Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik/ładowarka - Jaki prostownik zakupić?

Ture11 28 Sie 2018 20:20 204 8
  • #1 28 Sie 2018 20:20
    Ture11
    Poziom 34  

    Witajcie.
    Chciałbym się poradzić kolegów w kwestii zakupu prostownika czy też ładowarki do akumulatorów samochodowych. Wymagania mam niestety dość niestandardowe, ale o tym zaraz.

    Bardzo często zdarza mi się potrzeba, by "podnosić" akumulatory głęboko rozładowane (Pb, czy to szczelne, czy zwykłe, samochodowe) - najczęściej są to akumulatory sprawne, choć rozładowane daleko poniżej progu krytycznego. Tu od razu proszę kolegów o odpuszczenie sobie porad typu - wymiana akumulatora czy zakup ładowarki modelarskiej.

    Złapałem już trochę doświadczenia w kwestii akumulatorów i dobrze wiem, że akumulator rozładowany wymaga pewnego rodzaju pobudzenia napięciem ładowania, nim zacznie wzrastać jego pobór prądu ładowania. Niestety, producenci ładowarek cyfrowych rzadko się tym przejmują, więc ładowarki odmawiają ładowania, widząc akumulator 12V o napięciu 5-6 V - tymczasem takie akumulatory często przywracam swoją metodą do codziennego użytku.

    Moja metoda na ładowanie takich akumulatorów jest prosta - 5 minut pod zasilaczem laboratoryjnym 14,7 V z ograniczeniem prądowym (choćby i do 300mA), po czym normalny cykl ładowania Pb ładowarką modelarską (typu Imax B6 czy mocniejszą). Niestety, rozwiązanie takie potrzebuję również w miejscu pracy, gdzie nikt nie będzie miał czasu ustawiać ładowarki modelarskiej, a i nikt nie dopilnuje, by kabel nie wyskoczył przypadkiem z gniazda bananowego, robiąc jakieś zwarcie. Czyli potrzebuję rozwiązania kompletnego, łączącego dwie wyżej wymienione cechy.


    Czy koledzy są w stanie polecić jakąś ładowarkę czy prostownik, która nie pozwoli na ładowanie napięciem wyższym, niż 14,8 V, a jednocześnie nie będzie się zbytnio zastanawiała nad dolnym napięciem akumulatora? Z tego, co wiem, większość ładowarek, jeśli nie zauważy napięcia na wejściu, nie zacznie ładować; jednocześnie nawet ładowarka modelarska nie podejmie ładowania głęboko rozładowanego akumulatora Pb w pierwszej fazie, która zazwyczaj cechuje się niewielkim poborem prądu do ładowania (te ładowarki piszą po kilku sekundach, że akumulator jest pełny - bo widzą znikomy pobór prądu).
    Jeśli akumulator będzie miał zwarcie celi, ładowarka sama i tak nie rozpozna tego faktu, więc zabezpieczenia w ładowarkach automatycznych uważam za przesadne...


    Zastanawiałem się nad dość znaną ładowarką Vipov (nie znalazłem oznaczenia producenta...)
    Prostownik/ładowarka - Jaki prostownik zakupić?

    - ale zraziła mnie informacja, że ładowarka " Zapobiega ładowaniu uszkodzonych akumulatorów. ", co pewnie oznacza dla mnie tyle, że nie nada się.

    Co do budżetu - myślę, że 300zł to maximum, choć wolałbym oczywiście połowę tej kwoty. Jeśli moje wymagania spełniają tylko ładowarki za ~900zł, wolę napisać nowy wsad do jakiejś popularnej ładowarki modelarskiej i umieścić ją w obudowie własnej :D

    Z góry dziękuję, koledzy.

    0 8
  • #2 28 Sie 2018 20:43
    brofran
    Poziom 37  

    Kup jakąś używaną prostą ładowarkę na zwykłym transformatorze z regulacją prądu ładowania. Każdy aku naładujesz , a taki co będzie rozładowany do zera podłączysz poprzez żarówkę samochodową i po problemie .

    0
  • #4 28 Sie 2018 21:29
    brofran
    Poziom 37  

    andrzej20001 napisał:
    jak rozładowany mocno równolegle na 10min żarówkę 55W wpinam

    Chyba szeregowo , a nie równolegle . :D

    0
  • #6 28 Sie 2018 21:54
    Ture11
    Poziom 34  

    Dziękuję za odpowiedzi.

    brofran napisał:
    Kup jakąś używaną prostą ładowarkę na zwykłym transformatorze z regulacją prądu ładowania. Każdy aku naładujesz , a taki co będzie rozładowany do zera podłączysz poprzez żarówkę samochodową i po problemie .

    Mam taki prostownik, jak akumulator o słabej kondycji kończy się ładować, ma ponad 16 V na klemach... Wolę unikać...

    andrzej20001 napisał:
    Black&Decker https://www.electro.pl/prostow...1i-hKB8v-WxtK6MjxoCR0EQAvD BwE mam tylko 30A, jak rozładowany mocno równolegle na 10min żarówkę 55W wpinam.

    Bardzo ciekawa propozycja, zaraz zobaczę podobne wersje,
    brofran napisał:
    andrzej20001 napisał:
    jak rozładowany mocno równolegle na 10min żarówkę 55W wpinam

    Chyba szeregowo , a nie równolegle . :D

    Myślę, ze kolega włącza równolegle, by zmniejszyć prąd ładowania, skoro prostownik ma 30A.

    E8600 napisał:
    Moja propozycja - używany zasilacz od laptopa 14-15 V z prądem przynajmniej 5 A. Koszt ok. 20 zł.
    Podpatrzyłem takie rozwiązanie na YT sam myślę o takim rozwiązaniu jako awaryjne ze względu na wagę takiego zasilacza.

    To też pomysł dość ciekawy, ale co w przypadku, gdy akumulator zechce pobrać 7A z zasilacza? Jeśli się wyłączy - klapa...

    0
  • #7 28 Sie 2018 22:17
    helmud7543
    Poziom 42  

    Upewnij się jeszcze ale jak dobrze pamiętam Bosch C7 miał ładowanie 12 i 24 V (z zabezpieczeniem niestety) ale też funkcję podtrzymywania 12V (13,8 V) z zabezpieczeniem niestey i uwaga, to Cię może zainteresować, funkcję zasilacza 12 (13,8V 4A bez zabezpieczenia zwarciowego, czyli daje napięcie niezalżnie od warunków na wyjściu nie przekraczając prądu 4A, w razie zwartej celi w aku mało bezpieczne).
    Drugi to AEG chyba model LP 10. Standardowo ładuje z zabezpieczeniem 6V, 12V i 24V ale zdaje się że ma przycisk do wzbudzania gdy aku nie ma w ogóle ładunku, tyle, że dalej ładuje w standardowym trybie, jeśli mimo wzbudzenia uzna że napięcie nie wzrasta zgodnie z oczekiwaniami, przerwie ładowanie - też poczytaj.
    Obie ładowarki można oczywiście używać do konserwowania sprawnych baterii bez odłączania od auta.
    Koszty nowych oscylują w okolicach 300 zł ale jak znjadziesz powystawowe, to z ryskami ale sprawne, z pełną gwarancją, możesz wychaczyć za 2/3 ceny.

    0
  • #8 28 Sie 2018 22:55
    E8600
    Poziom 35  

    Ture11 napisał:
    To też pomysł dość ciekawy, ale co w przypadku, gdy akumulator zechce pobrać 7A z zasilacza? Jeśli się wyłączy - klapa...

    Zasilacz nie powinien się wyłączyć gdyż akumulator ma swoją rezystancję wewnętrzną (nie powinien zostać wykryty jako zwarcie). Tutaj podpatrzyłem ten patent. :)

    Link

    0
  • #9 01 Wrz 2018 22:45
    Ture11
    Poziom 34  

    Dziękuję, koledzy.
    Dam znać, jak tylko wybiorę konkretny sprzęt.

    0