptacja już nie działa - auto nie chce się uruchomić na PB a gdy się go już uruchomi na LPG i w trakcie jazdy przełączy na Pb sonda spada na minimum (jakby mieszanka była za uboga) i strasznie zalewa motor

    Może warto podłączyć manometr i zbadać ciśnienie paliwa ?
  • #8
    loloslol
    Level 11  
    omegolotC30NE wrote:
    Może warto podłączyć manometr i zbadać ciśnienie paliwa ?


    Oczywiście można, ale obserwując odczyty na urządzeniu diagnostycznym (długie czasy wtrysku), uwzględniając wybuchy w rurze wydechowej i smród niespalonej benzyny można założyć, że paliwo dochodzi a nawet można powiedzieć że jest go znaczny nadmiar więc raczej ciśnienie na listwie występuje. Poza tym zerknę w op-comie - to ciśnienie powinno być gdzieś w parametrach widoczne.
  • #9
    andrzej20001
    Level 43  
    omegolotC30NE wrote:
    sonda spada na minimum (jakby mieszanka była za uboga) i strasznie zalewa motor
    brak sygnału z sondy a mieszanka bogata = sonda trup. Skąd ecu ma wiedzieć że jest bogato . ?? Dolewa do końca adaptacji i masz efekty. Podstawy działania wtrysku paliwa.
  • #10
    loloslol
    Level 11  
    andrzej20001 wrote:
    omegolotC30NE wrote:
    sonda spada na minimum (jakby mieszanka była za uboga) i strasznie zalewa motor
    brak sygnału z sondy a mieszanka bogata = sonda trup. Skąd ecu ma wiedzieć że jest bogato . ?? Dolewa do końca adaptacji i masz efekty. Podstawy działania wtrysku paliwa.


    Niby trup, a na LPG faluje jak w książce, mało tego sterownik LPGTECH jest w trybie autoadaptacji do "zerowych korekt" i śmiga - korekty długie bliskie zeru i krótkie +/-5 , moc wzorcowa żadnych zaburzeń.
  • #11
    ociz
    Moderator of Cars
    Na LPG może być skrajnie ubogo lub bogato a i tak będzie chodzić, na benzynie granice palności mieszanki paliwowo-powietrznej są dużo węższe.
  • #12
    loloslol
    Level 11  
    ociz wrote:
    Na LPG może być skrajnie ubogo lub bogato a i tak będzie chodzić, na benzynie granice palności mieszanki paliwowo-powietrznej są dużo węższe.

    Please!!! Mam problem,
    mówię jak jest, nie stało się to nagle - tylko jak przełączyło się na gaz w trakcie adaptacji - po resecie wartości wyuczonych sondy, przepustnicy i vvtti. Wiem do czego jest lambda i jak powinna działać. I działa - prawidłowo na gazie, na Pb nie działa. Może zapytam inaczej - czy spotkał się ktoś z takim uszkodzeniem sondy lambda, że na gazie działa poprawnie , a na benzynie nie działa - utrzymuję się w dolnym przedziale????

    Dodano po 18 [minuty]:

    Opowiem o szczegółach.
    Opel Astra H Z16XER. Czyszczenie przepustnicy, potem adaptacja (reset wartości wyuczonych) op-comem. Po tej operacji odpalenie silnika bez dotykania pedału gazu do włączenia wiatraka. W trakcie czekania na włączenie wiatraka nie zauważyłem jak się przełączyło na gaz. mogło minąć 3, może 5 min gdy się zorientowałem. Przeszedłem na Pb, ale popatrzyłem na kompa - i niestety sonda weszła na minimum - kilka przełączeń - LPG-Pb - na LPG sonda faluje, na Pb absolutny DÓŁ. No i tak się zaadaptowało.
    Sorry za poirytowanie, ale to nie jest szablonowy przypadek typu padła sonda. Sytuacja pojawiła się w trakcie adaptacji przepustnicy (czyli reset wartości wyuczonych sondy, przepustnicy i vvti)

    Dodano po 40 [minuty]:

    Aktualnie jeżdżę na gazie - na Pb się nie da. Żeby uciąć wszelkie spekulacje typu wyuczone mapy itp... LPGTECH ustawiony w tryb można powiedzieć autonomiczny - mapy benzynowe skasowałem (w TECHu) sterownik gazowy LPGTECH 324OBD jest w trybie autoadaptacji "do korekt zerowych" czyli na chłopski rozum patrzy co mówi sonda i korekty długie i krótkie mają dążyć do ZERA. I LPGTECH tak dąży. Gdyby mieszanka była felerna można było by to wyczuć, tymczasem wolne obroty - równiutkie - nie faluje nie zrywa - absolutnie nic. Na pierwszym biegu, gdy się puści sprzęgło bez dodawania gazu (w korku) jedzie sam, nie ma kangurków - płynie, przyśpieszenie jak na 1,6 - rewelacja, przyśpiesza równiutko i żwawo, zbieranie się auta - jak na tą pojemność ne ma się do czego przyczepić.
    Nie wiem jak to bardziej wyjaśnić, że problem nie jest typowy. Ecu się źle zaprogramowało. Muszę znaleźć sposób żeby go doprowadzić do używalności i dlatego proszę o pomoc
  • #13
    ociz
    Moderator of Cars
    loloslol wrote:
    korekty długie i krótkie mają dążyć do ZERA

    Nie prawda, mają dążyć do takich samych jak na benzynie. Tego typu autoadaptacje zawsze były i będą ułomne, bo wystarczy zmiana ciśnienia atmosferycznego czy jakości paliwa i już będzie mieszać zamiast pozostawić to ECU.
  • #15
    loloslol
    Level 11  
    ociz wrote:
    mają dążyć do takich samych jak na benzynie


    Docelowo pewnie tak będzie, teraz musi być jak jest.

    Sprawdzę z przepływką i dam znać. Niebawem będę też miał sondę na wymianę - mam nadzieję, że to ona okaże się ułomna.
  • #16
    andrzej20001
    Level 43  
    I odłącz przewód lpg od sondy
    .. Może sieje ster lpg.
  • #17
    loloslol
    Level 11  
    andrzej20001 wrote:
    I odłącz przewód lpg od sondy
    .. Może sieje ster lpg.


    - słusznie - tu może być pies pogrzebany!

    Dodano po 16 [godziny] 15 [minuty]:

    Witam,
    Sonda wymieniona, zachowanie silnika bez zmian - na LPG bez zarzutu, na Pb nawet nie zapala.
    Odłączyłem przepływkę - jakoś się udało przez chwilę na wolnych obrotach utrzymać na benzynie - żadnych zmian w sensie odłączenie przepływomierza nie wpłynęło w żaden sposób na zachowanie mocno kulejącego silnika. Wymieniłem przepływkę - bez zmian, gaz OK, Pb - kicha.

    Załączam filmik z zapisu parametrów najpierw na LPG, potem przełączenie na Pb i ponownie na LPG
    https://youtu.be/4qY7HtKy0PQ

    I fotka sondy świeżo po wykręceniu.
  • #18
    loloslol
    Level 11  
    Odłączyłem przewód z sondy do komputera gazowego, nic to nie zmieniło, odczyty na interfejsie diagnostycznym wyglądają tak samo (jeśli chodzi o sygnał z sondy)

    Zbudowałem również emulator - działa rewelacyjnie, za pomocą potencjometru można zmieniać napięcie w zakresie 0,1 do 0,8V i podłączyłem zamiast sondy. Na interfejsie diagnostycznym pięknie widać jak ECU mierzy napięcie z emulatora i pokazuje dokładnie zmiany od 0,1 do 0,8V. Wykonałem ponowny reset do wartości wyuczonych no i próba adaptacji z ręcznym emulatorem. Trochę się trzeba było okręcić, ale wolne obroty udało mi się skalibrować - po podłączeniu z powrotem sonda zaczęła pięknie falować na wolnych. Teraz dopiero było widać jak bardzo regulacja wyszła poza zakres. Niestety rozjechało się w całym zakresie i mimo, że na wolnych i w pewnym niewielkim zakresie (przy małym obciążeniu silnika) sonda pracuje i auto zachowuje się prawidłowo. Niestety po dodaniu gazu korekty wychodzą poza zakres a sonda spada na dół no i auto zamula. No i jeszcze nie zapala. Czekam aż ostygnie i spróbuję zaadaptować od ostygniętego silnika.
  • #19
    helmud7543
    Level 43  
    Nie można prościej ręcznie ustawiając korekty gazu tak żeby ECU silnika sam podejchał z korektami benzyny?
    Masz pecha. Był tu jeszcze podobny temat z Porsche - tak się rozjechało że przestał się adaptować. Nie wiem jak tam się skończyło.
  • #20
    loloslol
    Level 11  
    helmud7543 wrote:
    Nie można prościej ręcznie ustawiając korekty gazu tak żeby ECU silnika sam podejchał z korektami benzyny?


    Nie da rady - próbowałem. Jet rozjechane na maxa - Rozjazd polega jakby na tym, że Dla ECU poprawne korekty (tak się zaprogramował) leżą powyżej + 25procent - w praktyce sonda spada na dół - korekty rosną do maxa i brakuje zakresu żeby zaczęło się falowanie sondy.
    Podczas robienia adaptacji na wolnych mieszając potencjometrem doprowadziłem do stanu, gdy korekty zeszły nieco poniżej górnego poziomu, (czasy wtrysków spadły do 3-4 ms) a jak podłączyłem sondę to ona zrobiła resztę - jak tylko zaczęła falować korekty ustawiły się wokół zera.
    Obawiam się, że bez wyzerowania korekt w ECU (mam nadzieję, że TECH2 ma taką możliwość) nie obejdzie się. Zastanawiałem się też czy rozwiązaniem nie byłoby załadowanie świeżych map do ECU lub upgrade oprogramowania - ale nie wiem, czy podczas upgrade mapy są zerowane czy też zostają takie jak były przed.
  • #21
    ociz
    Moderator of Cars
    Przecież nawet opcom ma taka opcję...
  • #22
    loloslol
    Level 11  
    ociz wrote:
    Przecież nawet opcom ma taka opcję...


    Którą opcję w op-comie masz na myśli?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Załączam filmik z "nauki jazdy"
    On wiele wyjaśni - zwróćcie uwagę co się dzieje po przekroczeniu 20% obciążenia silnika.
    https://youtu.be/B-p2GlGYdvI
  • #23
    ociz
    Moderator of Cars
    "Reset mapę uczącą pętli O2"
  • #24
    loloslol
    Level 11  
    ociz wrote:
    "Reset mapę uczącą pętli O2"


    Była wykonywana już ze 20 razy - w różnych okolicznościach przyrody, na zimnym, na ciepłym, po odłączeniu klem na całą noc...
    W moim op-comie, a właściwie VAUX-comie ta opcja jest scalona razem z resetem wartości wyuczonych przepustnicy oraz vvti - nie da się tego zrobić osobno, ale byłem u gościa, który dysponuje oryginałem, i niestety też się nie udało tak wyresetować ECU żeby się od nowa zaczął uczyć. Zerknij na filmik, w drugiej części wyciągnąłem wskaźnik obciążenia silnika - tam wszystko widać.
  • #25
    andrzej20001
    Level 43  
    Może problem tkwi w twoim "op comie". Ustawiles emulatorkiem korekty i po właczeniu lpg wszystko leci na ryj. Doreguluj insralacje lpg.
  • #26
    loloslol
    Level 11  
    andrzej20001 wrote:
    Doreguluj insralacje lpg


    LPG jest doregulowane na zero (zerowe korekty), aktualnie nie mam do czego doregulować (w sensie do benzyny bo jest rozjechana)

    Co do op-coma, byłem u gościa z oryginałem, nie udało się odczarować ECU.
  • #27
    helmud7543
    Level 43  
    Dziwne jest że poszło o 25% i że na to pozwala ECU, norma OBD to chyba było 15% i stop, check engine ale może źle pamiętam i ewnetualnie ignorowanie części czujników lub mapy fabryczne, do momentu usunięcia usterki (w praktyce to nie pierwszy sterownik że się blokuje jak się porządnie korekta rozjedzie). Dodam, że w niektórych autach da się tak rozjechać korekty że dymi na niebiesko benzyną i sonda stoi, a po usunięciu przyczyny, o ile tylko da się utrzymać silnik przy pracy, sam się dostroi i po czasie check zgasi. I to jest lepsze rozwiązanie bo wystarczy naprawa mechaniczna, czasem dość prosta.
  • #28
    ociz
    Moderator of Cars
    loloslol wrote:
    Zerknij na filmik

    Przecież mu paliwa brakuje, dopiero jak korekta poszła w górę to sonda zaczęła pracować. Chyba że długa korekta jest na minusie.
  • #29
    loloslol
    Level 11  
    ociz wrote:
    loloslol wrote:
    Zerknij na filmik

    Przecież mu paliwa brakuje, dopiero jak korekta poszła w górę to sonda zaczęła pracować. Chyba że długa korekta jest na minusie.


    Źle to interpretujesz, zachowanie o którym piszesz dotyczyło by poprawnie skalibrowanego ECU - z korektami w klasycznym zakresie. Paliwa ma aż nadto mimo, że sonda leży na dole, ECU wyszło poza zakres, w efekcie wytworzył się offset w korekcie i ECU (błędnie się wyuczył) że prawidłowa mieszanka jest powyżej korekt 25%, to jest rzecz względna - on chciałby podejść jeszcze wyżej z korektami i tam sonda pewnie zaczęła by falować. I gdyby tak się udało to zrobić to pewnie by sobie poradził żeby wyjść spoza zakresu.
  • #30
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Sprawa prosta, zakręcasz gaz na butli, kasujesz wartości wyuczone, jeździsz kilkaset km na pb ecu uczy się na nowo. TYLE.

    Jeśli jednak korekty będą odchodzić od normy to masz coś uszkodzone.