Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.

elektronikq 03 Wrz 2018 18:36 1662 75
  • #31
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Sprawdź, co tak naprawdę masz na wejściu.
  • Relpol przekaźniki
  • #32
    elektronikq
    Poziom 24  
    Na wejściu czego ? Przed Rezystorem R2 jest względem masy 12,5V.
  • #33
    _jta_
    Specjalista elektronik
    X1 na twoim schemacie z #26.
  • #34
    elektronikq
    Poziom 24  
    Nie zasilałem tego z radia bo najpierw testy były w warsztacie:
    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.

    Napięcia A = 12,4V
    Napięcia B= jak załączę przełącznik to ok 0,3V a jak jest otwarty przełącznik to 5,55V.

    Dodano po 12 [godziny] 23 [minuty]:

    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.
    wg symulacji jest ok. :(
  • #35
    _jta_
    Specjalista elektronik
    To znaczy, że coś jest nie w porządku, z układem albo z pomiarami. Skoro w symulacji jest OK, to projekt jest dobry.
  • #36
    elektronikq
    Poziom 24  
    W testach podłączałem taką lampę ostrzegawczą z silniczkiem. Może przy wył. powstało przepięcie i uwaliło mosfeta ;/ dopiero z tego sobie zdałem sprawę.
    Może zamiast R2=10k dać 100k?
    Idę zaraz sobie pomierzyć.

    Dodano po 48 [minuty]:

    Połączenia wg #34. Odłączyłem sygnał (odpiąłem przewód od + akumulatora )z bramki mosfeta N i mam: bramka - gnd = 1,41V ale skąd to nie mam pojęcia. Po wciśnięciu przycisku mam 12,4V.
    W nocie mam, że tranzystor N potrzebuje min 2 V na otwarcie. Więc raczej się nie powinien otwierać...

    Tranzystor P ma 5,56V na bramce względem masy jak otwarty łącznik i 0,36V jak zamknięty. Czyli tutaj raczej jest poprawnie.
    Czy mosfet jest uszkodzony czy co to może być:(

    Dodano po 17 [minuty]:

    Wyprowadzenia w TO-220 są takie same dla tranzystora N i P?
    Tranzystor P przewodzi bez N.
  • #37
    _jta_
    Specjalista elektronik
    mam: bramka - gnd = 1,41V

    A bramka jest połączona tylko przez opornik z masą? Nie powinno tak być, może wyłącznik ma upływność?

    Tranzystor P ma 5,56V na bramce względem masy jak otwarty łącznik i 0,36V jak zamknięty. Czyli tutaj raczej jest poprawnie.

    To oznacza, że co najmniej nie masz pełnego wyłączania. No cóż, trzeba poszukać, którędy płynie ten prąd, co nie powinien płynąć.
  • #38
    elektronikq
    Poziom 24  
    Tak bramka połączona tylko przez opornik z masą tak jak na tym schemacie.
    Ale jak ogólnie nawet nie podłącze bramki N to też płynie.
  • Relpol przekaźniki
  • #39
    _jta_
    Specjalista elektronik
    No to masz ustalić, którędy płynie.
  • #40
    elektronikq
    Poziom 24  
    Zacząłem sprawdzać układ i wyszło ze Mosfet N z impulsem na bramce czy bez miał kanał otwarty. Bez Vgs słabo byl otwarty a z Vgs byl w pełni otwarty. Nie wiem czy przegrzałem lutując, czy jakieś spięcie, lutowalem lutownica grzałkową na 230V, czy przepiecie z tego silnika. Po wymianie mosfeta śmiga. Czy na bramce mosfeta N względem Gnd dać diode Zenera np. 6.8V? Czy to za duży pobór prądu bybyl? Pomyślałem mo zabezpieczeniu aby przed bramka napięcie nie wzrosło powyżej 6.8V
  • #41
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Można dać diodę Zenera, jakkolwiek jest mało prawdopodobne, by uszkodził się on w tym układzie - raczej przy lutowaniu (z MOSFET-ami trzeba pamiętać o tym, że mają izolowaną bramkę, na którą nie wolno podać napięcia wyższego, niż podaje nota katalogowa - można je uszkodzić ładunkiem elektrostatycznym), lub już był uszkodzony - a może po prostu ten egzemplarz miał niższe napięcie progowe, a poza tym działa prawidłowo?
  • #42
    elektronikq
    Poziom 24  
    Zaraz spróbuje układ w samochodzie. Dioda Zenera duży prąd pobiera? Przy 6,8V IRF 540 się otworzy a zawsze to jakieś zabezpieczenie.
  • #43
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Można dać diodę Zenera na wyższe napięcie - jakie jest dopuszczalne napięcie na bramce IRF540? Mam wrażenie, że +-20V, więc dioda Zenera na 15V na pewno zabezpieczy.
  • #44
    elektronikq
    Poziom 24  
    Nie chodzi mi o uszkodzenie bramki mosfeta tylko tego co jest przed bramką. Na bramce mam 7,42-8,8V więc czy 6,8 będzie ok czy to ma sens?
    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.
    Zenerka powinna mieć rezystor ograniczający prąd?? aby już go nie wstawiać to wstawiłem to za rezystorem 1k który jest podłączony do bramki mosfeta N.
    Czy lepiej było by 15V? Normalnie nie bedzie działała w razie podniesienia napięcia sprowadzi je do 15V?

    Dodano po 4 [godziny] 30 [minuty]:

    Wszystko hula tylko jak włączę światła to jakby sprzężenie jakieś jest i piszczy. I teraz się zastanawiam czy podłączyć się pod masę radia a nie jak to zrobiłem pod masę samochodu, i druga sprawa czy może dać jeszcze transoptor nawet przy wspólnej masie. Coś piszczy eh :(

    A może przewody prądowe i sterujące są blisko siebie?
    Dodano po 46 [sekundy]:

    Dziękuje Jta za pomoc.!
  • #45
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Umieszczenie oboka siebie przewodu sterującego (tego od radia do bramki MOSFET-a N) i prądowego (połączonego ze źródłem, bądź drenem MOSFET-a P) może powodować wzbudzenie. Żeby się go pozbyć, można oddalić od siebie te przewody, lub dodać kondensator (raczej ceramiczny, np. kilkanaście nF) między bramkami MOSFET-ów.
  • #46
    elektronikq
    Poziom 24  
    Dodać dwa kondensatory ceramiczne? Dla N między bramką a GND dla P między +12V a bramką?
    100nF? Jak układ jest wyłączony, czyli nie podaje nic na bramkę to wtedy nie piszczy jak włączę to wtedy piszczy. Natomiast jak włączę układ sterowania i odłączę przewód prądowy to też nie piszczy. Układ może się wzbudzać przy zasilonym mosfecie? "Coś się nie wyrabia na zakrętach w układzie" ?
  • #47
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Jeden kondensator. Między bramką N, a bramką P.

    Jeśli przewody są blisko, to są między nimi sprzężenia - pojemnościowe i indukcyjne. Działają one tym skuteczniej, im wyższa jest częstotliwość. Kondensator ograniczy pasmo przenoszenia układu, żeby nie obejmowało częstotliwości, na której jest wzbudzenie. Być może kilkanaście nF to będzie mało, znajdziesz w razie czego np. 100nF?
  • #48
    elektronikq
    Poziom 24  
    I ten kondensator będzie miał za zadanie ?

    W razie co się kupi. Nie wiem może to coś z przetwornicy led sieje, zobaczę.

    Dodano po 1 [minuty]:

    100nF ceramiczny się postaram kupić.
  • #49
    elektronikq
    Poziom 24  
    Układ testuję i działa.
    Oddaliłem przewody i brak jest buczenia.
    Dodam, że w głośnikach w których buczało był jeden biegun głośnika podłączony przez kondensator.
    Czy mimo braku buczenia dodać w razie czego te 100nF?

    I jeszcze jedna sprawa tak pi razy oko: blaszka AL o wymiarach 2x3 mniej więcej ile więcej może W wytrzymać IR4905?
    Czy ktoś wie na jakim poziomie prądowym jest zwarcie w instalacji samochodowej? Np. w lampie + z - się dotkną.

    Kupiłem kondensatory 100nF, oznaczenie 104 więc się zgadza. Przed wlutowaniem patrzę na miernik a tam 33nF. Czy to jakaś chińska podróba?
    Mierzyłem 2,2 mikro F tym samym miernikiem i pokazał dobrze. Tylko że 2,2 to był kondensator elektrolityczny.
  • #50
    _jta_
    Specjalista elektronik
    W #44 pisałeś, że coś piszczy, teraz piszesz o buczeniu, to chyba trochę się różni?

    Mam wrażenie, że dotąd pisałeś o oświetleniu, nie o głośnikach - też coś z nimi kombinujesz?

    Blaszka 2x3 cm pewnie dużo nie da - może ze 2W. Można by porównać z radiatorami, dla których podaje się oporność cieplną, ale nie wiem, czy znajdzie się zwykłą blaszkę. Trochę podobny jest FK239-SA32 (piekarz.pl), o oporności 23 K/W, ale on ma chyba nieco większą powierzchnię, i jest czerniony.

    Na forum ktoś podał współczynniki oddawania ciepła dla różnych materiałów - link. Dla aluminium 0.75mW/cm2/K, blaszka ma 12cm2, wychodzi 9mW/K, czyli 111 K/W - mizernie, wygląda na to, że zyskasz 1W.

    Prąd zwarcia na ogół ogranicza bezpiecznik; jeśli go nie ma, to przewody i akumulator, do 500÷1000A (dla przewodów 1.5mm2 i długości 2m opór przewodu ogranicza prąd do około 500A, a razem z oporem wewnętrznym akumulatora do około 300A). Dla bezpiecznika trzeba brać pod uwagę wartość I²t potrzebną do jego przepalenia - dla tranzystorów często podaje się, jaki ma być ten parametr bezpiecznika (I²t for fusing), żeby w razie zwarcia przepalił się bezpiecznik, a nie tranzystor. Przewód 1.5mm2 o długości 2m bez bezpiecznika przepali się po kilku sekundach (lepiej tego nie próbuj, zwłaszcza w samochodzie) i tranzystor nie ma szans tego wytrzymać.
  • #51
    elektronikq
    Poziom 24  
    W #44 pisałeś, że coś piszczy, teraz piszesz o buczeniu, to chyba trochę się różni?
    tak o to samo mi chodzi tylko inaczej nazwałem. Nie kombinuję z głośnikami tylko pisk wydobywał się z niskotonowych głośników. I tam zauważyłem to podłączenie w głośniku z kondensatorami elektrolitycznymi, do czego one służą?

    Zdemontowałem taką blaszkę z układu i nie jest ona duża więc zawsze to kilka A więcej.

    Tranzystor P zabezpieczyłem bezpiecznikiem 10A. Tranzystor w peak ma dużo więcej więc myślę że wystarczy ten bezpiecznik.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jeśli po oddzieleniu przewodów problem zniknął to czy dolutowanie tego kondensatora 100nF nie pogorszy sprawy?
    Ten kondensator między bramkami będzie przepuszczał tylko zmienne przebiegi między bramką P i N?
  • #52
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Tranzystor w peak ma dużo więcej więc myślę że wystarczy ten bezpiecznik.

    To trzeba sprawdzać (I²t) w notach katalogowych tranzystora i bezpiecznika.

    czy dolutowanie tego kondensatora 100nF nie pogorszy sprawy?

    A to wypada sprawdzić. Także, czy kondensator bez oddalenia przewodów pomaga.
  • #53
    elektronikq
    Poziom 24  
    A to już kropka bo przewody są położone i już nie skręcę ich jak w 1 prowizorce. Więc może daruje sobie ten 100nF na chwilę obecną.

    Bezpiecznik samochodowy 10A
    Link

    Napisana jest: 125 A²s czyli ok 11A wytrzyma przez 1 sek, lub 22 przez 0,5s
    Tranzystor nie ma całki podanej ma podane max prąd 250A w 25 stopniach Celsjusza ale w jakim czasie?
    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.
    Ta charakterystyka może do tego posłużyc?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dla 10ms przy Vds=14,4V można przepuścić ok 28A?
  • #54
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Linia opadająca w lewo - charakterystyka wynikająca z oporności włączenia; linia pozioma na górze - ograniczenie prądu (taki największy ten tranzystor potrafi przepuścić); linie opadające w prawo - ograniczenie dla bezpieczeństwa tranzystora. Z tego wynika, że przy pełnym włączeniu tranzystor może przewodzić około 130A przez 10ms.

    Napisana jest: 125 A²s czyli ok 11A wytrzyma przez 1 sek, lub 22 przez 0,5s

    125 A²s to około 11A przez 1 s, albo 22A przez 0.25s, nie 0.5s - prąd liczy się do kwadratu, czas liniowo. To także 125A przez 8ms. Ale... to jest wartość typowa, gwarantowane jest przepalenie bezpiecznika w czasie 100ms przy 60A, co oznacza 360 A²s - a tranzystor wytrzyma około 170 A²s - więc jego los będzie zależał od tego, na jaki bezpiecznik trafi. Z bezpiecznikiem 7.5A byłoby mu znacznie lepiej (bardzo mało prawdopodobne byłoby takie opóźnienie zadziałania bezpiecznika, które by groziło uszkodzeniem tranzystora), a z 5A całkiem bezpiecznie, ze sporym zapasem.
  • #55
    elektronikq
    Poziom 24  
    Więc dam 7,5A.
    Tylko teraz skoro tranzystor nie będzie pracował przy pełnym Vds. Jak dobrze widzę tak przed 2,8V rezystancja drenu spada potem rośnie?
    Vds drenu będzie max 14,4V
    Jak Pan odczytał, że dla 10ms będzie ok 130A? Ja tam widzę troszkę powyżej 100A dla 10ms.
    Dlaczego wraz z zwiększaniem Vds linie opadają?
    Dla ok 15Vds prąd bezpieczny będzie wynosił ok 30A przez 10ms/?
  • #56
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Jak Pan odczytał, że dla 10ms będzie ok 130A? Ja tam widzę troszkę powyżej 100A dla 10ms.

    A widzisz, że linia ukośna oznaczona "10ms" spotyka się z inną ukośną pomiędzy liniami "100A" i "200A"?

    Dlaczego wraz z zwiększaniem Vds linie opadają?

    Im większe napięcie, tym większa moc przy takim samym prądzie - a to moc jest ograniczeniem.

    Dla ok 15Vds prąd bezpieczny będzie wynosił ok 30A przez 10ms?

    Ja odczytuję na tym wykresie 30A przy 12V, albo 24A przy 15V.

    Jak dobrze widzę tak przed 2,8V rezystancja drenu spada potem rośnie?

    Nie, nie spada - tam jest linia odpowiadająca oporności kanału dla pełnego włączenia (ta opadająca z lewej), i linie odpowiadająca dopuszczalnej mocy dla różnych czasów (opadające z prawej) - na nich oporność kanału jest większa, żeby bez przekroczenia dopuszczalnej mocy mogło być wyższe napięcie.
  • #57
    elektronikq
    Poziom 24  
    Czyli oporność kanału dren - źródło? Wiem że to się zmienia odnośnie podanie Ugs.
    Ja odczytuję na tym wykresie 30A przy 12V, albo 24A przy 15V.

    Czyli przy 30A przy 12V po 10ms i tranzystora nie ma?

    Jak założyłem ten radiator to mam wrażenia że są większe zakłócenia. I widzę wraz z przemieszczeniem płytki są sprzężenia: piszczenie/ buczenie/
    Spróbuję ten 100nF dać. Luty i ścieżki pokryłem klejem UHU. I ten radiator muszę jakoś zabezpieczyć żeby się z masą nie dotknął.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Tak rozmyślam nad kondensatorem. Jeśli pojawią się jakieś zakłócenia na bramkach to on będzie zwierał zakłócenia do nóżek mosfetów a przepuszczał tylko składową stałą?
  • #58
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Jak założyłem ten radiator to mam wrażenia że są większe zakłócenia.

    To pewnie masz sprzężenie pojemnościowe. Może w końcu przylutuj ten kondensator?
  • #59
    elektronikq
    Poziom 24  
    Dzisiaj to zrobię. Kupiłem na all... kondensatory mam oznaczenie 104 i zamiast 100nF mam 33nF, dzisiaj kupię inne kondensatory i będę wiedział co i jak. Czy sprzedał buble czy miernik coś szaleje.
    Ja odczytuję na tym wykresie 30A przy 12V, albo 24A przy 15V.

    Czyli przy 30A przy 12V po 10ms i tranzystora nie ma?

    Radiator to jest połączony z drenem w budowie tranzystora?
  • #60
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Na ogół blaszka do przykręcenia radiatora jest połączona z drenem - ale jeśli to jest istotne, to trzeba by sprawdzić.

    30A przy 12V przez 10ms jeszcze nie uszkodzi tranzystora, jeśli przedtem był zimny (miał 25°C). Nieco dłużej może uszkodzić, i niekoniecznie od razu tak, że go zniszczy - ale pogorszy jego działanie, albo znacząco skróci mu życie.