Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.

31 Sie 2018 10:08 1650 75
  • Poziom 24  
    Szanowni użytkownicy zdobyłem troszkę wiedzy aby zbudować swój układ na mosfecie do sterowania oświetleniem
    Sygnał chcę złapać z radia ponieważ ono się podświetla jak włączę światła.
    1
    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.
    2
    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.

    Tutaj mam dwa połączenia z pinów radia. Transoptor aby oddzielić układ sterowania od wykonawczego.
    Niestety piny od których chcę się złapać mają napięcie względem masy samochodu. W 2 przypadku jest to + i - z płytki radia. - jest galwanicznie połączony z masą.
    Natomiast w 1 jest to złapane z od 3 diod połączonych szeregowo. Piny tych diod połączenia galwanicznego nie mają z masą ale napięcie względem masy jest.
    Więc nie wiem czy stosowanie transoptora ma sens?
    3
    Sam mosfet ponieważ pobiera on mały prąd bramki, więc nie boję się o przeciążenie płytki radia, transoptor troszkę bierze troszkę tego prądu mój nominalnie ma 50mA ale przy 10mA myślę że też byłoby dobrze.
    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.
    Boję się przepięć z cewki ale zastosowałem diodę. Nie wiem czy zwykła prostownicza czy Shotkiego będzie lepsza?
    Może jakiś transil. Oczywiście układ wykonawczy zabezpieczony bezpiecznikiem (1 układ i 2 układ też ale zapomniałem dorysować bezpiecznika)

    Który układ będzie dla mnie najbardziej optymalny i poprawny ?
  • Poziom 35  
    Zabrakło podstawowej informacji:
    elektronikq napisał:
    układ na mosfecie do sterowania oświetleniem

    oświetleniem którym? W samochodzie trochę różnych światełek jest... :-)
  • Poziom 35  
    elektronikq napisał:
    Sygnał chcę złapać z radia ponieważ ono się podświetla jak włączę światła.

    Po co taka okrężna droga, przecież "układ" można sterować bezpośrednio z świateł, z jakiejkolwiek żarówki lub wyłącznika świateł, bez kombinacji z włączaniem się do "kostki" radia. Sterowanie/włączanie można zrobić bezpośrednio, równolegle do świateł za pomocą tylko przekażnika, albo nawet i bez przekażnika, podłączyć bezpośrednio do świateł.
  • Poziom 24  
    Kombinacje są dlatego, ponieważ nie mogę podłączyć się od zwykłej żarówki 12V, nie działają mi pozycyjne w samochodzie tak jak w oryginale a chciałbym się podłączyć pod manetkę nie mogę, manetka jest połączona z komputerem samochodu przez VAN. Radio łatwo wyciągnąć i łatwo się wlutować i mam sygnał. Chcę zrobić oświetlenie samochodu. Jak włączam manetkę to włącza się oświetlenie radia i chcę aby włączały się listwy ledowe w "nogach".
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    To Kolega chce powiedzieć, że w samochodzie nieprawidłowo działają światła pozycyjne, i nie można podłączyć się bezpośrednio do żarówki (w lampie) pomijając wszystkie te CAN, VAN itp? Trochę to nie słychane.
    To ja zaproponuje inne rozwiązanie, na pewno będzie bardziej funkcjonalne, czujnik nacisku, czyli czujnik zajęcia miejsca w fotelu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3149742#3149742
    Nie będzie problemu z włączaniem/wyłączaniem. Ten czujnik jest sprawdzony przez wiele lat, działa niezawodnie. Podświetla u mnie zegarek, oraz włącznik oświetlenia sufitowego. Można też pod niego podłączyć różne inne bajery.
  • Poziom 24  
    Poza tym chciałbym aby podświetlenie włączało się z podświetleniem deski, radia etc. i na włącznik. Czasami siedzę w samochodzie i nie chcę oświetlenia lub jest mi niepotrzebne. Później może dorzucę czujnik światła.
    Także zasilanie musi być z tego miejsca:) Bo licznika rozbierać nie będę = za dużo pracy. W radyjku mogę się dolutować do:
    1. do pinów + i -, dwa piękne pola lutownicze,
    2. do anody diody 1 i katody diody 3 - połączonych trzech diod w szeregu.

    Ale fajny pomysł na czujnik kolego.:)
  • Poziom 35  
    Pierwszy i drugi schemat są błędne bo żle podłączone tranzystor w transoptorze, oraz tranzystor polowy. Dioda w tranzystorze polowym "włączy na stałe" te LEDY, tranzystor w transoptorze nie włączy polowego, bo powinien "przewodzić do masy", czyli jego emiter powinien być podłączony do masy.
    Aby nie popełniać tego typu pomyłek zawsze warto/trzeba pisać przy tranzystorach polowych oznaczenia elektrod G,D,S, bo strzałkę w symbolu bardzo łatwo pomylić, albo żle odczytać.
  • Poziom 24  
    Dziękuje faktycznie błąd:(
    2. Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.
    1.Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.
    teraz jest ok?

    Dodano po 40 [sekundy]:

    3 z postu #1 czy 1 i 2 z postu #8?
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Bramka tranzystora Q1 powinna być podłączona do kolektora tranzystora w transoptorze.
    Jeżeli już Kolega uparł się koniecznie na te układy (podłączanie się do radia) to warto wybrać układ z przekażnikiem, gdyż jak to napisałem w poprzednim wątku, który został już zamknięty, przekażnik jest bardziej funkcjonalny, da większe możliwości z kombinowaniem w przyszłości, bo można np. zastosować dwie pary styków i właczać dwa nie zależne obwody.
  • Poziom 24  
    Faktycznie:
    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.

    Co przemawia mnie za schematem z przekaźnikiem:
    Tranzystor Mosfet ma prąd Ig≈0A więc nie obciąża ścieżek płytki panelu radia. Ale boje się o słabą separację układu sterowania czyli wszystkiego co jest przed bramką. Niby przekaźnik będzie miał diodę ale czy to wystarczy? Dioda Shotkiego lepsza czy zwykła prostownicza?

    Schemat z transoptorem jest dla mnie troszkę lepszy bo coś izoluje. Ale w 1 przypadku mamy wspólną masę więc to już nie ma sensu, a na drugim schemacie napięcia na anodzie i katodzie także nie ważne co dzieje się na masie.

    albo tak:
    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.
    ???
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Podaj może model auta. Bo niby dobrze kombinujesz, tyle że niepotrzebnie komplikujesz całą sprawę ;)
    Skoro VAN to pewnie PSA?
    Nie możesz wykorzystać np oświetlenia zapalniczki? Zwyczajnie po chamsku bezpośrednio, bez transoptorów, mosfetów, przekaźników i reszty pomysłu?
    Prosto, szybko i skutecznie. Bez ryzyka uszkodzenia radia podczas grzebania w nim.

    Gwarantuję że jeśli ośw. zapalniczki jest żarówkowe, to prądowo wyrobi nawet pokaźną ilość zwykłych LED. Dla spokoju możesz wysterować z niej przekaźnik, nawet SSR, by było cicho i komfortowo ;)

    Ew jest pewnie kilka lub kilkanaście innych miejsc skąd można to wysterować, bez potrzeby dłubania w radiu...
  • Poziom 24  
    Berlingo. Oświetlenie zapalniczki jest załączane z oświetleniem pozycyjnych?

    Dodano po 58 [minuty]:

    Oświetlenie też "urwało" nie ma. Zastosuje schemat z mosfetem on przynajmniej nie będzie pobierał prądu (bramka).

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jeśli sam mosfet Irf540 nie pociągnie oświetlenia.

    Dodano po 17 [minuty]:
    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.
    Zrobiłem schemat z 2 tranzystorami mosfet.
    1. Nie ma przekaźnika = brak przepięć.
    2. Nie potrzebuje radiatora. IRF4905 nie potrzebuje radiatora przy ok 8A.
    3. Mały prąd bramki mosfet IRF540

    Chyba, że za bardzo się tych przepięć boję :( i może powinien być przekaźnik i dioda Shotky'ego.
  • Poziom 39  
    elektronikq napisał:
    Berlingo. Oświetlenie zapalniczki jest załączane z oświetleniem pozycyjnych?


    W większości samochodów TAK.
    Sprawdź wieczorem ;)
  • Poziom 24  
    Nie ma bo wg schematu sprawdzałem wogóle napięcie nie wychodzi na zapalniczkę:)
  • Poziom 39  
    Dawno nie widziałem Berlingo, więc może masz rację ;)
    Zostają jeszcze np oświetlenia nawiewów, albo nawet św. pozycyjne. Szczególnie tylne, bo nie ma opcji, wiązka dla nich musi lecieć którymś progiem...

    Oczywiście nie upieram się, możesz zrobić po swojemu... Tylko po co sobie życie utrudniać?
  • Poziom 24  
    Dobra spróbuje złożyć schemat z dwóch Mosfetów N i P.
    Tylko szybkie pytanie. Czy nie MUSZĘ podłączyć rezystora np. 47k od bramki Q2 do źródła czyli do GND?
    Chodzi mi że jak wyłączę to chcę także aby mosfet się wyłączył a nie był w stanie przewodzenia.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Czy złączka ark takie raster 2,54mm wytrzymają prąd 8A?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Ile ty tych LEDów chcesz że 8A zakładasz?
    Ale generalnie nie wytrzyma. Większość to tandeta. W końcu się wyluzuje, zacznie tracić kontakt i będzie się grzać, szczególnie przy zakładanym prądzie. Chińskie ARKi potrafią się luzować nawet w prototypach na stole, a co dopiero w aucie gdzie dochodzą wibracje i ew wilgoć.
  • Poziom 24  
    OK.
    Tylko szybkie pytanie. Czy nie MUSZĘ podłączyć rezystora np. 47k od bramki Q2 do źródła czyli do GND?
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    A to zależy, jaki masz sygnał - jeśli taki, że przy braku podświetlenia radia masz dużą oporność, to taki opornik by się przydał. A można jako Q2 dać coś w stylu BC547 i nie mieć tego problemu, tylko trzeba będzie rozsądnie dobrać oporniki R1 i R2 (R1 do 50 razy większy od R2, R2 może być np. od 1k do 10k).
  • Poziom 24  
    Mówimy o schemacie z #12 postu? To ja sie zapytam specjalisty czy ten tranzystor mosfet N zastąpić bipolarnym ? Zastosowalem mosfeta z tego względu aby prądowo nie ingerować w panel bo prad bramki mosfeta będzie bliski 0A. Jak sprawdzić tą oporność? Jak włączę podświetlenie to mam ok 7-8.5V, jak wyłączę mam 0V.
    Czy jak dam dla schematu #12 R1: 1k, R2: 10k i rezystor miedzy bramka Q2 a źródłem Q2 R3:47k będzie ok?
    Zawsze tranzystorem N mogę sterować przekaźnik. Czy za bardzo boje sie tych przepiec z cewki?
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Jeśli użyjesz tranzystora bipolarnego BC547 i dasz R1=100k, to popłynie prąd około 70uA - setki razy mniejszy od prądu LED-a, z którego weźmiesz napięcie do sterowania twojego układu. R2 możesz dać np. 2k2, albo i nieco większy, i całość będzie działać.

    Jak sprawdzić tą oporność?

    Włącz woltomierz między +akumulatora, a to miejsce, z którego bierzesz sygnał. Jeśli pokazuje napięcie o ponad 1V niższe, niż jest na akumulatorze, to opornik się przyda.

    Dodawanie przekaźnika byłoby zbędną komplikacją tego układu. Nie należy mnożyć bytów ponad potrzebę.
  • Poziom 24  
    Czy jak dam dla schematu #12 R1: 1k, R2: 10k i rezystor miedzy bramka Q2 a źródłem Q2 R3:47k będzie ok?

    Dobrze mam B331 taki NPN znalazłem. Czy on może być? Jeśli nie to zostawię Tranzystor mosfet N IRF540 i P IRF4905.
    Tylko ciągle mi chodzi po głowie ten transoptor. Transoptor i tranzystor P IRF540. Jak Pan napisał z tym małym prądem dla diody to tak pomyślałem, że przy 1,1mA transoptor dałby nam 1mA czy to nam wystarczy?
    Rezystor do masy to 5gr i tego akurat mam sporo. On chyba nie będzie przeszkadzał ?
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Wygląda na to, że B331 (skąd wziąłeś takie dziwadło?) to germanowy PNP dużej mocy (prąd do 15A), a potrzebny jest krzemowy NPN małej mocy.

    Transoptor będzie wymagał większego prądu, niż baza tranzystora NPN, trzeba się liczyć z tym, że przy prądzie około 1mA na wejściu da na wyjściu np. 0.3mA. Ale to będzie zależeć od tego, na jaki transoptor trafisz - w nocie katalogowej znajdziesz tylko informację o typowych parametrach i zakresie dla pewnych warunków pracy, a jak będzie w innych warunkach, możesz ustalić tylko poprzez wykonanie pomiaru.
  • Poziom 24  
    Na tranzystorze mam:
    2N
    3904
    B331
    woreczek mam podpisany NPN 40V 200mA, kupiłem czasami kupuje zawsze się może przydać... tranzystor w obudowie t0-92

    Ok zostaje już definitywnie przy dwóch mosfetach.
    Czy te rezystory co podałem będą dobrze dobrane:
    R1 na bramce 1k, R2 między bramką a źródłem tranzystora P 10k, R3 międy bramką a GND mosfeta N =47k.


    Dodano po 45 [minuty]:

    _jta_ napisał:
    Włącz woltomierz między +akumulatora, a to miejsce, z którego bierzesz sygnał. Jeśli pokazuje napięcie o ponad 1V niższe, niż jest na akumulatorze, to opornik się przyda

    Na aku mam między + a - 12,5V. Jak włączę między + aku a między plus panelu radia to napięcie pewnie będzie od 0 do kilku woltów bo mierzę napięcia między plusami. Czy coś poknociłem.?
  • Specjalista elektronik
    A, to jest tranzystor 2N3904, a nie B331. Gwarantowane wzmocnienie 60 przy 0.1mA, 80 przy 1.0mA (Philips i STMicroelectronics), albo 40 i 70 (Fairchild i National Semiconductor) - trochę mało, BC547 ma większe (a BC547C nawet 270 - kilka razy większe), więc np. R2=4k7, R1=100k.
  • Poziom 24  
    Skoro nie mam NPN zrobiłem to na MOSFET N, który odwrócił polaryzację.

    Budowa układu sterującego oświetleniem w samochodzie.
    Wg tego schematu.
    R1=1k
    R2=10k
    R3 nie ma na schemacie między bramką a GND tranzystora Q2 i wynosi 47k.
    Podłączyłem wszystko pod akumulator i działa. Napięcie Vgs Q2 wynosi 12,5V zobaczymy co będzie jak spadnie do 7,4-8,7V. a napięcie Vds tranzystora Q1 będzie 12,5-14,4V.
    Przy obciążeniu 0,5A tranzystor IRF4905 nie nagrzewa się wogole, nie wyczuwam grzania. Zobaczymy jak się zwiększy obciążenie.
  • Specjalista elektronik
    Przecież 2N3904 to są NPN...
  • Poziom 24  
    _jta_ napisał:
    Przecież 2N3904 to są NPN...

    Tak zasugerowałem się tym PNP co Pan wcześniej napisał i przed tym postem z NPN złożyłem układ z mosfetem N fakt drożej wyszło ale nauczyłem się na poziomie minimalnym sterować mosfetem N i P. Także te 4 zł - 5 zł wrzucam w koszta :)
    Z mosfetem będzie źle?
  • Specjalista elektronik
    No, z MOSFET-em oprócz tego, że drożej, i większy, to potrzebny jest dodatkowy opornik...
  • Poziom 24  
    Z racji tego że przełącznik bramki mosfeta P i obciążenia było na jednym układ "działał".
    Mam teraz problem ponieważ jak podłączę cały układ ja trzeba to bez włączenia tranzystora N układ działa.Gdy wyłączę mosfeta N na bramce mosfeta P względem GND jest 5,6V więc pewnie za mało aby był wyłączony a jak włączę mosfeta N to na bramce P mam 0,36V. Czyli opornik 10k za duży?