Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

aparatura flysky fs i6 - soft z więcej niż 3ema mixerami?6

23 Sie 2018 17:12 282 6
  • Poziom 8  
    Szukałem już kilka razy i nie mogę nic znaleźć. Potrzebuję jakiegoś moda do aparatury FlySky fs i6, który miał by chociaż 4 miksery.
    Potrzebne mi to w samolocie RC z napędem na dwa silniki. Może ktoś ma inne rozwiązanie, ale ja rozwiązałem to 3ema mixerami żeby wyrównać moc silników a jednocześnie by móc sterować nimi na zasadzie różnicy ciągów. Samolot posiada komplet sterów czyli wysokości kierunku lotki i osobne klapy. Niestety nie zostaje żaden wolny mixer na synchronizację klap ze sterem wysokości dla ciasnych zakrętów bądź też mix dla zabawek pod innymi kanałami.

    Zastanawiam się czy nie jest to ograniczone mozliwościami sprzętowymi np. pamięcią. Może jednak ktoś coś widział i może pomóc.
  • Pomocny post
    Moderator Robotyka
    Nic takiego nie potrzebujesz.

    W samolocie nie używa się sterowania różnicowaniem ciągu, jeżeli ma komplet sterów. Silniki zawsze pracują razem. Ewentualne odstępstwa od lotu prostego, kompensuje się sterami, a czasem konstrukcyjnie, odpowiednim skłonem i wykłonem samych silników. Najwyżej, można zastosować dwa kanały do sterowania silnikami, przypisać je oba do przepustnicy i jedynie połączyć sterowaniem różnicowym, jeżeli jeden z silników wykazuje wyraźną przewagę ciągu nad drugim. Wtedy za pomocą różnicowego sterowania można mocniej lub słabiej sterować dwoma mechanizmami, przy identycznym wychyleniu drążka.

    Prościej jednak zamienić w jednym silniku kierunek pracy i założyć "lewe" śmigło. momenty obrotowe silników będą się znosić i model będzie latał prosto, reagując niemal tylko na stery. W efekcie do silników nie potrzeba już żadnego miksera.

    Ważna rzecz - przy sterowaniu dwoma regulatorami, tylko jeden z nich używa się do zasilania odbiornika i sterowania. Z drugiego odłącza się "+", czyli czerwony przewód. Najprościej, można zastosować tu najkrótszy przedłużacz serwa z odciętą żyłą plusową. Nie uszkodzi to regulatora i umożliwi jego wymianę.

    Różnicowanie ciągu stosuje się czasem w zabawkowych samolocikach, napędzanych i sterowanych tylko dwoma silnikami. Praktycznie rozwiązanie takie jest fatalne.

    Normalnie, niezależnie od ilości silników, pracują one wspólnie, a steruje się tylko ciągiem sumarycznym w zakresie 0-100%.
  • Poziom 8  
    Dziękuję za tak obszerna wypowiedź.
    Plus z regulatorów jeden idzie na odbiornik i podstawowe usterzenie potrzebne do wylądowania a drugi zasila klapy i inne dodatki tak by podstawowe zasilanie było bezpieczne bez dodatkowych obciążeń.
    Różnica ciągów bardzo fajnie zachowuje się zarówno przy kolowaniu jak i w powietrzu więc nie koniecznie chciał bym z tego rezygnować. Mix silników jest założony na ster kierunku razem z działającym sterem, a nie zamiast. Widzialem coś w jednej odpowiedzi o podstawowym mixie delta ale już tej odpowiedzi nie widzę. Wyklony są na silnikach ale faktycznie śmigła są takie same i może warto by zmienić na cw i ccw.

    Mimo wszystko poczekam jeszcze z zamknięciem tematu bo może jest nadzieja na więcej mixow w sofcie. Poszukam tez coś jak by tu wykorzystać mix delta i jak to działa chociaż jeśli używam różnicowania silnikami to dość nieznacznie bo przy dużych różnicach samolot robi akrobacje które na moim poziomie ciężko opanować.
  • Moderator Robotyka
    Jeżeli chodzi o kołowanie, to prościej jest zrobić mechaniczne sprzężenie koła ze sterem kierunku, w zależności od typu podwozia - tylne lub przednie. Można też połączyć koło z samym serwem steru kierunku, jeżeli jest to prostsze konstrukcyjnie. Wystarczy popychacz i orczyk przy goleni koła. Sama goleń musi tylko być zamocowana w sposób umożliwiający obrót.

    Z różnicowania ciągu silników, w tym wypadku lepiej jest zrezygnować całkowicie, zastosować śmigła o przeciwnym kierunku obrotu, a ewentualnie zrobić skrętne koła, lub powiększyć nieco ster kierunku.

    Wcześniej pisałem o mikserze delta, bo źle przeczytałem i myślałem, że chodzi o samochód. W samolocie tej metody lepiej nie stosować. Powstają zbyt duże różnice w wektorach ciągu i samolot faktycznie robi się bardzo niestabilny.

    Lepiej jest mieć stabilny, równo pracujący napęd silnikowy. Im mniejsza różnica w ciągach silników i ich momentach obrotowych, tym lepiej. Ewentualne korzyści nie są warte problemów w locie.

    Są samolociki zabawkowe stosujące taką metodę, ale są przez to prawie nie do opanowania i latają jak chcą.
  • Poziom 8  
    Przerobiłem samolot zgodnie z podpowiedziami Madrika. Niestety to nie to. Oczywiście da się latać (chociaż dużo testów by w samych regulatorach wyrównać moc silników) ale... jest kilka powodow, które sprawily, że powróciłem do mixow czyli silniki na kanale 3 i 5. Mix kanału 3 z 4 plus mix kanału 5 z 4. W obu przypadkach 4 to master a wpływ 4 na różnicowanie minimalny rzędu 15%. Do tego mix 5 z 3. 3 master i 1 do 1nego.
    W ten sposób samolot zachowuje się w powietrzu bardzo przewidywalnie i stabilnie. Np. można tak dostroić silniki że pętle zaczyna i kończy niemal w tym samym miejscu. Pięknie wykonuje ranwers, ślizg na ogon czy ślizg na skrzydło.
    Do tego na ziemi kołuje niemal w miejscu.
    Rozwiązanie z kółkiem było niezłe ale mimo wszystko nie dawało tego efektu a i przy niefortunnym lądowaniu serwo od kierunku było do wymiany. Podwozie to dwa koła za środkiem ciężkości i jedno na dziobie. Obecnie znowu swobodne.

    Widzę że nie ma nikogo kto by znał soft do mojej aparatury rozwiązujący mój problem bo chyba nawet odwiedzin nie ma ;) więc w miarę możliwości mimo wszystko proszę moderatorów o jeszcze chwilę cierpliwości, może z czasem znajdzie się ktoś kto będzie znał rozwiązanie.
  • Moderator Robotyka
    Spróbuj na forum modelarskim. Tutaj częściej bywają osoby zainteresowane autorskimi rozwiązaniami w robotyce.

    Polecam zajrzeć na Polskie Forum Modelarzy RC - www.pfmrc.eu
    To jedno z największych forów poświęconych modelarstwu, głównie lotniczemu, ale nie tylko. Znajdziesz tam więcej osób, posiadających twoją aparaturę, bo jest mimo wszystko dość popularnym modelem.

    geemkil napisał:
    Do tego na ziemi kołuje niemal w miejscu.


    W kołowaniu nie chodzi przypadkiem o to, żeby nie stać w miejscu? ;)
  • Poziom 8  
    Nie wiem czy to samo rozumiemy przez kołowanie ale prawidłowo nazwane odbywa się całkowicie na ziemi lub wyjątek to helikoptery, drony i inne takie na płozach które muszą się unieść żeby kołować.
    Mimo wszystko fakt że kołowanie to ruch ale jeśli czasem ląduje gdzies i uda się w drodze tylko nie zaraz przy nodze to fajnie jest móc wrócić żeby nie iść po model. Jest jeszcze opcja wznieść się i próbować do skutku lub do wyczerpania energii , albo dać wsteczny ciąg który mam możliwość ustawić na regulatorach ale jakich ja bym wtedy jaskółek na tworzył z obecnymi przyzwyczajeniami w powietrzu...
    :)
    Wolę zawrócić jednak niemal w miejscu i przyjechać do nogi.
    Dzięki za adres forum. Słyszałem o nim widzialem, ale jednak chyba większość odpowiedzi znalazłem na elektrodzie a miałem już tu konto kiedyś to jakoś tak z sentymentu. Trzeba się będzie jednak przestawić i zajrzeć tam bo kolega pewnie ma dużo racji, że po prostu nie pytam tu gdzie powinienem.

    Dziękuję i pozdrawiam.
    Mimo wszystko forum zajefajnych ludzi. :D