Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Vectra C 2002 Z18XE błąd P0170-11 fuel trim system rich

06 Wrz 2018 00:11 4383 13
  • Poziom 7  
    Witam od jakiegoś czasu mam problem z powracającym błędem tak jak w tytule. Za pomocą OP-COMa udało mi się ustalić, że wina leży prawdopodobnie po stronie przepływomierza, zamontowany jest oryginał siemens 5WK9606 podejrzewam że nie wymieniany od nowości a auto ma 350 000 km posiada także instalację LPG. Czy ktoś mógłby potwierdzić czy faktycznie przepływomierz jest uszkodzony, odczyt na biegu jałowym wolne obroty około 880 rpm ilość zasysanego powietrza według programu 21kg/h napięcie na wyjściu przepływomierza około 1,35 V. Z tego co się orientuje to ilość zasysanego powietrza powinna być liczona około 6 kg/h na jeden litr pojemności silnika co przy tym silniku daje około 10,8 kg/h. Czy możliwe jest aby jakiś inny element silnika był uszkodzony i powodowałby takie jego wskazanie? Dodam, że silnik szarpie na wolnych obrotach gdy jest zimny a test wykonywany był na benzynie.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 36  
    Pierwsza sprawa czy jest tak samo na gazie i na benzynie . Jak zachowują się sondy lamda , poza tym jak długo pracuje instalacja gazowa , reduktor i czy nie ma problemu z prychaniem itp. . Przepływomierz jest delikatny detonacja w kolektorze ssącym może go uszkodzić , poza tym do sprawdzenia jest EGR i sondy . Problemem mogą być również świece zapłonowe powodując niewłaściwe spalanie , jak również sam sterownik silnika bo w wyniku drgań często przestaje on prawidłowo odczytywać parametry z czujników w następstwie czego niepoprawnie dobiera dawkę paliwa .
  • Poziom 7  
    Witam ponownie wrzucam link do filmu z diagnostyki https://streamable.com/pozdy
    Oprócz nieprawidłowych wskazań z przepływomierza zauważyłem jeszcze dziwny odczyt z bloku pomiarowego B1 O2 sensor loop (bank 1). W momencie gdy w sterowniku zapisze się błąd pętla jest cały czas otwarta wtedy silnik zaczyna nierówno pracować pętla nie zamyka się niezależnie od zakresu obrotów, gdy błąd zostanie skasowany pętla przechodzi w stan zamknięty na krótką chwilę silnik zaczyna pracować równo. Następnie po czasie nie dłuższym niż dwie minuty błąd powraca i pętla znowu zostaje otwarta do momentu ponownego skasowania błędu. Zastanawiam się co jest przyczyną otwarcia pętli czy przyczyną może być niewłaściwy pomiar wykonywany przez przepływomierz? Czy wina leży po stronie sondy lambdy przed katalizatorem? Świece zostały wymienione na nowe NGK. Sytuacja ta sama na gazie i benzynie. Gaz nie strzela nie prycha. Instalacja w aucie od lat 10, Fly Sequent BRC. Nie mam interfejsu do niej nie mam jak odczytać parametrów. Jeszcze jedno pytanie czy akumulator na wykończeniu mógłby powodować takie ,,atrakcje''?
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Mi się nie podoba ten bank 1 . Jego wskazania powodują że sterownik nieprawidłowo dobiera mieszankę . Poza tym masz simtec 71.5 więc hybrydę na silniku ,która niestety potrafi się zepsuć z bardzo podobnymi objawami końcowymi . Biorąc pod uwagę to że masz instalację gazową pierwszą rzeczą którą bym wymienił jest czujnik o2 bank1 bo miał prawo się zepsuć .
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 7  
    Dzięki za odpowiedź, na jutro o ile kurier przyjedzie powinienem mieć przepływomierz na podmianę oryginalny ale używany z możliwością zwrotu, miałem okazję diagnozować ostatnio auto kolegi astra g X18XE1 tam odczyt z przepływomierza wynosił 10 kg/h przy wolnych obrotach. Wiem że jest to ten sam przepływomierz co u mnie niestety ze względu na przeróbki rury dolotowej w jego aucie nie mogłem przełożyć go do siebie. Sondę postaram się wymienić jeżeli kolejny przepływomierz nie rozwiąże problemu. Sterownik silnika także biorę pod uwagę mam tylko nadzieję że to nie on bo będzie sporo ,,zabawy''.
  • Poziom 7  
    Przepływomierz dotarł po zamianie ilość powietrza zasysanego spadła do 18 kg/h na wolnych obrotach. Sonda lambda przed katalizatorem zaczęła jakby bardziej oscylować w pewnych momentach a po jakimś czasie zatrzymuje się przy wartości 0 mV na dłuższą chwilę i wraca do ,,pracy''. Błąd cały czas powraca po skasowaniu, sytuacja z sondą co do pętli otwartej się nie zmieniła, zamyka się tylko wtedy gdy błąd jest nieobecny (skasowany). Reasumując wymiana przepływomierza nie pomogła.

    Dodano po 2 [godziny] 8 [minuty]:

    Wrzucam jeszcze jeden filmik https://streamable.com/a733p temperatura silnika powyżej 80 stopni praca sondy przy dodaniu gazu błąd jeszcze się nie wyświetlił ale interfejs już go ,,widzi'' oczywiście cały czas loop open aż do skasowania. Zauważyłem jeszcze jedną według mnie istotną rzecz jeżeli silnik będzie całkowicie zimny a błąd skasowany przed uruchomieniem sonda lambda przed katalizatorem pracuje w następujący sposób napięcie które można odczytać z programu to 410 mV, błąd gdy silnik jest zimny przed dłuższą chwilę się nie ujawnia aż do osiągnięcia mniej więcej 50 stopni w tym czasie w miarę wzrostu temperatury napięcie z sondy stopniowo spada gdy osiągnie 20 mV i wspomnianą wyżej temperaturę pętla zostaje otwarta, przed osiągnięciem tej temperatury pętla raz jest zamknięta i przy przekroczeniu odpowiednich wyższych obrotów przechodzi w stan otwarty po czym wraca do stanu zamkniętego przy obrotach niskich czyli działa wtedy tak jak należy.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Czy można po takim zachowaniu sondy wywnioskować iż to ona jest uszkodzona czy jednak objawy wskazują bardziej na sterownik który jest przymocowany blisko silnika i w momencie wzrastającej temperatury pod maską zaczyna działać nieprawidłowo? Chociaż moim zdaniem powinno być odwrotnie w miarę wzrastającej temperatury powinien się ,,naprawiać na chwilę'' Proszę o jakieś sugestie.
  • Poziom 7  
    Witam ponownie sprawa wygląda następująco zamówiłem nową sondę lambda jak radził kolega Kamyczek a w międzyczasie rozebrałem sterownik silnika, doczytałem się, że są w nim dwie płytki z elektroniką połączone za pomocą aluminiowych drucików tak samo wygląda sprawa połączenia tych płytek ze złączami do kostek. Miałem nadzieję że uda mi się zlokalizować ewentualną przyczynę usterki niestety wszystko wydaje się być ok za pomocą miernika posprawdzałem przejścia na wszystkich połączeniach aluminiowych, tych połączeń miedzianych nie dotykałem, gdyż mam obawy że coś popsuje. Wrzucam foto do wglądu Vectra C 2002 Z18XE błąd P0170-11 fuel trim system richVectra C 2002 Z18XE błąd P0170-11 fuel trim system richVectra C 2002 Z18XE błąd P0170-11 fuel trim system richVectra C 2002 Z18XE błąd P0170-11 fuel trim system richVectra C 2002 Z18XE błąd P0170-11 fuel trim system richVectra C 2002 Z18XE błąd P0170-11 fuel trim system richVectra C 2002 Z18XE błąd P0170-11 fuel trim system rich

    Usterka tak jak pisałem wcześniej polega na otwarciu obwodu od 1 sondy lambdy przy rozgrzaniu silnika powyżej około 50-60 stopni czy przy okazji otwarcia sterownika mógłbym sprawdzić coś jeszcze oprócz tych połączeń. Może któryś z kolegów orientuje się który element odpowiada w tym sterowniku za pracę pętli od sondy i wie jak można go sprawdzić. Obawiam się że w momencie gdy sterownik jest zimny wszystko będzie ok a później po nagrzaniu coś przestaje łączyć. Jednakże na stole nie mam jak tego wyłapać.
  • Poziom 36  
    jak już otworzyłeś sprawdź delikatnie czy te aluminiowe mostki nie są urwane ...
  • Poziom 7  
    Posprawdzałem żaden nie jest urwany przynajmniej tak mi się wydaje, trochę ciężko się operuje w tym żelu, mam zamiar przenieść ten sterownik w miejsce gdzie nie będzie się tak grzał i mam nadzieję, że to go ,,uratuje'' jeżeli jeszcze nie doznał uszkodzenia. Gdy podmienię tą sondę dam znać o efektach, w międzyczasie wrzucam filmik jak sonda pracuje w audi A4 B5 1.8 benzyna wydaje mi się że pracuje ona dużo dynamiczniej niż ta u mnie bo nawet na wolnych obrotach oscyluje w jakimś zakresie u mnie bez dodania gazu stoi praktycznie w miejscu https://streamable.com/jgus2.
  • Poziom 25  
    Miałem kiedys problem w oplowskim silniku podobny do twojego, tak samo długoterminowy pomiar mieszanki, z tym że za ubogi. Wymiana przepływomierza (na oryginał) pomogła.
  • Poziom 7  
    Witam ponownie przepraszam że tak wolno dodaje posty ale ostatnio mam sporo pracy i nie miałem kiedy napisać. Wracając do tematu podmieniłem sondę lambdę najpierw na oryginał ze szrotu nie było poprawy, później zakupiłem nową firmy Delphi i objawy te same. Następnie zrobiłem małą modyfikację obwodu przepływomierza włączyłem w obwód potencjometr 1 kOhm na przewodzie który podaje napięcie do sterownika. Ręcznie wyregulowałem odczyt na 13 kg/h również niewiele to pomogło oczywiście błąd ten sam a napięcie sondy utknęło jak zwykle przy wartości 20 mV. Później wybiłem katalizator a raczej jego po zgrzewane pozostałości, również nic się nie zmieniło. Dziwi mnie tylko fakt że druga sonda lambda za katalizatorem nie odczuła tego że nie ma kata odczyt się nie zmienił nadal 410 mV. Wracając do potencjometru który zamontowałem to regulacja raczej działa przy zmniejszeniu odczytu przepływu powietrza do 10 kg/h samochód jest wyraźnie słabszy i wolniej przyśpiesza. Co nie zmienia faktu że i tak błąd od mieszanki jest obecny.

    Dodano po 29 [minuty]:

    Przepływomierze w międzyczasie miałem okazję podmienić jeszcze dwa, oryginały ze złomowiska więc źródło niepewne odczyt w przypadku pierwszego 18 kg/h a drugiego 19 kg/h bardzo możliwe że oba uszkodzone nie posiadam oscyloskopu więc nie mogę sprawdzić czy faktycznie sprawne. Zastanawiam się czy sterownik nie ma uszkodzonego jakiegoś elementu elektronicznego, zapomniałbym udało mi się odsunąć sterownik na odległość około 8 cm od kolektora ssącego przy którym jest fabrycznie zamontowany teraz mniej się nagrzewa.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Czy któryś z kolegów posiada może auto z silnikiem Z18XE i ma możliwość wrzucenia screenów z parametrami bieżącymi podczas pracy silnika?
  • Poziom 7  
    No właśnie nie wyrzuca wybiłem katalizator i o dziwo jest bez zmian sonda cały czas trzyma 410 mV nie oscyluje. Także biorę się za poszukiwania sterownika.
  • Poziom 7  
    Witam przyczyną takiej pracy silnika okazał się jego sterownik pomimo braku widocznych uszkodzeń mechanicznych wewnątrz (mostki całe). Po wymianie sterownika na używany wszystko działa jak należy błędy ustąpiły, parametry wróciły do normy. Sonda lambda zaczęła oscylować a przepływomierz pokazał w końcu 8 kg/h. Silnik pomimo swojego przebiegu mogę powiedzieć szczerze że pięknie pracuje naprawdę jest duża różnica. Gdyby ktoś potrzebował pomocy w podobnej sytuacji zapraszam na priv. Wszystkim wypowiadającym się w tym temacie dziękuję za pomoc. Temat zamykam

    Dodano po 1 [minuty]:

    Tak ja wspomniałem wyżej po wymianie sterownika wszystko wróciło do normy.