Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Ford C-MAX 2012 2l - nie działa sterowanie przekaźnika wentylatorem nawiewu

28 Sie 2018 21:56 1746 18
  • Poziom 15  
    Witam wszystkich,

    w moim kochanym Fordziku (CMAX 2012 diesel 2.0 Climatronik) pojawił się problem - kompletnie przestał działać nawiew w aucie.

    Generalnie wszystko na panelu sterowania 'świeci' - ale wentylator nawiewu nie kręci - na żadnym biegu.

    Po wielu godzinach prób i poszukiwań znalazłem miejsce w którym 'coś' nie działa - PRZEKAŹNIK R13 w skrzynce w komorze silnika nie załącza wentylatora. Oto informacje, które zebrałem do tej pory:
    - sam wentylator jest sprawny - uruchamiany 'na krótko' działa - poprzez zwarcie styków w podstawce do przekaźnika (styki nóżek 3 i 5)
    - oznacza to chyba też, że generalnie ścieżka elektryczna wentylatora jest OK (?)
    - panel sterowania działa również prawidłowo - załączam zdjęcie
    - po uruchomieniu 'na krótko' panelem sterować można wszystkimi funkcjami nawiewu - ciepło-zimno, klimatyzacja, stopień nawiewu, itp. - można również wentylator zupełnie wyłączyć (przycisk OFF)
    - komunikacja zatem samego panela i sterowanie wentylatorem jest OK - nie jest przez żaden przekaźnik tylko jakoś przez CAN (?) - i to na szczęście działa OK
    - problemem jest zatem samo włączenie/aktywowanie wentylatora realizowane właśnie poprzez przekaźnik R13 po załączeniu zapłonu

    Pomierzyłem z kolegą jeszcze sygnały sterujące nóżek 1 i 2 tego przekaźnika R13 (a właściwie kontaktów gniazd tych nóżek - z wyciągniętym przekaźnikiem):
    - na styku nóżki 1 jest stałe 12V - niezależnie od tego czy jest zapłon WŁ czy WYŁ
    - na styku nóżki 2 brak napięcia - ale także nie ma połączenia z masą - również niezależnie od tego czy jest zapłon WŁ czy WYŁ
    - po podłączeniu do styku nóżki 2 masy 'na krótko' powoduje, że przekaźnik działa, tzn. zwiera styki 3 i 5 i uruchamia wentylator - ale po wyłączeniu zapłonu masa powinna być 'jakoś' zdjęta, bo inaczej styki pozostają zwarte...

    Mam co prawda dwie możliwości obejścia problemu i uruchomienia wentylatora 'na krótko':
    - przyłożenie stałej masy do nóżki sterującej/pierwotnej nr2 przekaźnika R13 - powoduje zwarcie styków wtórnych 3 i 5 przekaźnika i załączenie wentylatora
    - mechaniczne zwarcie styków wtórnych 3 i 5 ('na zapałkę') i tym samym również załączenie wentylatora
    - co ciekawe w tym wypadku wentylator nadal można wyłączyć z panela (przycisk OFF)
    Jest to jednak chyba trochę niebezpieczne na dłuższą metę.

    Padło stwierdzenie, że być może ten przekaźnik jest sterowany masą?

    Nie bardzo wiem co może to oznaczać ;-)
    - gdzie ew dalej szukać w takim przypadku?
    - czy ta masa też sterowana jest jakimś przekaźnikiem?
    - skąd jest ta masa sterowana? ze skrzynki/sterownika w kabinie nad kolanami pasażera?
    - nie jest to problem bezpieczników - wszystkie dokładnie i wielokrotnie sprawdziłem i są na pewno OK

    Jeżeli ktoś mógłby pomóc to proszę o jakąś podpowiedź, może schemat?

    Z góry dziękuję i odwdzięczę się jak tylko będę mógł ;-)

    pozdrawiam,
    Jarek
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Gratuluję wytrwałości przy sprawdzaniu po omacku. Ze schematem będzie o wiele wygodniej. Życzę powodzenia w dalszych pomiarach i poszukiwaniu diody.
    Załączniki:
  • Poziom 15  
    Dzięki za schemat! Trochę inna numeracja, ale co nieco się połapałem ;-)
    Na początku nie załapałem o co chodzi w komentarzu z tą diodą, ale dotarło do mnie... jak tego mikrusa znaleźć? Możliwe, że się przepaliła? Od czego?
    Eh...czeka mnie droga przez mękę ;-)

    Jeszcze raz dziękuję kolego!!! W weekend wracam z delegacji i biorę się do poszukiwań - oczywiście zamelduję postępy ;-)

    PS.tak sobie przypomniałem, że chyba napotkałem taką diodę w środku skrzynki bezpiecznikowej w komorze silnika - ale sprawdzałem i teoretycznie była sprawna (w jedną stronę przejście, w drugą nie - prosty test beep'erkiem) - do czego ona tam właściwie jest?
    No ale cóż, sprawdzę raz jeszcze. A na jaką diodę ew. podmienić? 'Zwykłą' prostowniczą?
  • Poziom 15  
    niestety w ostatni weekend nie dałem rady - postaram się przysiąść w najbliższy ;-)

    a z tą diodą ktoś mi podpowie - czy można zastosować w razie czego 'zwykłą' prostowniczą ze sklepu elektronicznego?
  • Poziom 19  
    W razie czego może być prostownicza, ale najpierw prześwietl połączenia czy schemat się zgadza z twoim autem. Wspominałeś że kolorystyka jest inna, więc i schemat może się nie pokrywać w pełni. Podaj kod silnika to sprawdzę czy mam ten co potrzeba.
  • Poziom 15  
    JESTEŚ WIELKI!
    Ale skąd wziąć kod silnika?
  • Poziom 19  
    Popraw VIN, brakuje jednego znaku.
  • Poziom 15  
    a może znalazłbyś dedykowany do mojego silnika opis bezpieczników i przekaźników? bo te z sieci nie odpowiadają do końca temu co mam pod maską ;-)
    byłbym naprawdę wdzięczny

    Dodano po 13 [godziny] 37 [minuty]:

    no niestety zła wiadomość- to nie dioda. Znalazłem mikrus - był na szczęście w skrzynce w środku- ciężko było wydostać ale poszło. Załączam zdjęcie:-)
    Kolory przewodów zgadzają się jak z powyższego schematu vi-gn (fioletowo-zielony).

    Oto wnioski z dzisiejszej walki:
    - diode pomierzylem i zachowuje się prawidłowo
    - jedna nóżka ma bezpośrednio połączenie z nóżką 2 przekaźnika- tak jak na schemacie - OK
    - sygnał sterujący (masa) powinien się 'skądś ' pojawić na drugiej nóżce diody
    - mimo wszystko sprobowalem na zworce na diodzie i również wentylator się nie załącza - brak masy
    - to oznacza że nie przychodzi sygnał/masa na tą diode
    Tylko pytanie skąd ta masa ma przyjść?
    Na schemacie to A11 X28 III - co to jest? Z opisu zgaduję ze skrzynka nad kolanami pasażera? A konkretnie która to kostka/wtyczka? Załączam zdjęcie...

    Jeżeli to ta skrzynka to co w niej może być nie tak? Bezpieczniki wszystkie ok - czyżby coś w środku?Jakiś przekazniczek? Da się naprawić?

    Jestem coraz bliżej...jeszcze mnie to trochę bawi, ale z braku czasu powoli brakuje i cierpliwości:-)Ford C-MAX 2012 2l - nie działa sterowanie przekaźnika wentylatorem nawiewuFord C-MAX 2012 2l - nie działa sterowanie przekaźnika wentylatorem nawiewuFord C-MAX 2012 2l - nie działa sterowanie przekaźnika wentylatorem nawiewu
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    To wszystko co mam do tego auta.
    Moduł ze zdjęcia to ten o który się rozchodzi. Która to kostka to nie wiem, najszybciej znajdziesz po kolorze, tylko po co ?, chyba że zamierzasz naprawiać. Sterowanie będzie przez jakiś układzik wykonawczy bo procek nie udźwignie bezpośredniego sterowania i raczej na pewno nie będzie to przekaźnik, byłoby to mało logiczne sterować przekaźnik przekaźnikiem.
    Ceny tego modułu są poniżej 100, tylko nie pamiętam jak jest z kodowaniem. Więc albo wymiana albo przerabiasz sterowanie tego przekaźnika żeby działał po zapłonie.
  • Poziom 15  
    mam jeszcze jedno pytanie: czy masz może taki dokument jak ten pierwszy (Klima...pdf) ale z rozpiską numeracji pinów? Bo znalazłem kilka kabelków o takim kolorze w różnych kostkach :-(
    Inną sprawą, że żaden nie ma polaczenia z tym przekaznikiem/diodą - wiec i to musze jeszcze rozgryźć...

    Ale gdybym znał numer pina w tej złącze A11 to już zidentyfikuję podejrzanego :-)

    Dzięki i pozdrawiam,
    Jarek
  • Poziom 34  
    Może sprawdzić kody błędów dedykowanym sprzętem, będzie łatwiej i szybciej.
  • Poziom 15  
    jak w wielu przypadkach podpięcie komputera nie jest rozwiązaniem ani lekarstwem - podpinałem (ElmConfig, Foccus) błędu nie ma
    Wybacz,ale nawet jeżeli serwisowy sprzęt pokaże mi problem z BCM to palcem nie pokaże kostki i kabelka.

    Skazany jestem zatem na old-school'owe metody :-) tym bardziej, że chyba jestem już naprawdę blisko...
  • Poziom 34  
    Sorry ELM to nie jest sprzęt. Do tego auta mam PDL 4000 od SNAP-ON-a. Można też IDS-em ale trzeba go mieć.
  • Poziom 15  
    I znalazlem przyczynę - niestety brak przejscia na przewodzie tym od BCM do przekaźnika (przez diode).
    Doczytałem który to przewód (pin 28 ze złączki C1) - po włączeniu zapłonu pojawia się na nim masa prawidłowo, ale niestety nie dociera do diody, która jest w skrzynce z przekaznikami w komorze silnika - gdzies musi być przerwa.
    Dorobilem do testów na krótko kabelek (przez szybę i pod maskę) i działa! No ale z takim kabelkiem nie będę jeździł- muszę oddać do mechanika, żeby znaleźć przerwę albo puścić nowy przewód - a do tego trzeba wyjąć akumulator i pewnie innych kilka rzeczy z silnika - chyba nie mam czasu ani cierpliwości:-)

    Ale mega podziękowania za pomoc i schematy - bez nich pewnie u mechanika byłbym już po nieskutecznej wymianie kilku komputerów :-)
  • Poziom 19  
    fullsound napisał:
    pewnie u mechanika byłbym już po nieskutecznej wymianie kilku komputerów :-)
    pewnikiem by tak było, ale na Twoim miejscu, będąc już na takim etapie to bym nie przerywał tylko leciał po kablach do skutku. Tak z autopsji to pewnie jak już znajdziesz miejsce uszkodzenia to się okaże że nie tylko ten jeden był uszkodzony. nie mniej jednak wybór jest Twój.
  • Poziom 15  
    No właśnie problem polega na tym, że dotarłem do momentu kiedy musiałbym rozebrać zbyt dużo elementów żeby dostać się do tej wiązki (aku z obudową, jakieś osłony i inne) i to chyba dla mnie za dużo :-) nie mam czasu i za taką grzebaninę wolę chyba zapłacić :-)

    Ale dzięki mojej analizie liczę że będzie u mechanika taniej - bo powiem mu dokładnie co ma zrobić :-)

    Oczywiście dam znać jak się historia zakończy - mam nadzieję szybko :-)

    Jeszcze raz wieeeeelkie dzięki i pozdrawiam,
    Jarek

    PS. I generalnie szacun za takie forum!!!!!!
  • Poziom 1  
    Cześć, czy może udało się jakoś rozwiązać ten problem? Probuję szukać czy w tej wiązce nie ma przypadkiem innego kabla który jest nie używany. Można by przełożyć piny z tego nie używanego na miejsce fioletowego cienkiego i by było? Generalnie trudny temat.
  • Poziom 15  
    Ha, o tym nie pomyślałem!!! Póki co jeżdżę na zworce w przekazniku :) ale nie wiem czy jest tam jakis wolny pin/kabelek...a to byloby rozwiazanie idealne :) gdybys ma cos takiego przypadkiem wpadł to rzucę na tacę za Ciebie w niedzielę :)
  • Poziom 15  
    rozwiązany samodzielnie