Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Pralka Gorenje WA50129 - Obrót bębna przy starcie i koniec

Jonek 03 Sep 2018 20:35 2019 26
  • #1
    Jonek
    Level 10  
    Cześć wszystkim,
    mam problem z pralką: dziś pod koniec prania pralka wyłączyła się, wg relacji żony było czuć delikatną plastykowo-metaliczną spaleniznę. Od tej pory przy próbie włączenia prania, pralka pobiera wodę, bęben startuje i jest koniec prania, tylko czas na wyświetlaczu maleje, były robione próby na innym płukaniu i na pusto - cały czas to samo (nie wiem czy dobrze to opisałem więc wytłumaczę inaczej o co chodzi z tym bębnem: tak jak w samochodzie dodałoby się gazu, silnik wchodzi na wyższe obroty po czym samoistnie gaśnie). Po wystąpieniu usterki na wyświetlaczu pojawił się błąd F5 lub F6 (żona dokładnie nie zapamiętała jak również nie zapamiętała mrugania/świecenia kontrolek). Myślałem, że może urwało się coś od bębna bo prania było sporo, ale ruszając bębnem ręką od środka powiedziałbym, że nie wyczułem niczego innego niż to co było do tej pory - bęben amortyzuje się i po kilku ruchach nieruchomieje. Pralka działa już prawie 10 lat, nie było z nią problemu, czasami nie rozpuszczała proszku całego podczas prania więc trzeba było dodatkowo włączyć płukanie i odwirowywanie, pod koniec odwirowywania natomiast czas rósł, pralkę wyłączaliśmy pokrętłem a pranie wyciągało się mocno namoczone.
    Jeżeli ktoś ma na szybko jakiś pomysł to będę wdzięczny za podpowiedź bo pralka przy dwójce małych dzieci ma co robić.
    Serdecznie pozdrawiam,
  • #2
    jakubek56
    Level 31  
    Sprawdź silnik i łożyska.
  • #3
    Kenworth 18
    Level 43  
    Witam.
    Błąd F5 to problem z odpływem wody, F6 to brak podgrzewania wody.
    Z opisu kolegi można wywnioskować, że problem tkwi w module sterującym lub silniku pralki.
    Możliwe, że uszkodzeniu uległ triak sterujący silnikiem.
    Czy tak czy owak czeka kolegę demontaż silnika i modułu.
    Wyraźne zdjęcia tych podzespołów zamieścić na forum.
  • #6
    Kenworth 18
    Level 43  
    Raczej demontaż modułu kolegi nie ominie. Chociaż warto by było sprawdzić silnik poza pralką, ale by to zrobić trzeba posiadać autotransformator.
    Ewentualnie można podłączyć silnik bezpośrednio pod 230V, ale tylko na krótki moment.
  • #7
    Jonek
    Level 10  
    Kenworth 18 wrote:
    Raczej demontaż modułu kolegi nie ominie.


    Mówimy o module przy panelu sterowania(okolice pokrętła, wyświetlacza)?
  • #8
    Kenworth 18
    Level 43  
    Tak dokładnie. Tam jest moduł sterujący pralką.
    Silnik nie stawia oporu gdy obraca się nim ręką?
    Niech kolega sprawdzi czy bęben pralki obraca się swobodnie i bez podejrzanych dźwięków.
  • #9
    mrice
    Moderator of Home appliances
    Tacho jeszcze do sprawdzenia.
  • #10
    Kenworth 18
    Level 43  
    Może być również tak jak pisze kolega Mrice. Zdejmij cewkę tachogeneratora i sprawdź stan magnesu, następnie włóż cewkę spowrotem i sprawdź czy generuje napięcie obracając silnik ręką. Teoretycznie awaria tachogeneratora powoduje to, że silnik rusza z najwyższych obrotów i zatrzymuje go dopiero wyłączenie pralki, ale warto wszystko sprawdzić by wykluczyć lub potwierdzić problem z silnikiem.
  • #11
    Jonek
    Level 10  
    Kenworth 18 wrote:
    Tak dokładnie. Tam jest moduł sterujący pralką.
    Silnik nie stawia oporu gdy obraca się nim ręką?
    Niech kolega sprawdzi czy bęben pralki obraca się swobodnie i bez podejrzanych dźwięków.


    Nie ma oporu, chwilę się obróci i zatrzymuje się.
    Bęben sprawdzałem na samym początku bo pomyślałem, że od ciężaru coś mogło się urwać, ale wszystko ok, bęben obraca się swobodnie.
  • Helpful post
    #12
    Kenworth 18
    Level 43  
    To teraz trzeba sprawdzić magnes i cewkę tachogeneratora a jeśli będzie ok to demontaż modułu sterującego.
  • #13
    Jonek
    Level 10  
    Przy innym ułożeniu silnika słychać delikatne trzaski zyli łożysko do wymiany. Tylko niech mi ktoś podpowie jak wyciągnąć wirnik, skoro z obu stron są śruby z okrągłymi łebkami?
    czy magnes i cewka tachogeneratora znajdują się tam gdzie na zdj.5 zaznaczyłem strzałką? Tam jest taka metalowa zaślepka, jak to zdjąć nieuszkadzając?
  • #14
    Kenworth 18
    Level 43  
    Obiekt zaznaczony strzałką to tachogenerator. Silnik jest nitowany i jeśli w grę wchodzi wymiana tylnego łożyska to jest to wykonalne w domowych warunkach, ale dostęp do przedniego blokuje kółeczko pasowe i dadzą radę go zdemontować tylko w warsztacie regeneracji silników.
  • #15
    Jonek
    Level 10  
    Kenworth 18 wrote:
    Obiekt zaznaczony strzałką to tachogenerator. Silnik jest nitowany i jeśli w grę wchodzi wymiana tylnego łożyska to jest to wykonalne w domowych warunkach, ale dostęp do przedniego blokuje kółeczko pasowe i dadzą radę go zdemontować tylko w warsztacie regeneracji silników.


    Dzięki wielkie Kenwort18.
    Jutro wracam do zabawy z tacho i magnesem, a czy w razie większych wydatków finansowych i nie opłacalnej naprawy macie jakieś namiary jaki nowy fajny sprzęt można kupić? Bez jakichś wodotrysków, triplebubbble, wifirifi, itp.
    Potrzebna pralka, która będzie prać i bezawaryjnie służyć.
  • #16
    Kenworth 18
    Level 43  
    W razie konieczności jest rynek używanych części zamiennych i silnik można kupić z demontażu.
    Jeśli kolega porzuci próby naprawy to wtedy będziemy się zastanawiać nad nowym sprzętem.
    Póki co walka trwa.
  • #17
    zhudomel
    Home appliances specialist
    Jonek wrote:
    Przy innym ułożeniu silnika słychać delikatne trzaski zyli łożysko do wymiany. Tylko niech mi ktoś podpowie jak wyciągnąć wirnik, skoro z obu stron są śruby z okrągłymi łebkami?
    Nie zawracaj sobie na razie głowy łożyskami, bo możesz uszkodzić dobry silnik. Jego ułożenie nie ma nic do zachowania się łożysk. Sprawdź tacho a potem moduł.
  • #18
    Jonek
    Level 10  
    Po zdjęciu cewki tacho mamy takie coś jak na zdjęciu, pod tym palstykiem jest magnes? Jak to zdjąć? Na środku wydaje mi się, że ta śruba wszystko trzyma i nie za bardzo wiem jak to zdjąć.
  • #19
    Kenworth 18
    Level 43  
    Nie musisz nic demontować bo chodzi o to by sprawdzić czy magnes nie pękł lub się nie ukruszył.
    Poświeć latarką i sprawdź jego stan i jeśli będzie ok to włóż cewkę spowrotem i sprawdź czy wytwarza napięcie.
  • #22
    Jonek
    Level 10  
    Kenworth 18 wrote:
    Tak przypuszczałem.

    To dlaczego od razu tego nie mówiłeś ;)? A masz może dostęp do schematu lub znasz parametry?
  • #23
    Kenworth 18
    Level 43  
    Przeczytaj sobie mój pierwszy post kolego. :wink:
    Niestety nie wiem o jakich parametrach ma być a schematy są niedostępne bo autoryzowany serwis wymienia cały moduł a nie poszczególne części i póki pralka ma gwarancję to jest to najlepsze wyjście.
    Zamieść zdjęcia modułu z drugiej strony czy nie ma innych uszkodzeń.
  • #24
    Jonek
    Level 10  
    Żartuję kolego.
    W sumie teraz też się zastanawiam dlaczego nie zacząłem od modułu skoro było czuć spalenizną wg relacji żony.
    Nie zauważyłem innych uszkodzeń na płytce. Pralka już z 6-7 lat po gwarancji, to zostaje wymiana całego modułu?
  • Helpful post
    #25
    Kenworth 18
    Level 43  
    Tak robi autoryzowany serwis a Ty jako użytkownik wymieniasz triak z nadzieją, że pralka zadziała.
  • #26
    mrice
    Moderator of Home appliances
    Lupa w dłoń i odczytaj co się da z triaka. Najczęściej stosuje się BTB16, można go pomieniać na BTA lub słabsze amperowo, np 14 lub 12. Czasem spotyka się BT136, inne bardzo rzadko.
    Swoją drogą mocno go wywaliło, niewykluczone, że coś może być z silnikiem, ale to też nie bierz tego na 100%
  • #27
    Jonek
    Level 10  
    Problem rozwiązany, pralka wróciła do żywych.
    Problemem okazał się triak, po wymianie wszystko działa, na razie sprawdzone na jednym praniu+odwirowani, ale jest OK.
    Gdyby ktoś szukał modelu triaka do ww. modelu (i zapewne nie tylko do tego) to z tego co udało się odczytać jest BTB 15.

    Chciałbym wszystkim podziękować za pomoc a w szczególności koledze Kenworth 18, który wspierał mnie w tej walce i dopingował ;).

    Pozdrawiam, wszystkich!

    Dodano po 2 [minuty]:

    Wymiana triaka (wcześniej sprawdzono silnik, szczotki, magnes, tacho).