Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Twingo II - Doposażenie w obrotomierz

MarioSWD 02 Sep 2018 13:50 3081 23
  • #1
    MarioSWD
    Level 5  
    Witam,

    Zwracam się do Was z prośbą o pomoc. Postanowiłem w moim Twingo 2 rocznik 09. Zamontować obrotomierz. Fabrycznie powinna być pod osłoną kierownicy wtyczka do oryginalnej instalacji pod obrotomierz (miało być plug&play) niestety nie jest tak łatwo wtyczki brak. Przestudiowałem instalację elektryczną samochodu i teoretycznie da się to zrobić (odtworzyć wiązkę). Zgodnie z tym co znalazłem to wygląda to następująco.

    Opis wtyczki oraz schemat.



    Renault Twingo II - Doposażenie w obrotomierzobr wtyc..a.jpg Download (113 kB)

    Renault Twingo II - Doposażenie w obrotomierzobr sche..t.jpg Download (53.6 kB)

    Gniazdo od strony obrotomierza:
    Renault Twingo II - Doposażenie w obrotomierzIMG_201809...121429.jpg Download (1.52 MB)

    Generalnie wygląda to na prostą sprawę masa, trzy kabelki poprowadzone od skrzynki bezpieczników, dwa od gniazda diagnostycznego. Jednakże mam problem. Tutaj chciałbym Was zapytać czy zrobiłem poprawnie. Chcąc sprawdzić czy w ogóle da się to uruchomić, podłączyłem obrotomierz do akumulatora samochodowego (wyciągniętego z innego samochodu napięcie 12.4V) wszystkie plusy do plusa (łącznie z tym oznaczonym po stacyjce) i masa do minusa. Myślałem że chociaż zaświeci się oświetlenie obrotomierza ale nic z tego, tak samo podłączenie do sygnału z gniazda diagnostycznego nie sprawiło że obrotomierz pokazywał obroty.

    Nie chciałem tego od razu podłączać do samochodu aby czegoś nie spalić. Dlatego chciałem to na "sucho" zrobić. Nie wiem czy poprawnie to sobie wymyśliłem. Stąd chciałbym prosić o pomoc ewentualnie podpowiedź jak to podłączyć lub sprawdzić czy obrotomierz w ogóle działa. Chciałbym to zrobić na sucho tak aby tylko wzbudzić ten obrotomierz i w ogóle zobaczyć czy da się to zrobić. Potem bym już odtwarzał porządnie instalację.
  • #2
    milejow
    Level 43  
    To jest obrotomierz analogowy więc żeby wskazówka się wychyliła, potrzebny jest sygnał obrotów odczytany z sieci CAN, podłącz go do auta , odpal silnik to zadziała (jeśli jest sprawny).
  • #3
    MarioSWD
    Level 5  
    Sygnał został podłączony do obrotomierza z gniazda diagnostycznego (tak jak schemat wskazuje bodajże pin 6 i 14) Jednak mimo podania napięcia to nie wzbudziło to obrotomierza.
  • #4
    rabbit2
    Level 19  
    8 i 4 to transmisja cyfrowa ,,, myślę ze CAN . Myślę że za to co się dzieje na obrotomierzu odpowiada właśnie ta transmisja . Nie znam tego samochodu ale jest szansa że skoro nie był fabrycznie w niego wyposażony to także opcja ta jest nie aktywna w sterowniku silnika . Oczywiście czysto teoretycznie pisze .
  • #5
    milejow
    Level 43  
    MarioSWD wrote:
    Jednak mimo podania napięcia to nie wzbudziło to obrotomierza.

    Pisałeś,że podłączyłeś zasilanie z zewnętrznego akumulatora, podłącz obrotomierz do akumulatora auta, podaj mu sygnał CAN i uruchom silnik, inaczej nie zadziała.

    Dodano po 2 [minuty]:

    rabbit2 wrote:
    Nie znam tego samochodu ale jest szansa że skoro nie był fabrycznie w niego wyposażony to także opcja ta jest nie aktywna w sterowniku silnika

    Nie ma czegoś takiego jak nieaktywna opcja sygnału obrotów w sterowniku silnika, taka informacja jest zawsze, może nie być tylko urządzenia odczytującego ją.
  • #6
    MarioSWD
    Level 5  
    Sygnał do obrotomierza w CAN jest aktywny bo gniazdo diagnostyczne pokazuje obroty po włączeniu jakiegoś programu na obd2. Czyli daje po prostu ten sygnał.

    Będę musieć tak zrobić jak piszecie, podłączyć to do aku z auta. Zastanawiam mnie dlaczego nie działa po podłączeniu do zewnętrznego akumulatora, powinien przynajmniej uruchomić podświetlenie.

    Najgorsze że obrotomierz przyszedł mi bez oryginalnej wtyczki i nie wiem teraz czy opis jest poprawny, który znalazłem tzn czy na pewno w tych miejscach co myślę są poszczególne przewody.
  • #7
    rabbit2
    Level 19  
    nie da się go obakać od środka ? Bo rzeczywiście podłączenie zasilania oraz + pod pin 2 powinien załączyć podświetlanie .
    " tak samo podłączenie do sygnału z gniazda diagnostycznego " ?
    wtedy zasilany był zewnętrznym akumulatorem ? Jeśli tak to podłączyłeś masę akumulatora zewnętrznego z masą samochodu ?
  • #8
    MarioSWD
    Level 5  
    Nie rozbierałem obrotomierza, puki co opieram się tylko na wtyczce.

    Jak podłączałem do gniazda diagnostycznego to był na zewnętrznym akumulatorze. Nie podłączyłem masy aku z masą samochodu.

    Dziwi mnie że po podłączeniu obrotomierza do zewnętrznego akumulatora nie działa np podświetlenie. Stąd wolałem zapytać bo nie wiem co robię źle.
  • #9
    milejow
    Level 43  
    Obawiam się, że źle podłączyłeś obrotomierz, po poprawnym podłączeniu (wystarczy plus stały, masa i podświetlenie) powinien się podświetlić. Na schemacie masz opisaną pinologię kostki, jeśli podłączyłeś tak samo gniazdo obrotomierza to mogłeś go uszkodzić, rozkład pinów kostki jest lustrzanym odbiciem rozkładu gniazda. Sprawdź jeszcze raz dokładnie, piny w gnieździe obrotomierza powinny być ponumerowane.
  • #10
    MarioSWD
    Level 5  
    Rozkład sprawdziłem, sprawdziłem jako lustrzane odbicie. Będę musieć sprawdzic jeszcze raz najwyżej.
  • #11
    rabbit2
    Level 19  
    Jak nie podłączyłeś mas razem to raczej transmisja nie pójdzie . Ale to dalej nie uzasadnia braku podświetlania . Chyba że podświetlanie też załączane ( regulowane) jest po Can-ie . Trochę wydziwiam wiem , ale może regulacja jasności podświetlania deski ma coś z tym wspólnego. Bo zapewne jest w tym samochodzie coś takiego ? A taki sposób podłączenia jak na schemacie nie daje możliwości regulacji podświetlania w inny sposób jak przez can . Tak myślę .
  • #12
    MarioSWD
    Level 5  
    Może masz rację, spróbuję raz jeszcze na spokojnie to uruchomić. Pewniejsze chyba będzie podłączenie go do aku od samochodu i na włączonym silniku zrobić test niż przez zewn aku. jeszcze raz to wszystko na spokojnie sprawdzę.
  • #13
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    MarioSWD wrote:
    Sygnał do obrotomierza w CAN jest aktywny bo gniazdo diagnostyczne pokazuje obroty po włączeniu jakiegoś programu na obd2

    WIększej bzdury nie czytałem dzisiaj, to tak nie działa.
    CAN masz podpiąć tak jak w opisie.
  • #14
    MarioSWD
    Level 5  
    Możesz zatem wyjaśnić jak to działa? sądziłem że jeśli gniazdo diagnostyczne, po podłączeniu do niego urządzenia diagnostycznego (prosty interfejs na telefon) pokazuje obroty, to sygnał dochodzi do tego gniazda i mogę to wykorzystać do sterowania obrotomierzem... . Tak jak to zresztą jest w schemacie. Domyślam się że sygnał (impuls) idzie bezpośrednio ze sterowania cewką (jest w tym silniku jedna centralna od której wychodzą poszczególne przewody WN na fajki).
  • #15
    cezars65
    Level 24  
    Twingo z silnikiem d7f ma dwie cewki zapłonowe , sygnał do obrotomierza pobierany jest z sterownika pracy silnika .
  • #16
    MarioSWD
    Level 5  
    Silnik D4F, Twingo rocznik 2009 silnik 1.2 16V 76KM
  • Helpful post
    #18
    rabbit2
    Level 19  
    Na twoim schemacie element oznaczony numerem 225 to raczej nie jest złącze diagnostyczne tylko sterownik silnika. Pin 4 i 16 tego sterownika to zapewne szyna can przez która to wysyłane są dane do Twojego obrotomierza. Jeśli podlaczyles swój obrotomierz pod pin 16 w obd2 to tam chyba jest +12 to jest szansa ze obrotomierz wskazówką nie pomacha już do Ciebie. 😉. To że na programie miałeś odczyt obrotów to nic nie znaczy. Odczyt był z obd2 a nie z cana. Spróbuj podłączyć to tak jak na schemacie raz jeszcze , zanim zaczną pojawiać się przykre dla Ciebie posty w tym temacie. Powodzenia.
  • #19
    MarioSWD
    Level 5  
    Dziękuję, za odpowedzi. Wg "visu" element 225 to złącze diagnostyczne. Żeby była jasność nie jestem elektronikiem także proszę o wyrozumiałość w moich pytaniach. podłączyłem obrotomierz pod piny 6 i 14 także pod ten sygnał 133 b i c. Wieczorem spróbuje to jeszcze raz wszystko podłączyć najwyżej kupię jeszcze jeden obrotomierz. Mam trochę już mętlik jak to prawidłowo podłączyć.

    Tak się zastanawiam bo mam w domu multimetr z funkcją mierzenia obrotow. Czy da się przy jego pomocy sprawdzić czy w gnieździe obd wystepuje pod tymi ponami sygnał ze sterownika komputera? W np motocyklu po jego podłączeniu pod cewke pokazuje właściwie obroty.
  • Helpful post
    #20
    rabbit2
    Level 19  
    To nie to samo . Na cewkę idzie impuls który poprzez cewke wywołuje iskre. Cewka zasilana jest napięciem 12v a impuls jest masą podawana w chwili kiedy ma być wygenerowana iskra . Ty musisz podłączyć się pod sygnały can , to jest sygnał cyfrowy ktorym idą dane do różnych urządzeń w twoim samochodzie .I wśród tych danych idzie informacja także do Twojego obrotomierza ,,, kapujesz? Trochę łopatologicznie ale chyba teraz jaśniej się zrobiło ? 255 to nie będzie złącze diagnostyczne obd2 bo na 4 i 16 jest masą i + 12 V. Zresztą na schemacie przy tym 225 jest narysowany symbol tranzystory to sugeruję ze jest to jakiś moduł a nie złącze. Myślę że jednak to sterownik silnika.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ten multimetr tu nie pomoże. Gdybyś miał zwykły obrotomierz który nie jest sterowany canem a analogowy wtedy pod cewke podłączony będzie chodził. Ale to nie ten co Ty masz. Tu jest inna zasada.

    Dodano po 17 [minuty]:

    ... Nie doczytałem dokładnie Pin 4, 16 pisalem , ,, a na schemacie jest 6 i 14 !,,, 6 i 14 w zlaczu obd2 diagnostycznym to jest właśnie can H i can L. Więc jednak można się tam podłączyć. Zamieszalem trochę. Sorry. W sumie to w tym zlaczu jest wszystko co potrzebne żeby sprawdzić obrotomierz na krótko. 16 plus ,4 masa , 6 i14 can.
    Ech , zamieszało się .
  • #21
    MarioSWD
    Level 5  
    rabbit2 wrote:
    jest wszystko co potrzebne żeby sprawdzić obrotomierz na krótko. 16 plus ,4 masa , 6 i14 can.
    Ech , zamieszało się .


    I tak właśnie to sprawdzę, jak okaże się że spaliłem ten obrotomierz przy próbach to trudno. Zamówię następny nie są one na szczęście drogie.

    Dzięki za wytłumaczenie, kapuje:)

    Podpowiedz mi proszę czy do sprawdzenia samego obrotomierza czy w ogóle chodzi wystarczy sam plus podany na złącze nr 1 we wtyczce czy trzeba wszystkie plusy (nr 1,2,6)?

    Dodano po 9 [godziny] 50 [minuty]:

    Dziękuję Wszystkim za pomoc.

    Temat ogarnięty pozytywnie. Jak się okazało nie udało mi się spalić obrotomierza, podłączyłem go bezpośrednio pod instalację samochodu i działa. Nie umiem wytłumaczyć dlaczego nie chciał działać po podłączeniu do zewnętrznego aku 12V .

    Generalnie jak się okazało nie trzeba mieć oryginalnej wiązki pod obrotomierz aby go uruchomić jak niektórzy mi mówili.
  • #23
    milejow
    Level 43  
    cezars65 wrote:
    Twingo z silnikiem d7f ma dwie cewki zapłonowe

    Zawsze była jedna podwójna, era dwóch cewek zakończyła się w okolicy 96 roku.

    Dodano po 3 [minuty]:

    rabbit2 wrote:
    Na twoim schemacie element oznaczony numerem 225 to raczej nie jest złącze diagnostyczne tylko sterownik silnika.

    Sterownik silnika to nr. 120, złącze diag-225. Obroty w tym aucie to nie żadne impulsy tylko czysty sygnał cyfrowy w sieci multiplexowej czyli CAN. Piny 6 i 14 to w każdym aucie z szyną CAN piny pod którymi właśnie podpięta jest ta szyna w gnieździe diagnostycznym.
  • #24
    MarioSWD
    Level 5  
    Obrotomierz poskładany, wszystko działa jakby był w fabryce zamontowany. Jeszcze raz dziękuję za podpowiedzi:). Pozdrawiam.