Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie impulsem elektrycznym, odcięcie zapłonu na podstawie obrotów silnika.

29 Sie 2018 17:17 336 6
  • Poziom 5  
    Witam.
    Postanowiłem pobawić się z mikroprocesorem i stworzyć odcięcie zapłonu na podstawie obrotów silnika.
    Sam algorytm już mam, lecz nie wiem co wybrać na sterownik; na początku myślałem, że przekaźnik, lecz byłby zdecydowanie za wolny (impuls potrafi przechodzić 6 tysięcy razy na minute). Dlatego padło na tranzystory i tutaj zaczyna się problem. Czy tranzystor bipolarny jest w stanie przenieść taki niski impuls od 400 mV do 1600 mV? Nie wiem czy to prawda ale gdzieś wyczytałem, że bipolarne potrafią mieć spadki napięć. Z drugiej strony dobrym rozwiązaniem byłby mos fet, lecz on potrafi mieć swoją pojemność i chyba to będzie zły pomysł na sterowanie impulsem?
    Program polega na tym, że gdy napięcie impulsu będzie zbyt wysokie to je odetnie (wiem, że filtr RC byłby o wiele prostszym rozwiązaniem natomiast ja potrzebuje to zrobić w odpowiednich odstępach czasu oraz będę w mikroprocesorze inne funkcje programował).
    Dlatego zgłaszam się tutaj z prośbą o pomoc w dobraniu "sterownika" impulsu.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 43  
    Cytat:
    na początku myślałem, że przekaźnik, lecz byłby zdecydowanie za wolny (impuls potrafi przechodzić 6 tysięcy razy na minute.
    Ale nie musi załączać/rozłączać z taką częstotliwością.

    Cytat:
    Czy tranzystor bipolarny jest w stanie przenieść taki niski impuls od 400 mV do 1600 mV? Nie wiem czy to prawda ale gdzieś wyczytałem, że bipolarne potrafią mieć spadki napięć. Z drugiej strony dobrym rozwiązaniem byłby mos fet, lecz on potrafi mieć swoją pojemność i chyba to będzie zły pomysł na sterowanie impulsem?
    Program polega na tym, że gdy napięcie impulsu będzie zbyt wysokie to je odetnie (wiem, że filtr RC byłby o wiele prostszym rozwiązaniem natomiast ja potrzebuje to zrobić w odpowiednich odstępach czasu oraz będę w mikroprocesorze inne funkcje programował).
    Dlatego zgłaszam się tutaj z prośbą o pomoc w dobraniu "sterownika" impulsu.
    Kombinujesz i kombinujesz, ale i tak nic nie wykombinujesz, tu potrzebne są konkrety trzeba wiedzieć a nie się domyślać, gdzie chcesz się podłączyć i jakie sygnał chcesz przerywać, jakie on ma parametry?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 26  
    Witam. Chcesz odcinać zapłon a pomyślałeś co z paliwem . Jak odetniesz zapłon a paliwo nadal będzie wtryskiwane do cylindrów a potem przepychane w układ wydechowy to po ponownym pojawieniu się zapłonu będzie strzał . Nie jestem znawcą w tym temacie ale w takim przypadku powinno się zmniejszyć dawkę paliwa i ilość zasysanego powietrza . Ale jak już napisałem nie jestem znawcą w tym temacie i niechaj wypowiedzą się koledzy bardziej obeznani w temacie. a tak na początek to może byś podał jaki to pojazd chcesz tak zmodyfikować .
  • Poziom 5  
    jarek_lnx napisał:
    Cytat:
    na początku myślałem, że przekaźnik, lecz byłby zdecydowanie za wolny (impuls potrafi przechodzić 6 tysięcy razy na minute.
    Ale nie musi załączać/rozłączać z taką częstotliwością.

    Cytat:
    Czy tranzystor bipolarny jest w stanie przenieść taki niski impuls od 400 mV do 1600 mV? Nie wiem czy to prawda ale gdzieś wyczytałem, że bipolarne potrafią mieć spadki napięć. Z drugiej strony dobrym rozwiązaniem byłby mos fet, lecz on potrafi mieć swoją pojemność i chyba to będzie zły pomysł na sterowanie impulsem?
    Program polega na tym, że gdy napięcie impulsu będzie zbyt wysokie to je odetnie (wiem, że filtr RC byłby o wiele prostszym rozwiązaniem natomiast ja potrzebuje to zrobić w odpowiednich odstępach czasu oraz będę w mikroprocesorze inne funkcje programował).
    Dlatego zgłaszam się tutaj z prośbą o pomoc w dobraniu "sterownika" impulsu.
    Kombinujesz i kombinujesz, ale i tak nic nie wykombinujesz, tu potrzebne są konkrety trzeba wiedzieć a nie się domyślać, gdzie chcesz się podłączyć i jakie sygnał chcesz przerywać, jakie on ma parametry?


    Moduł zapłonowy to stary dobry CDI czyli tyrystor. Zasilaniem tego modułu nie jestem w stanie sterować ponieważ napięcie wynosi od 80 do 110V dlatego też będę sterował napięciem na bramke tyrystora z impulsatora na kole magnesowym. Mikroprocesor arduino zczytywał by napięcie impulsu i gdy napięcie jest powyżej limitu czyli obroty są za wysokie arduino nie przepuszca impulsu dalej. Częstotliwości są raczej o wiele niższe niż taktowanie procesora więc myślę, że na spokojnie da rade, tym bardziej odcięcie będzie raczej od tych niższych obrotów. Częstotliwość tego impulsu nie przekracza raczej 300 Hz.

    Dodano po 2 [minuty]:

    archanoid napisał:
    Witam. Chcesz odcinać zapłon a pomyślałeś co z paliwem . Jak odetniesz zapłon a paliwo nadal będzie wtryskiwane do cylindrów a potem przepychane w układ wydechowy to po ponownym pojawieniu się zapłonu będzie strzał . Nie jestem znawcą w tym temacie ale w takim przypadku powinno się zmniejszyć dawkę paliwa i ilość zasysanego powietrza . Ale jak już napisałem nie jestem znawcą w tym temacie i niechaj wypowiedzą się koledzy bardziej obeznani w temacie. a tak na początek to może byś podał jaki to pojazd chcesz tak zmodyfikować .


    Jestem świadom tego zjawiska, lecz silnik, a raczej gaźnik jest na tyle mały, że po odcięciu iskry na 5 sekund z pełną przepustnicą nic złego się nie dzieje. Nie jest to 8 zaworowa głowica o pojemności 1000 cm3 dlatego to nie powinno być problemem, a nawet jeśli to mogę też zablokować elektronicznie przepustnice bo jest taka możliwość.
  • Poziom 43  
    SilverHTG napisał:
    Moduł zapłonowy to stary dobry CDI czyli tyrystor. Zasilaniem tego modułu nie jestem w stanie sterować ponieważ napięcie wynosi od 80 do 110V dlatego też będę sterował napięciem na bramke tyrystora z impulsatora na kole magnesowym. Mikroprocesor arduino zczytywał by napięcie impulsu i gdy napięcie jest powyżej limitu czyli obroty są za wysokie arduino nie przepuszca impulsu dalej. Częstotliwości są raczej o wiele niższe niż taktowanie procesora więc myślę, że na spokojnie da rade, tym bardziej odcięcie będzie raczej od tych niższych obrotów. Częstotliwość tego impulsu nie przekracza raczej 300 Hz.
    To wiele wyjaśnia, napięcie jest przemienne, więc jeśli klucz elektroniczny to taki co może pracować w dwóch kierunkach (np dwa MOSFETy), napięcie jest raczej sporo większe niż 1600mV (zwykły miernik może pokazywać głupoty, lepiej mierzyć z detektorem szczytowym)
    zobacz to
    http://www.bristolwatch.com/ele2/acdcssr.htm
  • Specjalista elektronik
    A jak ten tyrystor jest podłączony? Jeśli katodą do masy, to tranzystor NPN, emiter do masy (= do katody tyrystora), kolektor do bramki tyrystora. I włączenie tranzystora (poprzez podanie prądu do bazy) blokuje możliwość wyzwolenia tyrystora, a dopóki jest wyłączony, to nie wpływa na działanie układu.
  • Poziom 5  
    jarek_lnx napisał:
    SilverHTG napisał:
    Moduł zapłonowy to stary dobry CDI czyli tyrystor. Zasilaniem tego modułu nie jestem w stanie sterować ponieważ napięcie wynosi od 80 do 110V dlatego też będę sterował napięciem na bramke tyrystora z impulsatora na kole magnesowym. Mikroprocesor arduino zczytywał by napięcie impulsu i gdy napięcie jest powyżej limitu czyli obroty są za wysokie arduino nie przepuszca impulsu dalej. Częstotliwości są raczej o wiele niższe niż taktowanie procesora więc myślę, że na spokojnie da rade, tym bardziej odcięcie będzie raczej od tych niższych obrotów. Częstotliwość tego impulsu nie przekracza raczej 300 Hz.
    To wiele wyjaśnia, napięcie jest przemienne, więc jeśli klucz elektroniczny to taki co może pracować w dwóch kierunkach (np dwa MOSFETy), napięcie jest raczej sporo większe niż 1600mV (zwykły miernik może pokazywać głupoty, lepiej mierzyć z detektorem szczytowym)
    zobacz to
    http://www.bristolwatch.com/ele2/acdcssr.htm


    Przemienny raczej nie, jest to zwykły impuls wywołany siłą elektromotoryczną przez magnesik na kole kręcącym się z wałem korbowym. Jest to raczej prąd zmienny tętniący. W takim razie jeden MOSFET wystarczy?

    Dodano po 3 [minuty]:

    _jta_ napisał:
    A jak ten tyrystor jest podłączony? Jeśli katodą do masy, to tranzystor NPN, emiter do masy (= do katody tyrystora), kolektor do bramki tyrystora. I włączenie tranzystora (poprzez podanie prądu do bazy) blokuje możliwość wyzwolenia tyrystora, a dopóki jest wyłączony, to nie wpływa na działanie układu.


    Cały moduł zapłonowy wraz z tyrystorem jest zalany żywicą więc nie jestem w stanie określić dokładnego schematu (szukać schematu tego "chińskiego" modułu na internecie też nie jest dobrym pomysłem) natomiast na tyrystor wpływa napięcie zasilania z cewki na magnecie, które zasila kondensator do generowania impulsu na cewkę zapłonową i gdy na bramkę jest podane napięcie z impulsatora to ten oto impuls z kondensatora płynie na cewkę zapłonową, następnie z cewki na świece zapłonową, która jest bezpośrednio połączona z masą silnika.