Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dobór silnika DC do sterowania zamknięciem pojemnika

02 Sep 2018 11:44 258 6
  • Level 2  
    Witam

Robię układ sterowany mikrokontroletem. Mikrokontroler ma sterować otwieraniem i zamykaniem przesłony niewielkiego (0,5 l) pojemnika z wodą w trybie 0-1 (całkowicie zamknięty-calkowicie otwarty). Wylot z pojemnika będzie niewielki, średnica ok. 5 mm.

Jakiego silnika mogę do tego użyć? Zależy mi na tym, żeby silnik był możliwie najtańszy, a napięcie znamionowe nie przekraczało 5V (najlepiej 3 V).
    Niestety nie znam się na tyle na silnikach, żeby wybrać coś konkretnego. Znam zasadę działania wszystkich silników - podejrzewam, że najlepszy byłby silnik krokowy. Może jednak ktoś podpowie lepsze rozwiązanie?

Na dobrą sprawę przesłona pojemnika może się jedynie przesuwać. Może jakiś gotowy pojemnik z przesłoną aktywowaną impulsem elektrycznym - elektromagnes?

Z góry dziękuję za pomoc.
  • Helpful post
    Level 12  
    Do takiego zastosowania polecam serwomechanizm modelarski tak jak napisał kolega powyżej - ma przekładnię + silnik z kontrolą położenia + sterownik. Na wał serwa zakładasz dźwigienkę (są czasami w zestawie z serwem), łączysz ze swoją klapką za pomocą np kawałka pręta albo drukujesz potrzebny element na drukarce 3d.

Silnik krokowy małej wielkości jest raczej słaby bez zastosowania przekładni. Musiałbyś też stosować mikrokrok żeby nie szarpało wałem.

Serwo sterujesz szerokością impulsu z mikrokontrolera - 1 pinem.

Zobacz model: Serwo MG996R, ma metalowe trybiki w środku i działa w miarę ok jak za tą cenę (~25zł w Polsce).
    Są też miniaturowe modele z plastikowymi trybikami w cenie od kilku zł.

Pozdrawiam
  • Level 2