Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oddzielenie kotła kondensacyjnego od instalacji otwartej przez wymiennik

04 Wrz 2018 20:49 444 6
  • Poziom 17  
    Ponieważ kotły kondensacyjne do instalacji otwartej mają bardzo niski współczynnik modulacji 3.5 - 5 i mało który instalator chce to w ogóle instalować to skłaniam się ku rozwiązaniu z wymiennikiem płytowym i kotłem kondensacyjnym na krótkim obiegu.
    Moja obecna instalacja jest 100% grawitacyjna, nie ma żadnych zaworów zwrotnych, pomp, filtrów. Rury od kotła 2" i dalej stopniowanie.

    I teraz pytania:
    1) Jakie filtry stosować od strony instalacji otwartej, żeby wymiennik za szybko się nie zatkał? Nowoczesne pompy mają magnes stały więc to chyba decyduje i cyklon z magnesem będzie odpowiedni?
    2) Jak bardzo przewymiarowywać wymiennik, żeby straty na nim były jak najmniejsze (kondensat będzie musiał pracować z nieco wyższą temperaturą żeby przepchać ciepło przez wymiennik, więc chyba lepiej żeby powierzchnia wymiany była możliwie duża? Planuję kocioł 16-18kW. Czy wymiennik np. 25kW będzie "za duży"?
    3) Jeżeli taki układ to brać kondensat z możliwie głęboką modulacją np. 1:10 (i więcej jak się da) żeby "odzyskać" trochę kasy z tego co stracę na wymienniku. Dobrze kombinuję?
  • Moderator - Systemy Grzewcze
    Wymiennik im większy tym lepszy. Możesz spokojnie dać 200% mocy kotła.
    Przed pompą warto dać filtr z magnesem. Może być cyklonowy. Powinno wystarczyć.
  • Poziom 23  
    Skąd wzięło się to 16 - 18kW?
  • Poziom 33  
    Zamiast wymiennika płytowego możesz dać wymiennik rurowy (basenowy) lub typu JAD (JAD-x). Mają mniejsze opory przepływu.
  • Poziom 23  
    Co do filtru, to zależy ile syfu masz w instalacji, czy będziesz ją płukał? Będzie czysta to filtr siatkowy wystarczy, będzie brudna to zawalisz wymiennik i będziesz czyścił. Po kilku czyszczeniach już go nie zapcha ale co się napracujesz to twoje. Na dużych instalacjach stosowało się odmulacze. Moim zdaniem optymalnie to wypłukać instalację a przed wymiennikiem filtr siatkowy.
    Co do wymiennika to przy kondensacie nie żałuj na wielkości . Im niższa temperatura powrotu na kocioł to tym większa sprawność kotła. Tylko nie napisałeś jaki masz dom bo jak 500 m2 i słabo ocieplony to ani wymiennik 25kW ani kocioł 18kW nie da rady.
  • Poziom 17  
    Kocioł atmosferyczny o mocy niespełna 18kW dawał radę i to jeszcze przed wymianą okien na nowoczesne 3-szybowe, ale gazu przy tym żłopał co nie miara.
    Syfu w instalacji nie za wiele - po wycięciu rur od starego kotła gazowego raptem trochę proszku rdzy, a kamienia minimalne ilości jak na 35 letnią instalację. Dlatego nie przewiduję płukania.
    Powierzchnia grzania pod 100m2, stare budownictwo - grube mury z cegły pełnej, żadnego ocieplenia. Na dole nieogrzewana piwnica (strop nieocieplony), na górze mieszkanie grzane oddzielnie.
  • Poziom 23  
    Co do modulacji to im większy zakres to lepiej. Oszczędniej gdy kocioł zejdzie z mocą do 1,9kW i pracuje ciągle niż taki co zejdzie do 6,5kW i taktuje.